Gå til innhold

Kynnere (Braxton Hicks) er din venn =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange damer blir stresset når de får såkalte kynnere eller Braxton hicks under graviditeten. For de som ikke vet det ennå, så er det når magen din hardner og du føler liksom at den skal eksplodere. Kanskje står den opp som en fjelltopp også. Som regel er de smertefrie, men man føler en ekkel strekkende følelse, vanskelig å beskrive. Men la meg si dere dette, gled dere over disse kynnerne for det betyr at livmoren din driver styrketrening og forbereder seg på å presse ut babyen din =) Noen eksperter mener at om man har mange kynnere så får man en lettere fødsel og jeg tror absolutt at det kan være tilfelle. Selv fødte jeg min første på 4,5 timer (fra vannet gikk, det var mitt første tegn) og jeg presset toppen 6 ganger før han var ute. Jordmødrene sa jeg var et naturtalent, jeg var så stolt. Men selvsagt, det gjør jo vondt allikevel da...hehe. Nå har jeg atter en gang begynt å få mange kynnere i løpet av dagen og jeg sier til livmoren min "Ja, stå på du gamla, gjør tingen din!!) :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mange damer blir stresset når de får såkalte kynnere eller Braxton hicks under graviditeten. For de som ikke vet det ennå, så er det når magen din hardner og du føler liksom at den skal eksplodere. Kanskje står den opp som en fjelltopp også. Som regel er de smertefrie, men man føler en ekkel strekkende følelse, vanskelig å beskrive. Men la meg si dere dette, gled dere over disse kynnerne for det betyr at livmoren din driver styrketrening og forbereder seg på å presse ut babyen din =) Noen eksperter mener at om man har mange kynnere så får man en lettere fødsel og jeg tror absolutt at det kan være tilfelle. Selv fødte jeg min første på 4,5 timer (fra vannet gikk, det var mitt første tegn) og jeg presset toppen 6 ganger før han var ute. Jordmødrene sa jeg var et naturtalent, jeg var så stolt. Men selvsagt, det gjør jo vondt allikevel da...hehe. Nå har jeg atter en gang begynt å få mange kynnere i løpet av dagen og jeg sier til livmoren min "Ja, stå på du gamla, gjør tingen din!!) :D

Jeg er ikke sikker på om jeg har hatt dette.. Eneste jeg har merket til tider, som ofte er når jeg er ute og går, gjerne istarten, at magen blir veldig "støl". Kjenner ofte mest på en av sidene. Føles ut som om jeg tok situps i 8 t i strekk dagen før..

Skrevet

er også sikker på at disse kynnerne hjelper til. har hatt kynnere siden uke 16 denne gangen. Og har hatt det alle gangene, og har hatt to fine fødsler. så gruer meg ikke for at det skal ta alt for lang tid denne gangen. men man vet jo aldri. Kynnerne har gått over til rier av et eller annet slag den siste uka... så er nok sikkert veldig veldig moden nå vil jeg tro, og at dette også hjelper på en nærstående fødsel ;)

Skrevet
AiliVeronica, da er det kanskje kynnere du har kjent. De kommer gjerne når man er fysisk aktiv. Selv kjenner jeg dem best når jeg ligger i ro.
Skrevet
AiliVeronica, da er det kanskje kynnere du har kjent. De kommer gjerne når man er fysisk aktiv. Selv kjenner jeg dem best når jeg ligger i ro.

Ja kanskje det! Får nesten håpe på det da:p

Har hatt det en stund, men bare 2-5 ganger i uka kanskje.. Så ikke alt for ofte. Men kommer vel mer etterhvert :)

Skrevet

De jeg får er bare på den ene siden, der morkaka er :P

Ser så rart ut, for hele høyre siden blir hard men ikke på den venstre side :P

Skrevet

Jeg har også stiftet nært kjennskap til Braxton Hicks oppdagelse! Kynnere skal liksom ikke være smertefulle, men da er det jaggu ubehagelig så det holder. Magen blir steinhard og gjerne veldig skjev. Får små "ilinger"/"stikkinger" ned i lyskene og rett og slett litt vondt i korsryggen. Jeg har hatt dette i minst 3mnd nå, men det er først i den siste uka at det har blitt plagsomt. (er 32+0 i dag). Var innom legen i går pga at jeg syntes kynnerne dagen før var vel langvarige og ikke gav seg selv om jeg lå i sengen/sofaen i mange timer (da bruker det alltid å gi seg). Fikk beskjed om å roe ned, så nå er det "gå-sakte-aksjon", slutt på jogging, sykling og rask gange for å ikke fremprovosere noe. Selv tror jeg lange dager i samme stilling (på kontoret foran pcen) ikke hjelper på. Derfor skal jeg i dag ha en lang dag på kontoret foran pcen og se hvordan det går.

Jeg håper at dette fører noe godt med seg - en "enklere" fødsel tar jeg gladelig i mot :)

Skrevet
De jeg får er bare på den ene siden, der morkaka er :P Ser så rart ut, for hele høyre siden blir hard men ikke på den venstre side :P

Hehe, ja det kan se ganske så sykt ut når det står på som værst. I min første graviditet skjønte jeg ikke hva det var som skjedde, trodde det var babyen som oppførte seg mystisk :P

Skrevet

Bare et lite tips.. jeg hadde en periode hvor jeg var veldig plaget av kynnere.. var fryktelig ubehagelig og jeg kaldsvettet og ble uvel bare jeg sto på bena.. Det viste seg faktisk at jeg hadde blærekatarr. Har nå fått antibiotika og er mye bedre. Merker fortsatt litt til kynnere innimellom, men da er magen bare hard føler meg ikke "dårlig" i tillegg liksom..

så bare et tips at hvis man er veldig plaget så kan det være en ide å få det sjekket fordi symptomene på blærekatarr er annerledes når man er gravid. Men det tester jo jordmor enkelt i urinprøva, da..

Skrevet
De jeg får er bare på den ene siden, der morkaka er :P Ser så rart ut, for hele høyre siden blir hard men ikke på den venstre side :P
Hehe, ja det kan se ganske så sykt ut når det står på som værst. I min første graviditet skjønte jeg ikke hva det var som skjedde, trodde det var babyen som oppførte seg mystisk :P

Det var det jeg trudde først og men så tenkte jeg at han klarer ikke å lage magen så hard med føttene. For han ligger med ryggen på andre siden :P

Men heldigvis er de ikke vonde men bare ubehagelige...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...