Vinterblomst Skrevet 29. august 2012 #1 Skrevet 29. august 2012 Jeg syns det er så liiiiiiiiiiten tid jeg får sammen med skatten. ... derfor har jeg lyst å være hjemme lenger etter permisjonstiden slutter; en gang på sommeren 2013!!!! Har ikke lyst å putte henne i barnehage før 2014 egentlig men vet ikke hvordan økonomien vil tillate så lang tid hjemme.. Håper at jeg får satt av litt penger, da det ser ut som jeg "tjener" betydelig mer på å velge 100% ifht 80%..
2010 Mammaen Skrevet 29. august 2012 #2 Skrevet 29. august 2012 Det stemmer nok at det i kroner og øre er med ved 100% løsning. MEN dersom de som velger 100% da skal ha ulønnet permisjon en periode kan man tape en del på det. Det ene er jo rett på sykepenger når man er tilbake, det andre er jo eventuelle forsikringer under ulønnet permisjon (ikke alle arbeidsgiver har det) for noen kan bonus bli påvirket, feriepengene kan påvirkes osv osv. Det er litt avhengig av kontrakt og ordninger for arbeidsgiver, men hvis jeg er så heldig at jeg skal i en permisjon til vil jeg denne gangen velge 80% løsning (hadde 100%) forrige gang.
2010 Mammaen Skrevet 29. august 2012 #3 Skrevet 29. august 2012 Hehe, ser nå at jeg svarte på et spm på 3 trimester. Som det fremgår av signatur hører jeg ikke hjemme her ;-)
Vinterblomst Skrevet 29. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 29. august 2012 det gjør ingenting bare jeg får litt input kanskje jeg skal snakke litt med NAV angående tankevirksomheten hehe... føler det er så langt fram å skulle planlegge alt liksom.
*Ninnin* Skrevet 29. august 2012 #5 Skrevet 29. august 2012 blir 100% her, min perm blir litt kortere,men far har jo 12 uker etter meg å tapte flere tusen på 80% løsning så det gikk ikke
Vinterblomst Skrevet 29. august 2012 Forfatter #6 Skrevet 29. august 2012 samme her..ser ut som jeg får 5800,- mer ved å velge 100%.. differansen blir større jo mer en tjener
Trillis Skrevet 29. august 2012 #7 Skrevet 29. august 2012 Det kommer også an på hva far tjener. hvis han tjener mer enn mor så lønner det seg iallefall med 100%. skal ha det nå og hadde det sist med to mnd ulønnet perm. Det gikk greit da og skal gjøre det nå også. Mulig jeg må være hjemme lenger da det er lite sannsynlig at vi får bhg plass når termin er i oktober......
Elsa88 Skrevet 29. august 2012 #8 Skrevet 29. august 2012 Har lyst å velge 80% men økonomisk så blir det 100% ;( Men får ta det som det kommer
Vinterblomst Skrevet 29. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 29. august 2012 Det kommer også an på hva far tjener. hvis han tjener mer enn mor så lønner det seg iallefall med 100%. skal ha det nå og hadde det sist med to mnd ulønnet perm. Det gikk greit da og skal gjøre det nå også. Mulig jeg må være hjemme lenger da det er lite sannsynlig at vi får bhg plass når termin er i oktober...... jeg tjener mer så da utgjør ikke det noen forskjell for meg. har regnet ut med foreldrepenge-utregneren og da blir det samme beløp for min del..
Grynet:) Skrevet 29. august 2012 #10 Skrevet 29. august 2012 Her blir det nok 100%. Blir spennende å se hva som skjer med barnehageplass med termin i november da.. Føles veldig tidlig å gi slipp før barnet er et år :/
Vinterblomst Skrevet 29. august 2012 Forfatter #11 Skrevet 29. august 2012 Her blir det nok 100%. Blir spennende å se hva som skjer med barnehageplass med termin i november da.. Føles veldig tidlig å gi slipp før barnet er et år :/ Det er nettopp det:) vet ikke hvordan dekningen er i området her. og har IKKE lyst å gi henne fra meg før 1år.
TheoogEliza Skrevet 29. august 2012 #12 Skrevet 29. august 2012 Velger mor 80% er det også det far får utbetalt når han er i permisjon. Her blir det 100% og litt ulønnet når far tar sin del :-)
Bolleklar Skrevet 29. august 2012 #13 Skrevet 29. august 2012 Har valgt å ha 100% lønn + 10 uker med ulønnet permisjon slik at summen med antall uker hjemme blir i utgangspunktet 45 på meg og 12 til far. Vi legger av penger hver måned slik at vi får finansiert perioden der jeg er uten lønn. Grunnen til at vi valgte denne løsningen er hovedsaklig at jeg har termin 6. september, og vi risikerer da å bli stående uten barnehageplass til neste høst. Når vi har 100% dekningen kan vi endre på permisjonen i den ulønnede perioden dersom vi får behov for å strekke permisjonstiden. Dvs. at jeg begynner å jobbe tidligere en planlagt, men i redusert stilling, samtidig som at far tar ut sin permisjon som tidskonto. Da holder vi det gående til nyttår 2013/2014 uten at det får store økonomiske konsekvenser for oss.
Gjest Shanti ♥ Skrevet 29. august 2012 #14 Skrevet 29. august 2012 Her blir det 100% dekning + ulønnet omsorgspermisjon noen uker på slutten. Sammen med noen ferieuker i 2012 og 2013, blir jeg da til sammen hjemme i 13 måneder. Pappaen har en type jobb som ikke egner seg for fulltidspermisjon, så han tar ut en dag i uka eller så første tiden i barnehage.
Lisse_01 Skrevet 29. august 2012 #15 Skrevet 29. august 2012 Skal ha 100 lønn. Så tar jeg 4 uker ferie og far 4 uker ferie. Så vi har 8 uker ekstra
November-spire-79 Skrevet 30. august 2012 #16 Skrevet 30. august 2012 Hehe, ser nå at jeg svarte på et spm på 3 trimester. Som det fremgår av signatur hører jeg ikke hjemme her ;-) Vi er nok mange som hopper litt frem og tilbake i forumene Jeg er noen ganger på 1 trimester også bare for å titte litt. Bare hyggelig det
Ullsokken Skrevet 30. august 2012 #17 Skrevet 30. august 2012 Jeg kommer til å ta ut 80% permisjon og jobbe 20% ved siden av. Slik får vi strekt permisjonen noen uker lenger. Må jobbe fullt når far er i permisjon, og så ta ut ferie når hele permisjonstiden er over :-)
Vinterblomst Skrevet 30. august 2012 Forfatter #18 Skrevet 30. august 2012 Jeg kommer til å ta ut 80% permisjon og jobbe 20% ved siden av. Slik får vi strekt permisjonen noen uker lenger. Må jobbe fullt når far er i permisjon, og så ta ut ferie når hele permisjonstiden er over :-) Min kjæreste jobber kveld og skal studere noen år, så jeg kan ikke planlegge på samme måte.. det blir liksom litt uforutsigbart når vi er i den situasjonen Det ordner seg nok.. Men det er fint å se hvordan andre løser situasjonen for å på litt perspektiv
Førstegangsmini Skrevet 30. august 2012 #19 Skrevet 30. august 2012 Vi skal sette oss ned med dette i helgen. Vi ender nok på 100% lønn, oppspart ferie og hjelp fra besteforeldre noen uker. Og får vi ikke barnehageplass etter det må vi enten ha ulønnet permisjon en periode, dagmamma eller kanskje til og med au pair. Feriedagene må jeg ta i de ukene i løpet av permisjonen hvor det er røde dager, da får man mer ut av permisjonsukene. Feriedagene er antall dager, mens permisjonsuke er en uke uansett om det er en eller flere røde dager i den uken. Vi er heldig og det er første barnebarn på begge sider. Farmor har spart noen uker ferie til neste år, mormor er lærer og skal ta noen uker i skoleferien og farfar er selvstendig næringsdrivende og kan tilpasse jobben litt. Alle besteforeldrene har sagt at de gjerne ville før vi spurte, hvis ikke hadde vi ikke turt å spørre om det. Vi synes det er fint på flere måter, både fordi det er en stor hjelp for oss, men også fordi de ikke bor i nærheten og det gir de mulighet til å bli bedre kjent og være alene med babyen/småbarnet over en lengre periode.
Mrs.Steel Skrevet 31. august 2012 #20 Skrevet 31. august 2012 Vi skal ha 80 %. Sambo og jeg tjener akkurat det samme, så for oss tjener vi ikke så mye på å ta 100 %. I tillegg blir dette et novemberbarn, og vi satser på barnahageplass til januar 2014 (har forholdsvis bra dekning der vi bor). Med 100 % hadde det blitt litt for mange uker jeg måtte gått ulønnet, og vi hadde nok ikke tjent noe på det. Vil heller være hjemme lengst mulig og ha en fast inntekt jeg kan ta utgangspunktet i hver måned.
Vinterblomst Skrevet 31. august 2012 Forfatter #21 Skrevet 31. august 2012 Vi skal ha 80 %. Sambo og jeg tjener akkurat det samme, så for oss tjener vi ikke så mye på å ta 100 %. I tillegg blir dette et novemberbarn, og vi satser på barnahageplass til januar 2014 (har forholdsvis bra dekning der vi bor). Med 100 % hadde det blitt litt for mange uker jeg måtte gått ulønnet, og vi hadde nok ikke tjent noe på det. Vil heller være hjemme lengst mulig og ha en fast inntekt jeg kan ta utgangspunktet i hver måned. Jeg skulle gjerne valgt 80% dersom det var kun de ekstra ukene det gjaldt. men når forskjellen blir nesten 6000,- pr måned vil jeg ha råd til å sette til side differansen for å være hjemme lenger håper også på bh-plass jan-feb 2014....
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 31. august 2012 #22 Skrevet 31. august 2012 Her har vi valgt 80% som sist fordi vi var fornøyd med den ordningen Det var tidlig nok å ut i jobb da småen var 8-10 måneder hønemoren som jeg er hehe. Vi er dessuten ikke de flinkeste på å spare uansett, så hadde vi valgt fullt hadde vi sikkert ikke fått spart opp til den eventuelt ulønnede delen. Vi får barn i november, og jeg synes det er tidlig med barnehage i august, så dersom vi får det til vil vi gjerne drøye det til januar 2014 slik at h*n i hvertfall får fylt 1 år. Sist hadde jeg jobb på kveldstid så han begynte i bhg da han var nesten 2 år.
Gjest AnneS Skrevet 31. august 2012 #23 Skrevet 31. august 2012 Hører ikke til her men svarer likevel Har termin i februar, men ønsker ikke at babyen skal begynne i bhg før han er 1,5 år. Så derfor blir det 80% perm pluss 3,5 måned ulønnet perm for mannen i tillegg til ferie. Så da blir det barnehage fra august 2014. Vi setter nok av noen tusenlapper hver måned slik at vi har råd til 3,5 mnd ulønnet. Prioriterer på det viset siden det ikke er aktuelt for oss å sende baby i bhg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå