Gå til innhold

Valp som hopper opp på bordet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med en valp som HELE tiden hopper opp på bordet med forbeina.

Det er ikke mat der eller noe annet som skulle tilsi at han får selvbelønning.

Når vi ser ham, sier vi nei! og dytter ham ned. Nekter ikke for at vi har blitt så sinna at vi har revet tak i ham og slengt ham i buret.

Dette har nå pågått i to mnd, og vi er drittlei.

HJELP?!

Jeg spør her, for jeg er ikke lenger aktiv på Canis. Der er det ikke mye hjelp å få, kun sarkastiske kommentarer og kritikk....!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk en sprayflaske med vann i og sprut han i ansiktet når han gjør dette :)

Skrevet

Sånn er valper :) Men forsett med det dere har gjort,han gir seg til slutt :) Har en golden retriver som var sånn som valp,vi sa til han hver gang og tok han ned,han ga seg etter 3 mnd

Skrevet

Prøvd det. Han gjør det like forbanna mye når vi er borte. Går jeg på do og kommer ut igjen, står han med forlabba planta på bordet og tunga strukket så langt ut som mulig og slikker i seg hva-han-enn-lukter...

Skrevet

Når dere er borte så la han være i et annet rom, mindre sted å holde på. Vår hund ligger på gulvet på gangen, da har han mindre plass å passe på mens vi er borte.

Eller slutt å ha noe på bordet som lukter el smaker godt, Min spiste restene av middagen mens jeg og mannen var ute og tok oss en røyk (før jeg ble gravid) og da sluttet vi å ha noe stående på bordet som kan være til fristelse til hunden.

Skrevet
Prøvd det. Han gjør det like forbanna mye når vi er borte. Går jeg på do og kommer ut igjen, står han med forlabba planta på bordet og tunga strukket så langt ut som mulig og slikker i seg hva-han-enn-lukter...

Det der kan dere risikere å aldri få plukket av han, men det er verdt et forsøk.

Jeg har hatt en del hunder også forskjellige raser. De fleste har jeg fått bra oppdragelse på, men den siste jeg har nå, han er håpløs. Bordet er blitt en besettelse for han.

Har prøvd alt, t.o.m gått på kurs, men ikke f... Så enden på visen har vært at jeg må sette ting i høyden når jeg går ut av stuen/kjøkkenet

Skrevet

Jammen han hopper jo opp uansett om det er noe spiselig der eller ikke!

Vet ikke hva mer vi skal gjøre. Var noen som foreslo musefeller, og det er nesten så jeg er så desperat og lei at jeg prøver det....

Skrevet
Jammen han hopper jo opp uansett om det er noe spiselig der eller ikke! Vet ikke hva mer vi skal gjøre. Var noen som foreslo musefeller, og det er nesten så jeg er så desperat og lei at jeg prøver det....

Har du prøvd å ta han hardt i nakkeskinnet, slik at han virkelig kjenner det?

Eller at dere tar fingen og prikker hardt i han, samtidig som dere skubber han ned?

Skrevet (endret)

Vel, det kan hende at hunden din ikke skjønner at nei er nei, men tar det som en oppmerksomhet (altså på lik linje som "flink hund"). Noen hunder lærer seg hvordan man får oppmerksomhet, og er ikke så nøye på om det er positiv eller negativ oppmerksomhet de får. Og så kommer det jo an på hva slags hund det er (brukshund, jakthund, gjeterhund etc). Noen hunderaser er mer "på'n" enn andre hunderaser.

Du kan jo forsøke å ignorere den når han hopper på bordet, evt gi han timeout (rolig sette han i buret og ikke gi noe oppmerksomhet, hverken positiv eller negativ). Da er det også lurt at hunden får positiv oppmerksomhet når han ikke hopper opp på bordet ;) Og fjern alt som ligger på bordet, sånn at hunden ikke får noen som helst form for belønning for å hoppe opp på bordet (hverken oppmerksomhet eller noe å leke med).

Endret av Cimorene
Skrevet

Dere må angripe dette på en helt annen måte for dette har egentlig ikke så mye med selve hoppingen på bordet å gjøre, men at hunden ikke har respekt for dere, ikke anser dere som sjef og hunden anser seg selv som sjef som eier alt, også bordet, og dermed kan gjøre som hunden selv vil.

Dere må sørge for, på alle områder, å disiplinere hunden, rose masse når hunden gjør noe bra, trene, trene, trene og vise at det er menneskene i huset som er sjef, dere eier alt og hunden må jobbe for det hunden vil ha.

Meld dere på valpekurs.

Skrevet
Dere må angripe dette på en helt annen måte for dette har egentlig ikke så mye med selve hoppingen på bordet å gjøre, men at hunden ikke har respekt for dere, ikke anser dere som sjef og hunden anser seg selv som sjef som eier alt, også bordet, og dermed kan gjøre som hunden selv vil. Dere må sørge for, på alle områder, å disiplinere hunden, rose masse når hunden gjør noe bra, trene, trene, trene og vise at det er menneskene i huset som er sjef, dere eier alt og hunden må jobbe for det hunden vil ha. Meld dere på valpekurs.

Javel? Noe mer du vil lære oss, Millan?

Han lar alt annet være. Ungenes leker, klær som ligger på gulvet, sko, selv mat vi mister lar han være. Rører kun sine egne leker og egen mat (etter kommandoen "spis").

Ellers har vi ganske god kustus på ham. Han kan stå og sniffe på det mest interessante av alle lukter, og kommer tvert når jeg plystrer. Sitt, ligg, stå, bli og slipp har han kunnet en måned allerede.

Vi trener, trener, trener ikke, for dette er en valp på 4 mnd. Han får så klart ros når han gjør noe bra, det er en selvfølge!

Valpekurs skulle jeg gjerne meldt meg på, men jeg har ikke sansen for de instruktørene som er her. De er av samme kaliber som flere av brukerne på Canis. Du ser ut til å passe godt inn der, forsåvidt....

Skrevet

Fattern hadde en golden som var ram til å snoke på bordet.

Han skar til slutt opp en sitron i båter og la de på en skål. Skåla satte han på bordet og gikk. Dyret rett opp på bordet og slukte i seg sitron, spytta og harka som rakkern. Etter den episoden har han aldri hatt problemer med bikkje på bordet.

Skrevet

Har litt av samme problemet. Vi har en Ssscat som jeg har bestilt refill til, så får se om det gjør susen. Funka fett på å lære dyret at han ikke skulle inn på kjøkkenet, vil tro det funker like bra på at han ikke skal opp på bordet (o:

Koster rundt en 500,-. Bare google Ssscat!, så finner du det. Tror jeg kjøpte på Tropehagen Zoo eller noe.

Skrevet

Jeg hadde en hund som gjorde det samme. Jeg la et stort plastlokk fremst på bordet. Oppå de la jeg plastbokser og lette metal matskåler og en godbit. Viktig at det bråker mye. Ide hunden hoppet opp og fikk alt dette over seg. Var adferden borte.

Vannsprut kan også funke.

Men dette er en vanlig valpeadferd, hvor hunden vil ta del i de spennende tingene som skjer på bordet. Det er bra dere tar tak i dette nå.

Skrevet

Først og fremst, hvis dere er avhengige av å bruke buret til vanlig, for eksempel når dere er på jobb eller sånn, bruk det ALDRI som noe negativt. Viktig at buret er noe positivt, å noe de ser på som trygt :-) Angående selve problemet har jeg også litt trua på vann, det er ikke vondt, ikke slemt,men ubehagelig nok til at det ofte funker. Vi har ti småhunder som er fæle til å bjeffe, tar man i sprayflaska er det som å skru av en bryter ;) Når det er sagt er jeg født og oppvokst med store hunder, å jeg har aldri hatt helt trua på den ekstreme disiplin-metoden. Respekt er noe man gjør seg fortjent til, å respekt å frykt er to forskjellige ting. For meg er det ihvertfall lett å velge hvem av de jeg vil ha :-) Det eneste som hjelper på valper er å være konsekvent, hele tiden. Ned fra bordet, masse ros når bena treffer sofaen eller gulvet.

Men dette er min mening da, ikke alle som deler den :-)

Skrevet

Syns forresten det er veldig tidlig å tro at man er sjef å ikke vise respekt når valpen er fire mnd. I en hundeflokk har valper på fire mnd respekt for alle som er eldre. De voksne er også veldig tålmodige med såpass små valper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...