Gå til innhold

Hjemmelaget pastasaus - overraskende god!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde aldri trodd jeg kunne kokkelere slik, men jammen sa jeg smør!

Fulgte ingen oppskrift, brukte maaaasse tomat og litt boks-tomat, hvitløk, løk, krydder og oregano (hadde ikke basilikum). Sausen har kokt i en times tid, og er helt fantastisk god!

Den skal fryses ned, og bli en enkel saus å varme opp på travle dager. Ingen tilsatt sukker. og jeg vet akkurat hva som er i den.

Herlighet for en følelse:-) Kan anbefales!

Skrevet

Hehe, så bra for deg ;-)

Visste du forresten at tomaten er en av de grønnsakene som blir ENDA sunnere når den varmebehandles? Dobbel lykke ;-)

Skrevet

Det visste jeg faktisk ikke, men visste at pulveriserte tomater og tomat på boks ikke mister antioksidanter:-)

Og at de ikke har mindre antioksidanter når de kokes:-)

Men siden dem dobler er det jo kjempebra:-D Gleder meg allerede til neste spaghettimåltid, som til min datters store glede vil bli veldig snart;-)

HI

Skrevet

En knype kanel i sånn saus er knakanes godt altså!

Skrevet

I en tomatsaus, tomat suppe eller annen mat med tomater skal du faktisk bruke litt sukker som krydder for å brekke smaken

Kokken.

Skrevet

Hva menes med å brekke smaken?

Skrevet

Jeg også alltid en litt sukker (eller søtt) i tomatsauser etter at jeg hørte det av en kokk: Tror det er for å få frem de gode smakene bedre :) Tror det samme gjelder når man steker løk og sånne ting. Men jeg aner egentlig ikke :P

Skrevet

Det er sååå godt med hjemmelaget tomatsaus. Ha gjerne litt grønnsaksbuljon oppi for enda bedre smak.

Jeg lager så og si alltid min egen pastasausbig lar den stå leeenge og putre.

Skrevet

Eg kjøper så og sei aldri tomatsaus. Eit tips frå meg er å ha i litt finriven gulrot, som gjev meir sødme til sausen. Spesiellt godt er dette i Lasagne, og er jo praktisk når ein som meg har ungar som ikkje vil ete grønnsaker.

Eg synes og den smakar best om den får stå og putre lenge. I tillegg til Oregano er eg glad i timian.

Skrevet (endret)

Ja det meste er mye bedre når man lager det selv! Og myye mindre arbeid en man tror!

De selger noen pappbokser med knust tomat, de er veldig ypperlig å bruke hvis man vil lage en litt rask saus.

Stek kjøtt/kjøttdeig, tøm over en eller to slike bokser (alt etter hvor mye saus du vil ha) og smak til med det du liker av krydder,chilli osv..

(Jeg pleier å ha litt pesto ,chilli og litt creme fraiche oppi:))

Jeg begynner å lage sausen når jeg har pastaèn oppi det kokende vannet, når den er ferdig kokt er sausen ferdig!

Endret av Stinkerbell82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...