Gå til innhold

Hvorfor startet fødselen din før terminen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har inntrykket av at flere av brukerne her inne har fått baby før tiden. Jeg lurer på hvorfor fødselen startet for tidlig hos deg/dere som har opplevd dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har inntrykket av at flere av brukerne her inne har fått baby før tiden. Jeg lurer på hvorfor fødselen startet for tidlig hos deg/dere som har opplevd dette?

Jeg regner med det var fordi hun var klar til å komme ut. JEg fødte 16 dager før tiden og jenta som kom var 3000kg. Litt svak til å suge fordi hun ble født med kort tungebånd som måtte klippes, men ellers helt flott.

Var hos jordmor dagen før og jeg var moden og vannet gikk dagen etter.

Skrevet

Jeg vet jo ikke hvorfor, men etter å ha født tre barn har jeg regnet meg frem til at alle tre er født etter svangerskap på hhv. 276, 274, og nå på fredag siste jenta, etter 273 dager (beregnet fra første blødningsdag i siste mens). UL-terminen har alltid ligget +/- en uke senere.

Dette er jo et stykke unna de 283 (tror de har lagt på en dag, eller er det 282) de regner seg frem til med "Snurra". Jeg tror derfor ikke jeg føder "før termin", men når mine svangerskap er ferdige. Alle har kommet naturlig, og ingen har virket premature på noe vis.

Skrevet

Hva mener du med "før tiden" da? Alt mellom uke 37 og 42 er jo innenfor "terminen" så vidt jeg har skjønt det..

Skrevet

Jeg mente egentlig å skrive før terminen. Men det er jo sant som du sier at man regnes for å være innenfor terminen i to(?) uker før og to(?) uker etter terminen.

Jeg bare funderte litt og tenkte det var interressant å høre om dere som opplever å få før terminen kanskje har regnet ut at dere kom til å få tidligere også.

Selv har jeg en måned igjen, og tror jeg kommer til å gå over tiden siden jeg gjorde det med første. Men samtidig så mener jeg selv at terminen legen har satt, samt ultralydterminen er feil med 5 dager i forhold til eggløsning og egne beregninger.

Så jeg var bare litt nysgjerrig på andres historier.

Skrevet

Eller er det tre uker før terminen ja, leste litt fort det du skrev, og husker ikke selv hva det er som stemmer.

Skrevet

Eller er det tre uker før terminen ja, leste litt fort det du skrev, og husker ikke selv hva det er som stemmer.

Ja,tror det er 3 uker før og 2 uker etter.. Jeg er førstegangs så jeg aner ikke om det vil skje tidlig eller sent!

Skrevet

Jeg fødte sist fire uker før tiden, altså litt for tidlig.

Teorien er at han ble født da, fordi han var så stor. Men jeg vet ikke helt, da burde teoretisk sett lillebroren komme nå også, ettersom han visstnok er like stor.,

Skrevet

Vintersol: Kan det være at han var stor fordi terminen var feilberegnet eller har alle barna dine vært noe større?

Jeg har også hørt noen si at de mener barnet deres kom for tidlig fordi de selv var for stresset og jobbet for mye i tiden før. Men det blir kanskje bare egne teorier, men det er jo likevel interessangt synes jeg.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Fordi hun var kjempediger til å være 15 dager før termin - litt over 4 kilo. Dette var kjent i laaang tid før termin, og jeg ble forespeilet en unge på rundt 5 kilo 2 uker på overtid. Jeg tror nok det rett og slett ikke ble plass. Har mistanke om at terminen var helt feilberegnet i tillegg - jentungen var 52 cm og 36 rundt hode, det er over gjennomsnittet for jenter som er født TIL TERMIN. Har hatt feil termin med nr 1 og, blir spennende hvordan det blir med nr 3, om de også bommer som alltid.

P.S. hører ikke hjemme her enda, siden jeg ikke er i 3. trimester, men synes det er spennende å delta i debatter om siste fase, fødsel, amming osv :)

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Hva mener du med "før tiden" da? Alt mellom uke 37 og 42 er jo innenfor "terminen" så vidt jeg har skjønt det..

Som jeg har forstått er termin en dato. Mellom uke 37 og 42 regnes som fullbåren, og ikke prematur/overtidig. Men termin er vel fortsatt en bestemt dato?

Skrevet

Som jeg har forstått er termin en dato. Mellom uke 37 og 42 regnes som fullbåren, og ikke prematur/overtidig. Men termin er vel fortsatt en bestemt dato?

"Fødselen inntrer i gjennomsnitt når svangerskapet har vart 280 dager fra første dag i siste menstruasjon. Denne dagen kalles gjerne termin, men begrepet «fødsel til termin» omfatter en fødsel som finner sted mellom uke 37 og 42. " Fra store norske leksikon. Men få folkemunne snakker vi jo om selve datoen (som bare 5% eller noe føder på..)

Skrevet

WHO opererer med en svangerskapslengde på 280 dager fra første blødningsdag i siste mens. I Norge beregner de enten 282 eller 283 dager. Dette er jo et gjennomsnitt bare.

å være født innenfor termin er jo mellom uke fullgått 37-42. Når HI skrev før termin, tolket jeg det som før den datoen man får satt på UL uke 18.

Hos meg har alle tre svangerskap vart kortere enn de gjennomsnittlige beregnede dagene - med 273-275 i stedet for 280/282/283. Jeg tror det er fordi dette er så lange svangerskap jeg genetisk er skapt for å ha (når det ikke er spesielle forhold i svangerskapet som endrer på "klokken").

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...