Gå til innhold

Koffein -kaffe og cola

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er 5 uker på vei, og prøver å begrense inntaket av kaffe (hovedsakelig) og cola til 1-2 kopper om dagen..

Er det spesielt de første 12 ukene av svangerskapet man bør være påpasselig med dette? Og hvor skadelig er det egentlig? Hvordan gjør dere andre det?

Har sluttet å snuse for den lille spiren, og det er ille nok..Så når kaffen tas fra meg er det litt tungt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg :)

Jeg har ikke egentlig noe fornuftig å komme med her, men av hva jeg har hørt ligger grensen for gravide mellom 100 og 200 mg koffein per dag, tilsvarende omdrent en liter Cola eller 1-2 kopper kaffe, som du sier. Jeg har hørt om gravide som har drukket mange liter Cola daglig og ingenting galt har skjedd av den grunn.

Selv drikker jeg mye te, men prøver å holde meg til grønn eller rooibos nå. Det hender jeg drikker litt Pepsi Max eller slikt også, men prøver å holde det så lavt som mulig (også på grunn av at jeg ikke vil ha i oss så mye aspartam).

Jeg skjønner at det er vanskelig, men det er bra at du har gitt opp snusen, i hvert fall :) Kjempebra! Jeg ville forsøkt å minimere kaffeinntaket også (sier heldige jeg som verken er en snuser eller kaffedrikker i utgangspunktet, hehe). Håper du får noen mer givende svar av andre her også ;)

Skrevet

Takk LilyMy! :) Tenker at så lenge jeg klarer å ikke drikke mer en 1-2 kopper kaffe hver dag (som jeg nå gjør) må det være OK. Er det slik gjennom hele svangerskapet eller bare nå i 1.trisemester tror du?

Skrevet

Jeg tror et par kopper kaffe om dagen går helt fint :) Angående om det gjelder videre også, så har jeg ingen anelse. Min logikk tilsier at det lille frøet er mest sensitiv til koffeinmengen i starten, siden kroppen da er mye mindre, men ikke siter meg på det. Jeg vil ikke gi råd om ting jeg ikke vet noe om ;)

Skrevet

http://www.fertility.no/pregnancy/Maintaining_Your_Pregnancy/Caffeine.jsp

Synes dette var en grei oversikt:)

Ellers har jeg lest flere steder at for høyt inntak av koffein kan føre til bl.a.lav fødselsvekt pga at koffein får blodårene til å trekke seg sammen og det overføres jo til fosteret(http://tidsskriftet.no/article/1792003,tidsskrift for den norske legeforening).

FLink du er som har kutta snusen og da:)

Skrevet

Hei på dere! Jeg er svak for cola jeg..Men prøver å holde det på et lavt nivå. Da tar jeg me heller en eller to kopper te på kvelden :)

MEN ikke for å skremme noen, men det er bare fordi jeg har googlet det selv.. Ser flere plasser at man ikke skal drikke grønn te under svangerskap fordi det visst hindrer opptaket av folat.. Og kan gi fødselsproblemer og noe annet.. Men som sagt, jeg vet ikke hvilke kilder dette er fra. Og så skal man være obs på at visse tesorter er av urter som ikke er heldige under en graviditet. Men det er nok ikke disse vi får kjøpt i dagligvare .

Ikke mening å virke som noen bedreviter asså, jeg har bare funnet det fordi jeg lurte på det selv :)

Mye å tenke på i disse graviditetedager :P

Skrevet

Neinei, du trenger ikke å bekymre deg for å virke som en bedreviter, HeltLykkelig ;) Jeg er glad for all input, jeg!

Selvfølgelig søkte jeg på det samme med én gang for å finne ut mer. Lommelegen sier her (http://www.lommelegen.no/legesvar/gr%C3%B8nn-te-og-fosterutvikling) at det i teorien kan være slik, men at det ikke er påvist sammenheng mellom inntak av grønn te og økt forekomst av ryggamargsbrokk.

Fra abstractet i en forskningsrapport fra 2010 jeg fant etter et raskt søk på PubMed (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21068474) kommer det fram at det var lavere nivåer av folat hos kvinner som drakk mye grønn te i Japan. Det er imidlertid vanskelig å dra konklusjoner ut fra studier som baserer seg på selvrapportering, slik som de fleste studier gjort på mennesker gjør. Dessuten vil jeg tro at den grønne teen de drikker i Japan (etter min erfaring) er mye sterkere og mer konsentrert enn den vi vanligvis drikker her fra diverste teposer og slikt. Jeg aner heller ikke om kvinnene som var med i undersøkelsen tok folattilskudd (slik jeg regner med at alle her gjør) eller fikk i seg all folat gjennom maten.

Huff, nei, nå skal jeg stenge inne NTNU-studenten for i kveld og gå å legge meg :P Konklusjonen min er: Et par kopper grønn te om dagen er helt garantert ikke farlig. Et par kopper svart te om dagen er heller ikke farlig. Kamomillete og noe annet slikt skal man holde seg unna, men vanlig te går helt skkert helt fint ;)

Nattinatt, alle sammen! :)

Skrevet

1-2 kopper om dagen gjør ingenting :)

Jeg var en skikkelig kaffeslurper før, men midt i mellom uke 5 og 6 mista jeg helt smaken på kaffe, smake rett og slett ikke noe godt lenger, og gjorde med skikkelig kvalm! De første dagen fikk jeg veldig vondt i hodet, og lindra smertene med litt pepsi max :). Nå er jeg 10+4 og klarer meg helt fint uten kaffe, har ikke lyst på det heller :).

Kanskje det samme skjer med deg også ;)

Skrevet

LilyMy: Skal se du drar avgårde med en doktorgrad i dette tema snart ;) Hehe..

Lykkeliten: Takk! Begynner å gå bedre nå ift. snus, men herlighet, ALT for lille nurket i magen. :)

LilleBie: Takk. Jeg holder meg nå til 1 kopp med koffein, og drikker kanskje 1 til som er koffeinfri. Men på jobb er det jo kun filtermalt, så da må jeg enten holde meg borte, eller spare dagens eneste til da..

Skrevet
LilyMy: Skal se du drar avgårde med en doktorgrad i dette tema snart ;) Hehe.. Lykkeliten: Takk! Begynner å gå bedre nå ift. snus, men herlighet, ALT for lille nurket i magen. :) LilleBie: Takk. Jeg holder meg nå til 1 kopp med koffein, og drikker kanskje 1 til som er koffeinfri. Men på jobb er det jo kun filtermalt, så da må jeg enten holde meg borte, eller spare dagens eneste til da..

Ser den!Slutta å røyke da jeg ble gravid med førstemann og har heldigvis klart å holde meg siden.Lett var det ikke,men som du sier:ALT for den lille:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...