Gå til innhold

Irritert på barnehagen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk til dere som forstår meg. Visste ikke at det var så store meninger om det å velge å ikke spise svin. Jeg skal kontakte styrer. Håper hun får orden på det.

:):)

Hi

Lykke til hi

Skrevet (endret)
Med tanke på hvordan både svin og kylling produseres her til lands, og hva de spiser før slakt, hadde jeg blitt vansinnig rasende om det var mitt barn. Ikke-økologisk, ikke-frilandsgris er så motbydelig at jeg ikke har ord, og i hvert fall noe mine barn ikke skal spise.
"Vansinng rasene"? (Er du svensk?) Da hadde du sikret deg en god plass i de ansattes arkiv av historier om sprø foreldre. Hva i all verden får deg til å tro at du har rett til å oppføre deg slik? Blir helt satt ut av alle foreldre som bramfritt hevder sin rett til å bli "rasende", "gjøre det månelyst" osv over småting. Ja, småting! Hvordan er reaksjonen din egentlig dersom barnet ditt utsettes for noe farlig?

Jeg er ikke svensk.

Dersom jeg gir beskjed til bhg om at mitt barn ikke skal spise svin, og de ansatte gjentatte ganger gir henne det, så blir jeg sint. Veldig sint. Faktisk rasende. Hvor du tar det fra at jeg derved oppfører meg ufint mot barnehagens ansatte, vet jeg ikke.

Selvfølgelig har jeg "rett" til å bli sint over nøyaktig det jeg vil.

Endret av galdame
Skrevet
Med tanke på hvordan både svin og kylling produseres her til lands, og hva de spiser før slakt, hadde jeg blitt vansinnig rasende om det var mitt barn. Ikke-økologisk, ikke-frilandsgris er så motbydelig at jeg ikke har ord, og i hvert fall noe mine barn ikke skal spise.
"Vansinng rasene"? (Er du svensk?) Da hadde du sikret deg en god plass i de ansattes arkiv av historier om sprø foreldre. Hva i all verden får deg til å tro at du har rett til å oppføre deg slik? Blir helt satt ut av alle foreldre som bramfritt hevder sin rett til å bli "rasende", "gjøre det månelyst" osv over småting. Ja, småting! Hvordan er reaksjonen din egentlig dersom barnet ditt utsettes for noe farlig?
Jeg er ikke svensk. Dersom jeg gir beskjed til bhg om at mitt barn ikke skal spise svin, og de ansatte gjentatte ganger gir henne det, så blir jeg sint. Veldig sint. Faktisk rasende. Hvor du tar det fra at jeg derved oppfører meg ufint mot barnehagens ansatte, vet jeg ikke. Selvfølgelig har jeg "rett" til å bli sint over nøyaktig det jeg vil.

å være RASENDE på noen, er bare å drite seg ut og oppføre seg ufint. Kanskje det betegnes som fint og dannet i enkelte kretser, men ikke vanligvis.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Jeg har ikke noe imot ditt valg HI, men med slikt valg kan man ikke forlange at bhg stiller med maten, da må du selv ordne den, når det gjelder brødmåltidene, så får dere ta en samtale mad daglig leder, ikke bare en samtale i forbifarten når dere henter/leverer, men et møte, der dere sørger for at bestyreren skriver det ned, og informerer alle ansatte

Skrevet
Jeg har ikke noe imot ditt valg HI, men med slikt valg kan man ikke forlange at bhg stiller med maten, da må du selv ordne den, når det gjelder brødmåltidene, så får dere ta en samtale mad daglig leder, ikke bare en samtale i forbifarten når dere henter/leverer, men et møte, der dere sørger for at bestyreren skriver det ned, og informerer alle ansatte

Er ikke HI...

Mener du oppriktig at om barnet ikke kan spise 1 eller 2 typer pålegg av dem som er der (av kanskje 10) så burde det ikke få lov til å spise noe av det andre som er der?

Hvorfor er det så dumt at barn lærer tidlig at mennesker er forskjellige og har forskjellige behov?

Skrevet
Er ikke HI... Mener du oppriktig at om barnet ikke kan spise 1 eller 2 typer pålegg av dem som er der (av kanskje 10) så burde det ikke få lov til å spise noe av det andre som er der? Hvorfor er det så dumt at barn lærer tidlig at mennesker er forskjellige og har forskjellige behov?

Det her er jo ikke barn med spesielle behov, men en mor som skal prakke sitt syn på barnet.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet
Er ikke HI... Mener du oppriktig at om barnet ikke kan spise 1 eller 2 typer pålegg av dem som er der (av kanskje 10) så burde det ikke få lov til å spise noe av det andre som er der? Hvorfor er det så dumt at barn lærer tidlig at mennesker er forskjellige og har forskjellige behov?

Lær deg å lese før du angriper for noe jeg ikke har skrevet. Jeg skrev: "når det gjelder brødmåltidene, så får dere ta en samtale mad daglig leder..." Med andre ord, jeg mener de får ta en prat med daglige leder/bestyreren, så det kommer helt klart frem at barnet ikke skal ha svin, men kan få av de andre påleggene. Sier heller ikke noe om at det er dumt at barna lærer tidlig om at mennesker har forskjellige behov, det er også noe du bare har bestemt deg for at jeg mener ;)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet
Det her er jo ikke barn med spesielle behov, men en mor som skal prakke sitt syn på barnet.

Det blir et spesielt behov i bhg, fordi de andre ungene spiser svin. Ungen blir ikke på prakket noe, den lever akurat slik som familien til HI har valgt å leve, akurat som de som er vegetarianere ol.

Skrevet
Lær deg å lese før du angriper for noe jeg ikke har skrevet. Jeg skrev: "når det gjelder brødmåltidene, så får dere ta en samtale mad daglig leder..." Med andre ord, jeg mener de får ta en prat med daglige leder/bestyreren, så det kommer helt klart frem at barnet ikke skal ha svin, men kan få av de andre påleggene. Sier heller ikke noe om at det er dumt at barna lærer tidlig om at mennesker har forskjellige behov, det er også noe du bare har bestemt deg for at jeg mener ;)

Ja ser feilen min -Beklager!

Gjest Heartbroken
Skrevet

Men i alle dager, for et engasjement over andres valg? Hvorfor provoserer det at noen velger å holde barna borte fra forskjellige matvarer så vanvittig?

Jeg har tilgode å høre om noen som får mangelsykdommer pga at de ikke spiser svin, så hvorfor dere er så bekymret over dette "stakkars" barnet skjønner jeg ikke?

Her inne er det stor (faktisk uforståelig stor) forståelse for at man kjører nulltoleranse på sukker bl.a, og at man kan forvente at alle rundt skal respektere dette og aldri, aldri gi barnet en kjeks eller en is hvis det ikke er julaften eller 17 mai, men når noen har tatt standpunkt vedr en annen matvare er det på grensen til omsorgssvikt?

Et barn bryr seg vel neppe om det er av religiøse eller andre grunner de ikke kan spise f.eks svin? Og om barnehagen klarer å respektere null sukker, ikke svin til muslimer og mat man ikke tåler, må det vel være en enkel sak å holde et lite barn borte fra skinke, leverpostei og akkurat DEN smørosten?

Skrevet
Jeg er ikke svensk. Dersom jeg gir beskjed til bhg om at mitt barn ikke skal spise svin, og de ansatte gjentatte ganger gir henne det, så blir jeg sint. Veldig sint. Faktisk rasende. Hvor du tar det fra at jeg derved oppfører meg ufint mot barnehagens ansatte, vet jeg ikke. Selvfølgelig har jeg "rett" til å bli sint over nøyaktig det jeg vil.

Nei, du har faktisk ikke rett til å bli "vansinnig rasende" over nøyaktig hva du vil. I verste fall kan du da bli anmeldt for truende atferd (ja, faktisk!). Mulig du ikke helt selv vet hva som ligger i det uttrykket du bruker? Hvis du har for vane å bli rasende, og det "vansinnig" (et ord jeg kun har hørt brukt på svensk), så bør du få deg litt opplysning om normal folkeskikk. Og kanskje et sinnemestringskurs.

Skrevet

Jeg mener at barnet mitt ikke får drikke cola til måltidene. Og jeg prakker faktisk mitt syn på barnet. Selv om barnet gjerne vil ha cola hver dag!

Skrevet
Jeg mener at barnet mitt ikke får drikke cola til måltidene. Og jeg prakker faktisk mitt syn på barnet. Selv om barnet gjerne vil ha cola hver dag!

Det er forskjell på cola som er full av kunstige stoffer og sukker, og vanlig norsk magert pålegg.

Skrevet

Herreminnhatt! Hvor i allverden har du tatt dette tøvet fra??? Ta deg en tur i en norsk grisefjøs og se luksuslivet dyrene lever. Hadde det virkelig vært slik, ville mattilsynet stoppet dette umiddelbart, da dyreliv er vanvittig strengt i norge. Kuer bl.a skal ligge på myke maderasser i løsdriftfjøser med mulighet til å lufte seg ute når de vil.

Slik behandling av dyr som du beskriver finnes ikke i norge!!

Skrevet
Det er forskjell på cola som er full av kunstige stoffer og sukker, og vanlig norsk magert pålegg.

Det er samme prinsipp. Barnet til HI har fullverdige alternativer, og går ikke glipp av viktige næringsstoffer.

Skrevet

Barnet ditt bør vel bli vegeterianer og spise øko mat. Om du skal være så redd for at den grisen ungen din får i seg litt av ikke hadde det helt bra rett før slakting kan dere virkelig ikke spise noe kjøtt eller egg eller fisk. Du får smøre matpakker selv og levere med ungen.

Skrevet

skjønner hva du mener hi, vi er muslimer og spiser ikke svin min sønn har også allergi mot en del, så om vi ber om og ikke spise svinekjøtt skal det respekteres på lik linje dette er deres valg. hva om de glemmer og de nye også glemmer og gir ting man er allergisk mot, det skal vel ikke skje.

men godt tips, pakk med matpakke selv.

i mange barnehager tar alle med en pålegg sort og brød så skal de smøre selv da må de huske og kun gi din det dere har tatt med.

Er mange muslimer i barnehagen det er jeg sikker på så din er nok ikke det eneste.

spiller ingen rolle andres meninger onm at det er sunt, etc dette er deres valg,

pluss det er faktisk ikke sunt er masse syrer i det og det blir fortere råttent enn annet kjøtt, derfor mange med feks leddgikt ikke spiser svin fordi de blir friskere av dette.. ta dette opp med leder

Skrevet
Dette blir som å si "ungen min skal ikke tørkes med Pampers våtservietter, kun Liberos sine"....

Dette måtte jeg si, fordi min datter har sensitiv hud og ikke tåler de.

Dersom det hadde vært snakk om mye stoffer som bryter ned jorda, så kunne jeg også tatt et valg om at jeg ikke støtter det, og dermed "boikottet" bruk av slike våtservietter på min datter.

Ikke annerledes enn hvordan testing på dyr boikottes.

Skrevet

fy søren så frekke mange er her, om hun ikke vil at barnet sitt skal spise svin så er det dems valg ikke noe galt i det.. og barnet spiser alt annet, vi spiser nesten ikke svin vi er så mye annet godt og spise som ikke inneholdet svin.. veldig skjelden vi har det til middag også!!

UANSETT SKAL BARNEHAGEN RESPEKTERE DERE!!

Skrevet
Herreminnhatt! Hvor i allverden har du tatt dette tøvet fra??? Ta deg en tur i en norsk grisefjøs og se luksuslivet dyrene lever. Hadde det virkelig vært slik, ville mattilsynet stoppet dette umiddelbart, da dyreliv er vanvittig strengt i norge. Kuer bl.a skal ligge på myke maderasser i løsdriftfjøser med mulighet til å lufte seg ute når de vil. Slik behandling av dyr som du beskriver finnes ikke i norge!!

Ja, har vært i flere norske grisefjøs og sett litt av hvert. Har du? Det er en grunn til at svinekjøtt er så billig !

Pga. stress, for store kull og ekstrem mangel på stimuli / muligheter for lek, biter grisene hverandre og mora til blods. Derfor må bonden sage tennene av dem mens de er små.

Les litt her:

http://dyrevennlig.org/dyr/griser-og-dyrevelferd-dyrevernloven/gris-i-norge-og-dyrevelferd-problemer/

70 prosent av norske kyr står forresten på bås, inntil videre. (Kilde: http://www.tine.no/om-tine/aktuelt-og-media/nyheter/solid-faktagrunnlag-for-tines-profilkampanje )

å lære barn empati, også for andre levende vesener enn mennesker, er viktig for å opprettholde livet på jorden. Rett og slett.

Skrevet

HI, jeg skjønner problemet. Utrolig at mange her svarer slik de svarer. Høres ut som noen rasistiske dib-kjerringer som herjer, ikke hør på dem.

Selvfølgelig må barnehagen respektere det at ditt barn ikke skal ha svinekjøtt! På samme måte som min barnehage respekterer at min datter ikke tåler diverse bleie- og vårserviettmerker. At venninnen til mitt barn ikke skal ha fint brød, men grovt, at laktoseintolerante ikke skal ha "vanlig" melk osv.

Ta det opp med leder, og dersom det er vanskelig for barnehagen å stille med alternativer, kan du selv ta med mat.

I vår barnehage setter de lapper der barna sitter. Har observert at noen av de ansatte har vært på tur å gi noe til barnet, da de legger merke til lappen og bare sier: Oi, hun her skulle visst ikke få det der.

Svært effektive lapper, og rundt min datters bord er det 3 lapper teipet fast av totalt 10 barn.

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og der er det muslimske barn som ikke spiser svin, her har vi kjøpt inn kyllingpostei og kyllingpølser til de barna som ikke kan spise svin. At det skal være så vanskelig å huske på at ditt barn ikke skal spise svin, skjønner ikke jeg. Det er ikke vanskeligere det enn at et muslimsk/utenlandsk barn ikke skal ha det. Har ikke så mange andre råd til deg enn å ta det opp med styrer.

Skrevet
Dette måtte jeg si, fordi min datter har sensitiv hud og ikke tåler de. Dersom det hadde vært snakk om mye stoffer som bryter ned jorda, så kunne jeg også tatt et valg om at jeg ikke støtter det, og dermed "boikottet" bruk av slike våtservietter på min datter. Ikke annerledes enn hvordan testing på dyr boikottes.

Vel, det er jo noe helt annet når det er en reel grunn til det.

Ikke bare "nei, fordi derfor".

Skrevet
Dette måtte jeg si, fordi min datter har sensitiv hud og ikke tåler de. Dersom det hadde vært snakk om mye stoffer som bryter ned jorda, så kunne jeg også tatt et valg om at jeg ikke støtter det, og dermed "boikottet" bruk av slike våtservietter på min datter. Ikke annerledes enn hvordan testing på dyr boikottes.
Vel, det er jo noe helt annet når det er en reel grunn til det. Ikke bare "nei, fordi derfor".

Hvorfor må foreldrene komme med en avhandling til bhg som de så skal "godkjenne"?

Hva har de med våre grunner til våre valg og verdier?

Har vi sagt at det sånn og sånn vi praktiserer ting er det vel ikke opp til den enkelte ansatte å vurdere om dette er god nok grunn? (selvfølgelig sålenge det ikke er noe som er farlig el.)

Skrevet
Hvorfor må foreldrene komme med en avhandling til bhg som de så skal "godkjenne"? Hva har de med våre grunner til våre valg og verdier? Har vi sagt at det sånn og sånn vi praktiserer ting er det vel ikke opp til den enkelte ansatte å vurdere om dette er god nok grunn? (selvfølgelig sålenge det ikke er noe som er farlig el.)

Folk har gjerne lettere for å forstå (og akseptere) når de får en forklaring på hvorfor.

F.eks. vi kjøper ikke egg med mindre det er fra frittgående høns, fordi vi vil ikke støtte de som driver med burhøns.

You see?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...