Gå til innhold

Irritert på barnehagen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet
HI, jeg skjønner problemet. Utrolig at mange her svarer slik de svarer. Høres ut som noen rasistiske dib-kjerringer som herjer, ikke hør på dem. Selvfølgelig må barnehagen respektere det at ditt barn ikke skal ha svinekjøtt! På samme måte som min barnehage respekterer at min datter ikke tåler diverse bleie- og vårserviettmerker. At venninnen til mitt barn ikke skal ha fint brød, men grovt, at laktoseintolerante ikke skal ha "vanlig" melk osv. Ta det opp med leder, og dersom det er vanskelig for barnehagen å stille med alternativer, kan du selv ta med mat. I vår barnehage setter de lapper der barna sitter. Har observert at noen av de ansatte har vært på tur å gi noe til barnet, da de legger merke til lappen og bare sier: Oi, hun her skulle visst ikke få det der. Svært effektive lapper, og rundt min datters bord er det 3 lapper teipet fast av totalt 10 barn.

åh, hold kjeften din er du snill. Misbruke ordet rasist fordi du ikke er enig med det de andre mener og måten det blir fremlagt på. HVOR i all verden i denne tråden har noen snakket om rase eller nasjonalitet? Slutt å fornærme folk og lær deg folkeskikk (og hva norske begreper betyr)

Skrevet
HI, jeg skjønner problemet. Utrolig at mange her svarer slik de svarer. Høres ut som noen rasistiske dib-kjerringer som herjer, ikke hør på dem. Selvfølgelig må barnehagen respektere det at ditt barn ikke skal ha svinekjøtt! På samme måte som min barnehage respekterer at min datter ikke tåler diverse bleie- og vårserviettmerker. At venninnen til mitt barn ikke skal ha fint brød, men grovt, at laktoseintolerante ikke skal ha "vanlig" melk osv. Ta det opp med leder, og dersom det er vanskelig for barnehagen å stille med alternativer, kan du selv ta med mat. I vår barnehage setter de lapper der barna sitter. Har observert at noen av de ansatte har vært på tur å gi noe til barnet, da de legger merke til lappen og bare sier: Oi, hun her skulle visst ikke få det der. Svært effektive lapper, og rundt min datters bord er det 3 lapper teipet fast av totalt 10 barn.

åh, hold kjeften din er du snill. Misbruke ordet rasist fordi du ikke er enig med det de andre mener og måten det blir fremlagt på. HVOR i all verden i denne tråden har noen snakket om rase eller nasjonalitet? Slutt å fornærme folk og lær deg folkeskikk (og hva norske begreper betyr)

Skrevet

Du får ta ut barnet ditt av barnehagen da du finner det sååååå vanskelig. Det er ikke tvang å henbe der.

Skrevet

Du får ta ut barnet ditt av barnehagen da du finner det sååååå vanskelig. Det er ikke tvang å henbe der.

Oki- men hva om hun hadde hatt nøtteallergi da? Skulle hun ut av barnehagen da også? Skjerp deg kvinne!!

Skrevet

Å skille seg ut er noe ikke alle barn er like komfortabelt med.

Vi voksne kan selvfølgelig se at alle er individer, og det Å skille seg ut er ikke negativt, men skjønner et barn det?

Det Å være den som skal ha egen mat (selv om det for oss er en filleting) kan være litt ugreit for et lite barn.

Skrevet
Oki- men hva om hun hadde hatt nøtteallergi da? Skulle hun ut av barnehagen da også? Skjerp deg kvinne!!

Har hun allergi?

Skrevet

Hva er det med folk her inne?

Er vel HI sin sak hva de velger å spise!

Men for å gjøre det enkelt: Skal de grille eller ha pølse er det jo bare å sende med pølser uten svin som de kan ha i frysen til ditt barn.

Finnes også kyllingpostei du kan sende med.

Og ta en prat med ledelsen :)

Skrevet
skjønner hva du mener hi, vi er muslimer og spiser ikke svin min sønn har også allergi mot en del, så om vi ber om og ikke spise svinekjøtt skal det respekteres på lik linje dette er deres valg. hva om de glemmer og de nye også glemmer og gir ting man er allergisk mot, det skal vel ikke skje. men godt tips, pakk med matpakke selv. i mange barnehager tar alle med en pålegg sort og brød så skal de smøre selv da må de huske og kun gi din det dere har tatt med. Er mange muslimer i barnehagen det er jeg sikker på så din er nok ikke det eneste. spiller ingen rolle andres meninger onm at det er sunt, etc dette er deres valg, pluss det er faktisk ikke sunt er masse syrer i det og det blir fortere råttent enn annet kjøtt, derfor mange med feks leddgikt ikke spiser svin fordi de blir friskere av dette.. ta dette opp med leder

Revmatiske pasienter skal heller ikke ha røkt kjøtt, appelsiner, tomater, rød paprika, jordbær, gluten (altså vanlig brød), saft og kakao. Så da må du si ifra til barnehagen at ditt barn ikke skal ha noe av dette, siden dette tydelig er et vektig argument for deg. Og det har forresten ingenting med at svinekjøtt blir fortere råttent.

Skrevet
Med tanke på hvordan både svin og kylling produseres her til lands, og hva de spiser før slakt, hadde jeg blitt vansinnig rasende om det var mitt barn. Ikke-økologisk, ikke-frilandsgris er så motbydelig at jeg ikke har ord, og i hvert fall noe mine barn ikke skal spise.
"Vansinng rasene"? (Er du svensk?) Da hadde du sikret deg en god plass i de ansattes arkiv av historier om sprø foreldre. Hva i all verden får deg til å tro at du har rett til å oppføre deg slik? Blir helt satt ut av alle foreldre som bramfritt hevder sin rett til å bli "rasende", "gjøre det månelyst" osv over småting. Ja, småting! Hvordan er reaksjonen din egentlig dersom barnet ditt utsettes for noe farlig?
Jeg er ikke svensk. Dersom jeg gir beskjed til bhg om at mitt barn ikke skal spise svin, og de ansatte gjentatte ganger gir henne det, så blir jeg sint. Veldig sint. Faktisk rasende. Hvor du tar det fra at jeg derved oppfører meg ufint mot barnehagens ansatte, vet jeg ikke. Selvfølgelig har jeg "rett" til å bli sint over nøyaktig det jeg vil.
Nei, du har faktisk ikke rett til å bli "vansinnig rasende" over nøyaktig hva du vil. I verste fall kan du da bli anmeldt for truende atferd (ja, faktisk!). Mulig du ikke helt selv vet hva som ligger i det uttrykket du bruker? Hvis du har for vane å bli rasende, og det "vansinnig" (et ord jeg kun har hørt brukt på svensk), så bør du få deg litt opplysning om normal folkeskikk. Og kanskje et sinnemestringskurs.

*lol* det var da voldsomt..

Jeg vet stadig ikke hvordan dere oppfører dere, men jeg lærte hjemme at man ikke kan hverken si eller gjøre hva man vil, selv om man er sint. Legger ved ordboksdefinisjonen, siden dette var vanskelig for flere:-)

rasende

adj. rasende ( a3) ['ɾɑːsənə] sint, forbannet

å være sint er en følelse man kjenner inni seg, ikke noe man nødvendigvis slipper ut til tilfeldig forbipasserende..

Skrevet

Hei HI!

Nå har jeg ikke lest alle svarene du har fått, men vi spiser heller ikke svinekjøtt. Dette av religiøse grunner, vi er adventister. Uansett grunn bør barnehagen respektere dette. Da eldste sønnen vår gikk i barnehage var de veldig behjelpelige og forståelsesfulle. Jeg hadde med noen produkter fra Helsans Køk, samt div posteier ol i starten og tilbydde meg å ta med dette ved behov. Dette ville barnehagen selv kjøpe inn :)

Dette var en liten familiebarnehage med de søteste søstre som driver <3

Skrevet
Bursdagsbarnet må gjerne spise winerpølser! Men mitt barn skal ikke ha det!

Hva foreslår du at barnehagen gjør? Tror du barnet ditt synes det er koselig at alle andre får pølser, mens barnet må sitte og gnage på ei brødskive? Eller mener du at barnehagen skal kjøpe inn kyllingpølser til kun ditt barn når et annet barn feirer bursdag? For en ego mor, seriøst...

Barnehagen vår kjøper inn både kyllingpølser og halalkjøtt for de som spiser det, det er da ingen problem. Men nå skal det sies at dette er i en større by med barn fra 17 kulturer. Mulig det er annerledes på landet.

Skrevet
Med tanke på hvordan både svin og kylling produseres her til lands, og hva de spiser før slakt, hadde jeg blitt vansinnig rasende om det var mitt barn. Ikke-økologisk, ikke-frilandsgris er så motbydelig at jeg ikke har ord, og i hvert fall noe mine barn ikke skal spise.
"Vansinng rasene"? (Er du svensk?) Da hadde du sikret deg en god plass i de ansattes arkiv av historier om sprø foreldre. Hva i all verden får deg til å tro at du har rett til å oppføre deg slik? Blir helt satt ut av alle foreldre som bramfritt hevder sin rett til å bli "rasende", "gjøre det månelyst" osv over småting. Ja, småting! Hvordan er reaksjonen din egentlig dersom barnet ditt utsettes for noe farlig?
Jeg er ikke svensk. Dersom jeg gir beskjed til bhg om at mitt barn ikke skal spise svin, og de ansatte gjentatte ganger gir henne det, så blir jeg sint. Veldig sint. Faktisk rasende. Hvor du tar det fra at jeg derved oppfører meg ufint mot barnehagens ansatte, vet jeg ikke. Selvfølgelig har jeg "rett" til å bli sint over nøyaktig det jeg vil.

blir du rasende på de ansatte, så vil jeg påstå at du oppfører deg ufint

Skrevet
Nei, du har faktisk ikke rett til å bli "vansinnig rasende" over nøyaktig hva du vil. I verste fall kan du da bli anmeldt for truende atferd (ja, faktisk!). Mulig du ikke helt selv vet hva som ligger i det uttrykket du bruker? Hvis du har for vane å bli rasende, og det "vansinnig" (et ord jeg kun har hørt brukt på svensk), så bør du få deg litt opplysning om normal folkeskikk. Og kanskje et sinnemestringskurs.
*lol* det var da voldsomt.. Jeg vet stadig ikke hvordan dere oppfører dere, men jeg lærte hjemme at man ikke kan hverken si eller gjøre hva man vil, selv om man er sint. Legger ved ordboksdefinisjonen, siden dette var vanskelig for flere:-) rasende adj. rasende ( a3) ['ɾɑːsənə] sint, forbannet å være sint er en følelse man kjenner inni seg, ikke noe man nødvendigvis slipper ut til tilfeldig forbipasserende..

å være vansinnig rasende vil si å gå fra konseptene, miste kontrollen. Det er svært lite i hverdagslivet som rettferdiggjør slike reaksjoner. Lær deg betydningen av ordene du bruker. Hvis du mener irritert eller sint, så skriv det.

Skrevet
*lol* det var da voldsomt.. Jeg vet stadig ikke hvordan dere oppfører dere, men jeg lærte hjemme at man ikke kan hverken si eller gjøre hva man vil, selv om man er sint. Legger ved ordboksdefinisjonen, siden dette var vanskelig for flere:-) rasende adj. rasende ( a3) ['ɾɑːsənə] sint, forbannet å være sint er en følelse man kjenner inni seg, ikke noe man nødvendigvis slipper ut til tilfeldig forbipasserende..
å være vansinnig rasende vil si å gå fra konseptene, miste kontrollen. Det er svært lite i hverdagslivet som rettferdiggjør slike reaksjoner. Lær deg betydningen av ordene du bruker. Hvis du mener irritert eller sint, så skriv det.

Rasende og gå fra konseptene er da to vidt forskjellige ting. Det går absolutt an å ha kontroll på sitt raseri.

Skrevet
Dette blir som å si "ungen min skal ikke tørkes med Pampers våtservietter, kun Liberos sine"....

nei det er absolutt ikke det samme! :S Hadde barnehagen vår gitt barnet vårt svin hadde jeg vært fly forbannet og det hadde de fått høre LENGE! Vi er En norsk familie som ikke spiser svin og de fleste NORSKE vi kjenner spiser heller ikke det. Rett og slett for det er bevist gang på gang at det er usunt for kroppen, det er urin, parasitter og div avfallsstoffer. Derfor salget på svinekjøtt faller som aldri før (ta en titt på VG)

Skrevet
Dette blir som å si "ungen min skal ikke tørkes med Pampers våtservietter, kun Liberos sine"....
nei det er absolutt ikke det samme! :S Hadde barnehagen vår gitt barnet vårt svin hadde jeg vært fly forbannet og det hadde de fått høre LENGE! Vi er En norsk familie som ikke spiser svin og de fleste NORSKE vi kjenner spiser heller ikke det. Rett og slett for det er bevist gang på gang at det er usunt for kroppen, det er urin, parasitter og div avfallsstoffer. Derfor salget på svinekjøtt faller som aldri før (ta en titt på VG)

Har du link? Tror deg altså! Vi spiser heller ikke svin så hadde vært fint å lese artikkelen:)

Skrevet

Her var det jammen sterke meninger om svinehold i Norge og hvordan det gjøres her.. Tydeligvis ikke satt deres prektige fot innenfor en fjøsdør hele deres liv..? Uansett, jeg har vokst opp på gård med rent grisehold, og reist land og strand med min far for å besøke andre grisebønder for erfaringsoverføring. Har aldri denne tiden sett noe til "forfryste ører, tannklipping gassing og forferdelige forhold"... Selvsagt har det hent at grisemammaer her angrepet sitt eget kull, men det henger faktisk med en tilstand som mennesker og får og det er fødselsdepresjon. Hender oftest "sugger" (les: grisemammaer) som er første eller andregangsmødre. det er trist når det skjer og kan sjelden eller aldri forebygges. Ingen av våre griser har lidd nød unødvendig, og har hatt en fin og god oppvekst i klimatisert område, der temepraturen rundt grisen er til det beste for dyret.

Ikke kom med pekefinger på ting dere tydeligvis vet veeeeldig lite om....

Helt greit å ikke spise ting en ikke vil, men ikke bruk argumenter som ikke henger på greip. Jeg spiser feks. ikke sushi, men det er fordi jeg synes det er ekkelt med rå fisk. Ikke fordi jeg har lest at sushifisk blir kuttet opp levende for da blir fileen best.

Skrevet

Hei HI jeg blir irritert bare jeg leser noen av svarene du får her, men man skulle nesten forvente dette av hønemødrene her inne som sikkert sender med nugatti og boller i matpakken :P

Du får ihvertfall en støttende mld fra meg :) Du må stå på og ta dette opp med ledelsen! Det er faktisk ikke akseptabelt at dette skjer, spesielt om det ikke er en engangstilfelle! Vi spiser ikke svin vi heller og når jeg ga beskjed om dette i barnehagen så sa de at det er blitt mer om mer vanlig, desuten så kjøper de stort sett kylling/kalkun siden det er mye sunnere.

I verste fall så får du bytte barnehage siden jeg tror du har rotet deg borti en som ikke er helt god på individuell oppfølging av barn. Jeg har hatt med flere barnehager å gjøre og dette har aldri vært et diskusjonstema engang!

Skrevet

Herregud man betaler jo matpenger i barnehagen! Da må det for f... være lov å kreve at personalet velger et annet pålegg enn leverpostei og skinke når de smører på skiva til barnet?! Jeg vet ikke hvilke krav som stilles til barnehagepersonale nå til dags, men om de vitterlig ikke klarer å organisere seg slik at de vet hvilke barn som spiser hva, så hadde jeg vært meget betenkt ved å f.eks ha et barn med matallergi i barnehagen. Og ja, jeg vet at det ikke er det samme, men om de glemmer at noen ikke spiser svin, så glemmer de vel like fort at de ikke drikker melk eller spiser ost.

Skrevet

Jobber i barnehage hvor barna ikke har med niste. Vi har barn som ikke kan ha forskjellig mat pga allergi eller religion. Vi har og barn som ikke får lov til å spise makrell i tomat fordi foreldre ikke liker lukten eller synes det er ekkelt.

Alle barn og valg respekteres og følges opp.

Det jeg opplever er at alle ansatte har respekt for matallergi, men noen assistenter synes ikke det er så farlig når det "bare" er religon, for da kan de ikke bli syke av maten. Som pedleder har jeg måtte gå endel runder for at de skal forstå at alle valg skal respekteres.

Men av og til har en vikarer som ikke er der så ofte og de glemmer hvem som skal ha mat. Og da kan det iblant skje feil. Noe som foreldrene selvfølgelig skal informeres om.

Hvis du har tatt dette opp med pedleder før uten respons, så synes jeg du skal ta det opp med styrer. Så vanskelig kan det da ikke være og følge det ønsket

Skrevet

å bli fly forbannet hjelper da ingenting. Det eneste du oppnår er å komme på kant med personalet

Skrevet

ja dette er stort sett slik vi har blitt behandlet i barnehagen vår også :) alle valg skal respekteres! fortsett slik! *liker*

Jobber i barnehage hvor barna ikke har med niste. Vi har barn som ikke kan ha forskjellig mat pga allergi eller religion. Vi har og barn som ikke får lov til å spise makrell i tomat fordi foreldre ikke liker lukten eller synes det er ekkelt. Alle barn og valg respekteres og følges opp. Det jeg opplever er at alle ansatte har respekt for matallergi, men noen assistenter synes ikke det er så farlig når det "bare" er religon, for da kan de ikke bli syke av maten. Som pedleder har jeg måtte gå endel runder for at de skal forstå at alle valg skal respekteres. Men av og til har en vikarer som ikke er der så ofte og de glemmer hvem som skal ha mat. Og da kan det iblant skje feil. Noe som foreldrene selvfølgelig skal informeres om. Hvis du har tatt dette opp med pedleder før uten respons, så synes jeg du skal ta det opp med styrer. Så vanskelig kan det da ikke være og følge det ønsket
Gjest meg mamma?
Skrevet
Å skille seg ut er noe ikke alle barn er like komfortabelt med. Vi voksne kan selvfølgelig se at alle er individer, og det Å skille seg ut er ikke negativt, men skjønner et barn det? Det Å være den som skal ha egen mat (selv om det for oss er en filleting) kan være litt ugreit for et lite barn.

Men har man allergi sÅ mÅ man jo ha egen mat. Og barn i den alderen skiller jo stort sett jkke mellom allergi eller andre grunner. Er det et problem blant barna er det de ansatte sitt ansvar og ta det opp i barnegruppen at ikke alle er like og at en har forskjellige behov

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...