Gå til innhold

Irritert på barnehagen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi spiser ikke svin. Er ikke muslimer men det er et valg vi har fatta. Har gitt beskjed om dette utallige ganger i barnehagen men ALIKEVEL gir de henne skive med skinkeost og leverpostei!!

"åå vi glemte det"- "hun er ny og har ikke fått beskjed om dette enda"- "hvorfor spiser dere ikke svin da? Det er jo helt normalt"

Er så lei!!

Er det virkelig for mye å be om at min datter ikke skal spise noe med svin i barnehagen??

Skrevet

Et valg vi har TATT skulle det selvfølgelig stå.

-hi

Skrevet
Vi spiser ikke svin. Er ikke muslimer men det er et valg vi har fatta. Har gitt beskjed om dette utallige ganger i barnehagen men ALIKEVEL gir de henne skive med skinkeost og leverpostei!! "åå vi glemte det"- "hun er ny og har ikke fått beskjed om dette enda"- "hvorfor spiser dere ikke svin da? Det er jo helt normalt" Er så lei!! Er det virkelig for mye å be om at min datter ikke skal spise noe med svin i barnehagen??

Hvis det ikke er religiøst betinget eller allergi, så forstår jeg ikke hva som er så farlig at hun får i seg litt svinekjøtt i barnehagen. De kan ikke velge og vrake og kjøpe 100 forskjellige pålegg til forskjellige barn. Barn som ikke spiser ditt og datt på grunn av annet enn religion og kultur har heller ikke rett på spesielt pålegg. Vil du at barnet ditt spiser spesiell mat, smører du matpakke og sender med barnet. Blir litt kjør for barnehagen hvis de må kjøpe inn kyllingpølser, kylling til pizza osv når noen har bursdag eller de har grilltur. På grunn av ETT barn.

Skrevet

Fatter bare ikke poenget, siden det ikke engang er religiøst betinget. Svinekjøtt er sunt og magert og jammen blir det mye styr for den som skal handle inn i barnehagen hvis en ikke spiser svin, en ikke spiser syltetøy, en ikke spiser fisk.

Synes du er vanskelig!

Skrevet

Det er da ikke snakk om 100 pålegg. De har da forskjellige oster, syltetøy og annet pålegg UTEN svin i barnehagen. Og om de klarer å la vær å gi allergikere mat de er allergiske mot ser jeg ikke problemet med å ikke gi mitt barn svin!

Skrevet
Det er da ikke snakk om 100 pålegg. De har da forskjellige oster, syltetøy og annet pålegg UTEN svin i barnehagen. Og om de klarer å la vær å gi allergikere mat de er allergiske mot ser jeg ikke problemet med å ikke gi mitt barn svin!

Vi hadde 2 allergikere i barnehagen (cøliaki) og de måtte ha med seg eget brød hjemmefra faktisk. Hva mener du de skal gjøre i bursdager og på turer? Skal de lage egen mat til ditt barn, eller nekte bursdagsbarnet å ha wienerpølser siden ditt barn da ikke får spist? Hva er så forbaskede farlig med svinekjøtt da?

Skrevet

Så om det hadde vært religiøst betinget eller hun var allergiske mot svin DA hadde det vært greit??

Skrevet

Bursdagsbarnet må gjerne spise winerpølser! Men mitt barn skal ikke ha det!

Skrevet

Jeg forstår problemet ditt HI.

Er dette et valg dere har tatt så bør barnehagen respektere dette. Det er da slettes ikke vanskeligere å huske på at " Ole ikke skal ha svin" enn at "Stian ikke skal ha gluten". Kanskje i begynnelsen, men ikk når du har gitt beskjed så mange ganger.

Du går ta det opp med styrer. Håpe du får orden på det:)

Skrevet

Svin og kylling er de dyrene i Norge som blir behandlet virkelig ille. Grisene blir saget tennene av i ung alder, og opplever forfrysning på ørene, gassing før slakt, og får som regel aldri være ute i frisk luft i løpet av livet.

Det er mange grunner til å la være å spise svin, blant annet at de spiser avføring dersom de kommer over det (vanlig å ha de som "søppelplukkere" i varmere land.) Jeg er ikke muslim og ikke HI.

Synes du burde ta dette opp igjen, og sende med egen mat til barnet.

Hadde de fortsatt å gi mitt barn svin selv når hun fikk matpakke, hadde jeg faktisk byttet barnehage.

Skrevet

Hvorfor ikke egentlig?

Ærligtalt! Må de ha en grunn??

Skrevet

Hvorfor har dere bare bestemt at hun ikke skal ha svin da? Det la jo te en grunn! Tipper barnehagen er irritert pÅ deg og dette. Det er jo bare tull! Og det blir ekstra jobb for barnehagen!

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Siden det ikke er religion eller alergi, vil jeg tro barnehagen finner deg/dere vanskerlige, da dere skaper unødvendig ekstra jobb for dem.

Skrevet

Det er da mange grunner til ikke å spise svin. Vi spiser heller ikke svin. Syns det er urent. Som en annen påpeker så blir de brukt til å spise søppel i noen land.

Skrevet

Det er mulig barnehagen syns vi er vanskelige. Men vi betaler faktisk for dette- og da syns jeg at når jeg har gitt beskjed så mange ganger at de kan respektere våre valg. Jeg har tilogmed smørt egen mat til henne- aøikevel klarer de det ikke. Skal de grille har barna med egen mat. Er det birsdag er det kun kake. Så dette er ikke et problem.

Det er mange som ikke spiser svin. Vi har Tasta et valg på det og syns ikke det er noe videre rart..

-hi

Skrevet
Det er da mange grunner til ikke å spise svin. Vi spiser heller ikke svin. Syns det er urent. Som en annen påpeker så blir de brukt til å spise søppel i noen land.

Men ikke i Norge, så akkurat det argumentet blir litt tullete.

Barnehagen skal respektere det dersom foreldre gir beskjed om at et barn ikke skal ha en matvare. MEN det kan være at dere må stille opp med et alternativ selv. Dersom de har kokt skinke i barnehagen, kan dere ikkeforvente at de skal kjøpe inn kalkunpålegg til ditt barn. Det må du i såfall sende med henne selv.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet
Det er mulig barnehagen syns vi er vanskelige. Men vi betaler faktisk for dette- og da syns jeg at når jeg har gitt beskjed så mange ganger at de kan respektere våre valg. Jeg har tilogmed smørt egen mat til henne- aøikevel klarer de det ikke. Skal de grille har barna med egen mat. Er det birsdag er det kun kake. Så dette er ikke et problem. Det er mange som ikke spiser svin. Vi har Tasta et valg på det og syns ikke det er noe videre rart.. -hi

Så får dere heller ta et møte med bhg, hvor dere forklarer det bedre, og sier ifra at ungen fra nå av KUN skal spise den maten dere sender med.

Skrevet

Men ikke i Norge, så akkurat det argumentet blir litt tullete.

Barnehagen skal respektere det dersom foreldre gir beskjed om at et barn ikke skal ha en matvare. MEN det kan være at dere må stille opp med et alternativ selv. Dersom de har kokt skinke i barnehagen, kan dere ikkeforvente at de skal kjøpe inn kalkunpålegg til ditt barn. Det må du i såfall sende med henne selv.

Jeg er ikke hi! Men hvorfor er det tullete? Det er et viktig argument for min del. Griser svetter heller ikke- så all svette og avfallsstoffer blir i kroppen. Det gjør TILOGMED norske griser ;) det er en annen grunn til at jeg personlig syns det er urent med svin!

Skrevet

Dette blir som å si "ungen min skal ikke tørkes med Pampers våtservietter, kun Liberos sine"....

Skrevet

Jeg forstår deg HI. Vi har litt av samme problem. Mine barn skal ikke ha økologisk mat, likevell hender det rett som det er at de ansatte i barnehagen ikke passer godt nok på.

Skrevet
Men ikke i Norge, så akkurat det argumentet blir litt tullete. Barnehagen skal respektere det dersom foreldre gir beskjed om at et barn ikke skal ha en matvare. MEN det kan være at dere må stille opp med et alternativ selv. Dersom de har kokt skinke i barnehagen, kan dere ikkeforvente at de skal kjøpe inn kalkunpålegg til ditt barn. Det må du i såfall sende med henne selv.
Jeg er ikke hi! Men hvorfor er det tullete? Det er et viktig argument for min del. Griser svetter heller ikke- så all svette og avfallsstoffer blir i kroppen. Det gjør TILOGMED norske griser ;) det er en annen grunn til at jeg personlig syns det er urent med svin!

Hvorfor det er tullete å begrunne det at man ikke spiser svin i Norge med at de brukes til å rydde søppel i utlandet? Nei, si det ;)

Kan godt være at det finnes andre gode grunner til å ikke spise norsk svin (selv spiser jeg ikke kjøtt i det hele tatt), men søppelargumentet holder ikke.

Skrevet

Jeg lurer mest på hva dere eller bhg skal si til barnet ditt når det selv ytrer ønske om pølse eller skinke på brødskiva? "Nei, du kan ikke få det fordi det har mamma og pappa bestemt", "vi vil ikke at du skal spise dette selv om du vil ha det, fordi...??". Merkelige greier...

Skrevet

Har du tenkt på at datteren din vill ha leverpostei og skinkeost i bhg siden hun ser at de andre får det??

Jeg sier ikke at det er noe galt i og ikke spise enkelte matvarer, men jeg har jobbet i bhg og med barn som ikke skulle ha ditt og datt, og mange ble kjempe lei seg da de ikke fikk og de forsto ikke hvorfor for de var ikke allegiske eller noe!

Skrevet

Med tanke på hvordan både svin og kylling produseres her til lands, og hva de spiser før slakt, hadde jeg blitt vansinnig rasende om det var mitt barn. Ikke-økologisk, ikke-frilandsgris er så motbydelig at jeg ikke har ord, og i hvert fall noe mine barn ikke skal spise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...