Gå til innhold

Hvordan legger dere poden deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min er straks fire mnd og må vugges i armene mine hver kveld. Han tar ikke smukk og finner ikke søvnen sin selv. Hvordan omvende dette uten å la ungen ligge å gråte i senga? ( for det er uaktuelt) samme gjelder søvn på dagtid, kan ikke bare legge han fra meg i senga si.. Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da storebror var liten, måtte han lære å sovne selv. Her har vi vugge, og det ble en myk og gradvis overgang fra å legge ham halvvåken etter pupp, og vugge i søvn, til å slutte å vugge vogga, til å få pupp på stua, for så å legges våken. Det tok ca tre måneder til han da ble nattavvent og lagt på eget rom. Da var han 7 mnd.

Jeg ville funnet noe annet å vugge ham i. Byssanlull hengevugge, en vanlig vugge, vogna. Og deretter vugget mindre og mindre ettersom han begynner å få forventninger til den nye senga. Du bør være forberedt på å ta kampen også, for om du plukker ham opp for det minste, så kommer dere ikke videre. Jeg tok ham opp om han ble hysterisk, men han har til dags dato (er nå 3 år) aldri kommet ut av soverommet om han først er lagt.

Skrevet

Nå er mini 8 mnd, men har lagt han på samme måten siden han var liiten. Legger han ned, gir han smokk og koseklut, synger nattasang og går ut. Det hendte han grein før det var blitt en god rutine.. Og da tok jeg han opp, og la han ned når han sluttet å gråte. Det gjorde jeg igjen og igjen til han til slutt lå fint. Det funket her, men jeg hadde nok ikke gjort det sånn om jeg hadde måtte holde på et par timer for eksempel... :P

Skrevet

Vi begynte tidlig med at han skulle finne roen selv i egen seng/kurv.

Passet på at han var i halvsøvne og god og mett de første gangene. La han med en koseklut som jeg alltid hadde med/inntil han når han fikk siste måltid. La han rolig ned og ga smokken hvis han ville ha. Satt sidenav i starten og puttet inn smokk eller strøk på/vugget litt på om han begynte å gråte men valgte å aldri ta han helt opp for hadde en ide om at han skulle lære at når han er lagt ned så er det natta. Han skulle aldri være alene hvis han gråt men aldri erfare at gråt resulterte i at han fikk stå opp og bli med ut i stua f.eks igjen:) Skal legges til at han har aldri skriket hysterisk, kun "klage-gråtet" og survet og "kjeftet" litt så følt at han ikke har hatt det noe vondt med det.

I starten satt en av oss på sengekanten,sidenav kurven hans i alt fra 5-45min. Etterhvert trakk vi oss lenger og lenger unna og la han i mer og mer "våken" tilstand.

Så lenge han får kosekluten å holde i og "mose" i ansiktet (fester den i ene sprinkelen på sengen så han ikke skal snurre den rundt hals og over hodet og alle rare tanker jeg får at han kan klare å ta livet av seg med den,hehe).

Fra han var ca 3-4mnd så var det bare å legge han i sengen og han fan roen selv stort sett og noen dager måtte vi bare inn å putte inn smokk og flytte litt på kosekluten.

Skrevet

Har helt fra begynnelsen av lagt henne våken i vogga, gitt henne smokken og sagt godnatt før vi har gått ut av rommet. Hun har brukt alt fra ett minutt til en time på å sovne (kanskje 10 min i gjennomsnitt), men vært fornøyd hele veien. Ber hun om oppmerksomhet går vi inn, det handler stort sett om smokk på avveie, vi setter den på plass og sier god natt igjen. Et par ganger har hun begynt å gråte, vi har trøstet henne uten å ta henne opp, det har gått fint.

Om det er metoden som er spesielt god eller bebien som er super vet jeg ikke, tror helst det siste. Åkke som, vi har aldri hatt problemer med nattesøvnen (dagsoving kan være verre, ikke stas å skulle sove når det ser ut til å skulle skje noe spennende).

Skrevet

Han tar som sagt ikke smokk, så han har ikke noe "trøst" når han ligger der, derfor bare eskalerer gråten hvis jeg ikke tar han opp når han gråter. Og da våkner han ihvertfall.. Vi prøver smokk litt hver dag, men det er bare stress istedenfor kos, også har han så stort suttebehov.. :(

Skrevet

Vil legge til at lillebror er av et helt annet kaliber. Har funnet søvnen selv (og tatt smokk!) helt fra fødsel. Vi legger ham i senga, synger nattasang og går ut. Bortevekk! Ganske stor forskjell på de to altså. Lillebror er 6 mnd.

Du har nok en som er litt mer krevende, så tenk langsiktig og forsøk å unngå triks som kan bli problematisk å bli kvitt senere, som f.eks. byssing i armene. Det blir tungt når han er ett :-S

Skrevet

Vår tar heller ikke smukk, og frem til han var 5 mnd. ammet jeg han i søvn. Så fant jeg ut at dette må jeg bare kutte ut, og det og ligge og gråte var uaktuelt. Så jeg beynte og amme i stua, før jeg gikk inn og lå ved siden av han i vår seng til han sovnet og så bar han over. Så begynte jeg og legge han i sin seng, med armen min oppi sengen hans, og la puten min på kanten på sprinkelsenga og støttet hodet der. I går sovnet han helt selv, omtrent med en gang. (Spiller av melodiene på babycallen da.) Dette har tatt meg en uke. Har også myk bamse i sengen som jeg legger han inntil.

Skrevet

Vår tar heller ikke smukk, og frem til han var 5 mnd. ammet jeg han i søvn. Så fant jeg ut at dette må jeg bare kutte ut, og det og ligge og gråte var uaktuelt. Så jeg beynte og amme i stua, før jeg gikk inn og lå ved siden av han i vår seng til han sovnet og så bar han over. Så begynte jeg og legge han i sin seng, med armen min oppi sengen hans, og la puten min på kanten på sprinkelsenga og støttet hodet der. I går sovnet han helt selv, omtrent med en gang. (Spiller av melodiene på babycallen da.) Dette har tatt meg en uke. Har også myk bamse i sengen som jeg legger han inntil.

Da skal jeg prøve det! :) Men han har ikke noe han sutter på eller no annet kos? Koser han med bamsen?

Skrevet (endret)
Da skal jeg prøve det! :) Men han har ikke noe han sutter på eller no annet kos? Koser han med bamsen?

Nei, han koser ikke med bamsen direkte, legger den bare inntil hodet som en trøst eller hva jeg skal kalle det.. Det ligger også en liten fille i sengen, men han bruker den ikke til noe, det er bare jeg som håper at han kommer til og bruke den, Når han er sovnet bruker han tommelen, men ikke før han sovner.

Endret av gggutt
Skrevet

Skal ikke være lei deg for at han ikke tar smokk, det kan bli en fordel senere. Her er hun ikke avhengig av den heldigvis, har lagt henne uten mange ganger på dagtid om jeg er ute av huset og ikke har ren smokk. Ser mange der det er rene katastrofen...

Skrevet

Men han klarer lissom ikke å roe seg uten å sutte på noe, derfor jeg kunne ønske at han tok smokk.. Men jeg får vel bare være gla de at vi slipper den kampen senere:)

Skrevet

Søsteren min kjøpte en sånn koseklut..typ med et dyrehode på...bamsestoff.. Gutten hennes tar heller ikke smukk. Dette var stor suksess. Hun har heller ikke kunnet legge han, men det går bedre nå.

Jeg tror det er viktig å bestemme seg for en fremgangsmetode og prøve det. Ikke endre på metode for hver kveld. Har desverre ikke noe tips annet enn å kjøpe en bok som omhandler babyer og søvn. Husker desverre ikke hva den heter.

Lykke til

Skrevet

Altså,,,han sutter på kluten. Men hun vendte han til den på dagen først

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...