Gå til innhold

Å la 15 åringen få tatovere seg?

Anbefalte innlegg

Gjest Heartbroken

En kompis av snuppa kom hjem fra ferie med en stor tatovering på overarmen - i en alder av 15 år.

Er jeg sær og prippen som reagerer på dette? Det er 18 års aldersgrense på dette i Norge, og det er vel av en ganske god grunn?

Jeg er sterk motstander av tatoveringer i sin helhet og jeg hadde hvertfall aldri i livet latt min 15 åring få lov å merke kroppen sin på den måten. Hun får ikke lov å ta piercing engang :P

Uansett hvordan man ser på det, så er det en ting som er sikkert her i livet, og det er at det man syns er tøft og kult når man er 15 år, IKKE er det bare 4-5 år etterpå. Og så sitter man der da, med et harry merke som aldri går bort!

Om man i det hele skal merke kroppen sin for livet, bør man ikke i det minste være voksen nok til å vite hvor man står i livet og hvilke verdier som er viktig?

Det finnes mange fornuftige 15 åringer, men de er på mange måter fremdeles barn og bør i mine øyne ikke få ansvar for å merke kroppen sin på en innskytelse!

Fortsetter under...

Hadde heller aldri tillatt at min 15 åring (jente) tatoverte seg, men jeg har sagt ja til piercing i navelen, har i ørene fra før. Noe annet kommer ikke på tale så lenge jeg har noe å si.

Hun har selv fått se hvor sygt det kan bli etter piercing i ansiktet da jeg har et par venninner som har hatt det i øyenbrynet og under underleppa, så det vil hun ikke ha uansett.

Jeg var 15 da jeg trilla pappa rundt lillefingeren, og fikk meg tatovering. Han har ingen, men var med å sjekket stedet nøye, en kompis av han som driver. Jeg fikk en liiiten på ankelen, kinesisk tegn for kjærlighet. Har aldri angret, og det har ikke han heller. Men han var veldig opptatt av motivet, hadde ikke fått ta hva som helst.

MEN, min onkel tok med storesøstern min og fikset tatovering til henne på 13års dagen...! DA var det liv i heimen! Hahahah

Enig med deg! 15 år er altfor tidlig, og med tanke på smittefare så hadde jeg sjekket stedet nøye først. Håper ikke dette ble utført på det første stedet de fant (les: helt ukritisk)

Annonse

Helt bak mål synes jeg. Det er noe feil i oppdragelsen når foreldre lar 15 åringer ta tatoveringer.

Men det er nok ikke så vanskelig for en 15 åring å tatovere seg uten at foreldrene vet noe. Det er nok mye slikt som skjer bak ryggen på foreldre. Selv tok jeg piecinger uten mine foreldres samtykke. Og det hadde vært lett å få en tatovering også. Heldigvis hadde jeg bedre vett :)

Min 17 årige gutt fikk en ganske stor(og fin) tattis når vi var i utlandet nå. Det er et sted vi kjenner godt til, og min samboer var med og "godkjente" motivet.

Det var en bursdagspresang av oss, det var det han ønsket seg. Noen synes sikkert det var helt vilt, men man velger sine kamper....

Når det er sagt så har han mast leeeenge men fått nei

Jeg tok to stk da jeg var 14 år. Spurte om lov til hull i navlen, men det kom ikke på tale. Trassen som jeg var sa jeg at jeg i allefall skulle ha tatovering. Og det var helt greit for mine foreldre. Trengte ikke krangle meg til det en gang. Har ikke angret en dag.

Annonse

Da min eldste som 15/16 årig ville tatovere seg sakleg det var greit men jeg skulle bestemme motivet. Hjerte med mamma under tatovert på venstre bryst og selvsagt skulle han bruke egne penger på det. Er vel unødvendig å spinat det ikke ble noen tatovering på den karen. Hadde han nå som 17 åring kommet og spurt skulle jeg vårt litt greiere med tanke på motivet, men penger hadde han måttet skaffe seg selv.

Jeg er ingen motstander av tatoveringer, men mener at motivene skal være nøye planlagt og passe til den man er som person.

Gjest <3Barn&Engler<3

Fatter ikke at forledre godkjenner slikt.. Jeg synes tatoveringer er fint jeg, stilig så det holder.. De fleste pircinger også. Men, ungene mine kan hvertfall glemme det til de er 18 år, slik vi måtte også. Jo lengre de venter, jo bedre valg tar de. Jeg mener, når man er så ung, tar man muligens bare en tatovering for å ha en? Selv er jeg 24 år, og håper på min første (eneste?) tatovering neste år. Den betyr svært mye for meg, har tatt meg 2 år å tegne den nå, er litt finpussing igjen, så er den klar.

Tja... Jeg tok min tatovering da jeg var 15-16 år gammel og jeg angrer ikke i det hele tatt.

Når det er sagt så spurte jeg ikke min mor om lov, men jeg hadde vett nok til å tenke lenge over det, og tok en liten tatovering på en diskret plass. Syns ikke det er harry.

Syns det er med dette som med alt annet. Noen er modne og vet hva de vil i ung alder, noen blir aldre "voksne". Jeg hadde nok ikke likt det om barnet mitt kom hjem med en tatovering, men jeg ville ikke automatisk dømt barnet nedenom og hjem heller.

Jeg er veldig glad i tatoveringer og har et par stykker selv, men tror nok barna mine fint må vente til de er 18 gitt.. Det er da ingen hemmelighet at de fleste barn har sine faser som ofte går over etter noen år ;)

Piercing synes jeg er litt annerledes.. det fikk jeg selv som 14 åring og kan nok vurdere det om mine barn vil ha det i 15-16 års alderen. Ser mange skriver at det blir stygge arr, men det er da virkelig ikke store greiene man får, som regel ;)

Har tatoveringer selv jeg, så motstander er jeg ikke, men jeg mener man må være voksen for å ta slike valg som "merker en for livet"

Det er 18-års grense, og her i huset forholder vi oss alltid til gjeldende lover og regler.

Foreløbig har kampene vært om man skal overse skiltet med mating forbudt i dyrehagen og om man skal få facebook-profil før man er gammel nok. Men vi er foreldrene og vi bestemmer at når det er satt en regel eller en lov, så er det gjerne en gjennomtenkt og god grunn til det (selv om vi ikke akkurat forstår den her og nå) så vi forholder oss til det.

Enig med deg! 15 år er altfor tidlig, og med tanke på smittefare så hadde jeg sjekket stedet nøye først. Håper ikke dette ble utført på det første stedet de fant (les: helt ukritisk)

Kontrollen med slike steder er vel rimelig streng, så vidt jeg vet. Her i landet, mener jeg.

Hadde ikke latt han få ta en stor en nei. Men et lite tegn eller lignende hadde vært ok. Når det er sagt så måtte han VIRKELIG hatt lyst på det og det skulle ikke vært på et veldig synlig sted.

Nå har jeg jo masse tatoveringer selv, litt derfor jeg synes det skulle vært rart og nekte ungen min det. Begynte da jeg var 17.

Nei, jeg hadde aldri godtatt tatovering i noen form, så lenge de er under 18 år. Og jeg har også fortalt mye om det med å måtte leve med det valget resten av livet. Etter de er 18, så bestemmer man liksom ikke noe mer ang slike valg som forelder......

Men mine barn vil ikke engang ha hull i ørene, så tror neppe jeg har så mye å frykte ;) Ikke engang 18-åringen her vil høre om noe utenom det naturlige på kroppen :)

En piercing kunne jeg glatt godtatt tidligere enn 18 år, for den går an å fjerne når man vil eller trenger. Men ikke i tungen. Det hadde jeg ikke godtatt. Og det er pga nerver i tungen, og slitasje på tennene.

Gjest Siklerotte

Klart man kan få det fjernet (har fått gjort det selv) - men det er en lang og lite behagelig prosess. Jeg fikk tatovering som fjortenåring (ikke med tillatelse), og det tok ikke så mange år før jeg angret på akkurat det - dessuten synes jeg nå (kke den gang) at tatoveringer er horribelt. Ingen unntak. Og jeg synes selvfølgelig at det er galskap når femtenåringer får tatoveringer, men jeg håper at de slipper å angre seg, og så måtte bruke unødvendig mye tid på å fjerne noe man aldri skulle ha tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...