Gå til innhold

Nok et elevmappe innlegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer om en elevmappe forsvinner?

I dette tilfellet er det avkreftet at mappen kan ha forlatt skolen. Den må altså kommet bort på selve skolebygget. Nå er skolebygget gjennomsøkt uten hell. Betyr dette at det dermed blir ord mot ord i en evt sak?

Fortsetter under...

Skrevet

Skjønner ikke hva du spør om egentlig.

Hvordan kan det være avkreftet at mappen har forlatt skolen dersom den ikke finnes i skolebygget? Og, hva handler dette om?

Skrevet
Skjønner ikke hva du spør om egentlig. Hvordan kan det være avkreftet at mappen har forlatt skolen dersom den ikke finnes i skolebygget? Og, hva handler dette om?

Hvis man skal sende noe videre til en annen skole ved overflytting av en elev, skal man ha skriftlig samtykket fra en forelder, og det skal i såfall være en kopi av mappen. Dette har de ikke.

Hvis mappen deponeres til kommunalarkivet, skal dette registreres. Alle mapper for mitt årskull er deponert utenom min. Den kan altså ikke være deponert, hvilket vil si at den ikke har forlatt skolen.

Skrevet

Hva slags svar er det du er ute etter her? Det ser ut til at ei elevmappe har forsvunnet. Tror bare du må ta det med de ansvarlige.

Og overskriften "nok et elevmappeinnlegg", jeg har aldri sett et elevmappe-innlegg her før, noen gang. Føler du at dette er en gjenganger? ;-)

Skrevet
Hva slags svar er det du er ute etter her? Det ser ut til at ei elevmappe har forsvunnet. Tror bare du må ta det med de ansvarlige. Og overskriften "nok et elevmappeinnlegg", jeg har aldri sett et elevmappe-innlegg her før, noen gang. Føler du at dette er en gjenganger? ;-)

Vel, jeg har vel forfattet et par av dem tidligere :P

De "ansvarlige" så i utgangspunktet ikke ut til å være klar over at de var ansvarlige. Nå i senere tid har de sett seg nødt til å innta en litt annen holdning, og understreker at selv om mappen ikke er å oppdrive og at den burde vært det, så er de veldig lei seg og kan ikke gjøre annet enn å beklage seg. "Vi har gjort alt vi har kunnet."

Jeg kan ikke forstå hvordan det skal kunne være så lettvint å fraskrive seg denne typen ansvar. Det er jo ikke som om at jeg spør etter norskskriveboken min fra 8. klasse. Elevmapper skal ikke kunne forsvinne på denne måten.

Annonse

Skrevet
Hva slags svar er det du er ute etter her? Det ser ut til at ei elevmappe har forsvunnet. Tror bare du må ta det med de ansvarlige. Og overskriften "nok et elevmappeinnlegg", jeg har aldri sett et elevmappe-innlegg her før, noen gang. Føler du at dette er en gjenganger? ;-)
Vel, jeg har vel forfattet et par av dem tidligere :P De "ansvarlige" så i utgangspunktet ikke ut til å være klar over at de var ansvarlige. Nå i senere tid har de sett seg nødt til å innta en litt annen holdning, og understreker at selv om mappen ikke er å oppdrive og at den burde vært det, så er de veldig lei seg og kan ikke gjøre annet enn å beklage seg. "Vi har gjort alt vi har kunnet." Jeg kan ikke forstå hvordan det skal kunne være så lettvint å fraskrive seg denne typen ansvar. Det er jo ikke som om at jeg spør etter norskskriveboken min fra 8. klasse. Elevmapper skal ikke kunne forsvinne på denne måten.

Men hva er du ute etter da? Unnskyldninger, penger??

Skrevet
Vel, jeg har vel forfattet et par av dem tidligere :P De "ansvarlige" så i utgangspunktet ikke ut til å være klar over at de var ansvarlige. Nå i senere tid har de sett seg nødt til å innta en litt annen holdning, og understreker at selv om mappen ikke er å oppdrive og at den burde vært det, så er de veldig lei seg og kan ikke gjøre annet enn å beklage seg. "Vi har gjort alt vi har kunnet." Jeg kan ikke forstå hvordan det skal kunne være så lettvint å fraskrive seg denne typen ansvar. Det er jo ikke som om at jeg spør etter norskskriveboken min fra 8. klasse. Elevmapper skal ikke kunne forsvinne på denne måten.

Først og fremst vil jeg vite hva som skjedde og hvorfor det skjedde, dernest undersøker jeg muligheten for å få erstatning for det økonomiske tapet jeg har lidd pga ansvarshavende ubegripelige arbeidsforsømmelse. Hvorfor i all verden syns du dette skulle være relevant? Vennligst hold dere til saken.

Skrevet
Først og fremst vil jeg vite hva som skjedde og hvorfor det skjedde, dernest undersøker jeg muligheten for å få erstatning for det økonomiske tapet jeg har lidd pga ansvarshavende ubegripelige arbeidsforsømmelse. Hvorfor i all verden syns du dette skulle være relevant? Vennligst hold dere til saken.

Men du har jo fått vite hva som har skjedd. Mappa er borte og ingen vet hvorfor. Den kommer ikke mer til rette om du fortsetter å mase.

Du kan selvfølgelig gå til fylkesmannen og be om hjelp, og han vil be skolen lete, men er mappa borte, kommer den ikke mer til rette av dette.

Skolen vil deretter få en skrape for dårlig arkivførsel, men jeg vet sannelig ikke om det vil hjelpe deg videre.

Skrevet
Men du har jo fått vite hva som har skjedd. Mappa er borte og ingen vet hvorfor. Den kommer ikke mer til rette om du fortsetter å mase. Du kan selvfølgelig gå til fylkesmannen og be om hjelp, og han vil be skolen lete, men er mappa borte, kommer den ikke mer til rette av dette. Skolen vil deretter få en skrape for dårlig arkivførsel, men jeg vet sannelig ikke om det vil hjelpe deg videre.

Jeg mener selvfølgelig ikke hva som har skjedd med mappen, men hva som egentlig skjedde under skolegangen min. Hvilke vurderinger de gjorde, referater fra foreldrekonferanser osv. Jeg kan ikke annet enn å henvise deg tilbake til hovedinnlegget. Der står det helt klart og tydelig hva jeg vil frem til. Jeg syns ikke vi trenger å rote tråden i en helt annen retning.

Skrevet

Det blir vel ikke ord mot ord. Slik du beskriver det er alle enige om at mappen desverre er borte og ingen vet hvor den er.

Skrevet

Du må utdype litt mere hva det gjelder. Hvilken ev sak feks? Sikkert en del lærere her som kan fortelle hva som blir skrevet i slike elevmapper.

Generelt i saker uten håndfaste bevis blir det ord mot ord ev vitner som vitner på vegne av en av partene.

Skrevet
Du må utdype litt mere hva det gjelder. Hvilken ev sak feks? Sikkert en del lærere her som kan fortelle hva som blir skrevet i slike elevmapper. Generelt i saker uten håndfaste bevis blir det ord mot ord ev vitner som vitner på vegne av en av partene.

Jeg vet hva elevmapper skal inneholde, og jeg snakker selvsagt om erstatningssak. Det er stort sett det man bruker avlagte elevmapper til.

Annonse

Skrevet

Saken blir vel henlagt pga "bevisets stilling" eller noe sånt, du kan jo ikke bevise at det har blitt tatt feil avgjørelser med tanke på ekstraundervisning e.l. i din skolegang.

Skrevet
Saken blir vel henlagt pga "bevisets stilling" eller noe sånt, du kan jo ikke bevise at det har blitt tatt feil avgjørelser med tanke på ekstraundervisning e.l. i din skolegang.

Gjetter du, eller vet du? Jeg kan på sett og vis se at det kan være noe fornuft i det, men på en annen side så virker det litt for utrolig at det skal være så enkelt å unndra seg alt ansvar nok en gang. Da kan en hvilken som helst skole bare sørge for å få makulert de "rette" mappene, så gjelder verken utdanningsloven eller barnevernsloven innenfor skolens fire vegger. I og med at skolen er ansvarlige for å passe på disse mappene med tanke på den enkelte elevs rettssikkerhet, så virker det rart at det ikke skulle falle tilbake på dem selv når de forsømmer det, om du skjønner.

Skrevet
Gjetter du, eller vet du? Jeg kan på sett og vis se at det kan være noe fornuft i det, men på en annen side så virker det litt for utrolig at det skal være så enkelt å unndra seg alt ansvar nok en gang. Da kan en hvilken som helst skole bare sørge for å få makulert de "rette" mappene, så gjelder verken utdanningsloven eller barnevernsloven innenfor skolens fire vegger. I og med at skolen er ansvarlige for å passe på disse mappene med tanke på den enkelte elevs rettssikkerhet, så virker det rart at det ikke skulle falle tilbake på dem selv når de forsømmer det, om du skjønner.

Ja, jeg gjetter.

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, men det blir jo som du sier ord mot ord og du sitter med bevisbyrden her. Du må på en eller annen måte bevise at du hadde klart deg bedre både fysisk og psykisk i voksenlivet om det ble tatt andre valg i oppfølgingen av deg under skolegangen. Hvordan skal du kunne bevise det? Du må bevise at inntekten din hadde vært høyere om du hadde fått en annen type tilbud, oppfølging eller hjelp i grunnskolen.

Har aldri vært i situasjoner tilsvarende dette, men jeg vet likevel litt om å søke erstatning, det er ikke enkelt... Har en datter som har vært noen runder i systemet pga skade påført på sykehus.

Skrevet

Vi hadde ikke sånne mapper, vi... For jeg er gammel, jeg....

Vi hadde karakterbok, med kun kommentarer de første årene, og så karakterer de 3 siste på ungdomsskolen.

Har faktisk ikke vært klar over at det er noe som heter "elevmapper". Når begynte de med det i skolene?

Fatter da ikke hva man trenger mer enn det man får. Hva venter du å finne? Og hvorfor er det så viktig for deg å få fatt i denne mappen?

Skrevet

Hvis du skal gå til sak mot kommunen pga manglende undervisning vil det nok være mulig å finne en del av opplysningene som skulle vært i mappen andre steder. Det kan også hende det finnes kopier av deler av mappen et sted.

Skrevet
Hvis du skal gå til sak mot kommunen pga manglende undervisning vil det nok være mulig å finne en del av opplysningene som skulle vært i mappen andre steder. Det kan også hende det finnes kopier av deler av mappen et sted.

Som jeg har sagt, finnes det ikke kopi av mappen da det aldri har blitt gitt skriftlig samtykke av at det skal tas kopier. Kopier tas kun med tanke på videresending av informasjon av pedagogiske årsaker.

Skrevet
Ja, jeg gjetter. Jeg skjønner veldig godt hva du mener, men det blir jo som du sier ord mot ord og du sitter med bevisbyrden her. Du må på en eller annen måte bevise at du hadde klart deg bedre både fysisk og psykisk i voksenlivet om det ble tatt andre valg i oppfølgingen av deg under skolegangen. Hvordan skal du kunne bevise det? Du må bevise at inntekten din hadde vært høyere om du hadde fått en annen type tilbud, oppfølging eller hjelp i grunnskolen. Har aldri vært i situasjoner tilsvarende dette, men jeg vet likevel litt om å søke erstatning, det er ikke enkelt... Har en datter som har vært noen runder i systemet pga skade påført på sykehus.

Det har seg sånn at jeg har en diagnose som jeg beviselig er født med. Jeg har også tilleggsvansker som jeg beviselig har fått i tidlig barndom, fordi det aldri er dokumentert tilfeller av at noen har utviklet dette i voksen alder.

Nå blir jeg antagelig vedtatt delvis ufør pga dette, så der har vi et økonomisk tap.

Skrevet

Vi hadde ikke sånne mapper, vi... For jeg er gammel, jeg....

Vi hadde karakterbok, med kun kommentarer de første årene, og så karakterer de 3 siste på ungdomsskolen.

Har faktisk ikke vært klar over at det er noe som heter "elevmapper". Når begynte de med det i skolene?

Fatter da ikke hva man trenger mer enn det man får. Hva venter du å finne? Og hvorfor er det så viktig for deg å få fatt i denne mappen?

Alle skoler og barnehager har i mange mange år hatt mapper om barna. Disse inneholder info om familie og hvordan barnet er i ulike situasjoner, og hvordan undervisningsituasjoner oppleves for lærer. Disse mappene følger en ut videregående...

Skrevet

Men om du er født med diagnosen er det vel ikke skolegangen som har ført til at du er ufør?

Eller mener du å kunne bevise at du ikke hadde blitt ufør pga din diagnose om ting var blitt gjort annerledes i skoleårene dine?

Skrevet

Altså, dette med bevisbyrde: Saksøker må kunne vise at det er overveiende sannsynlig at hun har lidd et tap for den forsømmelsen hun er utsatt for. Det er ikke nødvendigvis påkrevd at man kan fremlegge konkrete bevis. Ta f eks en voldtektssak; man må kunne sannsynliggjøre at overgrepet har funnet sted, sammenholde opplysninger fra fornærmede med opplysninger fra tiltalte, alibi osv. Retten kan finne tiltalte skyldig selv om det ikke foreligger video/bilder/biologisk materiale...

Skrevet
Men om du er født med diagnosen er det vel ikke skolegangen som har ført til at du er ufør? Eller mener du å kunne bevise at du ikke hadde blitt ufør pga din diagnose om ting var blitt gjort annerledes i skoleårene dine?

Det klassiske ved min diagnose, er at om man går udiagnostisert og blir klandret for symptomene sine langt inn i voksen alder, lærer man seg for det første ikke å mestre den, i tillegg utvikler man andre sykdommer. Dette kan være alt fra angst, depresjon, tvang og/eller personlighetsforstyrrelser. I mitt tilfelle alt sammen.

Skrevet
Men om du er født med diagnosen er det vel ikke skolegangen som har ført til at du er ufør? Eller mener du å kunne bevise at du ikke hadde blitt ufør pga din diagnose om ting var blitt gjort annerledes i skoleårene dine?
Det klassiske ved min diagnose, er at om man går udiagnostisert og blir klandret for symptomene sine langt inn i voksen alder, lærer man seg for det første ikke å mestre den, i tillegg utvikler man andre sykdommer. Dette kan være alt fra angst, depresjon, tvang og/eller personlighetsforstyrrelser. I mitt tilfelle alt sammen.

Og foreldrene dine tok ikke tak i det? Man trenger ikke henvisning fra skolen til fastlege eller PPT, som igjen kan henvise til BUP eller andre instanser

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...