Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått på Gonal-F i 4 dager nå og for ei jente med sprøyteskrekk har det har gått over all forventning. Men i dag skal jeg begynne på Orgalutran i tillegg og jeg har fått skikkelig angst for den!

Jeg synes det så vanskelig ut å sette sprøyte på seg selv i forhold til Gonal-pennen, så jeg søkte litt rundt på nettet etter tips (det skulle jeg vel aldri gjort!). Og det virker som om mange synes den er vanskeligere å sette og mye vondere enn f.eks Gonal-F.

Dere som har tatt Orgalutran: hva syns dere? Var den vanskeligere / vondere å sette? Har dere noen tips som gjør det enklere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan bare sammenligne med puregon, men jeg liker orgalutran mye bedre! synes spissen er tynnere, så det blir ikke sånn "svi" følelse etter at man har satt sprøyta!!

Skrevet

har aldri klart å satt ei enenste sprøyte på megselv, har derfor fått hjelp på legesentret, og de ringte legevakta og avtalte at de skulle sette de på meg på helg.

Skrevet

Takk for svar begge 2! Jeg klarte rett og slett ikke tanken på å sette den selv så jeg reiste bort til tanta mi som er sykepleier for å få hjelp. Jeg hadde også på Emla-krem et par timer før, men allikevel synes jeg den var vond å sette :( Og etterpå ble jeg svimmel og kvalm, rett før jeg svimte av...! Det kom nok av angsten som hadde bygget seg opp i løpet av dagen.

Jeg var så stolt av meg selv som klarte å sette Gonal-F helt alene, uten problemer og tenkte egentlig at prøverørsprosjektet kom til å gå helt bra. Men etter dette er jeg litt deppa, gruer meg allerede til neste... Men nå vet jeg iallefall hva jeg går til, kanskje det går bedre da.

Skrevet

Jeg begyte på Orgalutran i går og har satt to av dem nå. HAter den sprøyta som pesten. Den glir ikke så lett gjennom huden synes jeg.

Skrevet

Godt å høre at det ikke bare er jeg som er pinglete! :P Hater den også, jammen ikke lett å sette den på seg selv når den er så ekkel...

Skrevet

Er de sprøytene sånn at man må "blande" de selv?

Jeg har bare brukt Menopur,men syns ikke de er så ille.Bare følelsen under huden når innholdet "går ut i kroppen",som er litt ubehagelig! Hater sprøyter selv,men jeg setter dem selv altså :) Må bare bite tenna sammen,med skjelvinger og svette håndflater! :(

Et tips,som JEG syns virker da...Sett sprøyta litt på "skeiva",ikke RETT INN!!Og når nåla er inne i kroppen,blås litt der stikket er,så lindrer det littebitt :)

Etter sprøyta er tom,stryker jeg litt rundt "såret",for da føles det ikke sååå ubehagelig når innholdet brer seg :)

Disse tipsene har jeg fått av min mann,som er diabetiker,og setter sprøyter hver dag,og fra noen bloggevenner :)

Masse lykke til folkens.Skjønner skrekken deres altså! Ugh!!! Sprøyter er no herk!

Skrevet
:o :o Og jeg som begynte å tenke at jeg IKKE skulle grue meg til disse sprøytene!!!! :o :o De tankene forsvant fort nå...
Skrevet

Jeg er forresten nødt til å sette dem selv, siden min kjære jobber når jeg må sette dem :o

Skrevet

Det som jeg synes er litt rat med sprøyta er at det står i bruksanvisningen at når man stikker skal man dra sprøyta litt ut og hvis det kommer blod skal man kaste sprøyta og ta en ny og stikke på nytt. De nevnte ikke noe av dette på sykehuset. JEg har bare satt sprøyta. Har satt den litt på skrått da.

Skrevet

Ikke meningen å skremme noen her! Jeg er bare livredd sprøyter, de er nok ikke så ille som jeg skal ha det til, synes bare det var så mye bedre med Gonal-F. Men nå har jeg funnet løsningen for meg: jeg har på Emla-plaster 2 timer før. Da kjenner jeg nesten ingenting. Blir jo dyrt i lengden når det koster 117 kr for 2 plaster, men det er det verdt for meg hvis det hjelper meg å takle dette.

Skrevet
Ikke meningen å skremme noen her! Jeg er bare livredd sprøyter, de er nok ikke så ille som jeg skal ha det til, synes bare det var så mye bedre med Gonal-F. Men nå har jeg funnet løsningen for meg: jeg har på Emla-plaster 2 timer før. Da kjenner jeg nesten ingenting. Blir jo dyrt i lengden når det koster 117 kr for 2 plaster, men det er det verdt for meg hvis det hjelper meg å takle dette.

Bare det funker,så får det så være ;) Uff,er så redd sprøyter selv jeg,så skjønner deg godt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...