Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi har en liten gutt på 4 uker og 2 barnehage barn som er kjempe forkjølet. Jeg er bekymret for om de kan smitte han lille..Selv begynner jeg å bli ganske så forkjølet også, men kan jo ikke unngå kontakt med han lille, da jeg må amme og stelle som vanlig..

Er det noen som vet noe om dette? Har jo hørt at morsmelk beskytter, men hvis resten av familien er syke er det kanskje for mye å håpe på?

Takk for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at de kan bli forkjølet selv om de fullammes. Det har jeg opplevd med begge mine når de var få uker. Men de har det gjerne ikke like kraftig som oss.

Influensa er det dog ikke, for det går ikke nå.

For mine har det vært helt ukomplisert å være forkjølet når de er så små. Litt tett nese og snørrete. Litt morsmelk i nesen gjør underverker. Kan også hjelpe å bygge opp under hodet når de ligger.

Skrevet

Ja, de kan bli forkjølet. Morsmelk beskytter absolutt, så fortsett for all del å amme selv om du blir syk. Men ha god håndhygiene på alle, og prøv å unngå for mye snørr fra kosete storesøsken i småens fjes... (ikke så lett alltid)

Morsmelka beskytter fordi den har immunstoffer fra mor. Mors immunforsvar beskytter både mot det mor er blitt syk av og det immunforsvaret henne klarte å beskytte mot. Derfor kan barnet beskyttes mot feks omgangssyke som søsken har ved at mors immunforsvar beskytter henne. (Som alt annet forsvar er det ingen garanti for beskyttelse, babyer kan likevel bli syke altså.)

Legen på helsestasjonen sa forkjølelser var uunngåelig, men at friske babyer sjelden fikk problemer med det. Senere på vinteren (juletider og på nyåret) kommer det oftest infeksjoner som setter seg lenger ned i luftveiene, og disse kunne være verre for de minste barna iflg legen. Men de som er babyer nå er mye større da, og ikke like utsatte for komplikasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...