Gå til innhold

Er kålstuing sunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver meg på lavkalori..

F.eks i dag når vi skal ha kjøttkaker, om jeg dropper poteter, eller spiser bare en liten en, kan jeg erstatte det med mer kålstuing??

Skrevet

Det kommer jo helt an på hvordan du lager kålstuingen. Hvis den er som min, spekket med smør og fløte så har den ingenting i et lavkalorikosthold å gjøre.

Skrevet

Neppe.

Smør, mel og melk = kalorier. Men du kan sikkert lage den mer kalorifattig om man ikke bryr seg om smaken..

Skrevet

Altså.. det er jo ikke store mengder hverken smør eller mel.

1 ss smør = 37 kcal

1 ss mel = 49 kcal

2 dl ekstra lett melk = 76 kcal

0,25 hodekål = 80 kcal

Spiser du halvparten av dette så er jo det helt greit

Skrevet

Altså.. det er jo ikke store mengder hverken smør eller mel.

1 ss smør = 37 kcal

1 ss mel = 49 kcal

2 dl ekstra lett melk = 76 kcal

0,25 hodekål = 80 kcal

Spiser du halvparten av dette så er jo det helt greit

Vi har tydeligvis forskjellig mening om hva som er god kålstuing, her kommer du ned på alt. 2 i mitt innlegg.
Skrevet
Altså.. det er jo ikke store mengder hverken smør eller mel. 1 ss smør = 37 kcal 1 ss mel = 49 kcal 2 dl ekstra lett melk = 76 kcal 0,25 hodekål = 80 kcal Spiser du halvparten av dette så er jo det helt greit
Vi har tydeligvis forskjellig mening om hva som er god kålstuing, her kommer du ned på alt. 2 i mitt innlegg.

Hvordan lager du kålstuing da?

Skrevet

god kålstuing skal lages med mye meierismør, hvetemel og ekte fløte! Litt kål og krydder..

Skrevet

Tredoble smørmengden i alle fall. Og bruke skikkelig melk (siden vanlig melk har så dårlig holdbarhet og vi bruker så lite bruker vi laktosefri, den er lett så jeg runder av med en dæsj matfløte).

Skal sies det ikke er ofte vi har kålstuing, hvis jeg ikke kan få den kaloririke spiser jeg heller dampet kål (nydelig, forresten).

Skrevet (endret)

Det er jo nydelig med forvellet nykål da!! Koker den bare litt raskt og har evt litt smør på (trenger ikke). Det er jo sunnere enn kålstuing, slipper mel og greier :)

Endret av Lettie
Skrevet

mat=kcal

Det er da bedre å lage skikkelig mat, av skikkelige råvarer, og faktisk bli mett, enn å drive å dille med lavkalori- og lightprodukter. Som alltid er det kcal inn vs kcal forbrent som er saken. Mat skal være godt, og det er ikke noen som helst grunn til å sulte seg i hjel eller lage mat som ikke smaker noe.

Det er ikke sånn at mat med høyt kcal innhol er usunt, og man helst burde klart seg på 25 kcal om dagen

..

Bruk melk, bruk smør, bruke mel.

Men ikke spis en liter av stuingen hver dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...