Gå til innhold

Flerbarnsmødre: hva gjør dere hjemme nå i ukene før fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig permisjon fra jobb. Så nå er det bare å holde seg hjemme, sitte i sofaen med beina høyt og vente...? Eller?

For min del går dagene i ett. Gjør omtrent akkurat det samme nå som når jeg ikke er gravid, kun med unntak av jobb. Mine eldste barn har nå begynt på skolen igjen (men uten SFO), så jeg er uten barn noen timer på formiddagen. Men da har jeg masse å gjøre uansett: Husarbeid, klargjøre babyrom og siste rest av utstyr (bare det å vaske alle babyklær, sengetøy og slikt tar tid. Har fått mye nytt nå i siste liten). Man skal handle til skolestart, rydde i søskens klesskap, følge opp nye timeplaner og lekser, følge på fritidsaktiviteter osv, osv. Har også en del ommøbleringsprosjekt og innredningsprosjekter i huset som jeg forsøker å få ferdigstilt nå når jeg har god tid. Resultatet er at det er mer kaos enn noengang hjemme nå, men det går framover, og jeg skal nok bli ferdig!

Og hvis ikke, så tåler vel babyen litt rot, håper jeg.

Mannen har en travel periode på jobb, han har også mye han vil bli ferdig med nå, slik at han får bedre tid etter at babyen blir født. Så han ser jeg lite til. Men det er greit for meg, jeg ser fordelen med å ha han mer hjemme etterpå i stedet!

Hva med dere? Har dere eldre barn hjemme om dagene, eller er de på barnehage/skole/SFO? Er dere ferdige med alt og sitter med shinet hus og fryseren full av forhåndslaget mat og venter?

Eneste unntak for min del er i dag: Plutselig gadd jeg ikke sette igang det uendelige "husarbeidsmaskineriet". Har i stedet sittet leeenge ved frokostbordet og kost meg med te, rundstykker, internett og å kverulere litt her inne ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør ikke så mye. Leverer sent i bhg og så blir det litt husarbeid og avslapping, gå tur med hunden, handle mat. Vips så har 5 timer gått og barn kommer hjem fra bhg.

Skrevet

Jg er fulltidsstudent, men har heldigvis lite forelesninger, så jeg PRØVER å lese, men det blir mye soving...

Lader til ettermiddagen når mann og barn kommer hjem. Prøver å ha middagen på bordet når de kommer, sånn at vi får en fin ettermiddag sammen. Litt husarbeid, litt pusling i huset, litt gåndverkere på besøk.. Dagene glir unna, iallefall.. Nå forbereder jeg også bursdag for treåringen, og prøver å få gjort litt husarbeid, men føler at ting går saaakte.

Vi har hatt en veldig intensiv periode nå, mannen har jobbet med oppussing av huset og jeg har hatt barna mye alene, så kjenner at jeg er sliten, og nyter å styre dagene litt nå før babyen kommer. (skal jo ta eksamen i desember, så blir ikke noe permisjon før etter nyttår på meg)

Spiser sakte, sover det jeg trenger, leser litt, sitter litt på nett og pusler rundt i huset sånn fra og til.. Føler meg litt nytteløs, men vil gjerne ha litt energi igjen til "de store" barna på ettermiddagen :)

Så på en måte ganske likt som ellers, rent bortsett fra at alt går saaaaakte og lite effektivt. (normalt har jeg studietid fra 08-16 hver dag, enten på lesesal eller ger hjemme)

Skrevet

Jeg har tatt 7åringen ut av sfo dette skoleåret. Ser ingen vits i å betale over 12000 på noe som vi ikke trenger. Han er hjemme mellom

1 og 3 hver dag. Så er det lekser med han og begynne på middag før 3åribgen blir hentet i barnehagen. Jeg får noen timer helt for meg selv midt på dagen, og det er herlig!

Burde nok vært flinkere med husarbeid, men det er godt å ligge på sofaen også ;) Dagene går nå egentlig fort og nå er det bare 9 dager til termin :)

Skrevet
Jg er fulltidsstudent, men har heldigvis lite forelesninger, så jeg PRØVER å lese, men det blir mye soving... Lader til ettermiddagen når mann og barn kommer hjem. PrØver å ha middagen på bordet når de kommer, sånn at vi får en fin ettermiddag sammen. Litt husarbeid, litt pusling i huset, litt gåndverkere på besØk.. Dagene glir unna, iallefall.. Nå forbereder jeg også bursdag for treåringen, og prØver å få gjort litt husarbeid, men fØler at ting går saaakte. Vi har hatt en veldig intensiv periode nå, mannen har jobbet med oppussing av huset og jeg har hatt barna mye alene, så kjenner at jeg er sliten, og nyter å styre dagene litt nå fØr babyen kommer. (skal jo ta eksamen i desember, så blir ikke noe permisjon fØr etter nyttår på meg) Spiser sakte, sover det jeg trenger, leser litt, sitter litt på nett og pusler rundt i huset sånn fra og til.. FØler meg litt nyttelØs, men vil gjerne ha litt energi igjen til "de store" barna på ettermiddagen :) Så på en måte ganske likt som ellers, rent bortsett fra at alt går saaaaakte og lite effektivt. (normalt har jeg studietid fra 08-16 hver dag, enten på lesesal eller ger hjemme)

Du er flink! Kjenner meg så utrolig godt igjen i det du beskriver der, for akkurat slik hadde jeg det sist jeg var gravid. Totaloppussing av hus, student med eksamensforberedelser, deltidsjobb og lite barn ved siden av. Det var tØft ja, men gikk på et merkelig vis likevel. SkjØnner ikke hvordan i ettertid, men...

Kunne du ikke fått fritak ett år fra studiene når når du skal ha en baby? Det fikk jeg nemlig, og ettersom det klaffet ganske bra med termin og mulig barnehageopptak neste år, så slo jeg til! Studieplassen ventet på meg neste hØst, og jeg fikk samme belØp i fØdselsstipend som jeg ville fått i lån og stipend uansett. Synes det "friåret" var verdt ett års forsinkelse, tror jeg ville ha mØtt veggen ellers.

Skrevet

Hihi, beklager de store Øene her altså, men sitter på ipad, den er ikke helt snill med meg, rettskrivningsmessig...:P

Jeg skal ha permisjon, eller "lesepermisjon" fra nyttår av. Den modulen som kommer nå vil jeg veldig gjerne få unnagjort, og innholdet i modulen skal kunne la seg kombinere med baby. Men går det ikke, så går det ikke!

Etter jul er det bare selve masteropgaven igjen, så den kan jeg klare å utsette et år, men sånn økonomisk sett, har eg veldig lyst til å komme meg ut i jobb snart... (hadde studiepermisjon med førstemann og normal lønnet permisjon med andre, og ser absolutt hva som er å foretrekke! Samtidig skal det bli godt å bruke de små grå litt i permisjonen også... Har større behov for voksenkontakt nå enn første gang jeg ble mamma...)

Føler meg ikke flink da. Bare passelig ubrukelig, tung som eg er! Men snart, snaaart...

Skrevet

Er bare i uke 29 jeg da, men vi skal selge huset vårt i løpet av høsten, så jeg skal bruke permisjonen min til å rydde,vaske,pakke o.l ;) håper vi ikke må flytte mens jeg ligger å føder ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...