Gå til innhold

Noen ammekyndige som har greie på dette?

Anbefalte innlegg

Jeg har ei jente på 7 mnd. Etter en litt vanskelig ammestart så har vi kost oss med amming siden hun var 1 mnd gammel. Men nå den siste uken er hun begynt å tulle voldsomt. Hun drar hodet bakover og suger på tuppen av brystvorten. Så gjennom måltidet så veksler hun på å ha ordentlig tak, og å dra / suge på brystvorten.

Dette skjer etter at melken har begynt å renne, og det er også godt med melk, det hører jeg på svelgingen. Hun får ofte annen mat før hun ammes. hun fikk også de første tennene for ca 3 uker siden. (vet ikke om det har noe betydning)

Den siste uken har jeg også (for første gang på 3 mnd) hatt brystspreng om natten. Men hun har ikke endret drikkemønster, har fremdeles ett nattmåltid i 5 - 6 tiden.

Kan det være at jeg har for mye melk, slik at hun ikke klarer å svelge unna?

Eller kan det være at melken smaker annerledes? Jeg har virkelig ikke peiling... Dette begynner å tære på brystvortene, så jeg er redd om det fortsetter slik, så blir de seende ut som kjøttkaker :(

Noen som har noen gode teorier?

Fortsetter under...

Det er så enkelt som at hun begynner å bli skikkelig nysgjerrig og har ikke tid til å stirre rett inn i puppen din den lille "evigheten" det tar å spise.

En helt vanlig periode de fleste møter. Hos noen går det over, hos andre er det starten på slutten for ammingen.

Brystsprengen kommer nok av at hun spiser mindre fra deg på dagtid, men dette regulerer jo seg selv.

takk for svar frokostquiz :)

Jeg er ikke sikker på om det er nyskjerrighet som gjør det. De par siste mnd er hun blitt mer og mer nyskjerrig, ja. Men da er det mye tydeligere, hun slipper puppen og ser seg rundt, ser på de som snakker e.l.

Det hun gjør nå, når hun bare drar hodet bakover, da har hun ofte øynene lukket også. Og det kan være stilt slik at det ikke er noe som forstyrrer.

Men som du sier så kan det være at hun er utålmodig, at det tar en evighet, som hun ikke har tid til :(

Jeg ammet jenta mi til hun var syv måneder. Da begynte hun, som din datter, å tulle veldig med puppen, og mistet etterhvert interessen for å ammes. Jeg syntes det var vemodig fordi jeg syntes ammingen var veldig koselig når vi først fikk det til! Så etter et par uker var hun helt avvendt. Men fikk i ettertid vite at mange opplever dette i syv-åtte månedersalderen fordi at melken da endrer smak pga hormoner i kroppen. Hvis man "kommer over kneika" så kan man godt amme videre. Skulle ønske jeg visste dette. Da hadde jeg nok gjort mer for å få det til! Men når det er sagt; livet blir ganske så deilig når man slipper å amme også! Plutselig er man likestilt med far, hva gjelder det meste, og man får mer friheten til å gjøre ting på egenhånd. Ganske deilig etter "syv måneder med puppen ute"! ;-) Lykke til!

Endret av Helenee

Jeg vet ikke om du har fått tilbake mensen? Min første husker jeg reagerte veldig på det. Melken kan endre smak av det. Da uken var over var alt tilbake til normalen. En annen årsak kan være at du har ganske kraftig utdrivningsrefleks, sånn at det kan være vanskelig å svelge unna? Da vet jeg det funker for noen å pumpe ut den aller første melken før man legger barnet til brystet.

Sånn var jenta mi også ved sju md. Jeg gadd ikke amme en sånn åme. Det var en skikkelig kamp for å få henne til å fokusere. Jeg slutta å gi pupp på dagen, og to dager etterpå hadde jeg en rolig og harmonisk flaskedrikker i armene mine. Alle var mer fornøyde :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...