Gå til innhold

Klassekasse -1. klassing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt valgt som FAU-representant for vår 1 klasse.

Har nå fåttforespørselom opprettelse av klassekasse, men hvordan skal vi gjøre dette på en måte som virker ok for alle foreldre?

Kan man be om at foreldrene/barna betaler 20 kr md til en felles klassekasse?

Hvordan blir det gjort i dette barns klasse og hvordan har det blitt mottatt av foreldrene?

Skrevet

Hva skal pengene brukes til og hvem skal administrere klassekassen? Hva med de som ikke har lyst til å være med? Slike innbetalinger må være frivillige og alle i klassen må få like mye glede av potten. De som ikke betaler kan ikke holdes utenfor.

20 kr hver mnd synes jeg er veldig upraktisk. En innbetaling i året er mye greiere.

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Hva med å bare betale inn når dere skal noe da? Sånn har vi gjort det, mye lettere å holde styr på.

Skrevet
Har blitt valgt som FAU-representant for vår 1 klasse. Har nå fåttforespørselom opprettelse av klassekasse, men hvordan skal vi gjøre dette på en måte som virker ok for alle foreldre? Kan man be om at foreldrene/barna betaler 20 kr md til en felles klassekasse? Hvordan blir det gjort i dette barns klasse og hvordan har det blitt mottatt av foreldrene?

Hørte noen 1.klasse mødre som diskuterte dette ivrig idag, du er ikke fra sunnmøre vel ;) ?

Skrevet

Her betalte vi inn 200 kr i klassekassen. Pengene ble lagt i en umerka konvolutt og levert til læreren. De som ikke ønsket å bidra leverte en tom konvolutt.

Skrevet

vi betaler en gitt sum 1 gang i året, mye enklere enn å huske på 20 kr mnd

Skrevet
Har blitt valgt som FAU-representant for vår 1 klasse. Har nå fåttforespørselom opprettelse av klassekasse, men hvordan skal vi gjøre dette på en måte som virker ok for alle foreldre? Kan man be om at foreldrene/barna betaler 20 kr md til en felles klassekasse? Hvordan blir det gjort i dette barns klasse og hvordan har det blitt mottatt av foreldrene?
Hørte noen 1.klasse mødre som diskuterte dette ivrig idag, du er ikke fra sunnmøre vel ;) ?

Nei:-)

Gjest Filifjonka
Skrevet

Vi har aldri hatt noen klassekasse i mine barns klasser. Selv har jeg råd og kunne godt ha vært med på noe slikt, men jeg ville likevel stilt noen spørsmålstegn ved ordningen.

Hva skal pengene brukes til? Hvorfor skal man opprette en klassekasse? Hvem skal administrere pengene? Hva med dem som ikke har råd? Grunnskolen i Norge skal være gratis, så om noen ikke ønsker å være med på ordningen kan det ikke tvinges gjennom at de må delta.

Skrevet

Årsaken til vi tenkte pÅ innbetaling hver md er at noen kanskje vil synes kr 200 pÅ en gang er mye og derfor ikke vil bidra.

Og alle skal seff være med pÅ ting selv om de ikke kan bidra. Men tenkte at alle husholdninger klarer finne kr 20 en gang i blant og om ikke kan fx klassekameratene bidrag med pantepenger eller ukepenger. En god mÅte Å lære Å hjelpe hverandre pÅ.

Skrevet

Vi har klassekasse.

Det er opprettet en konto som styrer av foreldrekontakten. Vi betaler inn 100 kr pr år tror jeg. Innbetalingen er dog frivillig selvsagt:)

Her brukes pengene på jule- og sommerblomst til læreren, til sosiale aktiviteter for ungene osv.

Vi synes det er mye greiere med en kasse hvor man betaler inn en gang pr år isteden for å samle inn penger når man har behov for det. Ofte opplever man da at den som legger ut for noe aldri får igjen pengene sine......

Skrevet

Jeg har barn i andre klasse og er lærer i tredje klasse.

Jeg vet at det finnes mange foreldre som ikke har mulighet til å betale hver gang klassen skal noe eller bare den gitte summen som skal betales en gang eller to i året.

Dersom penger skal settes inn på en konto, er det helt åpenlyst hvem som setter inn og ikke.

Det er selvsagt foreldrene som bestemmer, læreren har ikke noe med dette å gjøre.

I klassen min setter foreldrene innpå penger når det er tomt i kassen. Det er en far som disponerer denne kontoen og det gjør han helt til den sies opp. Det bytter ikke foreldrene på. Selv om han ikke lenger er med i FAU.

I klassen til sønnen min gir vi penger i en konvolutt, slik noen over her nevnte. Alle får utdelt en konvolutt fra læreren. I denne kan du putte det beløpet du vil, eller ingenting.

På den måten er det greit at de som ikke har mulighet for å betale, ikke blir gjenkjent. Syntes det er en god måte å gjøre det på.

Skrevet
Årsaken til vi tenkte pÅ innbetaling hver md er at noen kanskje vil synes kr 200 pÅ en gang er mye og derfor ikke vil bidra. Og alle skal seff være med pÅ ting selv om de ikke kan bidra. Men tenkte at alle husholdninger klarer finne kr 20 en gang i blant og om ikke kan fx klassekameratene bidrag med pantepenger eller ukepenger. En god mÅte Å lære Å hjelpe hverandre pÅ.

Ja, la klassen fÅ vite at lille Per ikke har rÅd til Å betale pengene sÅ de mÅ la det gÅ av ukepengene. Det er akkurat den oppskriften jeg tenker som fremmer klassemiljøet, og ikke minst lille Per`s popularitet.

Skrevet
Vi har aldri hatt noen klassekasse i mine barns klasser. Selv har jeg råd og kunne godt ha vært med på noe slikt, men jeg ville likevel stilt noen spørsmålstegn ved ordningen. Hva skal pengene brukes til? Hvorfor skal man opprette en klassekasse? Hvem skal administrere pengene? Hva med dem som ikke har råd? Grunnskolen i Norge skal være gratis, så om noen ikke ønsker å være med på ordningen kan det ikke tvinges gjennom at de må delta.

Pengene skal adminstreres av foreldrene (klassens FAU). Pengene skal ikke brukes til skolelæring, men sosiale sammenkomster barna imellom f.eks julefest, sommeravslutning eller andre tiltak som fremmer den sosiale velferd i klassen. Tror det er viktig å ha et godt forhold klassekameratene i mellom også uten for klasselokalet.

Skrevet

Med mindre dere er en svært liten klasse er det ikke nødvendig med 200 kroner i året. 50-100 er mer enn nok for å dekke årets innkjøp av gaver til jule og sommeravslutning.

å skulle overføre 20 kroner i måneden hadde jeg protestert på. Det blir for synlig hvem som evnt ikke betaler og for mye styr.

Lærern over hadde en glimrende måte å løse problemet på:-)

Skrevet

Hos oss gjøres det ved loddsalg. Jeg er ganske skeptisk til det, for det første skal alle kjøpe en gave til 50 kroner, og etterpå kjøpe lodd til 20 kroner for barna vil jo gjerne "vinne" noe. Med andre ord, det går fort 200-300 kroner, både ved julefest og sommeravslutning.

Mye sosial press, og har sett flere barn som ikke vant noe, men ikke alle foreldre har råd å kjøpe 15-20 lodd.

Skrevet
Årsaken til vi tenkte pÅ innbetaling hver md er at noen kanskje vil synes kr 200 pÅ en gang er mye og derfor ikke vil bidra. Og alle skal seff være med pÅ ting selv om de ikke kan bidra. Men tenkte at alle husholdninger klarer finne kr 20 en gang i blant og om ikke kan fx klassekameratene bidrag med pantepenger eller ukepenger. En god mÅte Å lære Å hjelpe hverandre pÅ.
Ja, la klassen fÅ vite at lille Per ikke har rÅd til Å betale pengene sÅ de mÅ la det gÅ av ukepengene. Det er akkurat den oppskriften jeg tenker som fremmer klassemiljøet, og ikke minst lille Per`s popularitet.

Hvorfor et det sÅ farlig Å fÅ vite at lille Per's familie sliter, men greit Å samle inn penger til sultne barn i Afrika? Hvorfor kan vi ikke hjelpe de vi kjenner som sliter?

Og der er vel ingen som sier at navn og manglende kr skal rÅpes ut i klassen. Er jo andre mÅte Å løse dette pÅ som gjør at barna føler de hjelpe hverandre.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Er det vanlig å gi lærerne blomster/gaver til jul og sommerferie? Stakkars mine barns lærere. De ble ikke bortskjemt, for å si det sånn... Her har vi kun gitt gave til lærerne når de har sluttet med klassen, sånn vanligvis etter 4. klasse, 7. klasse og 10 klasse. Pengene til dette har blitt samlet inn på forhånd.

Sosialt samvær har vi hatt rikelig av likevel. Vi har vært gjennom familiegrupper og foreldregrupper, aktivitetskvelder og underholdningskvelder, jule- og påskeavslutninger en masse.

Skrevet

Vi ber om 200 i halvåret, satt inn på konto.

Grunnen til den "høye" summen er at klassen skal på klassetur i 6 klasse og Må ha over 75.000 på konto for å få lov av skolen å reise.

Vi har prøvd med div kakesalg, loddsalg ol, men liten oppslutning av foreldrene. Det ble mye jobb på oss klassekontakter for veldig lite inntekt :(

Inbetalingen er helt frivelig og vi sender påminnelser til alle i klassen om dette noen ganger i året.

Vi opplyser IKKE om hvem som har betalt og ikke, det vet jeg faktisk ikke selv engang :P

Pengene blir også brukt på gaver til lærere, men IKKE på sosiale samenkomster. Vi gjorde det til å begynne med, men klassekassen forble tom da.

Så nå tar vi en symbolsk sum for klassefester, det dekker litt av utgiftene i allefall. Har ikke opplevd at noen ikke kommer av den grunn.

Vi fikk beskjed om at vi ikke kunne samle inn penger i klassen, defor de blir satt rett på konto.

Er 2 av foreldrene som disponerer kontoen, ingen av dem er foreldrekontakt lengre. Fungerer helt fint :)

Skrevet
Hvorfor et det sÅ farlig Å fÅ vite at lille Per's familie sliter, men greit Å samle inn penger til sultne barn i Afrika? Hvorfor kan vi ikke hjelpe de vi kjenner som sliter? Og der er vel ingen som sier at navn og manglende kr skal rÅpes ut i klassen. Er jo andre mÅte Å løse dette pÅ som gjør at barna føler de hjelpe hverandre.

Selvfølgelig er det forskjell pÅ lille Per og barna i Afrika! At du ikke ser det syns jeg er helt merkelig. Om en samler inn penger har ingen av barna noe med at noen ikke har betalt.

Skrevet
Hvorfor et det sÅ farlig Å fÅ vite at lille Per's familie sliter, men greit Å samle inn penger til sultne barn i Afrika? Hvorfor kan vi ikke hjelpe de vi kjenner som sliter? Og der er vel ingen som sier at navn og manglende kr skal rÅpes ut i klassen. Er jo andre mÅte Å løse dette pÅ som gjør at barna føler de hjelpe hverandre.

Klassen skal IKKE vite at noen ikke betaler. Det har faktisk ingen noe med, ikke foreldrene heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...