Gå til innhold

Når begynne med pottetrening og slikt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Leste ett sted at for 40 år siden var det vanlig å være ute av bleiene, iallfall på dagtid, før fylte 2. Så om du tror hun er klar for pottetrening, så prøver dere på det. Funker det ikke, så drøyer dere en stund..

Og bare så det er sagt, jeg har null erfaring med slikt!

Her er hun 16 mnd nå og jeg har satt henne på potta en gang i blant i et par mnd. Men ser ikke på det som bleieslutt, bare pottetrening. Heller ikke noe press, vil hun ikke så får hun slippe.

Vi driver med bleieslutt med storebroren på 3 1/2 nå, noe som går litt trått(av ulike grunner), så at vi setter henne på potta er litt som motivasjon for ham og for oss fordi var litt sene med han.

Eller, vi var egentlig ikke sene, vi begynte med han når han var på samme alder som henne, men etter en stund begynte han å nekte, og gjorde det lenge(skikkelig stabeist), og siden pottetrening helst ikke skal være tvang og press tok det en stund før vi kom skikkelig i gang igjen.

Lillemor er en litt mer medgjørlig type enn broren, så håper det skal gå lettere med pottetrening og bleieslutt med henne. Har et håp om bleieslutt i løpet av neste år, kanskje innen 2 1/2 års alder.

Jeg holdt på å si det skader jo ikke å prøve. Min bror gjorde det med første barn fori hun var så hard i magen, og de fant ut det var lettere for henne å presse i sittende stilling.

Tenk så deilig for ungen å slippe å få bæsjen klint utover i bleia? Jeg angrer på at ikke jeg begynte tidligere å introdusere potte(18 måneder), men her så var det vanskelig å se når barnet bæsjet for hun "strever ikke" med det. Vips så er hun ferdig.

Du begynner når du vil, mener jeg. Tror ikke noe er mer riktig enn noe annet. Her har vi satt gutten på potta hver kveld i noen måneder rett og slett for å venne ham til det. Han er straks 19 måneder. Vi leser en bok og tar det som det kommer. Han går av når han ikke vil lenger, og hvis det har kommet noe, gjør jeg ham obs på det og lar ham trekke det ned i do. Veldig spennende!

Har ingen plan for bleieslutt for øyeblikket, men tenker at i denne alderen er de generelt sett motivert og mottakelig for nye ting, mens når de er tre, er de kanskje mer bevisst på hva som skjer og vil ha en mening. Hvis han er vandt med potte og/eller do, så har jeg en teori om at bleieslutt går greiere når den tid kommer. Og hvis jeg kan slippe en bæsjebleie eller to innimellom, så gjør jeg gjerne det. :-)

Så denne tråden nå, har startet en lignende. Min er 19 mnd, vi har hatt potta på badet siden han var litt over 1 år tror jeg. Han har sittet mye på den, men det er de siste dagene han har bæsja på den. Så ta den fram, ikke noe stress men venn barnet til den.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...