Anonym bruker Skrevet 27. august 2012 #1 Skrevet 27. august 2012 Jeg blir helt klein av disse edderkoppene som står og venter ved døråpninger og vinduer på at jeg skal åpne så de kan angripe meg.
☆☆☆ Skrevet 27. august 2012 #2 Skrevet 27. august 2012 Angripe deg? Edderkopper er dine venner, de holder andre insekter unna. Det er nesten ingen edderkopper på vinteren, så jeg regner med de dør om høsten.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 27. august 2012 #3 Skrevet 27. august 2012 Edderkopper er kaldblodige og er derfor prisgitt et liv med temperaturen som leveområdene gir dem. I menneskenes boliger og hjem kan enkelte edderkopparter overleve hele året. Dette gjelder også edderkopper som lever i huler. Ute i det fri gjelder selvsagt helt andre forhold. Enkelte arter graver seg rett og slett ned under løv, steiner og jord og går i dvale der. Andre igjen legger egg som klekkes neste vår, mens det voksne individet dør. Men ingen regler uten unntak. Mange edderkopper klarer faktisk å leve og reprodusere seg på vinteren under snøen. Grunnen til at flere edderkopper og egg overlever er at blod (hemolymph) og egg inneholder proteiner som hindrer dette å fryse. I Norge er det spesielt mattevevere (dvergedderkopper / linyphiider) som uviser en stor vinteraktivitet i det fri. De kan tåle flere minusgrader, og det er ikke unaturlig å se dem vandre på snøen til tider. Det er påvist at enkelte arter kan tåle inntil minus 15 grader C. Her ser du en statistikk over verdens overvintringsstrategier hos edderkopper: Kun som nymfer: 45% Som nymfer og voksne: 23% Kun som voksne: 11% I eggsekken: 7% Vinteraktive: 9%
Anonym bruker Skrevet 27. august 2012 #4 Skrevet 27. august 2012 Akkurat nå begynner høyhankene sitt inntog. Disse biter, selv om de ser uskyldige ut Huff, og korsedderkoppene begynner å bli større. Det beste for edderkopphatere er å bo langt nord i landet, mindre av dem der
Light of my life Skrevet 27. august 2012 #5 Skrevet 27. august 2012 Heh, vær glad dere ikke bor i Australia! Så noen svære jævler der, og noen mindre men meget dødlige *grøsser*
Anonym bruker Skrevet 27. august 2012 #6 Skrevet 27. august 2012 Finnes det farlige edderkopper i Norge?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 27. august 2012 #7 Skrevet 27. august 2012 Finnes det farlige edderkopper i Norge? Nei. Noen har gift, og biter, men de er ikke farlige på noen måte.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2012 #8 Skrevet 27. august 2012 Finnes det farlige edderkopper i Norge? Nei, ikke farlige i at du dør, men de kan irritere. Både jeg og flere jeg kjenner har blitt bitt. Det blir en liten hevelse der som klør, og klør, og klør og klør... Hvis man begynner å klø klarer man ikke å stoppe! Jeg hadde den hevelsen i et par år Max 3-4 mm i diameter.
moota m storebror&lillebror Skrevet 27. august 2012 #9 Skrevet 27. august 2012 Gå på felleskjøpet og kjøp innsektsgift og spray rundt vindus og dørkarmer. Så slipper du det
Toocute Skrevet 27. august 2012 #10 Skrevet 27. august 2012 Ja det er blitt funnet farlige edderkopper. Husker det ble funnet en sortenke i en lidel butikk en.plass i landet. Mange campingplasser har de utenlandske tatt med seg uten å vite. Det er også folk som anskaffer seg ulovlig i Norge, har hørt om en person. Ikke nok med.det, så så jeg og min ste-mor en rømt tarantell på skråtaketet.rett.uten for kjøkken vinduet i 2etg i haugesund. Den var svær, ikke som disse spinnkjærringene på 10cm. Denne.var tykk og.den gikk i forsvar med begge frambeina mot oss etter vi sprutet både kaffe og jif fordi vi ville ha den vekk. Den ene sommeren var vi på en campingplass på østlandet. Der.fant vi en.knall grønn edderkopp med hardt skall på seg. Pappa slo den med skoen. Men det er da vi skulle ringt til mattilsynet, men det gikk rett i glemme boken. Dessverre Så tilpasser de utenlandske bare mer og mer her i Norge.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2012 #11 Skrevet 27. august 2012 Men kommer de seg inn om man ikke setter opp dører og vinduer? Hater edderkoppfobien min
LuksusLiv Skrevet 27. august 2012 #12 Skrevet 27. august 2012 Gud, det håper jeg da virkelig at de gjør!
2 hjertegull :) Skrevet 27. august 2012 #13 Skrevet 27. august 2012 Men kommer de seg inn om man ikke setter opp dører og vinduer? Hater edderkoppfobien min De kommer.seg inn gjennom ventiler o.l.. Anbefaler Pelias Universalspray. Den gjør at de ikke vil krysse det spayede området, og sprayer du direkte på et individ dør det etter sekunder. Jeg må alltid ha en i boden. Gjelder forresten alle.virvelløse dyr (tror jeg det var), du finner info på nettsiden deres
Gjest Mentha Skrevet 27. august 2012 #14 Skrevet 27. august 2012 Jeg liker edderkoppene så lenge de holder seg i kjellernedgangen og fjøset. Der tar de seg av mange av fluene som ellers ville ha kommet seg inn til oss. Hurra Er forøvrig ikke fan av å finne de inne i huset, og de blir skyndsomt pakket på glass og fraktet ut i naturen igjen. Men, på den første hybelen min fant jeg et edderkoppbol i dusjen og det var _ikke_ stas. Det vil si, jeg skled på gulvet og dunket hånden i veggen nede i gulvhøyde. Da raste det ut 10-15 svære j*vler fra en sprekk i panelet og ned på foten min. For å si det sånn, jeg brød meg ikke om at jeg fortsatt hadde sjampo i håret, jeg var ute av badet på under et sekund.
Miss Honey Skrevet 27. august 2012 #15 Skrevet 27. august 2012 Angripe deg? Edderkopper er dine venner, de holder andre insekter unna. Det er nesten ingen edderkopper på vinteren, så jeg regner med de dør om høsten. Hva hjelper det, om en har fobi mot edderkopper og ikke andre insekter?! (ikke HI)
Miss Honey Skrevet 27. august 2012 #16 Skrevet 27. august 2012 Anbefaler giften TRINOL. de selger det på jernia her.. Har brukt både ute og inne. de dør i løpet av få sekunder og det kommer ikke nye på flere måneder og da sprayer jeg en ny omgang.. fant en på rommet en gang.. sprayet villt rundt meg og la meg på sofaen den natten. og tok fram støvsugeren neste dag Tar den også med på hyttetur og sprayer soverom og bad med en gang vi kommer fram så jeg føler meg trygg )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå