Gå til innhold

Jeg skal handle inn ull til høsten! Hvilket merke er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Her kommer et svar fra en "ulloman:" Det kommer helt an på hva du er ute etter. Ull som kan vaskes på 40 grader, som Janus, Devold og lignende (bare sjekk merkelappen), er kjemisk behandlet for å tåle slik vask. Ulla fra Nøstebarn, Bånsull og slike steder er helt fri for alle kjemiske tilsetningsstoffer, men må vaskes på 30 grader ullvask eller for hånd (de anbefaler for hånd, men har du en god maskin kan ullvaskeprogrammet godt brukes - det gjør jeg). Så først ville jeg funnet ut hva som var viktigst for meg, at det skulle være enkelt å vaske og vedlikeholde, eller om det skulle være fritt for alle kjemiske tilsetninger. Merinoull er den beste ulla for babyer, den skal være kløfri og er veldig myk og god. Den finner du i både 40-graders vaskeull og i håndvaskeull. Unngå mohair og angoraprodukter, disse loer veldig mye, og er plagsomme for små babyer som får det i munnen (de tar jo alt i munnen...). For litt større barn som er ferdige med å prøvesmake alt, kan alpakkaull være et alternativ dersom de klør en del - denne er enda mykere og varmere enn merinoulla. Men den er mye dyrere enn vanlig merinoull. Lykke til i ulljakten :)
Hvor får man kjøpt alpakkaull? Supert tips, fikk lyst til å teste det da min sønn synes ulltrøyene fra f.eks. Janus og PR klør...
Alpakkaull er ikke så vanlig, og kan være vanskelig å få tak i. Jeg strikker selv, det finnes masse deilig garn i denne kvaliteten, men hvis du ikke strikker... Hmm, jeg tror jeg ville begynt på nærmeste strikkebutikk/Husfliden. Strikkebutikker har alltid modeller som de selger, og da kan du jo kjøpe et lite plagg og teste om det fungerer og ikke klør. De vet kanskje også om andre steder å få kjøpt. Ellers ville jeg rett og slett gjort noen grundige nettsøk etter alpakka :)
Har prøvd å google litt, og funnet noen nettbutikker. Men har bare funnet gensere ol, klær for lag 2. Altså ikke ullundertøy som er det jeg jakter på. Men gir ikke opp:-) Strikker forresten gjerne, men det blir jo også tykkere plagg. Kanskje alpakka ikke egner seg for undertøy.. Men da får jeg gå for devold active i år også. Blir ikke feil det, bare litt kjedelig. Hehe.. Takk for svar og tips!

Hvis du strikker selv, så kan du forsøke å kjøpe alpakkagarn som passer til pinne 2-2,5, og så strikke en tynn ulltrøye av det. Så kan du i hvert fall se om det virker... Hvis du holder ut å strikke på så tynne pinner, da! Jeg har strikket noe babyklær her på pinne 2,5 med garn som passet til pinne 2, og fikk fine, tynne og luftige ulltrøyer som jeg syns passer godt underst. Men Devold og andre merker fungerer fint, det også :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pierre Robert ull synes jeg klør. Så det liker ikke vi.

Vi har brukt Name it(veldig fornøyd med det så langt). Likte Sparkjøp sin Tom og Trine helt til det gikk hull på longsene. Men etter en sesongs bruk. Så jeg er vel bare kravstor.

Janus har jeg ikke prøvd pga prisene. Reflex går ikke så fort hull på, men det nupper veldig.

Der har du min mening. :)

Skrevet

Mamma har strikket penstrømpis til go'bebien i alpakka/ull, nydelig kvalitet (pinnenr 2). Det var så mye arbeid at hun strikket sokkene løst og lagde hullkanter i sokker og bukse og festet sammen med silkebånd. På den måten kan hun både forlenge buksa og bytte ut sokkene :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Alpakkaprodukter er ikke vanskelig å få tak i. www.graveniid.no selger litt tykkere alpakka bukser både for barn og voksne. De har også gensere i alpakka. Du finner kun 100% alpakka eller 100% myk ull i nettbutikken!

Skrevet
Her kommer et svar fra en "ulloman:" Det kommer helt an på hva du er ute etter. Ull som kan vaskes på 40 grader, som Janus, Devold og lignende (bare sjekk merkelappen), er kjemisk behandlet for å tåle slik vask. Ulla fra Nøstebarn, Bånsull og slike steder er helt fri for alle kjemiske tilsetningsstoffer, men må vaskes på 30 grader ullvask eller for hånd (de anbefaler for hånd, men har du en god maskin kan ullvaskeprogrammet godt brukes - det gjør jeg). Så først ville jeg funnet ut hva som var viktigst for meg, at det skulle være enkelt å vaske og vedlikeholde, eller om det skulle være fritt for alle kjemiske tilsetninger. Merinoull er den beste ulla for babyer, den skal være kløfri og er veldig myk og god. Den finner du i både 40-graders vaskeull og i håndvaskeull. Unngå mohair og angoraprodukter, disse loer veldig mye, og er plagsomme for små babyer som får det i munnen (de tar jo alt i munnen...). For litt større barn som er ferdige med å prøvesmake alt, kan alpakkaull være et alternativ dersom de klør en del - denne er enda mykere og varmere enn merinoulla. Men den er mye dyrere enn vanlig merinoull. Lykke til i ulljakten :)
Hvor får man kjøpt alpakkaull? Supert tips, fikk lyst til å teste det da min sønn synes ulltrøyene fra f.eks. Janus og PR klør...
Alpakkaull er ikke så vanlig, og kan være vanskelig å få tak i. Jeg strikker selv, det finnes masse deilig garn i denne kvaliteten, men hvis du ikke strikker... Hmm, jeg tror jeg ville begynt på nærmeste strikkebutikk/Husfliden. Strikkebutikker har alltid modeller som de selger, og da kan du jo kjøpe et lite plagg og teste om det fungerer og ikke klør. De vet kanskje også om andre steder å få kjøpt. Ellers ville jeg rett og slett gjort noen grundige nettsøk etter alpakka :)
Har prøvd å google litt, og funnet noen nettbutikker. Men har bare funnet gensere ol, klær for lag 2. Altså ikke ullundertøy som er det jeg jakter på. Men gir ikke opp:-) Strikker forresten gjerne, men det blir jo også tykkere plagg. Kanskje alpakka ikke egner seg for undertøy.. Men da får jeg gå for devold active i år også. Blir ikke feil det, bare litt kjedelig. Hehe.. Takk for svar og tips!
sjekk www.graveniid.no, de har alpakkaprodukter for barn og voksne med bra kvalitet.
Skrevet

Jeg er VELDIG fornøyd med nøstebarn! :) Beste jeg har hadd til gutten vår. Ellers går det mye i Janus.

Skrevet

[quote name=Nordhagenjentene :)' timestamp='1346093834' post='144496098]

Janus bodyer til babyen, Safa ullstrømpebukse. Pierre Robert topper til litt større barn og Safa ullstrømpebukser er gjengangern her. Liker bedre strømpiser enn longs, blir så pes å kjøpe inn mange tynne ullsokker i tillegg til tykkere å ha over..
Fleste barnehager vil ha longs og sokker, siden de da lett kan skifte våte sokker, uten å måtte kle av alt.

Jeg jobber i barnehage og det stemmer ikke. Jeg bruker bare ulstømpebukser på barna mine. Da vet at at de alltid har ull på føttene :-)

Skrevet (endret)

[quote name=Nordhagenjentene :)' timestamp='1346093834' post='144496098]

Janus bodyer til babyen, Safa ullstrømpebukse. Pierre Robert topper til litt større barn og Safa ullstrømpebukser er gjengangern her. Liker bedre strømpiser enn longs, blir så pes å kjøpe inn mange tynne ullsokker i tillegg til tykkere å ha over..
Fleste barnehager vil ha longs og sokker, siden de da lett kan skifte våte sokker, uten å måtte kle av alt.

Jeg jobber i barnehage og det stemmer ikke. Jeg bruker bare ulstømpebukser på barna mine. Da vet at at de alltid har ull på føttene :-)

Jeg skrev at de _fleste_ barnehager...;) Men skulle vel skrevet "mange" i steden.

Vi har fått ytret ønske om det fra første dag, og i de bhg hvor jeg kjenner foreldre og/eller ansatte har det vært slik. Både i området og andre steder i landet.

Vi bruker alltid tynne ullsokker på vinteren, men her er det også kaldt lenge, så her finnes de i de fleste butikker.:)

Endret av Nordhagenjentene :)
Skrevet

Nøstebarnull. Mest ull-silke og ullfrotte mot vinteren.

Skrevet
Må bare spørre dere som kan; er det noe galt med Pierre Robert?

Pierre Robert er suveren synes jeg! Spreke farger! Deilig å vaske i maskin! Men jeg er kjedelig trebarnsmamma som planlegger ting i en travel hverdag. Nå skal ull til vinteren kjøpes inn til tre! Da er jeg mer enn litt lei at det ALDRI er de størrelsene jeg skal ha av PR!!! Skulle veldig veldig ønske at de hadde en nettbutikk, da hadde jeg aldri handlet andre steder... Nå blir det Nøstebarn og håndvask igjen på meg :)

Skrevet

Ift. Nøstebarn sitt ulltøy og ull/silke har jeg alltid vasket det i maskinen uten problemer. Har et håndvaskprogram på 30 grader og regulerer sentrifugeringen ned til 500 omdreininger (kan også skru av om en er usikker). Slik jeg har forstått det er det sentrifugeringen som kan ødelegge klærne.

Skrevet
Bruker janus, claire DK, Pierre Robert og har noe Sara. Er egentlig fornøyd led alt, jeg. Jeg liker ikke nøstebarn, men tror jeg er den eneste i verden som ikke liker det...

Ikke den eneste :)

Kan til nød bruke ull og silke boodyene, men siden de egentlig ikke skal vaskes i maskin og er dyre.. så liker jeg ikke de så godt heller :)

Her går det mye i pierre robert!

Og Safa strømpebukser (sparkjøp), de har en kjempegod passform :)

Skrevet
Bruker janus, claire DK, Pierre Robert og har noe Sara. Er egentlig fornøyd led alt, jeg. Jeg liker ikke nøstebarn, men tror jeg er den eneste i verden som ikke liker det...

Ikke den eneste :)

Kan til nød bruke ull og silke boodyene, men siden de egentlig ikke skal vaskes i maskin og er dyre.. så liker jeg ikke de så godt heller :)

Her går det mye i pierre robert!

Og Safa strømpebukser (sparkjøp), de har en kjempegod passform :)

Hvordan er safa strømpebuksene i størrelsen? Har en lang fireåring, da bør jeg kanskje bestille 110/116? Tenker 98/104 blir for smått. Hvis de da ikke er laaaange i beina :-)

Skrevet

Sjekk ut www.beibibeibi.no. Super kvalitet og billigere enn nøstebarn f. eks. Kun merinoull og ull/silkeblandinger som ikke klør. De har nå 10% på første kjøp og gratis frakt hvis du handler for 999,-

:)

Skrevet

Jeg bruker bare Pierre Robert til mine. Vi har tre stykker somnå må ha 3-4 sett hver så da går jeg nok en gang for PR sitt. Kjøpte masse for to år siden og fylte itt på i fjor...og det er like fint enda. Mellomste tisser endel på seg så ulla blir vasket MYE og den har holdt seg flott. Elsker halsene dems og bruker en selv og på tur....og de tykke ullsokkene er herlige. I tillegg syns jeg de er friske og flotte i fargene.

Skrevet
Ikke den eneste :) Kan til nød bruke ull og silke boodyene, men siden de egentlig ikke skal vaskes i maskin og er dyre.. så liker jeg ikke de så godt heller :) Her går det mye i pierre robert! Og Safa strømpebukser (sparkjøp), de har en kjempegod passform :)
Hvordan er safa strømpebuksene i størrelsen? Har en lang fireåring, da bør jeg kanskje bestille 110/116? Tenker 98/104 blir for smått. Hvis de da ikke er laaaange i beina :-)

Hmm.. har lite erfaring med størrelser på 4-åringer generelt.. :)

Snuppa mi er snart 2, og bruker stort sett str 86 (noen ganger 92) - jeg har kjøpt størrelse 90 i safa strømpebuksene til henne!

Skrevet

Her bruker vi Janus, Devold, Jotunheim, Joha og Pierre Robert. Alt er mykt og godt og jentungen liker alt. Nøstebarn sin ull er jo super, men jeg har en tendens til å vaske de plaggene på 40 grader, så jeg sparer meg selv for mye irritasjon og penger ved å ikke kjøpe det lenger ;)

Skrevet
Ikke den eneste :) Kan til nød bruke ull og silke boodyene, men siden de egentlig ikke skal vaskes i maskin og er dyre.. så liker jeg ikke de så godt heller :) Her går det mye i pierre robert! Og Safa strømpebukser (sparkjøp), de har en kjempegod passform :)

Hmm.. har lite erfaring med størrelser på 4-åringer generelt.. :)

Snuppa mi er snart 2, og bruker stort sett str 86 (noen ganger 92) - jeg har kjøpt størrelse 90 i safa strømpebuksene til henne!

Takk for svar :-) Ser at de ensfargete går opp til str. 90, mens de stripete finnes i større størrelser, da slike dobbeltstørrelser, og jeg må velge enten 98 / 104 eller 110 / 116. Korte strømpiser er noe herk, og for lange blir klumpete. Vanskelig valg, hehe :-)

• 1 måned senere...
Skrevet

Veldig god erfaring med Janus, og Joha. Jeg liker å vaske alt i maskin. Dermed har Nostebarn ikke fungert bra for oss.

Da barna mine var små (0 - 8 måneder) fungerte veldig bra Hennes og Mauritz. Rimelig pris sammenlignet med andre merker.

Barna mine bruker også klær fra Babyalpakka.no. Stort sett klær i babyalpakka/silke og de har fungert veldig bra (myk og ikke klør). Alpakka er dyrere, men varer lengre. Synes jeg ;-)

Vinterpose bruker vi fra november.

Skrevet

Jeg liker joha og safa best. Lillelam er nydelig men grisedyrt. Har noen tykke ullbukser og gensere fra nameit som jeg er veldig glad i. Men tynn-ullen til nameit er veldig dårlig.

Skrevet

Janus og er kult!

Skrevet

Her kommer et svar fra en "ulloman:" Det kommer helt an på hva du er ute etter. Ull som kan vaskes på 40 grader, som Janus, Devold og lignende (bare sjekk merkelappen), er kjemisk behandlet for å tåle slik vask. Ulla fra Nøstebarn, Bånsull og slike steder er helt fri for alle kjemiske tilsetningsstoffer, men må vaskes på 30 grader ullvask eller for hånd (de anbefaler for hånd, men har du en god maskin kan ullvaskeprogrammet godt brukes - det gjør jeg).

Så først ville jeg funnet ut hva som var viktigst for meg, at det skulle være enkelt å vaske og vedlikeholde, eller om det skulle være fritt for alle kjemiske tilsetninger.

Merinoull er den beste ulla for babyer, den skal være kløfri og er veldig myk og god. Den finner du i både 40-graders vaskeull og i håndvaskeull. Unngå mohair og angoraprodukter, disse loer veldig mye, og er plagsomme for små babyer som får det i munnen (de tar jo alt i munnen...). For litt større barn som er ferdige med å prøvesmake alt, kan alpakkaull være et alternativ dersom de klør en del - denne er enda mykere og varmere enn merinoulla. Men den er mye dyrere enn vanlig merinoull.

Lykke til i ulljakten smile.png

Alpakkaull er ikke så vanlig, og kan være vanskelig å få tak i. Jeg strikker selv, det finnes masse deilig garn i denne kvaliteten, men hvis du ikke strikker... Hmm, jeg tror jeg ville begynt på nærmeste strikkebutikk/Husfliden. Strikkebutikker har alltid modeller som de selger, og da kan du jo kjøpe et lite plagg og teste om det fungerer og ikke klør. De vet kanskje også om andre steder å få kjøpt. Ellers ville jeg rett og slett gjort noen grundige nettsøk etter alpakka smile.png

Har prøvd å google litt, og funnet noen nettbutikker. Men har bare funnet gensere ol, klær for lag 2. Altså ikke ullundertøy som er det jeg jakter på. Men gir ikke opp:-)

Strikker forresten gjerne, men det blir jo også tykkere plagg. Kanskje alpakka ikke egner seg for undertøy.. Men da får jeg gå for devold active i år også. Blir ikke feil det, bare litt kjedelig. Hehe..

Takk for svar og tips!

Sjekk ut beibibeibi.no. De har fine trøyer og longser til fin pris. Bestilte akkurat derfra og det kom nydelig innpakket.

Skrevet

Living crafts sin ull/silkeblanding er fantastisk. Kan vaskes i maskin på ullvaskprogram. Ikke så kjent i Norge enda, men det kommer mer og mer av det. CeLaVi er også et godt merke som også kan vaskes på ullvaskmaskinprogram. Billigere enn nøstebarn f.eks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...