Gå til innhold

Alt man skal ha.. Hva trenger man egentlig?

Anbefalte innlegg

Blir helt stressa av å lese inne på dette forumet. Er liksom ikke måte på hv man må kjøpe.. Er det virkelig nødvendig med bilstolpose og egen seng for dagsoving f.eks? Er førstegangsgravid og usikker.. Finnes det er oversikt over basic innkjøp man må/og bør ha, også får man se selv hva man hat bruk for i tillegg etterhvert?

Fortsetter under...

Denne lista er ikke så aller verst: http://www.minmage.no/i/i.aspx?i=48&ii=195

Ikke så mye unødvendig på denne. Selv om jeg nok hadde droppet ammemadrass, uro med lyd, smokkholder og babygym i første omgang. Vi hadde ingen av disse til førstemann hvertfall, men resten av lista stemmer ganske bra med det vi trengte. Erfaringsmessig ender du nok opp med enkelte ting som aldri blir brukt og ting som du trenger og må kjøpe. Kjøp basic først, det finnes butikker etter du får barn også :) Så får du helt sikkert en del i gave.

Blir helt stressa av å lese inne på dette forumet. Er liksom ikke måte på hv man må kjøpe.. Er det virkelig nødvendig med bilstolpose og egen seng for dagsoving f.eks? Er førstegangsgravid og usikker.. Finnes det er oversikt over basic innkjøp man må/og bør ha, også får man se selv hva man hat bruk for i tillegg etterhvert?

Du er lite du Må ha.

For meg (har tre unger, venter nr 4) er basisutstyr dette:

Seng

Vogn

et sted å stelle (har aldri brukt stellebord, men lagt stellepute på gulvet/på en kommode/på vaskemaskinen)

Stamp til bading.

babytepper/helsetepper

bilstol

Ellers er det lite man Må ha.

Av ting man ikke egentlig Må ha, men som jeg har hatt god nytte av, er:

Kurv/vugge til dagsoving (hadde senga på soverommet, kurv/vugge i stua. Men du kan også bruke vognbag eller vogna, ikke noe problem)

Ammepute - rett og slett fordi jeg fikk vanvittig vondt i skuldrene når jeg amma uten.

Ei sånn tykk "gym-matte" til å ha på gulvet - lunt og mykt for babyen og mamman å ligge på gulvet og kose/leke.

Endret av najaden

Utstyrslisten blir vel en litt annen når unge nr 4 kommer, enn når man får sin første..

Hvorfor det? Man trenger jo samme utstyret om man får første eller siste ungen? Men jeg tror nok at man lettere kjøper mye som egentlig er unødvendig når man skal ha nummer en enn fire, selvsagt - men her var spørsmålet hva man Må ha...

Annonse

Beklager at jeg misoppfattet deg! Ut fra eksemplene du tok i hovedinnlegget, trodde jeg du mente utstyr.

Det er vanskelig å gi en helt klar oppskrift på hva du trenger til ditt barn - da babyer er forskjellige. Noen er gulpere - og trenger flere bodyer og sånn, f.eks.

Men det du bør ha i hus når babyen kommer, er

5-6 bodyer (type etter årstid)

5-6 "bukser"/sparkebukser eller tynne bukser med fot likte jeg godt - da sparka ikke babyen av seg sokkene hele tiden)

Et par-tre "sett" med gensre/bukser

En god utedress

Nattdrakter

Så får du sikkert fine klær i gaver, i tillegg. Min erfaring er at klærne man får i gave, sjelden er "bruksklær" som bodyer/strømepukser ol, men heller finere sett.

Det er jo også vanskelig å vite hvor stor babyen er - om den trenger 50 eller 56 til å begynne med, f.eks. Så jeg ville ikke kjøpt veldig mye før babyen kom, heller handlet litt når babyen er kommet.

Du trenger også kluter - tynne gulpekluter/gaskluter er kjekke.

Oioi.. Klær er vel en del av det man trenger? Vogn f.eks er da en like stor selvfølge som klær

Så utakknemlig du er når du får svar fra folk som bare vil hjelpe deg?

Og klær, evt. mat og et sted å sove er jo en selvfølge da. Vogn er definitivt ikke en selvfølge, noen har bare bæretøy f.eks.

Dette er et absolutt must for meg:

Bilstol med base

Bilstolpose

Seng

Vogn

Stellebord i riktig høyde siden ryggen min er gåen.

Badebalje

Dagseng i stua, har soverom i andre etasje og stue i første.

Vogndyne 60x80

Dyne til seng 80x100

Tre sett sengetøy til hver dyne/seng, orker ikke vaske tøy hele tiden.

Stort lammeskinn til seng, små til vogn og dagseng.

Masse store gasskluter, har vel 12stk tror jeg.

Myke babyhåndkler, tre stk.

Vaskekluter

Babybjørn vippestol med leke

2 tynne ull helsetepper

Er jeg utakknemlig fordi jeg synes svarene jeg fikk var en smule frekke og nedlatende? Jeg svarte bare med samme mynt. NEIVEL, så er ikke vogn en selvfølge. Er da ingen som ser på det som en selvfølge, for all del! Hva vet vel jeg som er gravid med min første?! Er helt utrolig hvordan man skal få kjørt seg inne på det forumet her.

Annonse

Gjest peacock

HI, det er vel ingen som er nedlatende?!

Jaja, vi brukte vippestolen som seng på dagtid (satt ellers ikke i den), funket som bare det! Nå bruker vi sengen på soverommet når vi ikke er på tur eller han er barnehagen.

Vi har hatt allverdens glede av babygymmet, slikt gammelt plaststativ som vi la et teppe under. Alt trenger ikke være nytt, vettu!

Vi hadde veldig positiv erfaring da vi besøkte gutta og jentene hos Babymagasinet på Grønland i Oslo, meget samvittighetsfull fortalte de oss hva vi skulle ha og hva som var "rubbish". Særlig han som er butikkansvarlig visste alt om hva som var nødvendig og hvorfor.

Er jeg utakknemlig fordi jeg synes svarene jeg fikk var en smule frekke og nedlatende? Jeg svarte bare med samme mynt. NEIVEL, så er ikke vogn en selvfølge. Er da ingen som ser på det som en selvfølge, for all del! Hva vet vel jeg som er gravid med min første?! Er helt utrolig hvordan man skal få kjørt seg inne på det forumet her.

Det er vel strengt tatt kun du som er nedlatende her, hvorfor spør du om hjelp når du så tydelig ikke vil ha det? Håper det er hormoner som gjør at du hisser deg opp slik, er nok slitsomt å være så nærtagende ellers ;-)

Ellers så henger jeg meg på det som allerede er blitt listet opp her.

Får du høst/vinterbarn er det lurt å investere i litt ullklær (er par bodyer, strømpebukser, en lue, heldress til å ha på ute, tykke sokker)

Og husk at nesten alt får man kjøpt brukt nå! Babyer sliter ikke ut hverken utstyr eller klær, så det er masse penger å spare på bruktkjøp.

Bare ment som et tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...