Gå til innhold

drikker dere når dere prøver å bli gravid?

Anbefalte innlegg

For eksempel mellom eggløsning og neste mensen, når man KAN være gravid men ennå ikke vet det? Synes selv dette er litt vanskelig, det kan jo ta kjempelang tid å bli gravid og da er det kjedelig å ikke kunne drikke i to uker hver måned (er ikke noen dranker altså).

Forrige graviditet var jeg dritings dagen før jeg forsto at jeg kunne være gravid, og fikk endel dårlig samvittighet etterpå. Men nå er det jo forskjell på å være dritings og ta to glass vin (tror jeg iallefall).

Hva gjør dere?

Fortsetter under...

Jeg drakk veldig sjeldent før jeg ble gravid, kanskje 3-6 ganger i året. Men de gangene jeg drakk, testa jeg alltid med graviditetstest først, var den negativ, så jeg på det som trygt farvann, til tross for at det kunne være for tidlig til å slå ut på testen. Når jeg først drikker, drikker jeg ikke et par glass vin, bare så det er sagt.

Jeg tror ikke et par ganger med fyll utgjør noen fare for fosteret, hvis du drikker sprit fra polet, og ikke hjemmebrent eller noe slikt... Mistenker man graviditet, men testen er negativ, ville jeg absolutt ikke drukket, bare for å være helt på den sikre sida.

Det beste vil selvsagt være å holde seg vekk fra all alkohol, men som du sa, så kan det ta lang tid å bli gravid, og hvorfor ikke fortsette med det vanlige livet ditt mens du prøver?

Jeg gikk på dykkerkurs (man skal jo som kjent absolutt ikke dykke når man er gravid) før jeg visste jeg var gravid. Jeg testa meg før kurset starta, negativ. Jeg mistenkte ikke noe, men var litt i tvil pga trøtthet og svimmelhet, men tenkte det var noe annet galt, da jeg hadde gitt opp å bli gravid. Skulle til legen halvannen uke senere for å ta blodprøver og slikt. Helga etter negativ test, var jeg å dykka i både basseng og i sjø, og mandagen etter, var jeg sikker på at jeg var gravid. Brystene var ømme, jeg følte meg rar. Testen slo ut positivt da jeg testa meg denne gang. Fosteret utvikler seg normalt, og jeg har både sett det på UL i uke 8 og 10, og hørte hjertelyden 12+5 (er 13+2 uker nå).

Man kan vel ikke sammenligne dykking med drikking, men det er likevel ting man absolutt bør unngå når man er gravid, og ingen av delene anbefales vel å gjøre når man prøver. Men livet stanser ikke opp fordi om man prøver å få barn, så jeg synes du skal gjøre som du føler for, så lenge det er neg test i forveien, og ingen mistanke annet enn at du "håper dette er mnd din..." :)

Jeg prøver på nummer 4, med nummer 1 så viste jeg ikke at jeg var gravid før i uke 9. Da hadde jeg vært noen runder ute på byen ... kremt... men jeg har en fantastisk flott 2 klassing som ikke det er noe galt med her;) nummer 2 var litt mere planlagt, men vi gitet oss og jeg trodde ikke jeg var gravid... hadde ingen tegn og testen var negativ.. så da ble det noen glass da og... nummer 2 også er frisk og fin.. nummer 3 ble vel laget etter et julebord... hehe... og nå venter jeg på ikm søndag 2, og jeg var i bursdag på lørdag... drakk ikke så mye da.. noen glass vin ble det jo;)

Jeg pleier å la være å drikke mellom EL og IKM, dersom det ikke er noe helt, helt spesielt. Da kan jeg ta meg et glass vin, men ikke mer. Ikke noe problem, da jeg svært sjelden drikker noe særlig ellers, heller.

Hei.

Jeg drakk ikke mellom EL og IKM. Men mellom IKM og EL drakk jeg :) Slik valgte jeg, men vet det er andre som tar seg et glass eller to... For min del var det viktigere å vite at jeg ikke skadet et evt.foster enn å ta meg de glassene...Men det var et lite slit i sosiale sammenkomster.. MEN; gjør det DU tenker er riktig, tror egentlig ikke det skader. Man skal jo leve livet selv om man venter på spire :)

Hei,

godt å høre at andre drikker litt de også når de er i prøvefasen. Jeg ville jo ikke tilgitt meg selv hvis barnet fikk skader pga jeg drakk alkohol, men tenker egentlig at et par glass en gang tidlig i svangerskapet neppe skader. Men man VET jo ikke. Det er kanskje gjentatt drikking som skader mest?

Annonse

Jeg hadde el før helga og valgte å være sjåfør på bryllup i helga. Jeg tror vel ikke at det ville skadet så tidlig i og med at blodomløpet ikke deles så tidlig, men fikk en ide om at egget kanskje hadde vanskeligere for å feste seg;-)

Her har vi prøvd ganske lenge og jeg har stressa så mye med prøvinga og følelsen om at nå er det snart for sent (er 23) at jeg i nesten et helt år har mistet mensen. Nå som jeg har en henvisning inne hos sykehuset for utredning om evt problemer og har bestemt meg for å ikke tenkt så mye over det annet enn å ha regelmessig sex (som jo absolutt ikke er å forakte uansett...) så har mensen kommet tilbake og er regelmessig som aldri før.

Jeg har bestemt meg for at dersom jeg har lyst på et glass vin så tar jeg meg et glass vin, eller to, eller tre.. Jeg har ikke blitt gravid enda, men med tanke på at syklusen min har bedret seg så drastisk så virker det som om det er denne oppskrifta som funker for meg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...