Gå til innhold

Hvordan hadde dere håndtert mye våkentid på natten?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira bjeffer!

Vår yngste på nesten syv mnd våkner som regel rundt 3-tiden på natten. Da vil han helst stå opp, noe som er uaktuelt for meg. Problemet er at ingenting annet er aktuelt for han :-)

Han vil ikke bysses i søvn eller ha mat, han vil kun leke. Og kan gjerne holde på i opp mot 2,5 time. Kjenner at dette er ganske slitsomt i lengden, fordi når han endelig sovner så våkner storesøster.

Hvordan ville dere håndtert dette?

Nå ligger han og jeg i kjelleren, sånn at han ihvertfall ikke skal vekke hele huset. Forsøker å gi han minimalt med oppmerksomhet, mens han leker og sutrer om hverandre.

Nå er kl 0400, og han har holdt på siden 0235. Jeg vil sove, hehe :-)

Fortsetter under...

Vår hadde våkentid på ca en time frem til hun kom inn på eget rom. Nå i dag er første natta hun har sovet lengre enn til kl 7.

Sovner han av seg selv for natta når han legges?

Har hørt om de sovner av seg selv har de lettere for å finne tilbake til søvnen igjen på natta.

Får han nok mat i løpet av dagen? 3-4 "skikkelige" måltider (ikke melk) grøt, middag, brødskive, frukt o.l.?

Gjest Kira bjeffer!
Vår hadde våkentid på ca en time frem til hun kom inn på eget rom. Nå i dag er første natta hun har sovet lengre enn til kl 7. Sovner han av seg selv for natta når han legges? Har hørt om de sovner av seg selv har de lettere for å finne tilbake til søvnen igjen på natta. Får han nok mat i løpet av dagen? 3-4 "skikkelige" måltider (ikke melk) grøt, middag, brødskive, frukt o.l.?

Han har sovet på eget rom i ca 2 mnd allerede, men har de to siste nettene sovet sammen med han i kjellerstuen (i hver vår seng).

Han spiser to fulle grøtmåltider, et med avokado og banan og litt brødskive og et med frukt etter melken. Så han får egentlig nok mat til å klare seg gjennom natten. Og ja, han sovner av seg selv på kvelden.

Så jeg er helt blank på hvorfor han har snudd sånn om på døgnet, men takk for gode tips :)

Gjest Kira bjeffer!

her har vi også vært våkne noen netter nå...gjeeeeesp! Men hva var det jeg kjente i munnen på lille i dag, jo en tann :-) Men det er jo mulig dere har vært gjennom tannkommingen allerede?

Her er det allerede to små tenner nede, men det kan jo være flere på gang:-)

Men han har holdt på sånn i flere mnd. Tror vi har hatt maks fem netter på nesten syv mnd, hvor han ikke har hatt lange perioder med våkentid.

Uansett, det blir bedre:-)

Hei :) vi hadde veldig mye våkentid i mange måneder, og jeg trodde aldri i verden at jeg kom til å overleve dette.. Gutten vår har aldri hatt det store behovet for å sove..

Nå er han blitt 1 år, og sover langt fra hele natten, men de lengste våkenperiodene han har nå på natt er 30 min.. Det er vel 2-3 mnd siden han hadde sine lengste våkenperioder som da varte mellom 2-3 timer..

Har vel egentlig ikke noe godt råd til deg, annet enn at det er håp for bedring :)

Vet veldig hvor slitsom det er, og håper det bedrer seg raskt :)

Lykke til :)

Annonse

Vår hadde våkentid på ca en time frem til hun kom inn på eget rom. Nå i dag er første natta hun har sovet lengre enn til kl 7. Sovner han av seg selv for natta når han legges? Har hørt om de sovner av seg selv har de lettere for å finne tilbake til søvnen igjen på natta. Får han nok mat i løpet av dagen? 3-4 "skikkelige" måltider (ikke melk) grøt, middag, brødskive, frukt o.l.?
Han har sovet på eget rom i ca 2 mnd allerede, men har de to siste nettene sovet sammen med han i kjellerstuen (i hver vår seng). Han spiser to fulle grøtmåltider, et med avokado og banan og litt brødskive og et med frukt etter melken. Så han får egentlig nok mat til å klare seg gjennom natten. Og ja, han sovner av seg selv på kvelden. Så jeg er helt blank på hvorfor han har snudd sånn om på døgnet, men takk for gode tips :)

Hmm.. kanskje han må aktiviseres enda mer i løpet av dagen? Ikke det at jeg vet hvor mye aktivitet/stimuli han får, men kanskje han våkner av at han er ferdig uthvilt egentlig?

Ja, han fikk mye mat i løpet av dagen, ja :) hehe

Kan jo være de to neste tennene som er på vei? Noen sier også at det er vel en periode for separasjonsangst også slik at han evnt våkner mer..

Jeg vet ikke selv.. Blank :P

Jeg har dessverre ingen formeninger om hvorfor gutten deres våkner hver natt. Kanskje det er tenner på gang? Ikke godt å si. Du får uansett trøste deg med at det er mange der ute som har mye verre enn deg ;) Nurket vårt var mye våken helt siden han var nyfødt til han var 1,5år. Ingenting hjalp. Så plutselig en dag i april så snudde det helt seg, han sovnet til 07.14, og siden den dag så har han sovet natta gjennom. Takk og pris for det!!! Holdt nemlig å gå på veggen.. Var dødsliten og trøøøøttttt, gikk rundt som en zombie...

Hadde det sånn her også. Aner ikke hvorfor, men det har begynt å gå seg til. Nå er han 1 år og våkner opp til 2 ganger per natt, noen ganger ingen. Men han sovner som regel fort igjen de gangene han våkner. Det eneste jeg gjorde (og fortsatt gjør) er å sitte i en stol med han på fanget til han sovner. Han blir veldig våken og vill hvis jeg tar han over i vår seng, og jeg har ikke rygg og energi til å stå bøyd over senga hans på natta.

Prinsessa vår var i perioder mye våken på natta. Hun kunne f.eks våkne kl 01.00, og holde det gående til 02.00. Deretter kunne hun våkne kl 04.00, og sovne igjen kl 05.00. Kl 06.00 max, var det på tide å stå opp. Jeg fant aldri noen sammenheng mellom oppvåkningene, og de førte til massiv frustrasjon fra ei utslitt mamma. Heldigvis er det sjeldnere mellom oppvåkningene nå. Snuppa har tydeligvis aldri trengt mye søvn, og er rt altfor tydelig A-menneske :P

Jeg glemte å si at vi prøvde å unngå oppmerksomhet. Så lenge hun underholdt seg selv og ikke gråt, lot vi henne ligge. Pappaen avlastet ved å sove på samme rom som henne, og da var det vanskelig å få henne til å sove igjen.

Gjest Kira bjeffer!

Takk for svar alle sammen, og godt å høre at man ikke er alene. De fleste "svever jo på en rosa sky".. hehe ;)

Men førstemann hadde kolikk i nesten 4 mnd, og må innrømme at det var mye verre. Da holdt jeg på å gå rett i betongveggen, og skulle ihvertfall aldri ha flere barn. Men man glemmer fort ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...