Gå til innhold

Hva inneholder sprøyta man får i låret etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den for å få livmoren til å trekke seg sammen slik at morkaken løsner?

Skrevet

Sannsynligvis oxytocin. Det får melk til å renne og livmor til å trekke seg sammen.

Skrevet

Aner ikke ( trengte den ikke), men du kan jo spørre legen din :)

Skrevet

Sprøyte? Hmm... tror ikke jeg fikk det ved noen av mine fødsler..

Skrevet

Det har jeg ikke fått etter mine 2 fødsler.

Skrevet

Fikk heller ikke noe sprøyte etter fødsel.... aldri hørt om det heller..

Skrevet

K vitamin? eller noe? Hmm... mener jeg har hørt noe om det.. men er ikke sikker

Skrevet

Tror det bare er noen med en viss blodtype som får sprøyte etter fødsel. Tror det har noe med antistoffer eller lignende å gjøre.... Men vet ikke sikkert altså...

Skrevet

Du mer sprøyta som babyen får? Det er k-vitaminer. Alle babyer får dette, men de færreste mødrene får det med seg, ble jeg fortalt av jordmor da jeg spurte.

Skrevet
Du mer sprøyta som babyen får? Det er k-vitaminer. Alle babyer får dette, men de færreste mødrene får det med seg, ble jeg fortalt av jordmor da jeg spurte.
Hun mente vel seg selv siden hun spør om den er for at livmora skal trekke seg sammen.
Skrevet

Jeg fikk også sprøyte i låret når fødselen var over, trodde det var for å få livmoren til å trekke seg sammen og blødningen minske og at alle fikk den?

Jeg er også Rhesus minus og har fått 3 barn som er Rhesus pluss etter sin far og har derfor fått sprøyte for å hindre kroppen min i å lage motstandsstoffer. Men den sprøyta har jeg fått en liten stund etter fødslene, siden blodprøven fra barnet må analyseres først.

Skrevet

Sprøyte for å forhindre blodpropp kanskje? Jeg fikk i tillegg sprøyte fordi jeg var rhesus minus og frøkna var rhesus plus. Vet ikke hva noen av disse sprøytene inneholdt, så da er jeg kanskje ikke så mye hjelp:)

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Jeg husker de fortalte hva det var, men jeg husker ikke hva de sa ;) Både jeg og babyen fikk sprøyte, han fikk K-vitamin, og jeg fikk noe for å få livmoren til å trekke seg sammen. Jeg er ikke rhesus minus, så det var ikke derfor i hvert fall.

Skrevet

Nei den er for å få morkaka til å løsne. Den er rutine på noen fødeavdelinger, men ikke på alle. Men lurte på hva den het. Tusen takk for tips om oxsytocin (hover meg i googlinga)

hi

• 2 år senere...
Skrevet

Nei den er for å få morkaka til å løsne. Den er rutine på noen fødeavdelinger, men ikke på alle. Men lurte på hva den het. Tusen takk for tips om oxsytocin (hover meg i googlinga)

hi

Jeg fikk også en sprøyte, ahus, er det rutine for det der?

Anonymous poster hash: c363b...eaa

Skrevet

K-vitamin sprøyta er frivillig, slik som alle andre sprøyter. Vi takket nei til den. Så ikke alle får den.

Anonymous poster hash: b5cd4...4ba

Skrevet

K-vitamin sprøyta er frivillig, slik som alle andre sprøyter. Vi takket nei til den. Så ikke alle får den. Anonymous poster hash: b5cd4...4ba

Hvorfor i all verden nektet dere barnet deres å få vitamin K? Du skjønner vel at det ikke bare er på gøy man gir den!

Anonymous poster hash: 5e3f0...b40

Skrevet

Den for å få livmoren til å trekke seg sammen slik at morkaken løsner?

Hvis det er for at morkaken trekker seg sammen, er det nok Oxytocin som hun over nevner.

Ellers som sagt får rhesus-negative mødre en sprøyte med antistoffer.

Skrevet

K-vitamin sprøyta er frivillig, slik som alle andre sprøyter. Vi takket nei til den. Så ikke alle får den.

Kan jeg spørre hvorfor? Trengs den ikke?

Anonymous poster hash: bc5af...603

Skrevet

K vitamin sprøyte. Viktig for mor etter fødsel selv om den er frivelig.

Anonymous poster hash: 72a05...c4e

Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor? Trengs den ikke?

Anonymous poster hash: bc5af...603

Kort fortalt så var det for noen år siden mistanke om at det var sammenheng mellom denne sprøyta og kreft. Og diskusjonen går vel fortsatt. Google "vitamin k shot cancer" om du vil vite mer. 

Skrevet

K vitamin sprøyte. Viktig for mor etter fødsel selv om den er frivelig.

Anonymous poster hash: 72a05...c4e

Det er ikke mor som får k vitamin sprøyta, men barnet. 

Skrevet

K-vitamin sprøyta er frivillig, slik som alle andre sprøyter. Vi takket nei til den. Så ikke alle får den.Anonymous poster hash: b5cd4...4ba
Kan jeg spørre hvorfor? Trengs den ikke?Anonymous poster hash: bc5af...603

Kort fortalt så var det for noen år siden mistanke om at det var sammenheng mellom denne sprøyta og kreft. Og diskusjonen går vel fortsatt. Google "vitamin k shot cancer" om du vil vite mer.  Anonymous poster hash: b5cd4...4ba

Vitamin K kan man også få oralt. K-vitamin fører ikke til kreft! Mennesker er avhengig av vitamin K for å produsere diverse koagulasjonsfaktorer i leveren. Hvis man har mangel på det, vil man kunne få alvorlige blødninger. Derfor er det veldig viktig at barnet får vitamin K siden den har mangel på det ved fødselen.

Skrevet

K-vitamin sprøyta er frivillig, slik som alle andre sprøyter. Vi takket nei til den. Så ikke alle får den.Anonymous poster hash: b5cd4...4ba

Kort fortalt så var det for noen år siden mistanke om at det var sammenheng mellom denne sprøyta og kreft. Og diskusjonen går vel fortsatt. Google "vitamin k shot cancer" om du vil vite mer. Anonymous poster hash: b5cd4...4ba
Vitamin K kan man også få oralt. K-vitamin fører ikke til kreft! Mennesker er avhengig av vitamin K for å produsere diverse koagulasjonsfaktorer i leveren. Hvis man har mangel på det, vil man kunne få alvorlige blødninger. Derfor er det veldig viktig at barnet får vitamin K siden den har mangel på det ved fødselen.

Men moren får vel ikke vitamin k?

Anonymous poster hash: c363b...eaa

Skrevet

Kort fortalt så var det for noen år siden mistanke om at det var sammenheng mellom denne sprøyta og kreft. Og diskusjonen går vel fortsatt. Google "vitamin k shot cancer" om du vil vite mer.  Anonymous poster hash: b5cd4...4ba

Ja, mener det kun var sprøyta med sine hjelpestoffer som var mistenkt. Noen land gir k-vitamin oralt, men i Norge er det vanlig å gi det som sprøyte. Barna får raskt opparbeidet sine lager med k-vitamin, så det er kun de første døgna en eventuelt er i større fare. Uansett, poenget mitt var at ikke alle får den på lik linje som ikke alle blir vaksinert. Det er en frivillig sak. Forskjellen er vel at de fleste som blir foreldre ikke er opplyste om denne sprøyta og har dermed ikke tenkt eller gjort seg opp noe mening om den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...