hurra1234 Skrevet 26. august 2012 #1 Skrevet 26. august 2012 Trodde alle små jenter skulle være prinsesser? Vår datter blir bare mer og mer guttete. Nekter å ha på kjole. Og ber stadig om at vi klipper henne som en gutt. ( hun har superkort lugg, men litt lenger hår ellers). Og nå sier stadig at hun vil være en gutt. Hun er igrunnen guttete på alle vis. Jeg drømmer ikke om noen prinsesse, men vil jo gjerne at hun skal like å være en jente! Noen flere som har sånne barn?
Kjærepære Skrevet 26. august 2012 #2 Skrevet 26. august 2012 Hun er jo ikke så gammel enda, da, så ville uansett ikke bekymret meg. Hun trives vel best med å være guttete, og det er mange som gjør det, både barn og voksne. Det er i alle fall viktig at dere viser respekt for henne, lytter til henne og ikke tvinger henne til de mest jentete greiene. Om dette vedvarer, så kan man kontakte fagfolk for å sjekke om jenta er transkjønnet, for det er jo alltids en bitteliten mulighet for det. Jeg tror nok at hun bare trives med å være guttete og gjøre gutteting Det er ikke alle som syns det er noe moro med dokker og rosa glitter
Gjest yrild Skrevet 26. august 2012 #3 Skrevet 26. august 2012 Tipp topp spør du meg :-) Jeg hadde ikke bekymret meg hvis sønnen min ville være jente heller jeg da, men det skal jeg nok innrømme at hadde vært vanskelig å svelge for min mann... Nå var jeg selv guttejente som liten og lekte mer med biler enn med dukker. Er fortsatt litt maskulin innvendig, men utenpå er jeg nok normalt jentete ;-)
ariadne Skrevet 26. august 2012 #4 Skrevet 26. august 2012 Det høres akkurat ut som mitt eldste barn : ) Jeg skjønner hva du føler - man vil jo så inderlig gjerne at barna skal ha det godt som den de er. Og som de over også sier, de fleste småjenter som sier de vil være gutter vokser det av seg. Det er i alle fall det jeg har fått høre av de fleste, også av dem som kan mye om dette. Hos oss skjedde ikke det: vi har en gutt født i jentekropp. Det skjer en gang iblant, og det å sette denne diagnosen er lang prosess som krever det man har av tålmodighet, klokskap og kjærlighet. Hvis dette skulle være tanker du gjør deg, så vil jeg at du skal vite at det finnes fantastisk støtte og helsetilbud for disse barna i Norge. Men, i de fleste tilfeller er det visst slik at små jenter som sier de vil være gutter slutter med det når de blir eldre. Og guttejenter kan være prinsesser med skrubbsår på knærne
hurra1234 Skrevet 26. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 26. august 2012 Takk for svar:) Jeg er ikke veldig urolig, for jeg var også veldig guttete da jeg var liten. Men jeg var jo alltid veldig stolt og glad over å være jente. Ville jo ikke være gutt. Derfor slo det meg at d kunne være noe annet... Jeg skal ta henne til en frisør og be dem klippe en kort femi sveis. Og vi krever ikke kjole annet enn på julaften og 17. mai. Vi får se det an. Kanskje er hun prinsesse neste år;)
Giss Skrevet 26. august 2012 #6 Skrevet 26. august 2012 Hadde to veninder som var guttejenter da jeg vokste opp. Den ene var konsekvent den kuleste jente i klassen og begge er flotte voksne damer nå som later til å trives med kjæreste og livet sitt. Akkurat nå er det så moderne med små rosa prinsesser. Det er jo litt ekstremt så det er vel ganske naturlig at ikke alle trives i den rollen.
ariadne Skrevet 26. august 2012 #7 Skrevet 26. august 2012 Lykke til hos frisøren! Det høres ut som du gjør det rette med å vente og se mens barnet ditt utvikler seg i sin egen retning : ) Skulle det etter hvert vise seg å være noe mer enn enn guttete jente du har, vil du finne flere i samme situasjon som kan bidra med støtte når den tiden kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå