Gå til innhold

Hva slags utdanning for å stå i blomsterbutikk, og hva er evt lønna?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ei venninne som er blomsterdekoratør. Det er en yrkesrettet utdanning, vidergående. Hun gikk først grunnkurs, så vk1 blomsterdekoratø og lærling i to år. Hun trives utrolig bra i jobben sin og har nå kjøpt seg inn i blomster/gave butikken der hun jobber sammen med en annen. Lønna er jeg litt usikker på, den er vel ikke akkurat høy. Regner med den ligger på noe over 250 000 i året (har egentlig ikke peiling) og sikkert mer for henne nå som hun eier i butikken.

Lønn blir som regel alltid regulert ift tariffavtale som jobbstedet har.

Du må ikke ha utdanning men kan ikke regne med fast stilling om du ikke har det. Jeg jobbet i blomsterbutikk som ekstrahjelp og fikk "senterlønn" ift alder og arbeidserfaring.

Jeg har nettopp "utdannet" meg til blomsterdekoratør, mangler lærlingetid eller praksisi for å ta fagbrev da, men har jo kompetansen. Veit ikke helt hva lønna ligger på, men den er høyere for en med fagbrev, enn en uten. Jeg gikk to år på skole deltid, men man kan gå ett år på heltid voksenopplæring. Har gartner utdanning i tillegg jeg da, så jeg er overkvalifisert til å jobbe i blomsterbutikk, men likevel det jeg ønsker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...