Gå til innhold

Plutselig VELDIG sulten hver natt kl 3...

Anbefalte innlegg

Gjest peacock

Hei

Har en liten på 11,5 mnd som plutselig er begynt å våkne kl 3 på natten fordi han er veldig veldig sulten. Så sulten at vi må opp og lage grøt før han vil sove videre... Jeg ammer fortsatt ca to ganger i døgnet, men har ikke så mye melk at han blir mett, har prøvd å gi han det som er men det hjelper ingenting...

Han begynte i barnehage for to uker siden. Spiser ikke så veldig mye der i løpet av dagen (har vært der stort sett 930-1430), men har spist godt hjemme. I helgene når vi har vært hjemme har han spist masse, men våkner fortsatt. Han får normalt 8 mnd havregrøt (godnattgrøt) før han skal sove. Kanskje den fordøyes for fort?

Noen forslag til hvordan vi kan få i han nok mat til at han ikke våkner? Alle forslag mottas med takk :-)

Fortsetter under...

Gjest peacock
Hva med å gå over til brødskive(om han spiser det) til kvelds? Det skal visst mette litt mer enn grøt. Vi gir 1-2 brødskiver , og melk på fanget rett før sengen.

Ikke noe glad i brødskive, dessverre... Spiser maks 4-5 biter, så vil han ikke mer.

Annonse

Som de andre sier, så er det lurt å prøve andre grøter. Bland inn banan i grøten for eks.

Men, jeg må nå si, at uansett hvor sultent barnet mitt hadde virket kl. 03 om natta, så hadde aldri stått opp for å lage grøt.

Gjest peacock
Som de andre sier, så er det lurt å prøve andre grøter. Bland inn banan i grøten for eks. Men, jeg må nå si, at uansett hvor sultent barnet mitt hadde virket kl. 03 om natta, så hadde aldri stått opp for å lage grøt.

Har du testet med banan, honningmelon? Er det ikke mye sukker i? Et blodsukkerkick før sengetid er i hvert fall ikke det vi trenger, hehe :-)

Angående å gi mat på natten: Jeg orker ikke å høre på hyling i tre timer midt på natten når jeg skal tidlig opp dagen etter... Har testet å vente men han roer seg ikke - vi har ventet i timevis, tro meg.

Sønnen min har så langt bare våknet på natten om han er sulten eller tørst, ellers sover han fint. Så fort han har fått hva han trenger sover han igjen med en gang... Vi prøver selvfølgelig med både vann og MM før vi gir grøt... MME har han ikke likt (og heller ikke fått mye av).

Jeg har selv vanskelig ved å sove om det gnager i magen min, så jeg kan godt forstå det ikke er noe morsomt å være sulten når man skal sove. Sønnen min har hele tiden lagt på seg slik at han følger gjennomsnittskurven, så jeg tenker at hvis han er sulten er det fordi han har bruk for mat. Ikke at han hyler for å plage oss eller for å få kos (for da hadde jeg latt han vente til morgenen med å få mat så klart). Har ikke lyst til å bruke skrikekur på helt grunnleggende behov om jeg kan unngå det.

Så godt at du vet hva problemet er når han våkner på natten, det gjør det jo litt lettere å gjøre noe med det. :) Vet ikke hvordan det kan løses da, men i mellomtiden ville jeg gitt noe enklere på natten, som kan oppbevares på soverommet. F.eks. Drikki (gutten min sover veldig godt når han får det) eller grøt på glass hvis det Må være fast føde. Vet ikke hva du evt. har prøvd da, men dette var bare min umiddelbare tanke. :)

Ellers går det kanskje an å gi velling eller noe etter grøten på kvelden så han får i seg litt mer?

Jenta mi reagerer ikke selv om hun får i seg fruktsukker før hun legger seg, heldigvis. Men, du kan jo prøve med banan, for den er jo ganske mettende.

Jeg skjønner godt at du ønsker å gi han han mat om han er sulten på natt, men jeg personlig syns det blir feil å diske opp med ett fult måltid midt på natta. Det kan jo fort bli en uvane, og at han da ikke blir like sulten på dag. Å gi flaske/pupp blir jo noe annet. Har du prøvd vanlig melk på flaske?

Gjest peacock
Jenta mi reagerer ikke selv om hun får i seg fruktsukker før hun legger seg, heldigvis. Men, du kan jo prøve med banan, for den er jo ganske mettende. Jeg skjønner godt at du ønsker å gi han han mat om han er sulten på natt, men jeg personlig syns det blir feil å diske opp med ett fult måltid midt på natta. Det kan jo fort bli en uvane, og at han da ikke blir like sulten på dag. å gi flaske/pupp blir jo noe annet. Har du prøvd vanlig melk på flaske?

Nei, tenkte å vente til han runder året, men det er jo snart da. Så kanskje det var en god idé å prøve :-) Og banan skal jeg teste! Det er han glad i :-)

Han spiser som sagt ikke noe mindre på dagen, og spiser også fult grøtmåltid på morgenen samme tid som han pleier å få grøt.

Annonse

Gjest peacock
Prøv deg fram med vanlig h-melk du. Så kan han evt få det på natt. Men, hvor mye spiser han egentlig på dagen da? For han skal jo egentlig ikke behøve mat på natt. Kan du øke mengden på måltidene på dag?

Pt. spiser han motsvarende 2-2,5 glass middag (noe hjemmelaget, et glass iblant), 2 gode grøtporsjoner, en danoninoyoghurt og frukt ad lib (som dessert eller mellommåltid). Han spiser også noen biter brød, men ikke noe særlig glad i det fortsatt. Får MM morgen og kveld, ellers vann.

Han er 74 cm og ca 9 kg, så bittelitt liten for alderen men helt på snittet for høyde/vekt. Han begynte forresten å krabbe for ca 1 mnd siden, så er nok derfor energibehovet har gått opp :-)

Ville prøvd å legge inn ett måltid til på dagen. Sånn at han får 4 gode måltid + frukt ol. Youghurt ser ikke jeg på som ett fult måltid, men mellommåltid :) Han trenger nok mer mat ila dagen. Klarer dere det vil nok sulten på natten gi seg :)

Lykke til. Håpe det ordner seg snart.

Da min var 12 mnd hadde han en periode der han spiste 12 brødskiver hver dag, pluss grøt, middag, frukt og melk. Liten og tynn... Tror din kan få mer og oftere mat på dagtid. Tipper han kommer til å spise mer brød nå som han ser de andre ungene i barnehagen.

Gjest peacock
Ville prøvd å legge inn ett måltid til på dagen. Sånn at han får 4 gode måltid + frukt ol. Youghurt ser ikke jeg på som ett fult måltid, men mellommåltid :) Han trenger nok mer mat ila dagen. Klarer dere det vil nok sulten på natten gi seg :) Lykke til. Håpe det ordner seg snart.

Han spiser allerede middag x2 og grøt x2, fulle porsjoner + hva han orker av frukt/yoghurt til dessert. Men skal prøve å legge inn litt flere mellommåltider - selv om han da ofte spiser litt mindre til hovedmåltidene... Ikke så enkelt med småtasser :-) Håper det gir seg snart, ja! :-)

Gjest peacock
Fikk du prøvd med havregrøt i går? Noen effekt?

Jeg prøvde og fikk i han sånn ca 6 skjeer.. Jaja, litt tilvenning må det vel til, nå står den på hjemmelaget havregrøt hver dag fremover til han venner seg til det :-)

Han har våknet slik en uke nå, før det sov han kjempefint hele natten. Rart altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...