Gå til innhold

Finnes antiperspirant uten aluminium klorhydrat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skal selvfølgelig ikke være parabener, eller alkohol i den heller. Det eneste jeg har klart å finne er en svindyr deodorant på apoteket, som da altså er parfymert som fy og ikke hindrer svette i det hele tatt. Jeg bruker helst ikke parfymerte produkter. Jeg aner egentlig ikke hva jeg kan bruke, eller om det i det hele tatt finnes noe. Alt mulig er jo skummelt å bruke nå for tiden. Jeg savner den gamle deoen min, men om den kan gi meg brystkreft, må jeg jo heller finne noe annet. Men hva? Noen som vet?

Fortsetter under...

Skrevet

Hva er problemet med aluminiumklorhydrat og alkohol i deo?

Jeg spør fordi jeg lurer

Skrevet

Det er ikke endelig avklart, og det forskes på det, men mye tyder på at det er en av årsakene til brystkreft. Kroppen klarer ikke kvitte seg med det igjen. Derfor føler jeg at det, om mulig, er best å se etter alternativer uten alu.kl. Jeg sliter bare med å finne noe, etter som det stort sett er det som brukes. Funksjonen er nettopp den at porene tettes av alu.kl, og dermed ikke svetter.

Skrevet

Problemet med alkohol og parfyme er at jeg synes det svir så fælt, og så blir jeg rød og hoven. Men det er bare meg. :)

Skrevet

Det er ikke endelig avklart, og det forskes på det, men mye tyder på at det er en av årsakene til brystkreft. Kroppen klarer ikke kvitte seg med det igjen. Derfor føler jeg at det, om mulig, er best å se etter alternativer uten alu.kl. Jeg sliter bare med å finne noe, etter som det stort sett er det som brukes. Funksjonen er nettopp den at porene tettes av alu.kl, og dermed ikke svetter.

Og alkohol?

Skrevet

Prøv sånn krystall deodorant da vel. Kanke si jeg har helt troen på den, men ser den selges både her og der så kan vel være det funker.

Annonse

Skrevet

Jeg har prøvd tidligere deo uten alu.klo., men det funker ikke så bra, først må du gå i noen uker å lukte svette for all den gamle dritten "skal ut" først.... De forandret den deoen og fins nå bare med alu.klo. i.

På Bleieboden har de hatt deo uten alu.klo., men ser nå at de ikke har den lenger. Du kan jo sende en mail og høre om de har tenkt å ta den inn igjen :) Evt hva den heter, så kan du søke den opp på nettet selv!!

Skrevet

Så vidt jeg vet er det kun aluminiumkl. som virker svettehemmende (men mulig jeg ikke er fullt oppdatert).

Men uten alum.kl. er altså deodoranter (hindrer svettelukt), men ikke antiperspiranter (hindrer ikke svette). På de varmeste sommerdagene synes jeg det er litt guffent å bli våt under armene, men resten av året synes jeg det går helt fint å ikke bruke antiperspirant :)

Helsekostbutikker har uparfymerte eller svakt parfymerte. Du har f.eks. Helsedeodoranten (som ofte kalles krystalldeodoranten, finnes både i fast og flytende form), Faith in Nature, Urbase (best in test nylig, men ikke ta for mye på, da blir det hvite flekker på klærne), Urtekram.

Jeg var veldig fornøyd med Helsedeodoranten et par år, men i det siste har jeg brukt Urtekram og Urbase deo. Urtekram har både uten lukt og med svakt behagelig lukt på. Urbase er helt luktfri. Faith in nature har antydning til lukt.

Skrevet

Er ikke alle deodoranter antipersiranter? Inneholder alle deodoranter alu.kl? De færreste inneholder vel alkohol? Føler jeg ikke ser sammenhengen her. Jeg må ha misforstått noe. Kan noen forklare?

Jeg bruker en parfymefri fra neutral. Er ikke det en antiperspirant uten alu.kl. og alkohol?

Skrevet
Er ikke alle deodoranter antipersiranter? Inneholder alle deodoranter alu.kl? De færreste inneholder vel alkohol? Føler jeg ikke ser sammenhengen her. Jeg må ha misforstått noe. Kan noen forklare? Jeg bruker en parfymefri fra neutral. Er ikke det en antiperspirant uten alu.kl. og alkohol?

En "deodorant" (slik vi til vanlig snakker om dem) har to effekter, den ene er å hindre svette, den andre er å hindre at det utvikler seg lukt av denne svetten.

Alu.kl. er det som hindrer svette, altså fungerer som antiperspirant. Aluminium er dessverre også knyttet opp mot flere ulike krefttyper. F.eks. hadde de som jobber på aluminiumsverk ofte hyppigere kreft enn andre (vet ikke hvordan dette er nå, siden mye i produksjon osv er endret). Man mener også å se sammenheng med aluminium og parabener i deodoranter/antiperspiranter ift brystkreft. Delvis pga at armhulen og brystene er så nær hverandre og delvis pga at bryst består av mye fettvev som slike stoffer ofte lagres i.

For å unngå lukt er det ulike fremgangsmåter, den snilleste er å bruke f.eks. krystall eller mineraler (som i Urbase) som påvirker pH-balansen i armhulen, slik at bakterier ikke greier å formere seg og dermed gi lukt.

Så godt som alle deo'er kjøpt i vanlige butikker og parfymerier inneholder alum.kl. Færre og færre inneholder alkohol. Noen kan bli veldig tørr i armhulene og dermed irritert.

Neutral er parfymefri antiperspirant. Dvs den inneholder dessverre alum.kl.

Den inneholder ikke alkohol såvidt jeg vet.

Skrevet

L'occitane har flere gode deodoranter, de aller fleste er helt fri fra alkohol og ingen inneholder div.hormonforstyrrende stoffer. Min favoritt er verbena :)

Skrevet

Krystalldeo brukte jeg mens jeg var gravid, og den funket som bare det :) Varer en mannsalder (virkelig!) og koster bortimot en hundrelapp på helsekosten. Bare pass på så den ikke detter i bakken! Det gjorde min, og vips var det 1000 biter på gulvet og en skarp spiss igjen som ikke fristet å bruke.

Skrevet

Bodyshop har en deo stick uten alu.klorid. Syntes jo ikke den funket jeg da :)

Annonse

Skrevet

Jeg må prøve litt forskjellig ser jeg. Krystalldeo prøvde jeg for mange år siden, og den svir litt, mener jeg å huske. Men kanskje gir jeg den et nytt forsøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...