Gå til innhold

Behov for melk 9 mnd?

Anbefalte innlegg

Barnet mitt er snart 9 mnd og jeg ammer stort sett 5 ganger/ døgn. Jeg skal på tur og pappaen skal ta seg av han. Det jeg lurer på er hvor mye MME han har behov for, både hva er vanlig mengde og hyppighet? Skal han tilby MME da jeg vanligvis ville ha ammet, eller heller gi feks 3 flasker morgen, formiddag og kveld? Jeg kommer ikke til å klare å pumpe på forhånd til den helga jeg skal være borte, så jeg erstatter alt med NAN.

I tillegg lurer jeg på om det er mange som fortsatt ammer på natt når de er så gamle? Han har mange netter hvor han våkner og roer seg når han får vann, men så går det en halvtime eller time hvor det er på igjen med det samme. De siste nettene har jeg heller ammet en gang, og da sover han til morgenen. Trodde ikke de skulle ha behov for melk når de spiser 2 porsjoner grøt, 1 fruktbeger og 1/2 glass middag per dag....Synes det er vanskelig å vite om det er behov for kos/trygghet, sult, tenner på gang eller utviklingshopp?!?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143965427-behov-for-melk-9-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mi lille på 8mnd spiser ca. like mye mat som din, og hun drikker ei flaske tidlig på morgenen, ei flaske på dagen, og ei på kvelden.. Noen dager litt mere, eller mindre, alt etter dagsformen.. Bruker ca. 210ml vann i hver flaske.. Hun sover hele natta, om hun våkner, så sovner hun med litt kos..

Jeg anbefaler at du erstatter ammemåltidene, dvs gir flaske når du normalt ville ammet. I tillegg anbefaler jeg at dere prøver med 30 ml pr time, dvs dersom det er 4 timer siden forrige måltid er det 120 ml i flaska, er det 2 timer så 60 ml. Første flaska om dagen (etter lang nattesøvn) må dere prøve dere frem med, 360 ml etter 12 timer søvn blir jo ganske drøyt :) Om barnet virker sultent igjen før "tida" har gått er det selvsagt bare å gi en ny flaske.

Når det er snakk om bare en dag eller to med flaske så er det viktig å legge det så nært opp til ammingen som mulig, og prøve å ha omtrent like store mengder som barnet sannsynligvis får i seg med amming. Det er vanskelig å vite det akkurat, og 30 ml pr time er nok litt lite, men barnet sulter ikke, og det er bedre å gi litt for små porsjoner enn for store - det er jo bare å gi neste flaske litt tidligere dersom barnet ønsker det.

Nå metter mme mere enn mm, men vill prøvd litt mme før du drar så du vet att barnet liker det og da får du en indikasjon om hvor mye baby vill ha pr måltid og hvor lenge det metter :) mi jente på 9 mnd får ca3-4 fl pr dag av 180ml vann, hun spiser og mat ca3 gr pr dag, varierende mengde.

Mi får siste fl med i sengen, koser seg med den mellom 19-19.30, alene, sovner og sover i ca 11timer :)

dette går nok bra, ikke sikkert baby våkner på natta nå når hun/han får mme :)

Endret av mamma_til_2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...