gale damen Skrevet 25. august 2012 #26 Skrevet 25. august 2012 Dere som kritiserer den offentlige skolen så fælt, kan dere ikke bare gjøre revolusjon, da? Rette sinnet og skuffelsen deres mot de som faktisk har makt og mulighet til å forandre på alt sammen? For dere skjønner det at jeg skulle gjerne gjort dette selv, men jeg står alene med fagansvar i tre fag for 60 vidt forskjellige 9. klassinger, så jeg har faktisk ikke tid innimellom all TPO'en jeg skal drive med, alle IOP'ene jeg skal skrive, alle de ekstra bøkene jeg skal lete rundt i, alle de ekstra rundene ved kopimaskinen jeg skal ta, og alle de ekstra oppgavene jeg må sette meg inn i og rette - hver eneste dag. For jeg har nemlig elever hvis nivå spenner fra 3. klasse på barneskolen og langt opp på videregående, så skyt meg om jeg ikke klarer å gjøre akkurat deg og ditt vidunderbarn 100% til lags. - Lærer. Det er ikke den enkelte lærer det er noe i veien med, selv om det er nok av de som er totalt uegnet. Jeg gir egentlig beng i hvor forurettet folk måtte kjenne seg av at jeg synes skolen i norge er totalt ubrukelig. Min datter skal ikke gå i den, og om andre foreldre velger annet for sine barn, så angår ikke det meg.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #27 Skrevet 25. august 2012 Jeg har en jente som nå har begynt i 2.klasse og jeg er veldig fornøyd med opplegget de har hatt og har i klassen med tanke på tilrettelegging for alle. De er 4 klasser og elevene er i mange fag delt i tre grupper på kryss av klassene delt opp etter evner i hver enkelt fag. De har forskjellige lese bøker alt etter nivå og det samme med oppgavene. Som de andre sier ble ikke dette innført med det samme, men etter en del uker. Dere skal sikkert snart ha foreldresamtale og da kan dere snakke med læreren om disse tingene og høre hva som er tenkt fremover.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #28 Skrevet 25. august 2012 Den norske skolen er lagt opp slik at undervisningen er best tilpasset de som ligger på et middels nivå. De flinke og sliterne faller litt i gjennom, og får ikke utvikle sitt potensiale, eller får ikke tilstrekkelig med hjelp pga manglende ressurser. Men er det så unikt å kunne lese og regne når du begynner på skolen? Jeg leste da jeg var fire, men jeg har aldri blitt tatt ut fra timene fordi jeg er så begavet. Jeg kunne også klokka, o.l.
gale damen Skrevet 25. august 2012 #29 Skrevet 25. august 2012 Den norske skolen er lagt opp slik at undervisningen er best tilpasset de som ligger på et middels nivå. De flinke og sliterne faller litt i gjennom, og får ikke utvikle sitt potensiale, eller får ikke tilstrekkelig med hjelp pga manglende ressurser. Men er det så unikt å kunne lese og regne når du begynner på skolen? Jeg leste da jeg var fire, men jeg har aldri blitt tatt ut fra timene fordi jeg er så begavet. Jeg kunne også klokka, o.l. Jeg tror ikke det er unikt i det hele tatt, men det er jammen ikke lagt opp til at en god del av barna kan det fra før.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #30 Skrevet 25. august 2012 Den norske skolen er lagt opp slik at undervisningen er best tilpasset de som ligger på et middels nivå. De flinke og sliterne faller litt i gjennom, og får ikke utvikle sitt potensiale, eller får ikke tilstrekkelig med hjelp pga manglende ressurser. Men er det så unikt å kunne lese og regne når du begynner på skolen? Jeg leste da jeg var fire, men jeg har aldri blitt tatt ut fra timene fordi jeg er så begavet. Jeg kunne også klokka, o.l. Jeg tror ikke det er unikt i det hele tatt, men det er jammen ikke lagt opp til at en god del av barna kan det fra før. Kanskje fordi de fleste ikke kan det?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #31 Skrevet 25. august 2012 Kan ikke de fleste lese når de begynner på skolen? Det trodde jeg faktisk..
Twintipp og himmelblå Skrevet 25. august 2012 #32 Skrevet 25. august 2012 Dette bare bekrefter min frykt. Du skal ikke kreve, eller stikke deg ut. Du skal breke med saueflokken og for guds skyld ikke hevde deg i noe. Når det er sagt, skoleåret er akkurat startet, gi læreren tid til å observerer og ikke minst bli kjent med barnet ditt og de andre elevene først. Vi skal snakke med læreren på konferansetimen i høst tenkte vi. Vår sønn er også begynt på skolen nå, har lest og skrevet ihvertfall et års tid. Regner matteoppgaver med hundredeler, så han synes det var kjempekjedelig med mattelekser hvor de skulle skrive tallet 1 og sette ring rundt mengden en. Kikket på de siste ekstraoppgavene i boka, og til og med da himlet han med øynene. Det er frustrerende som foreldre. Også fordi man ikke har lov i dette sink or swim samfunnet vi lever i, å hevde seg eller være god. Til og med andre foreldre reagerer sånn. Men, vi skal snakke med læreren som sagt på konferansetimen, så håper vi dette kan hjelpe ham å få adekvat opplæring, i så lang grad dette lar seg gjøre. Det er mange hoder å favne om. Lykke til!
Magia Skrevet 25. august 2012 #33 Skrevet 25. august 2012 Jeg skjønner frustrasjonen fra begge sider her. Lærere plikter å tilrettelegge for både de elevene som er flinkere enn gjennomsnittet og de som ligger under gjennomsnittet. Praktisk mulig for lærerne, vet jeg ikke om det er pga ressursmangel. Men det er ingenting som står i veien for dere foreldre å finne frem til mer krevende oppgaver for barna deres, om dere er så misfornøyde med skolens opplegg. Jeg var selv "flink" når jeg begynte på skolen, og er det fremdeles på høgskolenivå. Jeg fikk ikke tilrettelagt noe spesielt, bortsett fra ti minutter her og der med engelsk for neste trinn - helt sporadisk og tilfeldig ut fra når læreren hadde tid. Jeg kjeda meg mye faglig, gjorde aldri lekser, og falt litt ut pga det. Jeg skulle ønske jeg ble sett og at noen kjempet for min rett til å få tilpasset opplæring. Likevel ser jeg jo at det vanskelig lar seg gjøre, og mye kunne også vært gjort hjemme i forhold til dette. Men uansett hva man synes å mene barnet burde få og har krav på, bør man kanskje gi det noen uker i skolen først. Som flere andre påpeker er ikke første uka i 1. klasse der det foregår mest fagmessig læring. Læreren må få tid til å bli kjent med enkelteleven, og elevene må få tid til å bli kjent med hverandre, rutinene, kravene osv. Læreren er den som har kompetanse til å se om barnet ditt trenger mer eller ligger over snittet, ikke du som forelder. Jeg kan synes min sønn på 2 1/2 er utrolig begavet, fordi jeg ser han med hjerteformede briller. I barnehagen der han går derimot, er han ett av mange flotte barn som har sine talenter og gode og dårlige sider. Sånn er livet...
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #34 Skrevet 25. august 2012 Kan ikke de fleste lese når de begynner på skolen? Det trodde jeg faktisk.. De aller færreste førsteklassinger er lesekyndige når de begynner på skolen. Mange kan skrive navnet sitt å lese enkle ord, men det betyr ikke at de kan lese.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #35 Skrevet 25. august 2012 Kan ikke de fleste lese når de begynner på skolen? Det trodde jeg faktisk.. Nei de fleste kan ikke de. Unger i dag er 5-6 år når de begynner. I min datters klasse var det vel 4-5 av 16 stk som kunne lese da de begynte.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #36 Skrevet 25. august 2012 Min mann er også engelsk, og det er et litt vanskelig tema dette med engelsk undervisningen. Vi kjenner mange i tilsvarende situasjon da vi er med i et ex pat miljø. Tilbudet varierer fra skole til skole, kjenner noen som byttet skole på barna sine, da den lokale skolen deres ikke kunne yte like bra som nabo skolen. Vi har også skolebarn nå, og skal se an hvordan det går fremover, og om det viser seg at tilbudet er bedre ved andre skoler kan vi vurdere å skifte, om ikke skolen vår er super på alle andre ting. Det viktigeste er at barna trives på skolen, og at det går bra med det sosiale, det faglige kan vi alltids fikse selv. Min mann er forøvrig vant med at man ikke deler et år inn i ulike paralellklasser, men at alle elevene på et år var delt inn i ulike nivåer i ulike fag, og at man flytter barna opp og ned etter hva de presterer. Utenlandske foreldre har gjerne en annen forventning til skolen enn hva vi har, da de har en annen tradisjon, en annen disiplin, skolestarts alder, uniformer etc. Her er store kulturforskjeller på dette med skole. Han er heldigvis veldig positiv til skolen vår, både det norske systemet og den lokale skolen og læreren. Så vi koser oss med skolestart og mye gøy.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #37 Skrevet 25. august 2012 Men det er ingenting som står i veien for dere foreldre å finne frem til mer krevende oppgaver for barna deres, om dere er så misfornøyde med skolens opplegg. Greit nok, men det endrer jo ikke det problemet at et barn som kan lese bøker på egen hånd skal tilbringe mange timer med å "lære" hvordan S ser ut, eller at barn som kan legge sammen, trekke fra, gange og dele skal bruke matematikktimene til å tegne ring rundt den største bilen eller den lengste blyanten. Når barn ikke får utfordringer på skolen, mistrives de.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #38 Skrevet 25. august 2012 Dere som har barn som er engelskspråklige. Hvorfor søker dere ikke inn barna på internasjonale skoler? Tror de tester og deler barna mer inn i nivågrupper enn i norske skoler, samt at disse skolene ofte gjør det svært godt i skolerangeringer..
Magia Skrevet 25. august 2012 #39 Skrevet 25. august 2012 Men det er ingenting som står i veien for dere foreldre å finne frem til mer krevende oppgaver for barna deres, om dere er så misfornøyde med skolens opplegg. Greit nok, men det endrer jo ikke det problemet at et barn som kan lese bøker på egen hånd skal tilbringe mange timer med å "lære" hvordan S ser ut, eller at barn som kan legge sammen, trekke fra, gange og dele skal bruke matematikktimene til å tegne ring rundt den største bilen eller den lengste blyanten. Når barn ikke får utfordringer på skolen, mistrives de. Nei, det er sant. Og som sagt var jeg selv ett av de barna som ikke fikk nok utfordringer på skolen og kjeda meg med det faglige. Mener fremdeles at det er litt tidlig å forvente skreddersydde opplegg en uke etter skolestart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå