Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #1 Skrevet 24. august 2012 Vårt skole barn, første klasse, kan lese, kan også lettere regning, som det med å legge sammen og trekke fra, og kan bruke kuleramme til å ta ganging. Kan klokka, kan om årstider, dager, måneder etc. Samt at ungen er flytende i engelsk da vi snakker engelsk hjemme, men leser ikke engelsk så veldig bra. Vi har bedt om tilrettelegging til passende nivå i engelsk. Vi vet det er flere barn som leser norsk, og har vel en forventing om at det kommer til å være en gruppe av barn som allerede leser godt som blir tatt ut av klassen. Vil også anta at det kan være tilsvarende med matte, at det er flere barn som behersker tatt og lettere hode regning. Vet at det enda er tildlige dager, og at lærerene ikke har fått laget et tilpasset opplegg enda. Men vi opplyste jo allerede om disse forhold ved innskrivning. Må begrense lekse oppgavene, da oppgavene allerede er gjort for den neste måneden minst. Har heldigvis ikke fått negativ tilbakemelding om dette fra læreren. Er jo en fare for at det ikke er så veldig gøy med skole lenger. Har kjøpt noen hefter på Spar og på Toys'r'us, for å avlaste, som ungene hiver seg over. Har vi urimelige forventninger her? ønsker jo bare at skolen skal smi, mens jernet er varmt, og benytte seg av denne enorme lærelysten og spenningen som kom med å begynne på skolen.
mbea Skrevet 24. august 2012 #2 Skrevet 24. august 2012 Jeg håper virkelig at dere har en skole som stiller opp. Selv kunne jeg lese, og regne når jeg begynte i første klasse. Jeg kunne deler av gangetabellen i hode.. Så varjo langt forann de andre. Jeg fikk begynne på skolen ett år før tiden med det var alt. Ingen ekstra oppfølging, ingen ekstra oppgaver.. Så for meg var skolen gørr kjedelig! Og som voksen sitter jeg igjen med en følelse av at jeg kunne lært så mye mer dersom noen hadde tatt seg bedre tid.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #3 Skrevet 24. august 2012 Tror nok læreren ønsker å bruke de første dagene på å bli kjent med alle de nye ungene i klassen...ikke på å legge til rette for ditt barn som da skiller seg såpass mye ut i følge deg. Vårt barn var helt på normalen i første klasse, men i andre langt foran i matt. Har aldri forventet spesiell tilrettelegging for henne, hun har bare fått med litt ekstra lekser hjem i egen perm. Nå i sjette klasse er hun best i klassen i engelsk, norsk og matte...men får likevel ikke noe særbehandling selv om...hun bare løser litt ekstra oppgaver som hun får med hjem.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #4 Skrevet 24. august 2012 Skolen plikter til tilrettelegging for alle elevene. Dette blir kalt tilpasset opplæring(tpo) og blir desverre ofte bare prioritert for de svake elevene. Men alle elever har rett på tpo, også de sterke. Men en lærer har som regel ikke tid eller kapasitet til å tilpasse undervisningen til alle elevene sine og da blir gjerne de svakeste prioritert fordi de sterke elevene "klarer seg selv". Undervisningen skal tilpasses elevens evner. Men hvis dere snakker engelsk hjemme, og det ikke er morsmålet til en av dere foreldre så har dere ikke krav på noe spesielt mtp engelskundervisningen, annet enn tpo. Som oftest får de sterke elevene som hun over skriver om sitt barn kun ekstra oppgaver som en del av tpo. Derfor er det viktig at dere foreldre ikke utrykker en negativ holdning til skolen selv om dere ikke er fornøyd med undervisningen, for dette smitter over på barn. Og vær flink til å følge opp barna deres så godt dere kan, for mye ekstraoppgaver kan også bli kjedelig hvis de ikke blir utfordret nok. Hvis de løser det ene hefte etter det andre uten at de må jobbe for å løse oppgavene er ikke heftene til hjelp. Det er selvfølgelig lov å gjøre læreren oppmerksom på hva dere mener barna deres trenger, men ikke gå over streken. En ting som ikke har noe med saken og gjøre; men hvis det er du har tenkt å lære barna dine rettskriving, vær så snill og lær de om orddeling.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #5 Skrevet 24. august 2012 Jeg var også over gjennomsnittet flink da jeg gikk på barneskolen, og jeg fikk kun tilrettelegging i form av ekstra lekser. Det var jo helt bak mål. Jeg fikk jo ikke lære mer enn de andre (komme videre i bøkene, måtte jo holde følge), så da ble det jo bare kjedelig ekstraarbeid, og ikke noe som jeg fikk noe utbytte av. Dette medførte i det lange løp at jeg utviklet elendige studievaner fordi jeg bare kunne "surfe" meg gjennom barne og ungdomsskolen. Fikk svi skikkelig når jeg begynte å studere! Barne og ungdomsskolen var dessuten kjempekjedelig faglig for meg. Er utrolig skuffet over at ingen kunne hjelpe meg til å utvikle mitt faglige talent. Men det er jo som mange sier: I Norge satser vi på sportslige talenter, ikke skoletalenter. På skolen skal alle være like gode.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #6 Skrevet 24. august 2012 Det er en gutt vi har, og han er flink, ingen tvil om det. Men han er ikke et vidunder barn, "det er ikke snakk om en "Little man Tate", var ikke det som var poenget mitt. Sikkert mange barn på tilsvarende nivå, godt mulig en i hver klasse. Jeg lurer på hva vi kan forvente, av tilpasset undervisning til barnets nivå? Og jeg lurer på hva gutten vår har rett på? Jeg akter i alle fall å kreve at alle barna mine får det de faktisk har rett på. Det er snakk om deres skolegang, og jeg hadde aldri på deres vegne tatt til takke med et middelmådig til dårlig tilbud. Tenker vel egentlig at det er litt rart med den moren ovenfor her, som aldri har sett behovet for tettere oppfølging for maksimering av læringen til sitt barn. For mine barns vedkommende håper jeg da virkelig at det er snakk om mer stimulering og engasjering, enn litt ekstra lekser i en egen perm? Hva sier lærerene her, hva er tilbudet i deres klasser, og ved deres skoler? Hva er den rådende prioritering på dette?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #7 Skrevet 24. august 2012 En ting som ikke har noe med saken og gjøre; men hvis det er du har tenkt å lære barna dine rettskriving, vær så snill og lær de om orddeling. Det er nok noe som kommer seg av at vi snakker engelsk hjemme. Engelsk er forresten morsmålet til far. Men jeg er norsk, barna våre er norske statsborgere og vi bor i Norge. Vel de har dobbelt statsborgerskap. De er også flinkere i norsk, enn i engelsk. Har det noe å si for rettighetene deres i en slik situasjon? Takker for svar :-)
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #8 Skrevet 24. august 2012 En ting som ikke har noe med saken og gjøre; men hvis det er du har tenkt å lære barna dine rettskriving, vær så snill og lær de om orddeling. Det er nok noe som kommer seg av at vi snakker engelsk hjemme. Engelsk er forresten morsmålet til far. Men jeg er norsk, barna våre er norske statsborgere og vi bor i Norge. Vel de har dobbelt statsborgerskap. De er også flinkere i norsk, enn i engelsk. Har det noe å si for rettighetene deres i en slik situasjon? Takker for svar :-) Hehehe!! Snakk om å ikke ta poenget;)
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #9 Skrevet 24. august 2012 Syns for det første du skal ta det litt med ro; dvs ikke bare litt;) Har også førsteklassing nå. Han fyller ikke 6 før i desember, men kan både lese, lettere regning, årstider, måneder osv. Ingen barn tas ut av klassen (her ihvertfall)såfremt de ikke er SUPERelever og da snakker en om at de hopper over trinn o.l. Her foregår det slik at det finnes ekstra oppgavebøker i alle fag som det jobbes i når en er ferdig med lekser til morgendagen.Det er ikke alle som får disse ekstrabøkene hvor nivåeter høyere. Har en lekse i side 12 og 12 i matteboka gjør en den leksen samt de sidene som hører til dette i den andre boken. Lærerne lager også oppgavehefter som deles ut til de som er kommet lengre enn andre. Forresten har de enda ikke hatt lekser her. De har vært på turer, hatt svømming og gym, vært med faddere og blitt kjent med hverandre og de voksne. Hatt litt engelsk, enkel matte og stort sett bare vist lett hva fagene dreier seg om. Hva du har krav på vet jeg ikke eksakt, men jeg ville ikke latt barnet mitt gjøre leksene frem i tid. Da ville jeg krevd ekstraoppgaver til hvert emne, sånn at han fremdeles følger gjennomgangen. Selv om han kan det skal oppsett, gjøremåte o.l læres og det at han får det til, betyr ikke at det er rett fremgangsmåte;) Det kan ha mye å si for senere læring.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #10 Skrevet 24. august 2012 Glad jeg ikke er læreren til vidunderbarnet ditt. Tror du skal legge an en litt mer ydmyk holdning. Noe av det viktigste for ditt barns skolegang er et godt samarbeid mellom skole og hjem.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #11 Skrevet 24. august 2012 Som lærer selv må jeg si at du nok dessverre har litt for høye forventninger enn hva som passer til realiteten her. Jo, i teorien skal alle ha undervisning tilpasset sitt nivå, men ta meg for eksempel: En lærer på 27 elever, det går bare ikke. Jeg har ikke nubbesjans. Jeg jobber i ungdomsskolen, så skal ikke svare for bastant for barneskolen og de første trinnene - men jeg ville tro at situasjonen er tilsvarende der også, selv om det nok er noe større lærertetthet enn i ungdomsskolen. Det kommer selvsagt også an på hvordan skolen organiserer trinnet, hvor de legger fokus på i første trinn. Videre tror jeg også forventningene er litt urealistiske i forhold til første trinn. Det tar en del tid å bli kjent med elevene og vite hvor de står faglig. Det er ikke bare å ta en test og gå ut fra resultatene der, for tester forteller ikke alt. Man kan heller ikke nødvendigvis basere tilpasset undervisning ut fra hva foreldre sier, for selv om foreldre kjenner barnet sitt og vet hva det er godt for - så vet de nødvendigvis ikke evnene til barnet i forholdt til nivå i klassen. Så med andre ord: jeg ville ha tonet ned krav og forventninger ennå, og latt gutten få bli kjent med klassen sin og finne sin rolle der. Det er tross alt ikke det faglige som står sterkest i fokus i starten på første trinn. Elevene skal bli kjent med hverandre, klassestrukturen skal settes og alle skal bli trygge på hverandre, de skal tross alt gå sammen de neste sju årene! La gutten få disse opplevelsene, og ikke stress med at han skal strebe så voldsomt etter det faglige ennå. Han er sikkert flink, bevares, men det kan også være at dere får dere en overraskelse i form av at han ikke er Så flink som dere foreldre tror han er (ikke negativt ment, men håper du skjønner hva jeg mener). Heller ikke stress med at han skal miste gleden over læring, for nå vil jeg tro at alt er så nytt og spennende at han ikke tenker over det. Spennende å vise leksene til lærer, spennende å fortelle hjemme hva han har lært, spennende å bli kjent med nye små venner... La gutten få kose seg! Det blir tidlig nok harde tak!
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #12 Skrevet 24. august 2012 Muligheten for å tas ut i grupper avhenger av hvilke ressurser skolene har til rådighet. Mange kommuner har stram økonomi, å sette seg inn situasjonen i egen kommune er en god start. Perfekt tilpasset opplæring for hver enkeltelev, å treffe alle talenter eksakt krever en lærer pr 2 barn... Vet ikke om noen skoler som har en slik lærertetthet. Tpo løses gjerne med ekstra utfordringer i klasserommet på forskjellge nivå. å tas fysisk ut i grupper er dyrt uansett hvilket nivå barnet er på, forventer du det kan du bli skuffet. Stadig flere læreverk tar hensyn til behov for tilpasning. Ta en titt i bøkene, to og tre nivåer i både engelsk, naturfag og matematikk er ikke uvanlig allerede på småtrinnet. Om eleven i tillegg får ekstra oppgaver i lekse må da det være bra. Kvaliteten på leksen blir ikke avgjort av om den står i en perm eller i en bok. Lekser skal være kjent stoff, og gjennomgått på forhånd. Alle elever trenger mengdetrening, på sitt nivå. Forøvrig flott at du er opptatt av rettighetene dine, regner med at du er like ivrig på å sette deg inn i pliktene elever og foresatte har.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #13 Skrevet 24. august 2012 Jeg ville også ha roet ned noen hakk... Det viktigste førsteklassingene skal lære seg i starten er å være skoleelever. Få inn rutiner, oppførsel, venne seg til å at det stilles krav, huske beskjeder, følge ukeplanens oppsett, lære arbeidsmetoder, bli kjent med medelever, bli vant til å være de minste på skolen - uten å være redd for de store, kle på seg alt av uteklær selv, huske å ta med våte skifteklær hjem, holde orden i garderoben, osv, osv. Selvfølgelig er de også ivrige på skolearbeid og lekser, det er alle i starten. Og på samme vis vil nesten alle etterhvert få en periode da spenningen med lekser og oppgaver er borte, og motivasjonen daler drastisk. Kanskje savner barnet da plutselig barnehagen og begynner å oppføre seg "barnslig" og prøver å vri seg unna skolearbeidet. Det er normalt, og har nok ingenting med hvor utfordrende de synes skolearbeidet er. Mer en slags utprøving av hvor grensene går. Bare så du er forberedt på at en slik periode trolig kommer, uten at det skyldes dårlig tilrettelegging fra skolens side. Vi har en elev i min sønns klasse, dvs som skulle vært i min sønns klasse. Vedkommende var i følge foreldrene så skoleflink at eleven ikke kunne gå i denne klassen. De har rett og slett rotet litt for mye med denne eleven: Latt eleven gå enkelte dager i uken på privatskole f.eks. Da dette etterhvert ble uholdbart pga mye reising, og vanskelig å holde oversikt, få venner m.m fikk de eleven flyttet opp et klassetrinn. Der henger eleven fint med fagmessig, men sliter litt mer sosialt. Vanskelig å være yngst og minst på alle måter. Bl.a. blir det feil med fritidsaktiviteter, fotballlag, o.l. Eleven selv ønsker å bli flyttet ned til sitt eget klassetrinn igjen, men foreldrene holder igjen. I dette tilfellet ville det nok vært bedre for alle parter om bare foreldre og lærere hadde latt eleven være i et klassetrinn fra starten av, og bare gitt litt ekstra oppgaver, eller latt vedkommende få bruke en del av neste trinns lærebøker.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #14 Skrevet 24. august 2012 Utfra det du skriver syns jeg du virker temmelig uspiselig. Ser at flere av de andre som har kommentert her tilsynelatende mener det samme. Du bør tenke over at det da kan tenkes at lærerne til barnet ditt kan komme til å synes du er litt ufordragelig, og det bør du prøve å unngå.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #15 Skrevet 24. august 2012 I utgangspunktet skal ikke elever tas ut av klassen. Dette fordi det går på bekostning av det sosiale samspillet. Og i skolen er det sosiale minst like viktig som det faglige, for de henger så tett sammen! Dersom det forekommer er det gjerne i sammenheng med spesialundervisning, selv om spesialundervisning også helst skal foregå i klsserommet.(spesialundervisning er for elever som ikke har tilstrekkelig utbytte av den vanlige undervisningen/tpo og har da vedtak om det). Sannsynligheten for at en elev blir flyttet en klasse opp er minimal. Det vanligste argumentet mot det er at skolen er lovpålagt å gi alle elever tpo. Nå er jeg litt usikker på hvordan reglene er for barn med to statsborgerskap, men tror barna dine kan ha krav på ekstra undervisning i engelsk pga fars morsmål. Men dette kan da desverre gå på bekostning av andre fag, så ville nok vurdert det opp mot hverandre og hva dere mener er mest fordelaktig for barna deres. Beklager min kritikk av din orddeling, det var ikke pent av meg. #4
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #16 Skrevet 24. august 2012 Hva er egentlig vitsen om å ha en rettighet i lovverket om tilpasset opplæring, så lenge så nesten alle er enige om at Jante sin lov er den som bør gjelde? Stå på kravene, og krev det som er best for ditt barn er mitt råd og motto.
sayonora Skrevet 24. august 2012 #17 Skrevet 24. august 2012 Selv om det er noen år siden, og ting kanskje har forandret seg noe i skolesystemet, kan jeg snakke av egenopplevd erfaring. Jeg leste bøker, og kunne mye matte ++ da jeg begynte i 1. klasse. Da resten av klassen lærte alfabetet, ble jeg sendt på biblioteket for å låne bøker, jeg fikk de samme ekstraoppgavene igjen og igjen, jeg ble satt til å hjelpe de i klassen, som trengte ekstra hjelp, og hadde det etterhvert veldig kjedelig på skolen. I midten av 3. klasse byttet jeg over til en privatskole med små klasser. Der var det lettere for lærerene å følge opp hver enkelt elev, både de som trengte mer tid og de som trengte flere utfordringer. Jeg opplevde dette som veldig positivt, og skolen ble noe gøy Du kan jo se an hvordan skolen er for ditt barn, og evnt vurdere dette etterhvert hvis du ser at det blir vanskelig for skolen å tilrettelegge, dersom mulighetene deres er der for dette. Jeg har i hvertfall alltid tenkt at jeg ønsker muligheten for liknende skolegang for mine barn, enten det er at de er "foran" eller "bak" gjennomsnittet på lærenivå. For dere som er lærere i offentlig skole rakker jeg på ingen måte ned på dere med dette innlegget, for jeg vet at kapasiteten på mange skoler gjør det vanskelig nettopp å se og ha mulighet til å følge opp hver enkelt elev i mange tilfeller.
Mor Stratos Skrevet 25. august 2012 #18 Skrevet 25. august 2012 Vet at det enda er tildlige dager, og at lærerene ikke har fått laget et tilpasset opplegg enda. Men vi opplyste jo allerede om disse forhold ved innskrivning. Og når forventet du at læreren skulle ha lagd tilpasset opplegg til ditt barn? Etter innskriving i vår? Tror nok læreren hadde fullt opp med egen klasse. I sommer? Ja, for du liker vel også å jobbe når du har fri? På planleggingsdagene ved skolestart? Det er nok av andre ting å gjøre for å gjøre klart til skolestart. Finne frem materiell, møblere klasserom, lage navneskilt og hundre andre praktiske ting. Pluss personalmøter, kursing og planlegging av de første dagene. For ikke å snakke om at det ikke går an å lage et pedagogisk opplegg basert på DIN informasjon. Du kjenner tydeligvis ikke til krav eller forventinger til en 1. klassing, og vet heller ikke hva som er pensum i skolen. Tenk hvis en lege skulle gitt mitt barn medisiner for noe kun JEG mente han trengte... (ja, satt på spissen) En lærer må bli kjent med barnet først før han kan lage en evt IOP. Og ALLE elever har krav på tilpasset opplæring, så læreren må faktisk planlegge for alle. Ikke bare ditt barn. Tviler ikke på at barnet ditt er dyktig på enkelte områder, men ro deg ned noen hakk. Barna har kun vært på skolen i en par ukers tid og nå er det sosiale ferdigheter, praktiske ting, rutiner og å bli kjent som står øverst på lærerens liste. Tror neppe barnet ditt kommer til å henge etter senere fordi han kjedet seg litt i 1. trinn. Som et tillegg vil jeg si at jeg har hatt flere svært flinke elever i 1. trinn som etterhvert har jevnet seg ut med resten og blitt gjennomsnittlige. Uten at det er noe galt i det, det handler om at den flinke var tidlig ute med å utvikle seg og resten av klassen tar den igjen. Men ikke stress barnet opp over dette, jeg har sett for mange ganger sure foreldre som ber barnet om å skjerpe seg fordi "du var da best i klassen før". Hilsen lærer på småtrinnet
gale damen Skrevet 25. august 2012 #19 Skrevet 25. august 2012 Alle disse svarene, som alle forteller at det stadig ikke tilrettelegges for flinke elever i skolen, og at skolen ikke har noe som helst med skolefaglige ting å gjøre, bekrefter bare min beslutning om at min datter aldri skal inn i norsk offentlig skole. Heia Norge!
det er berre mordi Skrevet 25. august 2012 #20 Skrevet 25. august 2012 Alle disse svarene, som alle forteller at det stadig ikke tilrettelegges for flinke elever i skolen, og at skolen ikke har noe som helst med skolefaglige ting å gjøre, bekrefter bare min beslutning om at min datter aldri skal inn i norsk offentlig skole. Heia Norge! Da leser du ikke spesielt godt. Fagbøkene er lagt opp slik at elevene kan jobbe med oppgaver som er tilrettelagt deres nivå. Fargekoder på oppgavene i bøkene (i alle fall mine bøker på ungdomsskolen, som er nyere enn 10 år) vil gi en pekepinn hva slags utfordringer spørsmålene gir. Der er som regel 3 fargekoder - dvs 3 vanskelighetsgrader. Til hi: Ro deg ned noen få hakk.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #21 Skrevet 25. august 2012 Fantastisk nok så er det understreket i lovverket at retten til spesialundervisning for elever som ikke har utbytte av den ordinære undervisningen, ikke gjelder for barn som ligger foran de andre. Det gjelder bare for svake elever.
gale damen Skrevet 25. august 2012 #22 Skrevet 25. august 2012 Det tviler jeg ikke ett eneste sekund på. Det er ikke lov å være flink til noe som helst på skolen. Ikke mer enn akkurat passe flink, i alle fall.. Jeg kjedet meg i tolv samfulle år- før man kunne ta tak i fag man var interessert i, og da det plutselig var premiert å være kjapp i oppfattelsen og ha lett for å lære. Likhetstanken i skoleverket er en gigantisk feil, likeså ideen om at det ikke er bra å forlange noe av barn, for det er jo så synd på dem..
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #23 Skrevet 25. august 2012 Dere som kritiserer den offentlige skolen så fælt, kan dere ikke bare gjøre revolusjon, da? Rette sinnet og skuffelsen deres mot de som faktisk har makt og mulighet til å forandre på alt sammen? For dere skjønner det at jeg skulle gjerne gjort dette selv, men jeg står alene med fagansvar i tre fag for 60 vidt forskjellige 9. klassinger, så jeg har faktisk ikke tid innimellom all TPO'en jeg skal drive med, alle IOP'ene jeg skal skrive, alle de ekstra bøkene jeg skal lete rundt i, alle de ekstra rundene ved kopimaskinen jeg skal ta, og alle de ekstra oppgavene jeg må sette meg inn i og rette - hver eneste dag. For jeg har nemlig elever hvis nivå spenner fra 3. klasse på barneskolen og langt opp på videregående, så skyt meg om jeg ikke klarer å gjøre akkurat deg og ditt vidunderbarn 100% til lags. - Lærer.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #24 Skrevet 25. august 2012 Er lærer og forlanger noe av barn hver dag Både vedr. atferd og faglig.. Når det er sagt er det nok variasjoner, både blant foreldre og lærere. Det er nå presisert i lovverket at eleven må yte innsats for eget læringsutbytte. (relativt nytt) Interessant at det er nødvendig, men det viser nok dessverre at det ikke er en selvfølge for mange.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #25 Skrevet 25. august 2012 Særdeles flinke barn har krav på å følge opptil 25% av undervisningen i faget eleven mestrer ekstra godt i en klasse over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå