Gå til innhold

Hvordan er rutinene rundt DUO-test/trippletest?

najaden

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gravid med mitt fjerde barn - og blir 39 innen babyen kommer. Jeg forstår at jeg vil bli tilbudt DUO-test pga min alder.

Dere som har vært igjennom dette - hvordan foregår det?

Hva skjer?

Når skal man ta testen?

Hvilke sykehus utfører den? (regner med at jeg ikke kan dra på lokalsykehuset mitt?)

Fortsetter under...

jeg fikk beskjed om at jeg måtte dra til st.olav, men fikk beskjed om at siden jeg hadde så fine ultralyder så var jeg ikke nødt til å gjøre det. og da gjør jeg det ikke, utsetter ikke kroppen min for hverken denne testen eller fostervannsprøve siden man kan miste som bivirkning og siden jeg har mistet mange ganger så tørr jeg ikke det.

Hei najaden. Duotest tas rundt uke 12, og består av blodprøve og ultralyd (der de sjekker neserygg og tykkelsen på nakkefolden) Du kan ta blodprøve hos lege fra uke 10, kan være greit å ta iallefall ei ukes tid før UL så svarene fra blodprøven er klare til du skal dit. Vi var på St.Olav å der fikk vi vite "prognosene" med en gang i forhold til downs og de andre trisomi'ene. Nå er jeg noe gamlere enn deg, var 41 da jeg ble gravid med frøkena. Fikk da 1:520 på downs, mest pga alder, å siden ultralydbildene viste en fin tykkelse på nakkefold og alt virket fint ellers valgte vi å ikke ta morkake- og/eller forstervannsprøver. Dette gir 1:200 for abort hvis jeg husker rett.... De andre trisomiene var skyhøye i forhold så de så vi helt bort fra.

Jeg ville tatt kontakt med fastlege for henvisning til duotest allerede nå, hvis det er sånn at du vurderer dette:-)

"snakkes" på oss over tredve;-)

Klæm

Det er ingen risiko for barnet med duotest og tidlig UL, så det er veldig greit å få sjekket det man kan sjekke når man drar på årene og er gravid. Blir selv 39 før barnet mitt blir født (termin 26. april). Var til legen i dag og fikk henvisning til duotest og tidlig UL hos fostermedisin på St.Olav. Det er ingen rutine i dette, så du får det ikke med mindre du spør etter selv. Når jeg spurte etter dette hos fastlegen i fjor (mistet) hadde han ikke hørt om det engang... Heldigvis var jeg forberedt og hadde ordnet meg et skriv der det stod hva det gikk ut på...

Blodprøvene skal taes mellom 8 og 11 uker og ultralyden skal taes mellom 11 og 13+6 uker. De trenger en - to uker på å få svar på blodprøven, så jeg ville ha tatt blodprøven 2 uker før ultralydtimen. Veldig greit å få vite risikoen for både downs syndrom og trisomi 13 og trisomi 18 (spesielt de to siste er ikke forenelig med liv - max 2 år tror jeg det var...)

• 3 uker senere...

Annonse

jeg spurte om dette på ul i går og fikk beskjed om at blodprøven ble tatt i uke 11 - 12 og ul i uke 15.

jeg ble spurt om jeg skulle gjøre det siden jeg er 39 men

hun som tok ul når jeg var i uke 12 sa at hun så ikke noe som skulle antyde at jeg burde ta det, så jeg har ikke tatt alt sammen her.

ble spurt om jeg skulle ta fostervannsprøve men siden jeg har mistet så mange ganger så ble jeg anbefal å ikke gjøre det da det er store sjanser for å miste.

hun ringte st.olav og di ble enig pr telefon siden at nakkefolden var normal så ble di enige at jeg kunne slippe.

Retningslinjene tilsier at blodprøvene tas fra 8 til 13 uker og 6 dagers graviditet, mens ultralydundersøkelsen skal tas mellom 11 uker og 13 uker og 6 dager.

Skal man ta begge deler må blodprøven tas en stund tidligere enn UL slik at resultatene er klare til UL-timen.

Alt dette er frivillig, den enkelte må selv vurdere om man ønsker dette, men det er et tilbud til gravide som blir 38 før termin - og det innebærer ingen risiko for fosteret.

Dersom resultatene tilsier det får man tilbud om forstervanns- og/eller morkakeprøve, og begge disse medfører risiko for abort.

Mer informasjon finnes her:

http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/klinisk-genetikk/Sider/prenatal-diagnostikk.aspx

• 1 måned senere...

hvor lang tid går det på en undersøkelse på riksen? skal ta duotest og måle nakkefold. har fått time 1230 og lurer på hvor lang tid jeg trenger der. sånn i forhold til om jeg rekker kveldsvakt etc :)

Jeg gjorde denne testen på St. Olav, dvs jeg tok kun ultralyden. Blodprøven var tatt i forkant, så jeg fikk resultatene når ultrallyden var over. Var vel inn ca en halv time.... Hadde time 1415 og kom ikke inn med en gang og var ferdig rett før klokka 1500....

Men jeg hadde også fått all informasjon om duotesten, evt. forstervannsprøve mv på mitt nærsykehus hvor vi ogås hadde tidlig ultralyd rundt 11+4. Så om du skal få noe mer informasjon, så kan det være at det tar noe lengre tid....og eventuelt om du skal ta blodprøven på Riksen samtidig....

Selve ultralyden tar en knapp halvtime

ringte med riksen tidligere i dag og de sa at når jeg var gravid med tvillinger kunne jeg ikke ta duo test??? hva er det for noe tøys? jeg er 42 og vil jo gjerne sjekke det jeg kan sjekke. fikk beskjed om at første møte var til veiledning og kun det, så andre tester i uke 12. når tok dere dette? og fikk dere vite kjønn der da? Jeg kan ikke teste fostervann for det vet jeg er for risky for tvilling gravide...men jeg trodde jo de kunne teste meg for noe liksom..(kanskje dama i tlf var vaskehjelpen og ikke spl der) :D

Annonse

ringte med riksen tidligere i dag og de sa at når jeg var gravid med tvillinger kunne jeg ikke ta duo test??? hva er det for noe tøys? jeg er 42 og vil jo gjerne sjekke det jeg kan sjekke. fikk beskjed om at første møte var til veiledning og kun det, så andre tester i uke 12. når tok dere dette? og fikk dere vite kjønn der da? Jeg kan ikke teste fostervann for det vet jeg er for risky for tvilling gravide...men jeg trodde jo de kunne teste meg for noe liksom..(kanskje dama i tlf var vaskehjelpen og ikke spl der) :D

Jeg tror gravide med tvillinger tar noe som heter trippeltest istedet. Jeg kan altfor lite om akkurat den testen i og med at jeg bare er gravid med et nurk:)

Men dette skal du jo få informasjon om!

Selv var vi på ultralyd nå på onsdag( jeg er 8+5 idag) og bestemte oss for å ta duotest, og ikke fostervannsprøve. Nå venter vi på innkalling til blodprøve på Riksen i uke 10 og ul i uke 12.

Det er i utgangspunktet lite noen som helst kan si, takk til "moralistene" i Stortinget. Da er du nødt til å forske litt og stille spørsmål, da er de nødt til å svare på dem.

Når det gjelder duotest på Riksen, er det først samtale + evt blodprøve uke 10 og så UL uke 12+0-13+6. Man kan også velge fostervannsprøve (uke 15).

Det går an å teste tvillinger men jeg vet ikke hva de gjør (har aldri vært nødt til å undersøke).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...