Gå til innhold

Duftskjærsmin uten duft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått med meg at det er mange hageglade og -kyndige her. For tre (fire?) år siden kjøpte jeg meg to duftskjærsminer. Hadde lyst på den herlige lukten på våren. De vokser greit begge to, den ene har hatt tett besøk av lus i år, men utover det vokser de altså. Problemet er at de ikke har en eneste blomst noen av dem. Skal det være sånn? Kan jeg påskynde på noe vis? Vil veldig gjerne ha blomster til våren!

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg kjøpte også duftskjærsmin som ikke duftet - men min blomstret villig fra første året, enda den var veldig liten og lav, det var bare ikke noe av den nydelige duften, eller dvs svaaaaaakt hvis du stakk nesa helt nedi. Rart om de vokser men ikke blomstrer- da skulle jo lys og jord være i orden. Er du sikker på at du har fått rett planter? Sjekk bladverket mot google-bilder, fx.

Skrevet

Jeg har hørt at nye duftskjærsmin ikke lukter i nærheten så mye som de gamle buskene.

Vår ble planta for i alle fall 30 år siden, og denne lukter noe helt himmelsk. Jeg tenkte å kjøpe fler på grunn av den gode lukten, men fikk da høre at de nye ikke lukter.

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg mistenker at det ikke er noen sammenheng utover det rent ytre og muligens en fjern slektning mellom det de kaller skjærsmin og det som da pokker meg heter sjasmin.

Skrevet

Det trodde jeg lenge også, sug lut, at de som snakket om skjærsmin enten hadde en talefeil eller lesevansker. Men så er altså skjærsmin og sjasmin to forskjellige planter har jeg skjønt og sjasmin lever dårlig i Norge, men skjærsmin klarer seg helt til H4.

http://www.bakker-norge.com/artikkel/skjaersmin/

Gjest sug lut
Skrevet

Det er to forskjellige, ja? Det gir jo mening - siden de ikke dufter som de skal. Men så tenker jeg, da må jo de som dufter nydelig fra gamle hager også være skjærsmin? Og hvis de ikke er det så vil jo det si at sjasmin tåler i det minste H4 (som er Oslo-klima, stort sett).

Skrevet

Jeg tror de som dufter i gamle hager er duftskjærsmin og så håper jeg for Plantasjens skyld at det er de som står i min hage også. Riktignok uten blomster, men blir olm hvis jeg har plantet feil fordi de har merket feil.

Skrevet

Jeg plantet en duftskjærsmin for 3-4 år siden (H4/5). Den brukte de første årene til å stå og se skremt og sjenert rundt seg, før den i det siste har blitt trygg på hagen og har vokst og busket seg ut noe veldig. Men ikke snurten av hverken blomst eller duft så langt. Mulig den er veldig sensitiv for lysforhold? Min står i halvskygge.

Skrevet

Min ene har sol frem til ett, to tiden. Den andre har sol nesten så lenge den er oppe. Sola altså, som er oppe ;-) Den som får mest sollys har vokst en del. Men altså ikke en eneste blomst.

Skrevet (endret)

Den må bli voksen først før den blomstrer! Dette tar gjerne 4-5 år. Så det er bare å være tålmodig :)

Ikke klippe de, da de blomstrer på fjorårets grener. Noen mener man ikke bør gjødsle de, slik at de ikke vokser så mye og har energi igjen til å sette blomster, men vet ikke om det er noe i det...

Krysser fingre for at du har fått den gamledagse typen, med sterk duft, bare den får blomster da!

Ps: jeg har et tre som ikke blomstrer før det er ca 30 år.

Endret av bIomstre
Skrevet

Tålmodighet er sjelden vare her i huset, men jeg må vel bare vente da. Alternativet er jo å grave dem opp igjen og kjøpe noe annet og det er et veldig dårlig alternativ rett og slett.

Gjest sug lut
Skrevet

Høh, så det var altså min ikkeduftendemenblomstrende duft-skjærsmin som var en avviker?

Skrevet

Ikke direkte avviket, det finnes en type som blomstrer som barn vissnok :)

Gjest sug lut
Skrevet
Ikke direkte avviket, det finnes en type som blomstrer som barn vissnok :)
Ah, akkurat som sin eier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...