Lisse_01 Skrevet 23. august 2012 #1 Skrevet 23. august 2012 Jeg har aldri strikket i mitt liv. Skal prøve å strikke denne: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b18&d_id=15 Innbiller meg at jeg kan klare det. Men jeg skjønner ikke bæret av oppskrifter. Tenker bare jeg skal følge videoene der, så klarer jeg det kanskje Men som er: Hvilke type strikkepinner trenger jeg? Og hvor mange masker skal jeg lage? Og hvor mye garn? Tenkte bare å lage massene og strikke til krampa tar meg. Håper jeg klarer det
Happy hippo Skrevet 24. august 2012 #2 Skrevet 24. august 2012 Dette klarer du jeg ville kjøpt en 80 cm rundpinne og strikke frem og tilbake på den. Du legger opp 33 masker. I følge oppskriften trenger du 600 gram garn, det garnet som er anbefalt kommer i 100 grams nøster, altså 6 nøster. Som regel er de veldig hjelpsomme i butikken så print ut oppskriften så viser de deg helt sikkert både opplegg, rettstrikk og perlestrikk der. Hvis du bor i Oslo har de dropsgarn på Tjorven på Majorstua. Lykke til
Krusemynte Skrevet 24. august 2012 #3 Skrevet 24. august 2012 Du trenger 6 nøster, rundpinne 20mm, 60 eller 80 cm lang. I mønsteret står det at du skal legge opp 33 masker. Vi bare advare deg, for det er tungt å strikke med så tykke pinner og teppet blir tykt og tungt. Om du vil lære å strikke så anbefaler jeg tynnere pinner og tynnere garn, ellers så er det lett å gi opp. Det tar ikke nødvendigvis lengere tid heller, for det er mer behagelig å strikke med tynnere pinner og tynt garn. Strikking er skikkelig gøy når du mester det! Kikk litt på en bok som heter Myk Start, der er det mange tips, råd og enkle oppskrifter på babytøy som passer en nybegynner.
Lisse_01 Skrevet 24. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 24. august 2012 Takk for svar:) Ser så kjedelig ut med små pinner. Redd jeg skal gi opp, for virker så pirkete. Også kjedelig med helt standard. Så tenkte å hoppe rett i drømmeteppe Hvor lang tid kommer jeg til å bruke på et slikt teppe?
Lulle_06_09_13 Skrevet 24. august 2012 #5 Skrevet 24. august 2012 Det så deilig ut, inspierert!Elsker å strikke <3
Eliane Skrevet 24. august 2012 #6 Skrevet 24. august 2012 Jeg holder på med et babyteppe nå, aldri strikket før. det helseteppet som de har på nøstebarn.. MorSignes babyteppe, er det noe slikt tror jeg det heter. Uansett, poenget er det; jeg har som sagt aldri strikket før men er blitt en flittig bruker av søk på youtube, der ligger det ute masse instruksfilmer om hvordan man legger opp, rett/vrang osv.. gruer meg til jeg er ferdig og skal til å felle (heter det det) av.. men føler jeg begynner å få teken på rett strikk i alle fall. den er vel ganske grunnleggende. og min mann mente jeg kom til å gi opp,og det ikke ville bli mer enn et pannebånd for babyen, så ble det til et miniskjørt, nå er jeg kommet ganske godt på vei, og ser lys i enden av tunellen. satser på at jeg blir ferdig til termin.. (november!!!)
Ver@ Skrevet 24. august 2012 #7 Skrevet 24. august 2012 Jeg har strikket flere slike tepper, de er veldig fine:) litt klumpete med så digre pinner, men ble fort vant til det. Brukte veldig kort tid, men så har jeg strikket mye fra før. Få noen du kjenner som kan strikke til å sitte sammen med deg den første tida sånn at du lett får hjelp om du skulle behøve det:) lykke til:)
Lisse_01 Skrevet 24. august 2012 Forfatter #8 Skrevet 24. august 2012 Takk for masse gode tips og tilbakemeldinger. Skal bare få kynnerene til å roe se her, så drar jeg til en strikkebutikk. Sier jeg aldri har strikker før, og ber henne anbefale meg en oppskrift. Teppe skal det bli. Gleder meg
Lisse_01 Skrevet 24. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 24. august 2012 Jeg holder på med et babyteppe nå, aldri strikket før. det helseteppet som de har på nøstebarn.. MorSignes babyteppe, er det noe slikt tror jeg det heter. Uansett, poenget er det; jeg har som sagt aldri strikket før men er blitt en flittig bruker av søk på youtube, der ligger det ute masse instruksfilmer om hvordan man legger opp, rett/vrang osv.. gruer meg til jeg er ferdig og skal til å felle (heter det det) av.. men føler jeg begynner å få teken på rett strikk i alle fall. den er vel ganske grunnleggende. og min mann mente jeg kom til å gi opp,og det ikke ville bli mer enn et pannebånd for babyen, så ble det til et miniskjørt, nå er jeg kommet ganske godt på vei, og ser lys i enden av tunellen. satser på at jeg blir ferdig til termin.. (november!!!) Kanskje dette teppet er mer i min liga. Kaster meg i bilen nå. Spennende
Lisse_01 Skrevet 26. august 2012 Forfatter #10 Skrevet 26. august 2012 Kjøpte pinner nr 6 og Ullgarn og satt i gang:) 160 masker, og har strikket 12-15 cm nå. Veldig fornøyd Hvor langt blir teppet med 160 masker?
HeidiL Skrevet 27. august 2012 #11 Skrevet 27. august 2012 Hei. Du ser jo bredden selv og det er 160 masker dersom du ikke strikker mønster står du fritt til å avslutte når du mener det teppet er langt nok. Husk at teppet strekker seg i bredden når du slipper det av pinnen, så tenk på det også i forhold til hvor langt det skal være jeg synes 80 cm er passelig lengde på babytepper, men se som sagt på om det ser "riktig" ut med bredden Lykke til! Håper det var forståelig
Lisse_01 Skrevet 27. august 2012 Forfatter #12 Skrevet 27. august 2012 Men 160 masker på pinne nr 6 gjør bare at alt er en krøll. Får ikke strukket alt ut. Så klarer ikke se hvor langt det er Burde vel brukt rundpinner. Gleder meg til det er ferdig
Eliane Skrevet 27. august 2012 #13 Skrevet 27. august 2012 Så gøy! Sitter litt hver kveld jeg,og ser fremgang fra dag til dag. Gøy for oss nybegynnerstrikkere at man faktisk kan se fremgang. Skal ikke gi meg med dette,men vil bli flinkere til dette håndverket etterhvert. Strikker heldigvis på rundpinner,da ho i butikken anbefalte det. tror jeg har pinne 6. Du får legge ut et bilde når du er ferdig.
Lisse_01 Skrevet 27. august 2012 Forfatter #14 Skrevet 27. august 2012 Så gøy! Sitter litt hver kveld jeg,og ser fremgang fra dag til dag. Gøy for oss nybegynnerstrikkere at man faktisk kan se fremgang. Skal ikke gi meg med dette,men vil bli flinkere til dette håndverket etterhvert. Strikker heldigvis på rundpinner,da ho i butikken anbefalte det. tror jeg har pinne 6. Du får legge ut et bilde når du er ferdig. Jeg strikker dette takket være ditt tips når jeg er ferdig skal jeg prøve å hekle en pyntekant. Lenge leve you tube
Eliane Skrevet 27. august 2012 #15 Skrevet 27. august 2012 Så gøy! Sitter litt hver kveld jeg,og ser fremgang fra dag til dag. Gøy for oss nybegynnerstrikkere at man faktisk kan se fremgang. Skal ikke gi meg med dette,men vil bli flinkere til dette håndverket etterhvert. Strikker heldigvis på rundpinner,da ho i butikken anbefalte det. tror jeg har pinne 6. Du får legge ut et bilde når du er ferdig. Jeg strikker dette takket være ditt tips når jeg er ferdig skal jeg prøve å hekle en pyntekant. Lenge leve you tube Ja, youtube er en gudegave av og til. Kanskje jeg også skal prøve med en pyntekant.. hmm.. Kan jo ikke gi oss før det er ferdig!
Lisse_01 Skrevet 27. august 2012 Forfatter #16 Skrevet 27. august 2012 Så gøy! Sitter litt hver kveld jeg,og ser fremgang fra dag til dag. Gøy for oss nybegynnerstrikkere at man faktisk kan se fremgang. Skal ikke gi meg med dette,men vil bli flinkere til dette håndverket etterhvert. Strikker heldigvis på rundpinner,da ho i butikken anbefalte det. tror jeg har pinne 6. Du får legge ut et bilde når du er ferdig. Jeg strikker dette takket være ditt tips når jeg er ferdig skal jeg prøve å hekle en pyntekant. Lenge leve you tube Ja, youtube er en gudegave av og til. Kanskje jeg også skal prøve med en pyntekant.. hmm.. Kan jo ikke gi oss før det er ferdig! Blir sikkert dødsfint med en pyntekant. Spennende dette her
Eliane Skrevet 27. august 2012 #17 Skrevet 27. august 2012 Så gøy! Sitter litt hver kveld jeg,og ser fremgang fra dag til dag. Gøy for oss nybegynnerstrikkere at man faktisk kan se fremgang. Skal ikke gi meg med dette,men vil bli flinkere til dette håndverket etterhvert. Strikker heldigvis på rundpinner,da ho i butikken anbefalte det. tror jeg har pinne 6. Du får legge ut et bilde når du er ferdig. Jeg strikker dette takket være ditt tips når jeg er ferdig skal jeg prøve å hekle en pyntekant. Lenge leve you tube Ja, youtube er en gudegave av og til. Kanskje jeg også skal prøve med en pyntekant.. hmm.. Kan jo ikke gi oss før det er ferdig! Blir sikkert dødsfint med en pyntekant. Spennende dette her Tenker det ja. åssen farge strikker du i? Venter du gutt eller jente?
Lisse_01 Skrevet 27. august 2012 Forfatter #18 Skrevet 27. august 2012 Jeg venter gutt. Har helseteppe i lyseblått og hvitt, og 2 stk strikkete tepper i off white og et i mørkeblått. Så denne gangen ble det faktisk et grått et. Litt mørkegrå, veldig fin farge. Så får jeg finne en lys og fin pyntekant. Hvilken farge tok du? Og venter du gutt eller jente?
Eliane Skrevet 27. august 2012 #19 Skrevet 27. august 2012 jeg venter også gutt, har ei jente fra før. Strikker i en mørk grønn farge, (smaragd grønn ish farge..) veldig fornøyd med deg,men lurer på om jeg ikke må strikke ett til når jeg er ferdig i grått, så bånsull hadde fått inn så mange fine farger nå.. Er tydeligvis ikke så veldig forberedt enda, har bare dette helseteppet foreløpig,men er jo fremdeles en stund igjen da for min del,så har jo god tid.
Lisse_01 Skrevet 27. august 2012 Forfatter #20 Skrevet 27. august 2012 Vi har vel kjøpt litt for mye. Men ei venninne sier man aldri får nok tepper og helsetepper Langt har du fått teppet ditt? Har termin 3 okt, og stresser litt med tiden:) men 15 cm på 2-3 dager er ikke så galt.Når har du termin? Grønt har jeg aldri tenkt på. Er jo kjempe fin farge. Jeg er veldig kjedelig med farger. Liker best litt anonyme farger. Ikke masse knæsh
HeidiL Skrevet 27. august 2012 #21 Skrevet 27. august 2012 Lisse, jeg ville kjøpt meg 80cm rundpinne i samme str som du strikker nå og så "strikket meg på" den neste runde. Så strikker du frem og tilbake som du gjør nå, men det er mindre sannsynlig at du mister masker dersom du legger det fra deg og når du kommer litt lenger er det også lettere å strekke det ut og se hvor bredt det blir jeg bruker alltid 80cm rundpinne til tepper.
Eliane Skrevet 27. august 2012 #22 Skrevet 27. august 2012 Vi har vel kjøpt litt for mye. Men ei venninne sier man aldri får nok tepper og helsetepper Langt har du fått teppet ditt? Har termin 3 okt, og stresser litt med tiden:) men 15 cm på 2-3 dager er ikke så galt.Når har du termin? Grønt har jeg aldri tenkt på. Er jo kjempe fin farge. Jeg er veldig kjedelig med farger. Liker best litt anonyme farger. Ikke masse knæsh Er sant det, det dukker kanskje opp noen fler når di finner frem det etter eldste jenta,men kan ikke helt huske om jeg tok var på alt. mitt teppe er vel 50-60 cm langt nå,så er veldig stolt. brukte lang tid jeg,på de første 20 cm.. så kom jeg liksom litt inn i rytmen. jeg har termin 4 november. ser du er fra krsand, kanskje jeg ser deg på markens da.. bor selv i sentrum. er egentlig også litt varsom med fargene somregel,men har valgt sort vogn denne gang,så da går det jo med litt mer trøkk.
Lisse_01 Skrevet 27. august 2012 Forfatter #23 Skrevet 27. august 2012 Så langt du er kommet. Misunnelig Ser du ei i markens med et grått, hullete og fælt teppe er det meg. He he Uff... Håper det blir fint Lyst til å hekle et teppe også. Det er så sykt fint. Men vet ikke hvordan jeg gjør det
Eliane Skrevet 27. august 2012 #24 Skrevet 27. august 2012 tror jeg skal prøve å beherske strikkinga først før jeg hekler et helt teppe. finnes sikkert no utube instrukser på slikt også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå