Gå til innhold

Ammespørsmål (litt over ti mnd)

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå har jeg ammet i litt over ti mnd. Kun morgen og kveld de siste mnd. Merker nå at det begynner å gjøre litt vondt å amme fordi snuppa suger veldig hardt lenge før utrivningsrefleksen kommer. Og det tar nå laaang tid. I tillegg merker jeg at hun ammer seg ferdig veldig fort før det nå er tomt. Betyr dette at jeg begynner å gå tom? Puppen ser også ganske tom ut, får aldri spreng lengre.

Vil egentlig slutte å amme nå da jeg må ha briller (hehe) og får ikke endelig styrke før en mnd etter ammestart (?) og som student som i tillegg kjører bil er det jo greit å ha synet i orden ;)

Men samtidig så vil jeg jo at snuppa selv skal få lov til å bestemme når nok er nok. Men nå når det gjør vondt så er det jo ikke like kjekt å amme lengre :-P

Fortsetter under...

Det er ikke uvanlig at det gjør litt vondt med sugesterke storbabyer, nei :) Har du prøvd å få i gang utdrivingen før du legger henne til, dvs stimulere brystknoppen, håndmelke litt etc?

å ikke ha spreng er overhode ikke uvanlig så langt uti ammeforløpet, både fordi brystene er mer tilpasset ammingen, og fordi det jo blir mindre melk dess mindre barnet ammer. Fullammede barn får som regel en liter melk eller mer i døgnet før de får fast føde, mens når de får pupp bare et par ganger i døgnet blir det jo mye mindre.

Mens og eggløsning kan gjøre brystene ømme, og det samme kan graviditet.

Når det gjelder syn og ammng så stemmer det at synet ofte (ikke hos alle) påvirkes under svangerskap og amming. Det er usikkert om det skyldes hormoner eller væskeansamlinger i kroppen. De fleste som opplever synsforandringer får det under svangerskapet, men noen får det først i ammeperioden. Felles for nesten alle er at det går tilbake "etterpå", så det er pga at endringen kan være der enda at man helst ikke tar synsprøver under svangerskap og like etter.

Hva "etterpå" betyr er litt uklart. Noen sier "postpartum", og det kan bety i barselperioden eller "etter fødselen", mens andre sier etter første mensperiode, dvs når du har hatt to blødninger med en vanlig sykel (antall dager) mellom (én blødning kan komme uten eggløsning og dermed uten "normal hormonproduksjon", men får du to blødninger med ca 28 dager mellom er det nesten sikkert mensen).

For laseroperasjon vil man ha et år uten endret syn, uansett hva som ellers skjer dette året, for å minimere sjansen for re-operasjon.

Synes du selv at synet ditt har forandret seg mye, og har det skjedd under svangerskapet, eller før? Jeg ville startet med en synsprøve, og diskutert litt med optikeren. Dersom du har fått mensen tilbake (som over), og du ikke har hatt veldig store endringer i synet (som du har merket selv) de siste 19 månedene, så ville jeg ikke latt ammingen såpass lenge etter fødselen hindre nye briller :)

Her er en artikkel som forklarer relativt enkelt hva som skjer: http://www.health.com/health/article/0,,20412067,00.html

Mer vitenskaplig: http://emedicine.medscape.com/article/1229740-overview

Om Lasik, men også generelt: http://kellymom.com/bf/can-i-breastfeed/illness-surgery/lasik-eye-surgery/

Jeg fant dessverre ingen norske artikler om dette.

Tusen takk for svar lillenims :) Håpet at du skulle svare ;)

Ja, jeg var hos optiker i slutten av juni og det var tydelig at jeg trengte briller. Men hun sa jeg måtte vente til etter ammingen. Men har fått satt i spiral og har regelmessig mens så da bør jeg jo kunne få briller ja :)

Ang ammingen så fortsetter jeg nok litt til, det kommer jo litt når hun drikker morgen og kveld, og hun vil jo fortsatt ha. (selv om det gjør vondt) Få prøve å håndmelke litt først, så gjør det kanskje mindre vondt :)

Pass også på godt sugetak, forresten - mange litt større babyer som suger "dårlig", for melka kommer jo uansett :) Stort gap, mye av det brune i munnen og følg med om hun "sklir av".

Om du ikke har briller fra før kan det være vanskeligere å se hvilke synsproblemer som er pga svangerskap og hva som ville kommet uansett.

Ellers: Kan linser være et alternativ? Da kan du bestille for noen måneder av gangen, og ta en ny synsprøve senere. Så vidt jeg så da jeg leste litt om dette i dag, var det ingen grunn til å ikke bruke linser under amming, men de burde ikke tilpasses før noen uker etter fødselen dersom de man hadde var ubehagelige å bruke. Om du satser på ny synstest når du er ferdig med amminga så burde det nok gå greit, tror jeg? Men merk at jeg ikke er optiker, så lytt for all del til fagfolk :)

Huff, nei nå må jeg gi meg med ammingen uansett. Ble bare vondere å vondere og jeg kan se at det er en sånn kant rundt brystvorten, akkurat som den har "løsnet" litt. Gjør kjempe vondt!! Har på salve og kompress under bhen for det verker sånn!! Men inatt var snuppa så dårlig, fikk ikke sove pga forkjølelse, hylgren. Så da dro jeg frem puppen, da sovnet hun. Men det skulle jeg aldri gjort. Ble bare mye verre! Så tror nok jeg mister melken uansett nå, for amming er uaktuelt med denne smerten! HHun er jo nå 10 1/2 mnd, så syns jeg har vært flink jeg :)

Så får bli erstatning frem til hun er året, heldigvis liker hun erstatning og flasken!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...