Gå til innhold

Kan man massere noen og ta betalt for det uten autorisasjon?

Anbefalte innlegg

Her tenker jeg kun på massage for velvære, ikke noe medisinsk eller noe slikt. På sykehjemmene her er det veldig stor etterspørsel etter folk som kan flikke litt på spesielt beina til de eldre. Det vil da være å gi de fotbad for å myke opp negle og hud, file bort hard hud på hælene, klippe negler, og eventuelt gi de massasje av fotbladet og tær for velvære.

Dette vil jeg da måtte komme til å ta bittelitt betalt for, bare for å dekke transportkostnader frem til sykehjemmet, og de kremene/produktene jeg bruker. F eks 100 kr for en times behandling. Mer trenger jeg ikke da jeg gjør dette på fritiden ved siden av annen jobb mer som frivillig.

Spørsmålet er da, er det noen klausul noe sted som kan hindre meg i å gjøre dette fordi jeg ikke er autorisert massør?

Jeg har massert masse og har gått tre kurs fra massør/kiropraktor, men har jo ikke gått full utdanning.

Jeg håper noen kan svare meg her. Det er jo så viktig å ta godt vare på våre eldre. :)

Fortsetter under...

Massør er vel ingen beskyttet tittel såvidt jeg vet, så da kan du nok gjøre det :) Du kan til og med kalle deg massør om du vil ;)

Hvis du gjør dette på egenhånd så må du kanskje opprette et enkeltmanssforetak ? Litt usikker på reglene her, men jeg ville undersøkt det. For du blir jo skattepliktig, men blir du momspliktig også? Æh, ikke min gate det der, beklager om jeg forvirrer deg ;)

VET dere at det ikke er noe problem, eller tror dere? Jeg vil liksom være helt sikker. Jeg har også sendt mail til norges massasjeforbund, men uten å få svar så langt. :)

Happy ending? Net DET er ikke aktuelt nei. Her er det snakk om å vaske sure tær og klippe negler og slike ting. Hehe.

Jeg tenkte å opprette selskap for det ja, slik at jeg har alt på det rene. Dette vil jo bli non-profit, da jeg bare tenker å ta betalt nok til å dekke direkte kostnader for krem og kjøring osv så jeg er usikker på hve jeg trenger, men er i gang med å undersøke også det. :)

Det er ingen beskyttet tittel, så det formelle er neppe noe problem. Praktisk er det kanskje allikevel et problem. Ser ikke for meg at en kommunal virksomhet vil kjøpe tjenester av en hvermannsen som sier hun kan massere.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...