Gå til innhold

Uten bedøvelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det naivt å tenke at man skal prøve en fødsel uten bedøvelse?

Jeg er førstegangs og hadde håpet å slipp epidural. Tenker jo at hvis man holder på i det uendelige uten at man kommer noe vei, og at man blir veldig sliten, så kan man ombestemme seg. Men at jeg i hovedsak sier at jeg ikke ønsker det.

Vet jo at det kommer til å bli forferdelig vondt, men jeg klarer ikke helt å grue meg til dette. Vet jo ikke hva jeg går til ;) Noen her som har født uten bedøvelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har fødd uten bedøvelse to ganger, og det gikk helt supert :) Herlig med ingen nåler, følelse i hele kroppen i veldig sprek etterpå :) Satser på å føde nr 3 uten også.

Skrevet

hadde epidural med nr 1. skal ikkje ha denne gangen :) blei veldig skuffa over epiduralen. og ingen hadde fortalt meg at den skulle bort når press riene kom. det var jo da eg ville ha den mest :P så for meg var det ikkje riktig med epidural. kommer sikkert til og prøve akupungtur og varmeflaske/varme risposer denne gangen. virker veldig greit og ha litt mer kontroll over va som sjer.

epiduralen kan jo og få ting til og skje litt saktere så vil like gjerne bli ferdig fortes mulig :)

Skrevet

Godt å høre. Etter å ha sett noen fødsler på tv og lest litt om det, så virker det ikke så fristende med epidural, men jeg kan jo fort ombestemme meg når smertene blir som værst ;)

Skrevet

Eg har født tre med lystgass. Syns den er deilig, fordi den tvinger meg til å puste kontrollert.

Å føde er vondt som bare fy faen i helvete, men det er på ein måte positiv smerte. Heller fødselssmerter enn brannsår.

Skrevet

Jeg fødte uten smertestillende med førstemann. Gikk helt fint, og det var superdeilig å få ligge i badekar.

Gjest Shanti ♥
Skrevet

Jeg har også som utgangspunkt at jeg ikke skal ha epidural.. men; er forberedt på at det kan forandre seg underveis :) Saltvannspapler derimot virker spennende å prøve..

Skrevet

jeg skal også satse på naturlig fødsel uten bedøvelse. akupunktur og lystgass høres ypperlig ut. vil få med meg alt som skjer. :)

Skrevet

Hadde kun lystgass, og takket nei til epidural sist. Men hadde en fødsel som varte i et døgn, så hadde jeg tatt i mot epiduralen hadde muligens alt gått MYE bedre i utdrivningsfasen. Jeg var så uendelig sliten og etter 1 times pressing selv + halvtime med vakum så ble det med et til en fødselsopplevelse som ikke var god. Så mitt råd er: Ta det som det kommer, man vet aldri hvor lenge det varer ;)

Skrevet

PS: Lystgassen kan gjøre at du ikke får med deg alt, bare så det er sagt. Jeg har en del "black-outs" fra min fødsel hehe. Men hadde ikke klart det uten! :)

Skrevet

jeg skal også satse på naturlig fødsel uten bedøvelse. akupunktur og lystgass høres ypperlig ut. vil få med meg alt som skjer. :)

Du får jo med deg alt med epidural. Det er vel snarere med lystgass du er litt i ørska.

Skrevet

Får litt hetta av å skulle puste i denne maska med lystgass, for jeg har skikkelig klautrofobi, men jeg må vel kanskje ha det ;)

Skrevet
Du får jo med deg alt med epidural. Det er vel snarere med lystgass du er litt i ørska.

blir man det? hmmm.. revurderer da... men har hørt så mye negativ om epidural så den holder jeg meg unna uansett.

Gjest Mammantil2prinser
Skrevet

Etter påtvunget epidural med første pga alvorlig svangerskapsforgiftning skal jeg IKKE ha epidural denne gang! :)

Skrevet

men synest dere lystgass hjelper mot smerte ?

eg synnest det var like vont bare at eg blei litt tullete i hode. sjønner ikkje vitsen med den :P

Skrevet

Jeg fikk epidural på 5 cm, da hadde jeg gått med 5 cm i 13 timer!!! Viste seg at ungen stod å stanget i en eller annen kant som ikke ville flate ut oppi der:) Etter 3 timer Med epidural så kom jenta, jordmor mente det endelig åpnet seg pga at kroppen fikk slappet av med epiduralen i MITT tilfelle:) visst jeg har så liten fremgang med en eventuell neste man vil jeg også ha epidural, det var som å komme til himmelen...

Skrevet

Jeg var forresten helt pigg etterpå, litt dårlig balanse bare!:)

Skrevet

Nr 1 fikk jeg epidural ettersom alle riene var falke via drypp. ungen skulle ut pga sv.giftning og tomt for vann.

nr 2-3 og 4 fødte jeg uten smertelindring og det skal jeg gjøre nå også :) brukte kun pusten. hadde total kontroll hele tiden over kroppen min.

Skrevet

Fødte nummer 2 uten noen som helst smertestillende. Det var en veldig rask fødsel, og smertefullt var det men opplevde det ikke som noen verre fødsel enn den første likevel. Følte jeg hadde kontroll over situasjonen.

Men det er greit å ha muligheten til å ombetemme seg underveis, så se det ann og gjør det du føler er rett der og da!:)

Skrevet

Har født ett barn i narkose, og ett barn uten noen som helst form for smertelindring. Det var intenst og raskt, og veldig vondt, men alt var glemt det sekundet barnet var født.

Satser på å gjenta en fødsel uten smertelindring denne gangen, men det får jeg ta etterhvert. Alle fødsler er forskjellige så det er vanskelig å planlegge.

Skrevet

Jeg var innstilt på å føde uten epidural. Fikk akupunktur og badet,men etter noen timer kastet jeg inn håndkle og spurte etter epidural. Sitter igjenn med en god fødselsopplevelse. Ingen tvil om hva jg skal neste gang:-).

Skrevet

Får litt hetta av å skulle puste i denne maska med lystgass, for jeg har skikkelig klautrofobi, men jeg må vel kanskje ha det ;)

Jeg skal IKKE ha en sånn ekkel maske på meg, iallefall!

Har født tre ganger uten smertestillende, og satser på det samme denne gangen!

( men ETTER fødselen, når etterriene kommer.. Da er jeg skikkelig pysete og knasker paracet som bare det.. Hahahaha)

Skrevet

Første i narkose, med andre fikk jeg epidural etter 2,5 døgn med intense maserier og bare 2cm åpning, sovnet straks! Fikk ladet litt og klarte akkurat å mobilisere nok krefter til å presse henne ut med god hjelp av drypp. Vil ha epidural tidligere om det blir samme tull denne gangen, tok 8 år å komme nok over opplevelsen til å tørre å gjøre det igjen. Pressriene kjenner man uansett, men for meg var det en mer produktiv smerte, det skjedde jo noe, maseriene som ikke ga mer åpning kunne jeg klart meg helt uten, og det er dem man slipper med epidural....var fort pigg igjen etterpå :)

Skrevet

Å ta det som det kommer er mitt beste tips. Jeg har bare født med epidural, og synes det er helt fantastisk. Første mann hadde jeg rier i 12 timer før jeg fikk epidural, og det var som Å komme til himmelen. Effekten av epiduralen ble imidlertid skrudd ned underveis da fødselsen stoppet litt opp. Barnet var veldig stort, og brukte lang tid gjennom fødselskanalen. Epiduralen klarte ikke Å ta bort smertene, da hver ri gjorde at barnet glei lenger og lenger ned i fødselskanalen, og smertene var like vonde. Med nr 2 fikk jeg epidural ganske sent. Jeg hadde da hatt rier omtrent uten pauser i flere timer, og gitt om det var magisk nÅr epiduralen begynte Å virke. Fødselen stoppet ikke opp denne gangen ( babyen var og mye mindre), og det tok ikke lang tid før jenta var ute. Jeg følte nÅr jeg skulle presse, men det var ingen vonde pressrier. Helt magisk fødsel.

Denne gangen kommer jeg ogsÅ til Å prøve uten, men jeg vet at om smertene blir meget intense over lang tid, sÅ dukker ønsket om epidural opp:).

Skrevet

Har bare positive opplevelser med epidural. Fikk det etter et døgn med rier med min første baby - og det var som å komme til himmelen! Resten av fødselen ble superfin - kjente godt når riene kom, men det var ikke vondt: En perfekt epidural.

Andre hadde jeg bare lystgass - og det hjalp meg å puste riktig, noe som gjorde at jeg slappet av. Ja, vondt, selvsagt - men helt OK.

Tredje hadde jeg akupunktur (som ikke funket for fem flate øre), og ellers ingenting, da det var slutt med lystgass på sykehuset jeg sogner til :(. Fødselen gikk greit, den.

Jeg tror clouet er å ta det litt som det kommer. Ikke være for streng med seg selv: Om man trenger noe for å komme igjennom fødselen, er det overhodet ingen nederlag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...