Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #1 Skrevet 23. august 2012 Jenta mi er invilget hjelpestønad på 1131 kr i mnd etter at faren hennes søkte (min x). Han vil bruke pengene på barnepass til henne når han har henne 2 helger i mnd. Og sier jeg kan få bruke av pengene bare om jeg har andre enn familie til å passe henne..Nå vil jeg helst ha familie som hun kjenner til å passe henne og ikke barnepiker/småjenter. Men kan jeg foreslå at jeg kan bruke "min andel" på noe annet som feks klær som hun sliter mye av?? Jeg vet ikke så mye om dette men tydeligvis har xen min satt seg godt inn i hva han kan søke om. Kan noen fortelle meg litt? Hun har ADHD.
chiqita Skrevet 23. august 2012 #2 Skrevet 23. august 2012 Hun er hos faren annen hver helg, og han fikk hjelpestønad? Er vel strengt tatt du som burde ha den helt for deg selv... Uansett, han kan ikke diktere hva du skal bruke pengene på! De er der for å hjelpe deg i hverdagen. Om det er kjøp av klær, barnepass, bensin eller hva det enn er, så er det DU som bestemmer hva som hjelper deg! Vi får hjelpestønad og grunnstønad (totalt ca 5.000 pr mnd). Hadde blitt kjempesint om noen skulle fortelle meg hva de skulle brukes på..
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #3 Skrevet 23. august 2012 Ja, altså det er penger som kommer på barnets konto, i barnets navn. Jeg har sakt at vi kan dele beløpet, men han er litt kontrollerende (sukk...)og sier siden det er barnets penger skal vi bruke det til barnepass og man betaler ikke nær familie for det:p Jeg kan vel si at vi deler pengene i to og jeg kan kjøpe klær til barnet mitt? Og ellers betale en barnevakt om jeg må. hi
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #4 Skrevet 23. august 2012 Ja, altså det er penger som kommer på barnets konto, i barnets navn. Jeg har sakt at vi kan dele beløpet, men han er litt kontrollerende (sukk...)og sier siden det er barnets penger skal vi bruke det til barnepass og man betaler ikke nær familie for det:p Jeg kan vel si at vi deler pengene i to og jeg kan kjøpe klær til barnet mitt? Og ellers betale en barnevakt om jeg må. hi Han har barnet kun 2 helger i mnd og skal bruke pengene på barnepass de helgene? Jeg synes du skal sette foten ned har, regner med at barnet sliter klær og andre ting som disse pengene (blant annet) er ment å dekke. Bidrar han noe ellers med klær etc?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #5 Skrevet 23. august 2012 Her tror jeg det er noe feil. Hjelpestønad er ikke penger til barnet, men til foreldrene for å dekke opp for ekstra store utgifter. Om akkurat de pengene brukes til barnepass, klær, mat, ferie eller husleie er et fett. Det virker også litt rart at han har tilgang på pengene om det ikke er han som har den daglige omsorgen.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #6 Skrevet 23. august 2012 Her tror jeg det er noe feil. Hjelpestønad er ikke penger til barnet, men til foreldrene for å dekke opp for ekstra store utgifter. Om akkurat de pengene brukes til barnepass, klær, mat, ferie eller husleie er et fett. Det virker også litt rart at han har tilgang på pengene om det ikke er han som har den daglige omsorgen. Det stemmer at pengene kommer inn på barnets konto (man søker støtte "på vegne av barnet"), men som du sier er pengene til foreldrene. Og jeg stusser også på at han har tilgang på pengene
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #7 Skrevet 23. august 2012 Det er barnets penger, og skal være en "betaling" til foreldrene(eller andre omsorgspersoner) for den ekstra tiden de må bruke på barnet pga diagnosen. Ikke til barnepass, altså. Var jeg deg, så ville jeg snakket med NAV, og forklare at du er hovedomsorgsgiver, men at barnefar, med "bare" samvær, kontrollerer pengene, selv om de kommer på barnets konto. Og hva han mener han skal bruke dem til. Det går faktisk an å omgå regelen om at pengene går til barnets konto, dersom der er tungtveiende grunner til det. Og dette mener jeg er tungt nok veiende grunner til å ordne det slik at du får pengene på din konto. Så kan du heller dele med barnefar prosentvis etter samvær hver måned. Slik barnefar gjør det i deres tilfeller, gir barnet lite ekstra oppmerksomhet fra forelderen(far), siden det blir andre som nyter godt av de pengene som kanskje kunne gitt en til to ekstra fridager fra jobb i måneden for deg som er hovedomsorgsgiver. Klær er ikke noe hjelpestønad skal dekke når man søker. Hjelpestønad har kun med den ekstra tiden man bruker på barnet, og til møter, legetimer og alt som er av TID FORELDRENE BRUKER EKSTRA I FORHOLD TIL HVA ET BARN UTEN DIAGNOSE TRENGER! Det er grunnstønad som skal dekke økonomisk ekstrabelastninger i form av slitasje...... Noen fedre, altså.... Blir helt oppgitt, jeg.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #8 Skrevet 23. august 2012 Ja, jeg skal bli mer bestemt her. Han søkte på det fordi han er nok sjalu for at jeg har besøkshjem til henne en helg i mnd...men jeg har sakt at han kan ikke ta ut penger fra hennes konto uten mitt samtykke.. Er det best å dele beløpet i to mellom oss og så be han om å ikke bry seg hva jeg bruker pengene på?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #9 Skrevet 23. august 2012 Hjelpestønad er til for å dekke opp ekstraarbeidet det er med barnet mitt, har 2x forhøyet hjelpestønad. Det kommer i barnets navn men inn på min konto. Jeg sparer 500kr av det og resten går med til ting vi trenger. Hvorfor i all verden skal far ha barnevakt når han ser barnet kun 2 helger i mnd. Det er jo helt sinnssykt. Ei heller burde han ha råderett over disse pengene for det er du og ikke han som har det meste av ekstraarbeidet som kommer med barnets diagnose.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #10 Skrevet 23. august 2012 Jeg har hjelpestønad til barnet mitt, som har alvorlig astma. Jeg søkte, men barnet får pengene på sin konto og jeg har disposisjonsrett på denne. Her har ikke bf dispensasjonsrett på barnets konto, men det er fordi jeg har 100% foreldreansvar og bf har samvær m tilsyn. Hvordan er det hos dere, har dere delt foreldreansvar? Hvem har barnet mest og hvem er det som bruker ekstra tid på barnet i forb med diagnose? Høres ikke ut som om det er bf , så jeg ville nok snakket med nav, og prøvd å få pengene inn på egen konto.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #11 Skrevet 23. august 2012 Stakkars barn. Dere har annenhver helg og han trenger penger for å betale barnevakter og du har avlastning 1 helg pr. Mnd??
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #12 Skrevet 23. august 2012 Ja, jeg skal bli mer bestemt her. Han søkte på det fordi han er nok sjalu for at jeg har besøkshjem til henne en helg i mnd...men jeg har sakt at han kan ikke ta ut penger fra hennes konto uten mitt samtykke.. Er det best å dele beløpet i to mellom oss og så be han om å ikke bry seg hva jeg bruker pengene på? Hvordan gikk du frem for å få besøkshjem? Og hvor gammelt er barnet ditt? Hva slags andre hjelpetiltak får du? Grunnen til at jeg spør er at jeg er i samme situasjon, har akkurat fått diagnosen på barnet mitt og har den dagligen omsorgen. Kjenner at jeg er så sliten at jeg knapt vet hva jeg skal gjøre
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #13 Skrevet 23. august 2012 Ja, jeg føler jeg takler henne godt, men hun er slitsom ja. Faren er ikke så tålmodig og prøver å få andre til å passe henne de helgene hun er der...dessverre. Men jeg har hovedomsorgen og hun bor fast her. Han har to helger + en dag i uka. Jeg er ikke så mye inne på hjelpestønad da jeg ikke visste om det:p hi
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #14 Skrevet 23. august 2012 Svar: Jeg gikk på nav og fikk hjelp å søke om avlastning. Nå er det en som hun kjenner (ikke familie) som kunne være avlaster og det fungerer fantastisk:) Du må legge ved legeattest/attest fra statped/ppd. Det gikk gaske fort å få innvilget det.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #15 Skrevet 23. august 2012 Svar: Jeg gikk på nav og fikk hjelp å søke om avlastning. Nå er det en som hun kjenner (ikke familie) som kunne være avlaster og det fungerer fantastisk:) Du må legge ved legeattest/attest fra statped/ppd. Det gikk gaske fort å få innvilget det.
BareMas Skrevet 23. august 2012 #16 Skrevet 23. august 2012 Jeg fikk en periode en stønad fra nav på noen få hundrelapper. Det ble søkt om denne stønaden til meg pga at jeg har slitt med hudproblemer og en annen dysfunksjon som gjør at klær og sengetøy fikk ekstra slitasje, og da var det meningen at stønaden skulle gå til fornyelse av slikt. Finn ut hva slags grunnlag stønaden er innvilget på, og bruk pengene på det.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #17 Skrevet 23. august 2012 Til deg som lurte på om avlastning/besøkshjem. når barnet har en diagnose kan du søke avlastning gjennom kommune. Da kan man få enten privat avlastningshjem eller plass på en avlastning institusjon. Ta kontakt med kommunen å få skjema. Som du fyller ut og sender inn. Jeg sendte ikke med legeerklæring eller papirer fra andre med min søknad men ga tillatelse til å innhente informasjon fra ppt. Deretter er det møte for å kartlegge barnet og alles behov i forhold til avlastningen. Jeg skjønte det som at det kun er når barnet har diagnose man kan gå gjennom kommunen, om barnet er frisk men man ikke har noen omgangskrets eller mor/far er syk og trenger avlastning derfor må man gå gjennom bv. Hi jeg syntes egentlig det er litt merkelig at du har fått gjennom avlastning en helg når du har 2 helger fri men allikevel kun har minste sum i hjelpestønad. Men siden søknaden var skrevet av far som jeg antar overhode ikke har noen anelse om hvilket merarbeid du faktisk har med barnet i løpet av en dag/uke så burde du sikkert snakke med nav og ordne en ny søknad. (jeg mener ikke at det er galt at du har avlastning altså skjønner at det er slitsomt, men tenker at da må det også være mye mer ekstra arbeid med barnet.) Jeg ville også snakket med nav slik at du svart på hvit kan få informasjonen om at dette er for å dekke opp "arbeidstid" du har ekstra i forhold til dette barnet. Slik at du kan ta opp med far på en saklig og riktig måte at han faktisk ikke har rett på disse pengene, han har eventuelt rett på en prosentdel i forhold til sitt samvær. Altså om han har ansvaret for barnet 30% av tiden er det 30% som skal tilfalle han for hans tid. Om han velger å bruke disse 30% på barnevakt eller noe annet er så opp til han selv. Han har ikke noe med hva du bruker den andre delen som faktisk er din betaling for merarbeidet. Hva med å sette opp en fast trekk ut fra den kontoen ,din del til deg, hans del til han. Eventuelt om du ikke trenger pengene kan du jo gi beskjed om at pengene skal bli stående på kontoen som sparing til barnet. Hvis det er slik at begges underskrift må til for å ta ut penger så får han jo ikke tak i de uten deg samme hva. Syntes egentlig det er helt utrolig at far som kun har litt samvær gikk å søkte hjelpestønad, det er jo den med hovedomsorg som ordner dette normalt sett. Og at han vil bruke pengene for å ha enda mindre tid med sitt eget barn en han allerede har. Jeg tror jeg faktisk hadde tilbudt han å slippe samvær eller kutte ned på det om det skal være så vanskelig å tilbringe tid med sitt eget barn.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #18 Skrevet 23. august 2012 Til deg som lurte på om avlastning/besøkshjem. når barnet har en diagnose kan du søke avlastning gjennom kommune. Da kan man få enten privat avlastningshjem eller plass på en avlastning institusjon. Ta kontakt med kommunen å få skjema. Som du fyller ut og sender inn. Jeg sendte ikke med legeerklæring eller papirer fra andre med min søknad men ga tillatelse til å innhente informasjon fra ppt. Deretter er det møte for å kartlegge barnet og alles behov i forhold til avlastningen. Jeg skjønte det som at det kun er når barnet har diagnose man kan gå gjennom kommunen, om barnet er frisk men man ikke har noen omgangskrets eller mor/far er syk og trenger avlastning derfor må man gå gjennom bv. Hi jeg syntes egentlig det er litt merkelig at du har fått gjennom avlastning en helg når du har 2 helger fri men allikevel kun har minste sum i hjelpestønad. Men siden søknaden var skrevet av far som jeg antar overhode ikke har noen anelse om hvilket merarbeid du faktisk har med barnet i løpet av en dag/uke så burde du sikkert snakke med nav og ordne en ny søknad. (jeg mener ikke at det er galt at du har avlastning altså skjønner at det er slitsomt, men tenker at da må det også være mye mer ekstra arbeid med barnet.) Jeg ville også snakket med nav slik at du svart på hvit kan få informasjonen om at dette er for å dekke opp "arbeidstid" du har ekstra i forhold til dette barnet. Slik at du kan ta opp med far på en saklig og riktig måte at han faktisk ikke har rett på disse pengene, han har eventuelt rett på en prosentdel i forhold til sitt samvær. Altså om han har ansvaret for barnet 30% av tiden er det 30% som skal tilfalle han for hans tid. Om han velger å bruke disse 30% på barnevakt eller noe annet er så opp til han selv. Han har ikke noe med hva du bruker den andre delen som faktisk er din betaling for merarbeidet. Hva med å sette opp en fast trekk ut fra den kontoen ,din del til deg, hans del til han. Eventuelt om du ikke trenger pengene kan du jo gi beskjed om at pengene skal bli stående på kontoen som sparing til barnet. Hvis det er slik at begges underskrift må til for å ta ut penger så får han jo ikke tak i de uten deg samme hva. Syntes egentlig det er helt utrolig at far som kun har litt samvær gikk å søkte hjelpestønad, det er jo den med hovedomsorg som ordner dette normalt sett. Og at han vil bruke pengene for å ha enda mindre tid med sitt eget barn en han allerede har. Jeg tror jeg faktisk hadde tilbudt han å slippe samvær eller kutte ned på det om det skal være så vanskelig å tilbringe tid med sitt eget barn. Uff, sier en som en lenger opp sa: stakkars barn. Virker som ingen av foreldrene vil tilbringe tid med henne. HI har barnefri anenhver helg og hver onsdag når far har barnet og i tillegg avlastning 1 helg i mnd. Regner med barnet går i bhg også? Og i helgene hos far er det barnevakter barnet ser? Adhd eller ikke: alle barn hadde reagert på dette, blitt rastløse og kunne utagert.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #19 Skrevet 23. august 2012 Hjelpestønad til barn med adhd: Her er hjelpebehovet avgjørende for stønad – dvs. hvor mye hjelp barnet trenger ift. et friskt barn på samme alder. Ekstrabehovet skal være mer enn 2.5 timer pr uke. Ved større ekstrabehov enn 7.5 timer pr uke kan man få forhøyet hjelpestønad. Ved vurdering av forhøyet hjelpestønad vektlegges: nedsettelse av fysisk og psykisk funksjonsevne, omfang av pleie og ettersyn, behovet for stimulering/trening/opplæring og i hvilken grad meromsorgen binder den som gir den. Det er hensiktmessig å lage en ”døgnklokke” når man skal søke – dvs. gå gjennom dagen minutt for minutt og beskrive de ulike oppgavene og tidsfastsette dem. Meromsorgsbehovet kan gjelde pleie : hjelp ved spising, av- og påkledning eller daglig hygiene…. mv. tilsyn : inne eller ute, dag eller natt, ikke slippe av syne, skader seg, stikker av, følge til kamerater/fritidsaktiviteter….mv. stimulering/opplæring/trening : språktrening/stimulering, selvstendighetstrening, fysisk trening/aktivisering, motivering, tilrettelegging for læring…. medisinsk behandling : massasje, oljebad….. spisesituasjonen : kosttilskudd/vitaminer, spesiell tilberedning/krav til ernæring, tilkrevende mating, hyppige måltider/behov for å spise mye, passe på at barnet ikke spiser mye eller feil mat kontakt med hjelpeapparatet : egen kompetanseheving, informasjon til og opplæring av hjelpere, kontakt med lege/trygdekontor/PPT mv, deltagelse ansvarsgrupper, kontroller…… Hjelpestønadssatser er (pr mai 2004) trinn 1 – 4 pt . fra kr. 977 – kr 5 862 pr måned. Hjelpestønad anvendes før kommunal omsorgslønn innvilges, og kommunen kan ta hensyn til hjelpestønaden ved utmåling av omsorgslønn.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #20 Skrevet 23. august 2012 Du har barnet en helg i måneden + 4 ettermiddager hver uke. far har barnet to helger i måneden og 1 ettermiddag hver uke. Sånn sett synes jeg ikke det er så snodig at far bruker noe av pengene på barnepass. Det er helt opp til foreldrene hva pengene faktisk brukes til!
Mandalas Skrevet 23. august 2012 #21 Skrevet 23. august 2012 Her går pengene inn på min konto, og de går til hverdagslivet rett og slett. Men man kan jo strengt tatt også si at de går til å dekke barnets skole da kommunal skole ikke fungerer. Samt dekke tapt arbeidsinntekt da jeg til nå ikke har kunnet jobbe fulltid pga mye oppfølging.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #22 Skrevet 23. august 2012 Ville heller satset på medisinering fremfor all denne pendlingen. Mange barn med ADHD må ha stabilitet, virker ikke som om det er så mye av det her, og kan godt forstå at barnet er ekstra vanskelig..
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #23 Skrevet 23. august 2012 Jeg har ikke for vane å rope ut om barnevern men her syns jeg nesten det er litt på plass. Da mener jeg ikke omsorgsovertagelse, men rett og slett veiledning. Ingen av foreldrene vil ha barnet mer enn nødvendig og barnet er en kasteball. Dette er ille for selv et barn uten diagnose! Toppen på galskapen er at foreldrene krangler om en tusenlapp i mnd, når de bør ha mer fokus på barnet. Kan ikke forstå at dette ikke er grepet tak i. Hilsen spesialpedagog som fikk vondt i meg av å lese innlegget.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #24 Skrevet 23. august 2012 Dere som lurer...jeg har faktisk barnet (og to søsken, ene helsøsken) veldig mye mer enn en helg i mnd. Dette fordi faren reiser ofte bort en mnd av gangen, slik som neste mnd...Da har jeg avlastning til henne og to andre barn hjemme. hi
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #25 Skrevet 23. august 2012 Takk for all informasjon rundt støtteordninger og avlastning jeg har fått i denne tråden, det har virkelig vært nyttig! Hilsen anonym som lurte på det med avlastning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå