Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jenta mi er 7 mnd og har siden to mnd alder sovet godt og lenge på natta. De siste månedene har vi hatt greie rutiner på at hun blir lagt rundt kl 20 (sovner med en gang), og da sover hun sammenhengende til 5-6 hvor hun blir ammet og sovner igjen med en gang (altså 10 min våkentid), og så våkner igjen for dagen i 7-tiden.

Den siste uka har hun imidlertid våknet opp ganske nøyaktig kl 1 og kl 4 hver natt, før hun igjen våkner for dagen kl 7 - som før. Hun blir ammet og sovner raskt igjen, men det gjør ikke jeg.. Jeg har vært bortskjemt med lite nattevåk,så når hun nå først har begynt å våkne opp på disse ugunstige tidspunktene så får ikke jeg sove igjen - og er dermed kjempetrøtt dagen etter. Hva kan være grunnen til at hun plutselig har begynt å våkne slik, og så på samme tidspunkt (+/- et kvarter) hver eneste natt?

Hun spiser fire gode måltider i løpet av dagen (fast føde) og blir ammet mange ganger. Jeg har forsøkt å gi henne mer mat, men det vil hun ikke ha. Det virker ikke som at hun primært er sulten når hun våkner på nettene heller, selv om hun ikke roer seg før hun får pupp (men da roer hun seg umiddelbart også). Hun har ikke tenner og tror heller ikke de er på gang, hun er frisk og fin og blid hele dagen, så jeg aner ikke hvorfor hun plutselig skal våkne opp mer på nettene. På dagtid sover hun som før, som regel to dupper på 30-60 min hver, det styrer hun helt selv uten at vi stresser med det.

Noen tips?

Fortsetter under...

Jeg har det på samme måte. Han er snart 9 mnd og har holdt på lik du beskriver i flere måneder. Nå er det ikke like regelmessige klokkeslett, men fortsatt mange oppvåkninger. Skulle ønske jeg visste hvorfor, ser heller ingen sammenheng mellom de dagene han sover mye eller lite på dagtid. Tenner har jeg egentlig ventet på siden påske:) Tror han drømmer mye tidlig på natta og setter seg opp. Klarer ikke legge seg ned igjen selv, og roer seg ikke før jeg løfter han opp. Kan sovne igjen når han bare får vann, men våkner hyppig/jevnlig frem til han får pupp. Synes stadig at dette "mønsteret" forandres, tror at nå er dette rytmen, så skjer det noe nytt. Mitt håp er at han vil sove uten å våkne når jeg slutter å amme, men det er kanskje optimistisk...;)

Gjest Michael<3

Jeg hiver meg på her, har det på akkurat samme måte med min sønn på snart 9 mnd.. Håpløst :( Hvis han ikke får pupp da når han våkner om nettene så er det hyling og skriking og bare tull i opp til 2 timer...! Når han har våknet i 01 tiden har jeg liksom prøvd å få roet han uten pupp for etter et godt grøtmåltid kl 18.30 etterfulgt av pupp kl 19-19.30 så skulle han vel egentlig ikke ha behov for mat igjen kl 01.. og igjen kl.04?? Men det blir jo til at jeg gir etter da for å fred liksom... Håper noen har noen gode råd, det har dessverre ikke jeg- bare et : sleng ut puppen;)

Gjest Michael<3
Jeg hiver meg på her, har det på akkurat samme måte med min sønn på snart 9 mnd.. Håpløst :( Hvis han ikke får pupp da når han våkner om nettene så er det hyling og skriking og bare tull i opp til 2 timer...! Når han har våknet i 01 tiden har jeg liksom prøvd å få roet han uten pupp for etter et godt grøtmåltid kl 18.30 etterfulgt av pupp kl 19-19.30 så skulle han vel egentlig ikke ha behov for mat igjen kl 01.. og igjen kl.04?? Men det blir jo til at jeg gir etter da for å fred liksom... Håper noen har noen gode råd, det har dessverre ikke jeg- bare et : sleng ut puppen;)
Og min har forresten begge tennene nede..

Min har også begynt med dette. Men jeg tror at hos oss henger det sammen med at jeg har begynt å jobbe igjen og at det er seperasjonsangst hun styrer på med. På natta kan hun nå godt våkne 5-10 ganger, før har hun sovet hele natta. Hun roer seg ikke før hun får pupp, og vil etterpå helst sove med handa oppe på puppen. Hvis hun får det, slår hun seg til ro og sover resten av natta greit. Så vi samsover igjen, og satser på at det går seg til etterhvert. :) Hvis ikke, får vi ta den kampen da. Kan det være noe slikt til dere også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...