Gjest sug lut Skrevet 23. august 2012 #1 Skrevet 23. august 2012 "Gjennomsiktig bokbind" meg midt i ræva. Det krøller seg, det former seg ikke, og det bulker og slipper teipen. Og det er fremdeles sju bøker som må ha. Sju kladdebøker. For de må også ha bokbind, plutselig. Arggggghhh! Ellers kan jeg sterkt og inderlig anbefale stretch-stoff-bokbind, som tar tre sekunder pr bok og kan gjenbrukes år etter år, men det funker kun på hardback....
Gjest Ziva Skrevet 23. august 2012 #2 Skrevet 23. august 2012 Dobbelsidig teip som legges i hjørnene inni plasten. Dårlig forklart men jeg tror nok at du skjønner hva jeg mener. Og elektrikkerteip er også tingen, den klistrer godt også får du den i alle regnbuens farger (nesten). Lykke til, må til pers i kveld med bokbind og teip. Kan ikke akkurat si at samarbeid er min sterkeste side, så egosiden tar over og a mor fikser selv.
Iiiiik Skrevet 23. august 2012 #3 Skrevet 23. august 2012 Du har min fulle medlidenhet. Bokbind er noe herk! Enklere med sånt av gråpapir, men det er bare å sørge for ny pine om noen måneder, jeg vet det. Den tid den sorg, får gjøre det på nytt når det jeg har slitt med nå har gått i stykker.
Gjest Mentha Skrevet 23. august 2012 #4 Skrevet 23. august 2012 Må man binde inn kladdebøker også nå?? I alle dager, går papirindustrien _så_ dårlig? Føler sterkt med deg! Husker da jeg i min tid brukte gjennomsiktig plast på bøkene, som Ziva sier, legg dobbeltsidig teip under bretten i hvert hjørne, i tillegg til oppå. Og finn gjerne en ekstra sticky teip, elektrikerteip er nok ikke å forakte Digget gråpapir selv, for de kunne man tegne på når man kjedet ræva av seg i timen
Gjest amandine Skrevet 23. august 2012 #5 Skrevet 23. august 2012 Kjære deg, kontaktpapir? Er det så vanskelig da? Kontaktpapir på kladdebøker og gråpapir på de andre(for da får mamma skrive så fine bokstaver og det liker barna. OG MAMMA!;-))
Gjest Mentha Skrevet 23. august 2012 #6 Skrevet 23. august 2012 Oi, kontaktpapir er jo en genistrek på kladdebøker Amandine, om fem år når junior begynner på skolen kommer jeg til å tenke på deg og sende mange takknemlige smil
Gjest amandine Skrevet 23. august 2012 #7 Skrevet 23. august 2012 Ellers må jeg bare få nevne også at medsymaskin og stoffrester er det iiisi piiisi å sy selv, altså. Så slenger du dem i vask og stryker og putter på igjen neste år. Stort sett er bøkene like...
Gjest sug lut Skrevet 23. august 2012 #9 Skrevet 23. august 2012 Kjære deg, kontaktpapir? Er det så vanskelig da? Kontaktpapir på kladdebøker og gråpapir på de andre(for da får mamma skrive så fine bokstaver og det liker barna. OG MAMMA!;-)) JA MEN JEG ER Så DUM AT JEG HAR KJøPT PLASTBIND!!!! OG JEG GJORDE AKKURAT SAMME TABBA FOR NOEN åR SIDEN OGSå, med førsteungen, så jeg lærer virkelig ikke - det kan man også hate, den krypende preseniliteten! OG Nå NåR JEG HAR DET SKAL DET JAGGU BRUKES OGSå!!!!
Gjest Ziva Skrevet 23. august 2012 #10 Skrevet 23. august 2012 Kjære deg, kontaktpapir? Er det så vanskelig da? Kontaktpapir på kladdebøker og gråpapir på de andre(for da får mamma skrive så fine bokstaver og det liker barna. OG MAMMA!;-)) JA MEN JEG ER Så DUM AT JEG HAR KJøPT PLASTBIND!!!! OG JEG GJORDE AKKURAT SAMME TABBA FOR NOEN åR SIDEN OGSå, med førsteungen, så jeg lærer virkelig ikke - det kan man også hate, den krypende preseniliteten! OG Nå NåR JEG HAR DET SKAL DET JAGGU BRUKES OGSå!!!! Gå på med dødsforakt!! Liker innstillingen din.
Gjest Siklerotte Skrevet 23. august 2012 #11 Skrevet 23. august 2012 Jeg måtte google kontaktpapir - er det sånne selvklebende greier? Det må da være helt umulig å legge, er det ikke? Jeg klarer ikke engang å legge en beskytter på mobilen, så det prøver jeg meg aldri i verden på. Plastbind er et jævla herk. Ikke bare skal det skli mens du forsøker å ta det på, men ofte har man klippet det så feil at boken egentlig ikke lar seg lukke når det endelig er på. Og da får det bare være sånn.
Gjest Mentha Skrevet 23. august 2012 #12 Skrevet 23. august 2012 Trikset med kontaktpapir (ellers i alle fall, har aldri prøvd bokbinding med det) er å skrelle av litt og litt av bakpapiret, så det ikke blir en diger, uhåndterlig teipbit som garantert klistrer seg fast på feil steder. Regner med det kan gå bra om man "ruller" boka inn i det på den måten? Men hva vet vel jeg, jeg fikk jo akkurat dette fantastiske tipset selv Lykke til videre luten, du er tøff som få, så detta klarer du utmerket! I believe in you!
Prinsesse Brødhue Skrevet 23. august 2012 #13 Skrevet 23. august 2012 Nå følte jeg meg plutselig veldig heldig som har en mann som er helt rå på bokbind!! Jeg ser på privat praksis og han legger på bokbind!!
Gjest Filifjonka Skrevet 23. august 2012 #14 Skrevet 23. august 2012 Smør inn hele kladdeboka med rx-lim og legg plastbindet på.
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 23. august 2012 #15 Skrevet 23. august 2012 Hahahaha!!!! Jeg holdt på å skrive et hatinnlegg om bokbind i går selv, men ei venninne ringte meg og fikk roet meg ned Hadde det vært noen i nærheten da jeg sto og knotet med dette så hadde jeg drept dem! Ihvertfall hadde de fått boka i huet, jeg var så forbanna at du aner ikke.. hehehe Og jeg som ikke har mindre enn fire barn som alle med tiden skal ha bokbind på 10 bøker hver..... Jippi!!... Når er de store nok til å klare dette selv??
Gjest sug lut Skrevet 23. august 2012 #16 Skrevet 23. august 2012 Egentlig er jeg god på bokbind, både papir- og kontaktpapirsorten. Det er bare jævla plastmøkka jeg ikke fikser og det burde jeg ha huska fra sist. Forøvrig, kontaktpapirbokbind funker såher, helt uten stress: Legg papiret rundt boka og sjekk at du har tre-fire cm ekstra på alle kanter. Klipp. Rull kontaktpapiret motsatt vei av det det opprinnelig var, så det sletter seg ut. Legg kontaktpapiret flatt med plasten ned. Legg boka utbrettet oppå. Klipp inn til bokryggen så du får klipt ut en firkant fra hver side, ca en cm bredere enn ryggen, og fjern dette. Løft vekk boka. Fjern papirbaksiden på kontaktpapiret. Legg boka (lukket) med ryggen først mot papiret., så ryggen treffer nøyaktig mellom der du har klippet ut firkantene. Rull sakte over mot siden, først mot bakpermen og så mot forpermen. Klipp over de overskytende hjørnene. Brett resten av det overskytende inn på innsiden av hver perm. Voila!
Gjest sug lut Skrevet 23. august 2012 #17 Skrevet 23. august 2012 Hahahaha!!!! Jeg holdt på å skrive et hatinnlegg om bokbind i går selv, men ei venninne ringte meg og fikk roet meg ned Hadde det vært noen i nærheten da jeg sto og knotet med dette så hadde jeg drept dem! Ihvertfall hadde de fått boka i huet, jeg var så forbanna at du aner ikke.. hehehe Og jeg som ikke har mindre enn fire barn som alle med tiden skal ha bokbind på 10 bøker hver..... Jippi!!... Når er de store nok til å klare dette selv?? Aldri. I alle fall ikke gutter. Jenter er det muligens håp for i gymnas-alder.
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 23. august 2012 #18 Skrevet 23. august 2012 Hahahaha!!!! Jeg holdt på å skrive et hatinnlegg om bokbind i går selv, men ei venninne ringte meg og fikk roet meg ned Hadde det vært noen i nærheten da jeg sto og knotet med dette så hadde jeg drept dem! Ihvertfall hadde de fått boka i huet, jeg var så forbanna at du aner ikke.. hehehe Og jeg som ikke har mindre enn fire barn som alle med tiden skal ha bokbind på 10 bøker hver..... Jippi!!... Når er de store nok til å klare dette selv?? Aldri. I alle fall ikke gutter. Jenter er det muligens håp for i gymnas-alder. hehe.. Jaja, kanskje jeg slipper unna med 20 bøker da.. Med tanke på at jeg har to av hvert kjønn, mener jeg Er jo lov å håpe da
bIomstre Skrevet 23. august 2012 #19 Skrevet 23. august 2012 Nå ble jeg stolt av jenta mi! Jeg ble bare viftet bort da bøkene skulle bindes. "Dette fikser jeg mamma!" Store, flinke 11 åringen <3 Men symp for plastbind, det er djevelens verk helt klart.
Gjest sug lut Skrevet 23. august 2012 #20 Skrevet 23. august 2012 Hahahaha!!!! Jeg holdt på å skrive et hatinnlegg om bokbind i går selv, men ei venninne ringte meg og fikk roet meg ned Hadde det vært noen i nærheten da jeg sto og knotet med dette så hadde jeg drept dem! Ihvertfall hadde de fått boka i huet, jeg var så forbanna at du aner ikke.. hehehe Og jeg som ikke har mindre enn fire barn som alle med tiden skal ha bokbind på 10 bøker hver..... Jippi!!... Når er de store nok til å klare dette selv?? Aldri. I alle fall ikke gutter. Jenter er det muligens håp for i gymnas-alder. hehe.. Jaja, kanskje jeg slipper unna med 20 bøker da.. Med tanke på at jeg har to av hvert kjønn, mener jeg Er jo lov å håpe da Haha, du har egentlig gjort en grov feilvurdering, siden det er ti bøker HVERT åR, ikke tilsammen, veittu, i alle fall fra fjerdeklasse
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 23. august 2012 #21 Skrevet 23. august 2012 Dette høres fælt ut! Her skal jeg jaggu gå for 50% samværs ordning og sørge for at første skoleuke er far sin. For så å gå tilbake til normalen. Det skal jeg jaggu gjøre hvert år også! Kan dere minne meg på dette om 5 år?
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 23. august 2012 #22 Skrevet 23. august 2012 Hahahaha!!!! Jeg holdt på å skrive et hatinnlegg om bokbind i går selv, men ei venninne ringte meg og fikk roet meg ned Hadde det vært noen i nærheten da jeg sto og knotet med dette så hadde jeg drept dem! Ihvertfall hadde de fått boka i huet, jeg var så forbanna at du aner ikke.. hehehe Og jeg som ikke har mindre enn fire barn som alle med tiden skal ha bokbind på 10 bøker hver..... Jippi!!... Når er de store nok til å klare dette selv?? Aldri. I alle fall ikke gutter. Jenter er det muligens håp for i gymnas-alder. hehe.. Jaja, kanskje jeg slipper unna med 20 bøker da.. Med tanke på at jeg har to av hvert kjønn, mener jeg Er jo lov å håpe da Haha, du har egentlig gjort en grov feilvurdering, siden det er ti bøker HVERT åR, ikke tilsammen, veittu, i alle fall fra fjerdeklasse Var det jeg egentlig mente, 20 bøker HVERT åR... Hjernen min har streiket nå
Dini Skrevet 23. august 2012 #23 Skrevet 23. august 2012 Hmmm.. jeg la på bokbind på mine egne bøker, kontaktpapir også på de bøkene som trengte det når jeg begynte på skolen, hadde gledet meg til det lenge.. (begynte på skolen da jeg var 7) Tror jeg skal innføre slik praksis når mine begynner på skolen hehe
Iiiiik Skrevet 23. august 2012 #24 Skrevet 23. august 2012 Min 13-åring ga i år beskjed om at fra nå av skulle han gjøre det selv. Han som er 7 hadde ikke hatt sjans. Lurte på å sy noen selv av voksduker og satse på at den del kan brukes om igjen. Teorien er helt glimrende synes jeg :-)
Gjest sug lut Skrevet 23. august 2012 #25 Skrevet 23. august 2012 Min 13-åring ga i år beskjed om at fra nå av skulle han gjøre det selv. Han som er 7 hadde ikke hatt sjans. Lurte på å sy noen selv av voksduker og satse på at den del kan brukes om igjen. Teorien er helt glimrende synes jeg :-) Du bør bruke stoff med stretch, så det blir sittende godt på og passer forskjellige størrelser bok, og så slipper du også å lage "låsemekanismer".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå