Gå til innhold

Seteleie, trenger råd!

Anbefalte innlegg

Er nå 33+0 og fikk mandag vite at snuppis ligger i seteleie. Jeg vet at hun enda har tid til å snu seg (krysser alt jeg har på at hun gjør det!), men klarer ikke helt å slå meg til ro med det. Så jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvilken oppfølging man får i forhold til seteleie (bor i Bergen om det har noe å si). Nå er det fire uker til jeg skal på kontroll igjen, så da er jeg jo i uke 37. Har overhode ingen kjemi med jordmor og føler ikke at hun tar meg alvorlig. Så fikk ikke noe svar fra henne på hvordan ting gjøres, bare at det ordner seg nok... Kan jeg risikere å gå 11 dager over termin selv om det er setebarn, og hvor stor er sjansen for å få ks? Merker jeg er skikkelig stressa!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143964847-seteleie-trenger-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et innlegg om setefødsel litt lengre nede på siden hvor jeg har fått noen svar. Jeg er nå 38+2 og har en gutt i magen som ligger i sete, så her blir det mest sannsynlig setefødsel. Legen sa til meg i går at det sykehuset jeg skal føde på og Haukeland har flest setefødsler i landet og at de derfor prøver å unngå vending og keisersnitt.

Gutten i magen er målt til å bli 4,5 kg til termin og jeg er derfor bekymra for å gå lenge over. Han kunne ikke garantere igangsetting på termin...

Ja, har lest det. Takk for svar. Er kjempe redd for å gå over tiden hvis det blir setefødsel. Sist gikk jeg 6 dager over, 13 dager over mens termin. Syns det var hardt nok at han kom med hodet først. Holdt på med pressrier i over en time. Frykter at snuppis er større enn storebror. Er rett og slett livredd for at bekkenet ikke er stort nok. Men de må vel sjekke dette på forhånd? Dumme meg har lest masse om setefødsler og hva som kan skje med babyen. Vet det er teit å bekymre seg allerede, men frykter at hun har funnet sin favorittstilling allerede. Snur litt på seg, men havner tilbake i samme posisjon igjen.

Det var ikke snakk om måling her. Siden jeg har født to ganger før, en på 3700 gram og en på 4400 gram, mente legen at jeg fint klarer å føde en ny stor gutt i seteleie. Jeg skal til jordmor i morgen, synes ikke legene er så flinke til å forklare godt nok... Men alt er mulig, så de kan fortsatt snu seg :):)

Det var ikke snakk om måling her. Siden jeg har født to ganger før, en på 3700 gram og en på 4400 gram, mente legen at jeg fint klarer å føde en ny stor gutt i seteleie. Jeg skal til jordmor i morgen, synes ikke legene er så flinke til å forklare godt nok... Men alt er mulig, så de kan fortsatt snu seg :):)

Krysser fingrene for at du slipper å føde en gutt som er så stor, med rumpa først. Håper han er mindre enn de sier. Hvertfall hvis du må gå over tiden. Leste ett sted at de setter grense ved 4500 g når det er setefødsel. Er barnet større, anbefaler de ks. Men er ikke sikkert det stemmer. Blir du fulgt opp på sykehuset nå da, eller går det gjennom fastlege?

Annonse

Nr 2 hos meg lå i seteleie. legen min anbefalte å forhøye fotenden av senga (la murstein under beina i fotenden av senga)

Han sa at ungen ville snu seg, og det gjorde hun etter bare noen få dager. Dette var 2-3 uker før termin.

Seriøst? Aldri hørt om! Hehe, ser det for meg. Ligge i nedoverbakke da? Hva skal det være godt for? Verdt et forsøk, om hun ikke snur seg av seg selv. Mange rare ting man skal prøve som gravid ;)

Nr 2 hos meg lå i seteleie. legen min anbefalte å forhøye fotenden av senga (la murstein under beina i fotenden av senga)

Han sa at ungen ville snu seg, og det gjorde hun etter bare noen få dager. Dette var 2-3 uker før termin.

Seriøst? Aldri hørt om! Hehe, ser det for meg. Ligge i nedoverbakke da? Hva skal det være godt for? Verdt et forsøk, om hun ikke snur seg av seg selv. Mange rare ting man skal prøve som gravid ;)

Du vil ikke merke noe særlig at fotenden av senga er litt høyere, men barnet gjør det, og snur seg med hodet i den retningen som er høyest.

Du vil ikke merke noe særlig at fotenden av senga er litt høyere, men barnet gjør det, og snur seg med hodet i den retningen som er høyest.

Legen som sa det, er spesialist på svangerskap/fødsel

Titter innom. Fødte selv for 4 uker siden en jente i seteleie. Gikk åtte dager over terminen. Fikk god oppfølging og gode beroligende svar. Det er sjelden komplikasjoner ved seteleie lengre. Jenta var ute på 2 pressrier med full apgar score med en gang, fikk henne rett opp på brystet, flott farge og ingen preg av fødselen. Ingen tang, ingen klipping, ikke en bitteliten rift, og fantastisk form etterpå. 4010 gram og 52 cm.

Altså en positiv setefødsel historie, og mange fler ble jeg også fortalt om av legene på sykehuset :) lykke til :)

Krysser fingrene for at du slipper å føde en gutt som er så stor, med rumpa først. Håper han er mindre enn de sier. Hvertfall hvis du må gå over tiden. Leste ett sted at de setter grense ved 4500 g når det er setefødsel. Er barnet større, anbefaler de ks. Men er ikke sikkert det stemmer. Blir du fulgt opp på sykehuset nå da, eller går det gjennom fastlege?

Jeg går til privat jordmor som også jobber på føden. I tillegg går jeg til lege på føden som tar ultralyd. Var hos jordmor i går og nå føler jeg meg ganske rolig i forhold til setefødsel. Jeg var innom føden natt til torsdag med rier og ble da informert av overlege at de setter epidural ved 4 cm åpning. Jeg har 2 cm, men riene stoppet dessverre opp... Lykke til, håper du også får snakket med noen som kan berolige deg :)

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg går til privat jordmor som også jobber på føden. I tillegg går jeg til lege på føden som tar ultralyd. Var hos jordmor i går og nå føler jeg meg ganske rolig i forhold til setefødsel. Jeg var innom føden natt til torsdag med rier og ble da informert av overlege at de setter epidural ved 4 cm åpning. Jeg har 2 cm, men riene stoppet dessverre opp... Lykke til, håper du også får snakket med noen som kan berolige deg :)

Ser du har født! Gratulerer:) hvordan gikk det med setefødselen(om det ble setefødsel da)?

Takk! Han snudde seg et par dager før fødselen, så han kom med hodet først og var 3810 gram. Han er født 3 dager før termin så legen som mente han kom til å være 4,5 kg ved termin har målt litt feil... :)

Vi koser oss med vår lille prins :)

Så bra da! Godt han ikke var så stor som legen sa! Håper fortsatt på at tuppa skal snu seg. Ligger i tverrleie for øyeblikket. Snur så fælt på seg at jeg stresser ikke så mye med setefødsel lenger. Satser på hun finner rette stillingen til slutt. Får heller se når jeg skal til jordmor igjen om en god uke. Mulig jeg blir litt stressa igjen da, om hun fortsatt har rumpa ned.

Jeg hadde tverr/seteleie i forrige svangerskap. Ble da snudd av legene på føden (SUS) i uke 38. Der fikk jeg valget selv, vendingsforsøk, keisersnitt eller setefødsel.

Denne gangen har jeg en turner i magen som i det ene øyeblikket er i seteleie, i neste i hodeleie før h*n finner seg passe godt til rette i tverrleie. Er 33 uker nå - og spent på hvordan h*n ligger på neste kontroll ved 36 uker. Regner med at jeg må en tur til SUS etterpå for å vurderes igjen. Har ikke veldig lyst på verken det ene eller det andre, men har hørt at du ikke får gå til termin på SUS om du har tverr eller seteleie, men blir satt igang ca 1 uke før termin. Det frister jo litt, siden jeg i forrige svangerskap gikk 1 uke over. Men får se om noen uker hva det blir til.......

Så bra de setter i gang før da, hvis det blir setefødsel. Babyen trenger jo ikke bli større enn nødvendig. Jordmor mente at jeg fint kunne gå både en og to uker over, selv om hun evt ligger i sete ved termin. En uke til neste kontroll, så er rimelig spent. Håper bare hun henviser meg til Haukeland i såfall. Må vel det?

Har vurdert Voss, men tar over to timer å kjøre dit. Så blir nok ikke der dessverre. Selv om de tilbyr ks ved seteleie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...