Gå til innhold

Sporløst forsvunnet elevmappe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper noen kan ta seg tid til å lese dette og komme med gode innspill, for nå er jeg rådvill.

Den siste tiden har jeg gjort en hederlig innsats med å få utskrevet kopi av elevmappen min fra barne- og ungdomsskolen, men da jeg tok kontakt med dem, fikk jeg tilbakemelding om at elevmappene for mitt årskull var deponert til kommunalarkivet, men at min mappe ikke var blant disse. Kontordamen fortsatte med å bastant hevde at det nok var fordi den var fulgt meg i overføringen til ny skole. Jeg stusset på dette, for hun kunne da umulig mene originalutgaven av mappen, men, jo, da. Dette var vanlig prosedyre, det hadde de alltid gjort i årevis.

Jeg ringte dermed kommunen, og ba om en redegjørelse for hvilke rutiner skolene i kommunen er pålagt å ha i forhold til forvaltning av elevmapper i slike tilfeller, og fikk bekreftet at det var slik jeg trodde. Originaldokumentasjon skulle aldri forlate institusjonen, men man kunne ta kopi av deler av den og overføre det sammen med eleven hvis man hadde fullmakt fra foreldre.

Skolen fastholder at det ikke har noen hensikt å ringe til dem og spørre om mappen mer, for de har den ikke, og jeg må da forstå at jeg er nødt til å begynne å ringe noen andre. Jeg har spurt dem om kopi av skriftlig samtykke fra min mor for at den skulle oversendes til ny skole, men det finner de heller ikke (min mor har aldri samtykket).

Både skolen og kommunen behandler dette med en så ubegripelig arrogant og apatisk holdning at jeg blir kvalm, de oppfører seg som om dette på sett og vis ikke skal være deres problem. "Kan du ikke bare sjekke hos noen andre?"

Hvor i alle dager skal jeg henvende meg?

Fortsetter under...

Skrevet

Himmel og hav, skjønner at du blir oppgitt, men hvorfor er det så viktig for deg å få tak i den mappen??

Skrevet
Himmel og hav, skjønner at du blir oppgitt, men hvorfor er det så viktig for deg å få tak i den mappen??

Jeg står på randen for å bli erklært ufør delvis pga diagnoser jeg er født med og til dels diagnoser og plager som skolegangen min har påført meg. Jeg vurderer derfor muligheten å søke erstatning. I utgangspunktet ville jeg ha mappen ut fra nysgjerrighet over hva den muligens kan inneholde, men det er i ferd med å gå opp for meg at denne mappen er uhyre viktig, og at den absolutt er noe jeg bør få tak i.

Skrevet

Det er vanlig prosedyre at elevmapper blir med elever dit de flytter, da info i elevmappa er nyttig for den nye skolen eleven begynner på også.

Hvilket trinn var du på da du flyttet?

Har PPT, BUP, barnevern vært inne i bildet? Evt. kan de ha noe dokumentasjon.

Skrevet

Kontakt den siste skolen du var elev ved. Altså der du gikk 10. trinn.

Skrevet
Det er vanlig prosedyre at elevmapper blir med elever dit de flytter, da info i elevmappa er nyttig for den nye skolen eleven begynner på også. Hvilket trinn var du på da du flyttet? Har PPT, BUP, barnevern vært inne i bildet? Evt. kan de ha noe dokumentasjon.

Nei, det er det ikke. Du kan ringe til hvilken kommune du vil å få det bekreftet. Det kan godt være at man sier at "mappen følger eleven", men med dette menes aldri under noen omstendighet originalmappen. Denne inneholder tvertimot informasjon som IKKE skal videre, feks disiplinære forhold.

Dessuten er skolen ansvarlig for å bevare originaldokumenter nettopp med tanke på at de skal kunne dokumentere hvilke tilbud de har gitt.

Jeg avsluttet skolegangen min på denne skolen med en overdose i selvmordsforsøk i 10. klasse (den gang kalt 9.), og hørte aldri fra skolen igjen, ikke en gang en tegning eller et kort mens jeg lå på intensivavdelingen. Det har aldri blitt tilkalt ekstern hjelp, alt ansvar ble alltid lagt på meg.

Annonse

Skrevet

Jeg har gjort det, men de har kun den mappen de selv har opprettet. Uten samtykke fra foreldre kan man ikke overlevere kopier, og originalmappen tilhører like vel institusjonen.

Skrevet
Jeg har gjort det, men de har kun den mappen de selv har opprettet. Uten samtykke fra foreldre kan man ikke overlevere kopier, og originalmappen tilhører like vel institusjonen.

Da er det mange skoler som gjør feil i alle fall. For jeg vet at når elever flytter, blir foreldre bedt om å signere overføringsdokument + godkjenning om at mappe skal sendes til ny skole. Elevmappa lagres så på den skolen eleven går.

Nå er det også kommet digitale mapper, så da skannes alle dokument dit i tillegg til at de legges i elevmappa.

Skrevet
Da er det mange skoler som gjør feil i alle fall. For jeg vet at når elever flytter, blir foreldre bedt om å signere overføringsdokument + godkjenning om at mappe skal sendes til ny skole. Elevmappa lagres så på den skolen eleven går. Nå er det også kommet digitale mapper, så da skannes alle dokument dit i tillegg til at de legges i elevmappa.

Det kan godt være det er mange som gjør feil, men dette har jeg sjekket grundig opp i. Nå er det i alle tilfeller slik at ingen har mottatt skriftlig samtykke fra min mor, dette har hun kunnet avkrefte, og om det er feil, så skulle skolen kunne legge frem kopi av samtykket, noe de ikke kan. Mappen skulle altså likevel være på skolen eller blitt registrert deponert. Det kommunale arkivet kan heller ikke se at de har mappen.

Skrevet

PS: Om man sender mapper, så må det jo uansett føres et register over hva som blir sendt hvor. Her er det ingen som en gang kan svare meg på hvor den i så fall har blitt sendt.

Skrevet
Det er vanlig prosedyre at elevmapper blir med elever dit de flytter, da info i elevmappa er nyttig for den nye skolen eleven begynner på også. Hvilket trinn var du på da du flyttet? Har PPT, BUP, barnevern vært inne i bildet? Evt. kan de ha noe dokumentasjon.
Nei, det er det ikke. Du kan ringe til hvilken kommune du vil å få det bekreftet. Det kan godt være at man sier at "mappen følger eleven", men med dette menes aldri under noen omstendighet originalmappen. Denne inneholder tvertimot informasjon som IKKE skal videre, feks disiplinære forhold. Dessuten er skolen ansvarlig for å bevare originaldokumenter nettopp med tanke på at de skal kunne dokumentere hvilke tilbud de har gitt. Jeg avsluttet skolegangen min på denne skolen med en overdose i selvmordsforsøk i 10. klasse (den gang kalt 9.), og hørte aldri fra skolen igjen, ikke en gang en tegning eller et kort mens jeg lå på intensivavdelingen. Det har aldri blitt tilkalt ekstern hjelp, alt ansvar ble alltid lagt på meg.

Hvis du avsluttet skolegangen på denne skolen så kan vel ikke mappa di har blitt overført noe annet sted??

Skrevet
Jeg håper noen kan ta seg tid til å lese dette og komme med gode innspill, for nå er jeg rådvill. Den siste tiden har jeg gjort en hederlig innsats med å få utskrevet kopi av elevmappen min fra barne- og ungdomsskolen, men da jeg tok kontakt med dem, fikk jeg tilbakemelding om at elevmappene for mitt årskull var deponert til kommunalarkivet, men at min mappe ikke var blant disse. Kontordamen fortsatte med å bastant hevde at det nok var fordi den var fulgt meg i overføringen til ny skole. Jeg stusset på dette, for hun kunne da umulig mene originalutgaven av mappen, men, jo, da. Dette var vanlig prosedyre, det hadde de alltid gjort i årevis. Jeg ringte dermed kommunen, og ba om en redegjørelse for hvilke rutiner skolene i kommunen er pålagt å ha i forhold til forvaltning av elevmapper i slike tilfeller, og fikk bekreftet at det var slik jeg trodde. Originaldokumentasjon skulle aldri forlate institusjonen, men man kunne ta kopi av deler av den og overføre det sammen med eleven hvis man hadde fullmakt fra foreldre. Skolen fastholder at det ikke har noen hensikt å ringe til dem og spørre om mappen mer, for de har den ikke, og jeg må da forstå at jeg er nødt til å begynne å ringe noen andre. Jeg har spurt dem om kopi av skriftlig samtykke fra min mor for at den skulle oversendes til ny skole, men det finner de heller ikke (min mor har aldri samtykket). Både skolen og kommunen behandler dette med en så ubegripelig arrogant og apatisk holdning at jeg blir kvalm, de oppfører seg som om dette på sett og vis ikke skal være deres problem. "Kan du ikke bare sjekke hos noen andre?" Hvor i alle dager skal jeg henvende meg?

Hvis den nå KAN har fulgt deg i overføring til ny skole, så kan du vel forsøke å henvende deg dit?

Skrevet

Jeg ble overflyttet i begynnelsen av første semester.

Annonse

Skrevet

Jeg ble ikke overført direkte til ny skole, jeg ble tvangsinnlagt på BUP en periode og fikk undervisning her. De har den ikke. Den nye skolen er en privatskole og har ingen utleveringsavtale med kommunale skoler.

Skrevet

Men finnes det andre steder jeg kan henvende meg for å sparke litt fart i disse menneskene? Hva med fylkeskommunen?

Skrevet
Jeg ble ikke overført direkte til ny skole, jeg ble tvangsinnlagt på BUP en periode og fikk undervisning her. De har den ikke. Den nye skolen er en privatskole og har ingen utleveringsavtale med kommunale skoler.

Men du har vel spurt på privatskolen i tilfelle de har den?

Om du er i ferd med å bli ufør har du kanskje rett på fri rettshjelp? Ville satt en advokat på saken jeg, de kan gjerne formulere kravet på en måte som møter litt respekt.

Skrevet
Men du har vel spurt på privatskolen i tilfelle de har den? Om du er i ferd med å bli ufør har du kanskje rett på fri rettshjelp? Ville satt en advokat på saken jeg, de kan gjerne formulere kravet på en måte som møter litt respekt.

Ja, som sagt, men de har kun den mappen som de selv har opprettet på meg. Jeg har innsett at det er på tide å kontakte advokat, og har skrevet mail til en og bedt ham se på hvilke muligheter jeg kan ha.

Er den noen som vet hvem som er kontrollorgan over kommunen i slike sammenhenger?

Skrevet

Dette høres helt skrekkelig ut, har ikke noen råd til deg - vil bare ønske deg lykke til, her må du virkelig stå på!

Det er skummelt hvor lemfeldig elevmappene behandles ved noen skoler. Jeg er selv lærerstudent, og har opplevd mye hårreisende på denne fronten - elevmapper blir ikke behandlet som det de skal iflg. retningslinjene!

Skrevet
Dette høres helt skrekkelig ut, har ikke noen råd til deg - vil bare ønske deg lykke til, her må du virkelig stå på! Det er skummelt hvor lemfeldig elevmappene behandles ved noen skoler. Jeg er selv lærerstudent, og har opplevd mye hårreisende på denne fronten - elevmapper blir ikke behandlet som det de skal iflg. retningslinjene!

Jeg frykter faktisk at det ligger mer til grunn her en skjødesløshet. Jeg begynner å tro at noen har "mistet" den.

Forholdet mellom min mor og skolen må vel betegnes som fiendtlig på det tidspunktet jeg lå på sykehuset. En sykehusinnleggelse av denne typen kombinert med total mangel på hjelpetilbud, men likevel en laaaang liste med dokumentert "problemadferd", burde kunne få hvem som helst til å lukte lunten av trøbbel.

Det hører også med til historien at denne skolen har en lang tradisjon for å dekke over problemer de måtte ha.

Skrevet

Jeg tror du er litt paraniod og opptatt av konspirasjonsteorier. En av tre følgende har nok skjedd:

- Skole nummer 1 har mistet, forlagt eller ved en feil makulert noen elevmapper, deriblandt din, så den er borte

- Skole nummer 1 har sendt origiginalen til skole nummer 2, selv om det strider mot reglene, og skole nummer 2 har mistet, forlagt eller ved en feil makulert noen elevmapper, deriblandt din, så den er borte

- Skole nummer 1 og skole nummer 2 er lage og gidder ikke å lete etter mappen så de skylder på hverandre

Skrevet

Statens utdanningskontor i fylket skal føre tilsyn med skolene. Saksgangen bør være skolen selv, skolekontoret (eller oppvekstkontoret eller hva det heter hos dere), rådmannen og deretter statens utdanningskontor. De fleste fylkene har eget, men noen har felles. F.eks Oslo og Akershus.

Du har rett når det gjelder å overføre mapper. Man samtykker til å overføre det som er relevant for ny skole, men originaldokumentene skal ikke sendes videre. Enkelte kommuner har et sentralarkiv der mappene overføres hvis den enkelte skole ikke har stort nok arkiv. Kommunen er pliktig til å ha dette i orden, med tanke på folk som skal søke erstatning for manglende grunnskoleopplæring f.eks eller hvis noen, som du, skal søke uførhet og skoledokumenter kan være relevante.

Hvis din familie har hatt en slags feide med den aktuelle skolen, kan det nok hende at de vegrer seg for å utlevere mappen, men den har du altså krav på å få.

Skrevet
Statens utdanningskontor i fylket skal føre tilsyn med skolene. Saksgangen bør være skolen selv, skolekontoret (eller oppvekstkontoret eller hva det heter hos dere), rådmannen og deretter statens utdanningskontor. De fleste fylkene har eget, men noen har felles. F.eks Oslo og Akershus. Du har rett når det gjelder å overføre mapper. Man samtykker til å overføre det som er relevant for ny skole, men originaldokumentene skal ikke sendes videre. Enkelte kommuner har et sentralarkiv der mappene overføres hvis den enkelte skole ikke har stort nok arkiv. Kommunen er pliktig til å ha dette i orden, med tanke på folk som skal søke erstatning for manglende grunnskoleopplæring f.eks eller hvis noen, som du, skal søke uførhet og skoledokumenter kan være relevante. Hvis din familie har hatt en slags feide med den aktuelle skolen, kan det nok hende at de vegrer seg for å utlevere mappen, men den har du altså krav på å få.

Takk for svar :)

Skrevet
Jeg tror du er litt paraniod og opptatt av konspirasjonsteorier. En av tre følgende har nok skjedd: - Skole nummer 1 har mistet, forlagt eller ved en feil makulert noen elevmapper, deriblandt din, så den er borte - Skole nummer 1 har sendt origiginalen til skole nummer 2, selv om det strider mot reglene, og skole nummer 2 har mistet, forlagt eller ved en feil makulert noen elevmapper, deriblandt din, så den er borte - Skole nummer 1 og skole nummer 2 er lage og gidder ikke å lete etter mappen så de skylder på hverandre

Jeg klandrer deg overhodet ikke for å være skeptisk til ideen, det tror jeg at jeg hadde vært selv. Men dette er aldeles ikke noe jeg griper fra løse luften. Jeg har vært vitne til mye og opplevd så mange ufattelige, hårreisende, korrupte, skjødesløse, forkastelige og tankeløse handlinger fra disse menneskene at jeg vet helt for sikkert at dette overhodet ikke er utenkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...