Gå til innhold

Legen uinteressert i om min sønn hadde meslinger..

Anbefalte innlegg

Jeg har valgt å ikke vaksinere min sønn som er 2,5 år. For ca 3 uker siden var jeg hos fastlegen med sønnen min da han hadde mild feber og utslett på kroppen. Til vanlig er jeg ikke den som drar til legen for litt feber, men siden utslettet kunne minne om meslinger, ønsket jeg å sjekke opp dette iom at alle meslingetilfeller skal innrapporteres til FHI.

Da jeg kom til legen fikk jeg beskjed om at det var et virus av noe slag, kunne ikke si hvilket. Se ann noen dager og det går sikkert over. Ok - fint. Så forklarte jeg at sønnen min ikke er vaksinert, og at det jo var viktig å få konstantert om det var meslinger iom at dette må innrapporteres til FHI. Da ble han morsk og sint og gav meg en lekse om at meslinger var en sykdom de aldri så noe til lenger, at leger nå til dags ikke var trent på meslinger pga vaksiner. Og at de på den måten ikke kunne stille den diagnosen, og ja - det kunne godt være meslinger, men det kunne ikke påvises før i etterkant av sykdomsforløpet. Jøsses - tenkte jeg. Han var totalt uinteressert i å ha oss inn senere for å ta en test om det var meslinger eller ei. Dette ble bare snakket bort.

Jeg sa - nei vel. Og lurte på om informasjonen jeg gav angående ikkevaksinert barn hadde noe å si for hans diagnose av min sønn. Det hadde det ikke.

Så, møtet med min fastlege forsterket det jeg allerede hadde hørt og lest:

Iom at meslingetilfeller hender mye oftere og i langt mildere variant enn det som oftest blir blåst opp i media, vil all propaganda om "1 av 1000 meslingeoffer dør av sykdomen", ikke lenger gi noen som helst mening. Tall om innrapporterte medslingtilfeller til statlige organer er kun toppen av isfjellet, og mange har hatt meslinger uten å noen gang vite at det var akkurat denne syksommen de hadde. Det finnes et hav av forskjellige virussykdommer, og meslinger glir rett inn som "en av disse mange". Min fastlege var totalt uinteressert i å bistå FHI med innrapportering og sjekking i etterkant om min sønn faktisk hadde meslinger.

Typisk at jeg som er skeptisk, møter denne typen leger.. :)

Fortsetter under...

Jeg er den første til å si at dette var rar oppførsel av legen, men det er jo sant det han sier at det er en sykdom man sjelden ser lenger. Dét burde jo ikke forhindre ham i å sjekke om det VAR meslinger, dersom du har rett i din vurdering at det kunne være det.

å gå derfra til den konklusjonen du trekker har du absolutt ikke noe grunnlag for. For det første er det jo på ingen måte sikkert at ditt barn hadde meslinger. For det andre er dette noe som tas veldig alvorlig, om enn ikke av din lege. Det finnes dessuten altså vitenskapelige undersøkelser som viser at 1 per 1000 eller 2000 dør av meslinger, uansett om ditt barn har en mild variant eller ikke i det hele tatt. Det har jo vært meslingepidemier over hele Europa de siste årene, og jeg nevner i fleng:

England i 2012: http://www.eurosurveillance.org/ViewArticle.aspx?ArticleId=20226

"359 confirmed and 157 probable cases of measles", "Overall, 63 (18%) of the confirmed cases required hospitalisation". "only 3% of the confirmed cases were fully immunised"

I oktober 2011 hadde man registrert omlag 12,000 tilfeller av meslinger hos barn under 15 år i Europa, per 2011. 9 av disse døde (6 i Frankrike, 1 i Tyskland). Det gir et tall som stemmer godt med 1 per 1000 eller 2000.

http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm6047a1.htm

Du skirver:

"Det finnes dessuten altså vitenskapelige undersøkelser som viser at 1 per 1000 eller 2000 dør av meslinger, uansett om ditt barn har en mild variant eller ikke i det hele tatt."

Poenget er jo at det med stor sannsynlighet finnes store mørketall i forhold til om _alle_ tilfeller blir rapportert inn. Rett og slett fordi leger ikke bryr seg om å sjekke, ikke vet hvordan de skal se etter meslinger, eller at syptomene er meget milde og enkelt blir oversett. Derfor kan man ikke garantere at disse vietenskapelige undersøkelsene faktisk inkluderer alle tilfeller av meslinger. Det som dog er sikkert, er at de inkluderer alle dødsfall i forbindelse med meslinger. Derfor er tallene pessimistiske. Og de tegner således et unødvendig skummelt bilde av sykdomen - som igjen brukes til å pushe vaksiner.

Du skirver: "Det finnes dessuten altså vitenskapelige undersøkelser som viser at 1 per 1000 eller 2000 dør av meslinger, uansett om ditt barn har en mild variant eller ikke i det hele tatt." Poenget er jo at det med stor sannsynlighet finnes store mørketall i forhold til om _alle_ tilfeller blir rapportert inn. Rett og slett fordi leger ikke bryr seg om å sjekke, ikke vet hvordan de skal se etter meslinger, eller at syptomene er meget milde og enkelt blir oversett. Derfor kan man ikke garantere at disse vietenskapelige undersøkelsene faktisk inkluderer alle tilfeller av meslinger. Det som dog er sikkert, er at de inkluderer alle dødsfall i forbindelse med meslinger. Derfor er tallene pessimistiske. Og de tegner således et unødvendig skummelt bilde av sykdomen - som igjen brukes til å pushe vaksiner.

Hva synes du er et akseptabelt antall døde og livsvarig skadde barn i forhold til å fraråde vaksinen? Du vet at sykdommen så å si kun rammer uvaksinerte.

Endret av EJ09

Hvordan i all verden kan du garantere at alle dødsfall blir rapportert som meslingedødsfall? Det er jo ingen som dør av meslinger direkte, men av komplikasjoner som oppstår i form av f.eks. hjernebetennelse. Hvordan vet du at ikke disse dødsfallene rapporteres som nettopp det?

Den første av kildene jeg siterte tidligere skriver faktisk at: "Overall, 63 (18%) of the confirmed cases required hospitalisation, whereas only three (2%) of the probable cases needed to be admitted to hospital. Hospitalisation rates in confirmed cases were higher in the very young (29% in children aged under one year) and older patients (41% of those aged 15 years and older). These figures are likely to underestimate true hospitalisation rates as admission to hospital after a case is reported is unlikely to be captured." Interessant, sant?

Så ja, du er rimelig bombesikker på bakgrunn av din éne erfaring med en kjip lege. Du har all grunn til å prøve å være noe mer ydmyk med tanke på at forskere over hele verden har hentet inn tall systematisk i mange tiår for å komme til en annen konklusjon enn deg.

Endret av ostepop123
Hva synes du er et akseptabelt antall døde og livsvarig skadde barn i forhold til å fraråde vaksinen? Du vet at sykdommen så å si kun rammer uvaksinerte.

Hva jeg synes er et akseptabelt antall for å fraråde en vaksine er vel ikke veldig interessant. Men jeg er opptatt av at riktig informasjon blir presentert i sammenheng med å ta et så viktig valg. Er du ikke enig?

Jeg kjenner kun en person som har fått meslinger påvist. Hun er amerikaner (bor i USA) var hadde fått MMR. Hun var vel en av de "uheldige" meget, meget få sikkert.

Annonse

Å, du kjenner nok endel fler. Besteforeldrene dine, foreldrene dine, de fleste som er født før man begynte Å vaksinere mot meslinger pÅ slutten av 60-tallet. Du kjenner vel folk som er født før 70-tallet?

Dersom du er opptatt av riktig informasjon, foreslÅr jeg at du bruker det som finnes av eksisterende forskning, og eventuelt gjennomgÅr dette og kritiserer metoden dersom du er uenlig, i stedet for Å benytte deg av ditt eget, ene, eksempel som bevis for at verden er slik du vil den skal være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...