Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #1 Skrevet 22. august 2012 Trenger inspirasjon til gode og raske hverdagsmiddager som også er litt sunne for de små mager:)
VinterSol+2 Skrevet 22. august 2012 #2 Skrevet 22. august 2012 Stekt torsk med potet, revne gulerøtter og "sandefjorssmør" er en vinner her, enten med bacon eller egg oppi. Da eter ungene til det tyter ut av ørene på dem omtrent:)
marsve Skrevet 22. august 2012 #3 Skrevet 22. august 2012 Jeg fant på en rett her for litt siden. Jeg lager coscous, koker en pose brokkoli og blomkål, steker kyllingfilet. Legger det lagvis i en form, hiver på litt løk og paprika og heller over en pose ferdig kyllingsaus. Så slenger jeg hele greia i ovnen noen minutter, og VOILA god og sunn middag på 20 min Ellers sliter jeg egentlig selv med kjappe hverdagsmiddager. Fikk tips om å hive brokkoli og blomkål i en form, strø over øst, og så legge laksefileter oppå der igjen og steke den i ovnen. Har ikke prøvd enda, men hørtes godt, kjapt og sunt ut! Ellers er jo pølsebiter, makaroni, diverse grønnsaker og løk godt da, men ikke så veldig sunt akkurat! Pannekaker, tomatsuppe, fiskepinner er vel sånn typisk enkelt og greit.
Novadona Skrevet 22. august 2012 #5 Skrevet 22. august 2012 Stekt laks - med rotgrønnsaker most sammen med potet. Superenkelt.
☆☆☆ Skrevet 22. august 2012 #6 Skrevet 22. august 2012 Hiver frossen laks i ovnen og koker poteter og grønnsaker mens laksen stekes. Bruker creme fraiche og/eller sweet chili saus til.
mrsrogaland. Skrevet 22. august 2012 #7 Skrevet 22. august 2012 Spaghetti med kjøttdeig. Du steker kjøttdeigen og heller oppi et halv glass vann og et halvt glass tomatpure. 1-2 hvitløksfed, chillipulver, paprikapulver, basilikum, salt og pepper. Raskt og veldig godt.
MrsMilla Skrevet 22. august 2012 #8 Skrevet 22. august 2012 Sjekk ut tomatsuppa mi. kjempelett! Fres litt løk, hvitløk og tre gulrøtter i småbiter i en stor kasserolle i et par min. Hakk ca 5-7 tomater i fire og ha i. Hell oppi en halv boks kokosmelk og en hel boks tomater på boks pluss en halv liter kyllingkraft(gjerne buljong). Kok rolig ti min. mos med stavmikser og krydre etter behov.(lime, paprikapulver, brunsukker er hete tips) Eventuelt ha kokt pasta oppi. Kjempegod!
fikas Skrevet 22. august 2012 #9 Skrevet 22. august 2012 Hvor kort tid er rask middag? 20-30 min? Min erfaring er at den tide. Det tar å koke poteter er den tiden det tar å lage det som skal ved siden av.. Maks 30 min å koke poteter - hvis de er store så del de Stekte poteter tar også ca 30 min, potetstappe 15-20 min maks. Ved siden kan man feks ha: Kjøttkaker Karbonader Fisk (stekt/kokt/grateng med den typen fisk man liker best) Koteletter Hamburger Biff Entrecote Biffstrimler Fiskekaker/boller Masse grønnsaker/salat og saus etter ønske. Alle disse rettene lager jeg fra bunn på den tiden det tar å tilberede potetene. Kanskje tar det lenger tid de første gangene man prøver noe nytt, men ette et par ganger så går det raskere og mer på automaten
fikas Skrevet 22. august 2012 #10 Skrevet 22. august 2012 Og selvfølgelig, det beste tipset - forberedelser! I en travel hverdag handler man ikke før middag- alt ligger klart når du kommer hjem. Spar tid på potetene ved å skrelle de kvelden før, legg i vann og ha tett lokk på (lys gjør potetene grønne!) det samme med andre grønnsaker. Gratenger/gryter/supper kan lages på kvelden før og er bedre når de varmes opp neste dag
Lettie Skrevet 22. august 2012 #11 Skrevet 22. august 2012 Kan nevne noen av middagene vi har hatt i det siste: - Hjemmelaget blomkålsuppe (Koker blomkål, gulrot, persillerot og purre i buljong, har av grønnsakene og tar ut ut litt av sausen i matfløte som jeg blander med eggeplomme. Tar fløteblandingen i sausen. Har halvparten av grønnsakene tilbake i sausen og jevner denne i f.eks blender eller med stavmikser. Har i resten av grønnsakene. Har over fersk kruspersille. Steker smårettsbacon til). - Hjemmelaget suppelapskaus (biter av kålrot, persillerot, sellerirot, gulrot og purre kokes i 15 min. Har i røkt kjøttpølse helt på slutten og fersk kruspersille og gressløk) - Jarllbergtorsk (http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Jarlsbergtorsk/12088205) - Grateng (den retten som står bakpå "serveringsforslag" på Pasta de Napoli (http://www.toro.no/index.php?mapping=300&id=13185&produkt=Pasta%20di%20Napoli%20Familiepakning) - serveres med salat eller mais, oliven og rømme f.eks - Fiskekaker (ferdige...) med kokt potet, revet gulrot med litt sitron/sukker i, forvellet nykål og smeltet smør med gressløk i - Laksefileter med spinatsaus (Lag en spinatsaus av buljongvann og frossen spinat. Kan jevnes ut med f.eks maizena, men vi pleier ikke det). Servers med kokte poteter og gjerne fetaost, paprika, tomater +++ - Blomkål med ostesaus Forvell blomkål i 1/2 eller 1/4, avhengig av hvor store biter dere orker (+ kok poteter om det ønskes til). Lag en ostesaus av hvit saus med godt med ost og ferske urter i (persille og gressløk). Stek bacon til. Hell saus over blomkålen, dryss over bacon og ferske urter. Ellers har rema1000-appen mange fine forslag
Gjest meg mamma? Skrevet 22. august 2012 #12 Skrevet 22. august 2012 Jeg fant på en rett her for litt siden. Jeg lager coscous, koker en pose brokkoli og blomkål, steker kyllingfilet. Legger det lagvis i en form, hiver på litt løk og paprika og heller over en pose ferdig kyllingsaus. Så slenger jeg hele greia i ovnen noen minutter, og VOILA god og sunn middag på 20 min Ellers sliter jeg egentlig selv med kjappe hverdagsmiddager. Fikk tips om å hive brokkoli og blomkål i en form, strø over øst, og så legge laksefileter oppå der igjen og steke den i ovnen. Har ikke prøvd enda, men hørtes godt, kjapt og sunt ut! Ellers er jo pølsebiter, makaroni, diverse grønnsaker og løk godt da, men ikke så veldig sunt akkurat! Pannekaker, tomatsuppe, fiskepinner er vel sånn typisk enkelt og greit. Har du couscousen oppi formen og?
Eeniemeenie Skrevet 22. august 2012 #13 Skrevet 22. august 2012 Wok med svinekjøtt og fullkornsnudler Det skal vi lage idag! Fiskekaker med grønnsaker og brunsaus. Pytt i panne. Fiskeretter ( Grateng, stekt fisk med tilbehør)
mibella Skrevet 22. august 2012 #14 Skrevet 22. august 2012 (endret) Jeg er alt for dårlig på planleggingen..men i all "hiv-oppi-det-man-har"-stresset har jeg heldigvis fått til noen gode retter også F.eks har jeg ofte liggende fullkornspasta (skruer, "rør" e.l.) - disse halvkoker jeg. Så legger jeg de i en ildfast form sammen med en squash skjært i halvmåner. Visper sammen 1 boks creme fraiche, 1 egg og en dæsj fløte som jeg krydrer litt og heller over. Litt ost på toppen, inn i ovnen til det er gyllent og vips! Deilig middag! Den er hakket bedre om man tar seg tid til å steke noen kyllingstrimler kjapt som man blander oppi med pastaen Krydre de godt. Server gjerne med brød eller baguetter. Kan nok bruke det meste av grønnsaker også vil jeg tro. Creme Fraiche er også noe jeg alltid har stående, siden det passer så godt til det meste. Kan lage mange gode sauser av det, bare av å gi et kjapt oppkok og krydre litt (f.eks krydre med sitronpepper o.l og server til grillet laks osv) Så spiser jeg godt og trøster meg med at det er litt sunnere (og i mange tilfeller bedre!) enn fløtesaus som jeg er så glad i Endret 22. august 2012 av mibella
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 22. august 2012 #15 Skrevet 22. august 2012 Vel, om jeg VET det blir stressende uke, så bruker jeg helga på å lage en del mat, så det bare er å tine, varme opp og tilsette kokte poteter, salat, saus.. Ja, det tilbehøret som trengs Om det kommer brått på, så blir det en del variert wok eller gryte type; "hva enn jeg har tilgjengelig"
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #16 Skrevet 22. august 2012 Jeg er alt for dårlig på planleggingen..men i all "hiv-oppi-det-man-har"-stresset har jeg heldigvis fått til noen gode retter også F.eks har jeg ofte liggende fullkornspasta (skruer, "rør" e.l.) - disse halvkoker jeg. Så legger jeg de i en ildfast form sammen med en squash skjært i halvmåner. Visper sammen 1 boks creme fraiche, 1 egg og en dæsj fløte som jeg krydrer litt og heller over. Litt ost på toppen, inn i ovnen til det er gyllent og vips! Deilig middag! Den er hakket bedre om man tar seg tid til å steke noen kyllingstrimler kjapt som man blander oppi med pastaen Krydre de godt. Server gjerne med brød eller baguetter. Kan nok bruke det meste av grønnsaker også vil jeg tro. Creme Fraiche er også noe jeg alltid har stående, siden det passer så godt til det meste. Kan lage mange gode sauser av det, bare av å gi et kjapt oppkok og krydre litt (f.eks krydre med sitronpepper o.l og server til grillet laks osv) Så spiser jeg godt og trøster meg med at det er litt sunnere (og i mange tilfeller bedre!) enn fløtesaus som jeg er så glad i Bare lurer, men hvorfor er creme fraiche sunnere enn fløtesaus?
mibella Skrevet 22. august 2012 #17 Skrevet 22. august 2012 ..og forresten; hvis du lager kylling og-/eller pastarett, så lag dobbel mengde om du kan. Det er topp å ha i kjøleskapet til neste dag, tilsette salat, rødløk, tomat, avocado, pinjekjerner +++ eller hva man liker best, så har du sunn og mektig salat til middag
mibella Skrevet 22. august 2012 #18 Skrevet 22. august 2012 Jeg er alt for dårlig på planleggingen..men i all "hiv-oppi-det-man-har"-stresset har jeg heldigvis fått til noen gode retter også F.eks har jeg ofte liggende fullkornspasta (skruer, "rør" e.l.) - disse halvkoker jeg. Så legger jeg de i en ildfast form sammen med en squash skjært i halvmåner. Visper sammen 1 boks creme fraiche, 1 egg og en dæsj fløte som jeg krydrer litt og heller over. Litt ost på toppen, inn i ovnen til det er gyllent og vips! Deilig middag! Den er hakket bedre om man tar seg tid til å steke noen kyllingstrimler kjapt som man blander oppi med pastaen Krydre de godt. Server gjerne med brød eller baguetter. Kan nok bruke det meste av grønnsaker også vil jeg tro. Creme Fraiche er også noe jeg alltid har stående, siden det passer så godt til det meste. Kan lage mange gode sauser av det, bare av å gi et kjapt oppkok og krydre litt (f.eks krydre med sitronpepper o.l og server til grillet laks osv) Så spiser jeg godt og trøster meg med at det er litt sunnere (og i mange tilfeller bedre!) enn fløtesaus som jeg er så glad i Bare lurer, men hvorfor er creme fraiche sunnere enn fløtesaus? Hehe, nå ble jeg nesten litt usikker på om jeg skrev feil! Men "Ifølge Tine.no inneholder kremfløten hele 38 prosent fett og 362 kalorier per 100 gram. Matfløte har 20 prosent fett og 205 kkalorier, mens creme fraiche lett inneholder 18 prosent fett og 193 kalorier per 100 gram." Her går det mye i den lette da, vet ikke hva den vanlige inneholder, ettersom jeg egentlig ikke har særlig peiling på kalorier osv. Bare hørt den er sunnere og valgt å tro på det, sikkert
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #19 Skrevet 22. august 2012 Jeg er alt for dårlig på planleggingen..men i all "hiv-oppi-det-man-har"-stresset har jeg heldigvis fått til noen gode retter også F.eks har jeg ofte liggende fullkornspasta (skruer, "rør" e.l.) - disse halvkoker jeg. Så legger jeg de i en ildfast form sammen med en squash skjært i halvmåner. Visper sammen 1 boks creme fraiche, 1 egg og en dæsj fløte som jeg krydrer litt og heller over. Litt ost på toppen, inn i ovnen til det er gyllent og vips! Deilig middag! Den er hakket bedre om man tar seg tid til å steke noen kyllingstrimler kjapt som man blander oppi med pastaen Krydre de godt. Server gjerne med brød eller baguetter. Kan nok bruke det meste av grønnsaker også vil jeg tro. Creme Fraiche er også noe jeg alltid har stående, siden det passer så godt til det meste. Kan lage mange gode sauser av det, bare av å gi et kjapt oppkok og krydre litt (f.eks krydre med sitronpepper o.l og server til grillet laks osv) Så spiser jeg godt og trøster meg med at det er litt sunnere (og i mange tilfeller bedre!) enn fløtesaus som jeg er så glad i Bare lurer, men hvorfor er creme fraiche sunnere enn fløtesaus? Hehe, nå ble jeg nesten litt usikker på om jeg skrev feil! Men "Ifølge Tine.no inneholder kremfløten hele 38 prosent fett og 362 kalorier per 100 gram. Matfløte har 20 prosent fett og 205 kkalorier, mens creme fraiche lett inneholder 18 prosent fett og 193 kalorier per 100 gram." Her går det mye i den lette da, vet ikke hva den vanlige inneholder, ettersom jeg egentlig ikke har særlig peiling på kalorier osv. Bare hørt den er sunnere og valgt å tro på det, sikkert Ok, vanlig creme fraiche har 35% fett, altså er det ikke store forskjellen på fettinnhold på fløte og creme fraiche, derfor lurte jeg. Men skjønner nå at det er snakk om den lette varianten, og da stiller det seg annerledes.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #20 Skrevet 22. august 2012 Jeg er alt for dårlig på planleggingen..men i all "hiv-oppi-det-man-har"-stresset har jeg heldigvis fått til noen gode retter også F.eks har jeg ofte liggende fullkornspasta (skruer, "rør" e.l.) - disse halvkoker jeg. Så legger jeg de i en ildfast form sammen med en squash skjært i halvmåner. Visper sammen 1 boks creme fraiche, 1 egg og en dæsj fløte som jeg krydrer litt og heller over. Litt ost på toppen, inn i ovnen til det er gyllent og vips! Deilig middag! Den er hakket bedre om man tar seg tid til å steke noen kyllingstrimler kjapt som man blander oppi med pastaen Krydre de godt. Server gjerne med brød eller baguetter. Kan nok bruke det meste av grønnsaker også vil jeg tro. Creme Fraiche er også noe jeg alltid har stående, siden det passer så godt til det meste. Kan lage mange gode sauser av det, bare av å gi et kjapt oppkok og krydre litt (f.eks krydre med sitronpepper o.l og server til grillet laks osv) Så spiser jeg godt og trøster meg med at det er litt sunnere (og i mange tilfeller bedre!) enn fløtesaus som jeg er så glad i Bare lurer, men hvorfor er creme fraiche sunnere enn fløtesaus? Hehe, nå ble jeg nesten litt usikker på om jeg skrev feil! Men "Ifølge Tine.no inneholder kremfløten hele 38 prosent fett og 362 kalorier per 100 gram. Matfløte har 20 prosent fett og 205 kkalorier, mens creme fraiche lett inneholder 18 prosent fett og 193 kalorier per 100 gram." Her går det mye i den lette da, vet ikke hva den vanlige inneholder, ettersom jeg egentlig ikke har særlig peiling på kalorier osv. Bare hørt den er sunnere og valgt å tro på det, sikkert Creme fraische er i motsetning til fløte et syrnet produkt, noe som gjør at det for mange er lettere å fordøye, i tillegg har syrnede produkter en del gode bakterier i seg som er bra for oss.
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 22. august 2012 #21 Skrevet 22. august 2012 Lager ofte kjøttdeig og spaghettini. steker kjøttdeig og fin fin hakket løk og hvitløk, tilsetter 2 bokser med oppkutta tomater, salt, pepper, timian, oregano og paprikapulver samt mais og champingnon. La det putre på gryta i ca 10 min eller så. Veldig populær blant barna i gata og må alltid lage dobbel porsjon for barna elsker den.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #22 Skrevet 22. august 2012 Lager ofte kjøttdeig og spaghettini. steker kjøttdeig og fin fin hakket løk og hvitløk, tilsetter 2 bokser med oppkutta tomater, salt, pepper, timian, oregano og paprikapulver samt mais og champingnon. La det putre på gryta i ca 10 min eller så. Veldig populær blant barna i gata og må alltid lage dobbel porsjon for barna elsker den. Hva er forskjellen på spagetti og spagettini?
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 22. august 2012 #23 Skrevet 22. august 2012 Lager ofte kjøttdeig og spaghettini. steker kjøttdeig og fin fin hakket løk og hvitløk, tilsetter 2 bokser med oppkutta tomater, salt, pepper, timian, oregano og paprikapulver samt mais og champingnon. La det putre på gryta i ca 10 min eller så. Veldig populær blant barna i gata og må alltid lage dobbel porsjon for barna elsker den. Hva er forskjellen på spagetti og spagettini? Spaghettini er tynnere, that`s it jeg liker den bedre, barna og mannen merker ikke noe forskjell så da juksar me litt pluss at den bruker kortere tid på å koke B-)
Mikkemafian Skrevet 22. august 2012 #24 Skrevet 22. august 2012 Jeg lager supper i massevis. Kan kokes kvelden før og varmes opp på 10 minutter, det er massevis av sunne saker oppi, og du bruker kokevannet, så alle vitaminene spretter ikke ut... Elsker en god suppe med grovt brød til:) Grønnsaksuppe Kjøttsuppe Blomkålsuppe Kyllingsupper fra alle verdens nasjoner Linsesupper Supper med kikerter Løksuppe Minestronesuppe Jeg lager alltid suppene fra bunn, noen ganger etter oppskrift, noen ganger etter innholdet i kjøleskapet. En bra ting med supper er at du kan lure oppi rester av ris, spaghetti, grønnsaker fra gårsdagens middag:)
Teline Skrevet 22. august 2012 #25 Skrevet 22. august 2012 Jeg har gjort det til en vane å bruke søndager med dårlig ær til å lage mat. Da kokes kraft, kyllingkraft, fiskekraft og kjøttkraft, gratenger og gryter lages. Alt fryses ned i passe porsjoner. Kraften brukes som basis for supper, sauser og gryter. Sunn middag laget fra bunnen av tar da ca 20 minutter å lage. Jeg sparer masse tid på denne ordningen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå