Gå til innhold

Lov med moste fiskekaker til baby 8-9 mnd?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er veldig mye salt i fiskekaker . Tror små barn ikke klarer å ta i mot saltet når de er under ett år. Det sies jo at det er for mye salt i ferdig babymat på glass og der er det veldig lite i forhold til voksen ferdigmat. Natrium må en gange opp med 0.5 tror jeg det var for å få saltmengden. En liten ts er sikkert ok, men vet at jeg måtte ha i mye salt for å binde fisken sammen når jeg lagde hjemmelaget fiskekaker.

Nå er det ikke salt i barnemat på glass. Kanskje litt derfor det smaker høgg? hehe

Jeg gjør det. Men er litt obs på forholdet. Hun får jo ikke ti fiskekaker og en potet liksom. Men kanskje en kvart fiskekake med litt potet og gulrot kokt i usaltet vann.

Annonse

Det er som regel ganske mye salt i de fiskekakene man kjøper, jeg ville ikke gitt det som middag til en baby på 8-9 mnd.

Jeg laget en stor porsjon hjemmelagde fiskekaker og puttet i fryseren. Så har hun fått av dem innimellom. Hender vi spiser kjøpefiskekaker til middag, og da kan jeg bare ta opp en fra fryseren til henne.

jeg valgte å ikke gi henne de. Foreløpig er det middagsglass av hipp (er det salt i de?) og noe gulrot og pastinakkpure som hun spiser av middag, er virkelig vanskelig dette med middag syns jeg, hva lager dere til deres små på 9 mnd?!??

Det ser jeg på som helt greit å gi. Må være måte på hvor redd man skal være saltet.

Jenta mi som nå er 16 mnd har hatt spisevegring pga refluks, og vi ble anbefalt å salte måten hennes (med måte selvsagt), så maten skulle smake bedre.

Annonse

Noen tips fra meg :) jeg anbefaler å ha frosne grønnsaksposer i frysen. Da tar du bare ønsket mengde å koker det på 6-7 min. Når baby er så stort så trengs det ikke moses så veldig, med stavmikser. Mine tvillinger spiser veldig godt kokte broccoli i biter, de er akkurat 7 mnd. Jeg har også kjøpt Findus sin fiskemiks av torsk, sei og laks i biter. Koker på 5 min det som de trenger og moser med gaffel. Kjøttdeig (uten salt), kyllingfilet og annet kjøtt steker jeg i biter i rapsolje og tar de en runde i stavmikseren. Da blir det små biter som er super for små. Anbefaler en blogg som heter bare Bare barnemat, masse bra tips. I går kokte jeg noe fiberrike pastaskruer og tok noen små tomater i kokevannet på slutten, fjernet skallet og kjørte pasta og tomat i stavmikseren. Hadde ferdig stekt kjøttdeig og gulrotmos i frysen. Blandet alt sammen med litt oregano og rapsolje. Ble en super spagetti bolognes :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...