Gå til innhold

Er DNB strengere i forhold til hvor mye en kan få i lån sammenlignet med andre banker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet eller har erfaring?

Fortsetter under...

Skrevet

Min erfaring er at Nordea er streng og at Sparebank1 er den snilleste banken ;)

Skrevet

Ja...og de behandler deg ikke særlig pent senere heller. Vi kommer aldri mer til å bruke DNB. For en drittbank.

Skrevet

Mulig det er lokale forskjeller, men her er de veldig respektfulle og gir rask tilbakemelding. Men jeg har også hørt at sparebank1 skal være de som oftest gir lån til lavinntektskunder.

Skrevet

Vi bytta fra Sparebank 1 til DNB. Fornøyd,utenom at de er vanskeligere medtlån i forhold til Sparebank 1. Bytta fordi vi fikk bedre rente og refinansiering hos DNB på vårt nåværende lån.

Skrevet

Jeg har opplevd veldig dårlig kundebehandlig hos dnb. Utrolig arrogant og lite interessert kunebehandler. Flytta alle pengene inkl. BSU til annen bank (sparebank1) og har fått innvilget lån der, samt mye bedre service. Bruker også skandiabanken som jeg ogå er veldig fornøyd med, men dnb nor skal jeg ikke bruke til noe, igjen.

Annonse

Skrevet

Jeg har byttet fra DNB til Sparebank1 - et huslån jeg bare kunne drømme om hos DNB var ikke noe problem hos Sparebank1.

Også angående billånet har jeg hatt problemer med DNB.

Dårlig kundeservice og vanskelig å få lån er mitt inntrykk.

MEN - jeg tror det avhenger mye av hvem man treffer på i banken, uansett bank.

Skrevet

Ja, det er mitt inntrykk. Vi har inntekt på rundt en mill i året og fikk knapt lån hos DnB på 1,2 mill, selv om vi hadde bra sparerate i bsu osv. Fikk tilleggssikkerhet hos husbanken. Når vi skulle renovere bestemte vi oss for å bytte til sparebanken. Fikk lån på 1,9 totalt og de kunne låne oss hele beløpet uten annen sikkerhet enn huset pga god inntekt/betalingsevne etc. Vi fikk langt bedre rentebetingelser og betaler derfor ikke stort mer i lån per mnd etter renoveringen. Er veldig fornøyd med sparebanken. Men så hadde vi en veldig snill og grei rådgiver. :)

Skrevet

Vi søkte om lån der for endel år siden og saksbehandler der var skikkelig ekkel. Vi følte virkelig vi satt med luen i hånden og trygla om penger. Vi fikk ikke sån og tok kontakt med Fokus og fikk lån på dagen.

Skrevet

Vi hadde huslån der for noen år siden og kom i en vanskelig situasjon hvor sambo mistet jobben. Vi kontaktet dem for å snakke med de om å fryse lånet et par måneder. Det gjorde de ikke...vi greide ikke betale på et par måneder enda vi forklarte at ting var snart på vei siden han var på vei inn i ny jobb. De hørte ikke på noen ting og en dag lå brevet om tvangs salg i posten. Aldri mer DNB!

Vi fikk ordnet oss i ny bank som er her for kunden ikke for seg selv utelukkende.

Skrevet

DNB krevde at vi skulle ha 25 % egenkapital fordi samboeren min ikke er norsk (han er nederlandsk, har permanent oppholdstillatelse og godt betalt jobb). Ingen andre banker har krevd det.

Skrevet

Vi fikk under tvil 1,5 mill hos dnb, men 2,5 hos sparebanken vest uten problemer. Dette er ett år siden, snakket med begge bankene den samme uken.

Skrevet

Min erfaring er at DnB er mye strengere! Jeg og mannen min har høyere utdanning-derav studielån noe DnB trakk veldig for. Og vi har helt grei inntekt. Det meste DnB kunne strekke seg til med huslån var 1 250 000. I vår egen bank; sparebank1 har vi i dag huslån på 1 930 000-og det var ikke noe problem å få.

Var innom DnB da vi skulle kjøpe ny bil også, siden DnB har avtale med sykepleierforbundet som kunne gitt oss bedre betingelser. De kunne ikke gi oss billån overhodet. I Sparebank1 har vi billån på 180 000.

Vi kommer nok aldri til å bytte bank. Men kjenner flere som har DnB som har langt lavere inntekt enn hva vi har og har fått lån på 3-4 mill. Så det er nok litt avhengig av hvem man snakker med også

Annonse

Skrevet

Jeg har opplevd kun positiv saksbehandling hos DNB. Selv om min søknad om huslån alene gikk litt i minus statistisk sett, foretok de individuell vurdering av min betalingsevne, lønnsvekst og lignende, slik at jeg fikk MYE gunstigere lån der enn i Nordea. Jeg har fordeler der via fagforbundet mitt og har fått tilbud om alle forsikringene mine der. Jeg tror at det kommer an på saksbehandler.

Skrevet
DNB krevde at vi skulle ha 25 % egenkapital fordi samboeren min ikke er norsk (han er nederlandsk, har permanent oppholdstillatelse og godt betalt jobb). Ingen andre banker har krevd det.

Haha, det er jo bare teit. Vet de ikke at huslån har pant i huset, og ikke inntekt/person, slik at hvis man ikke betaler, så kan huset tvangsselges om man flykter til Nederland, Afrika eller på månen?

Skrevet

Ingen problemer med DnB, fikk låne opptil 90% av kjøpesummen, noe som er like over 3xinntekten vår, når man regner med andre lån. Kjempe hyggelig fyr, god oppfølging og vi ble anbefalt å få ny verditakst på bolig før jeg fyller 34, og Evt refinansiere på nytt opp til 90%. Mao, 25% regelen trer ikke i kraft før jeg er 34 pga en ordning for unge boligkjøpere.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Ingen problemer med DnB, fikk låne opptil 90% av kjøpesummen, noe som er like over 3xinntekten vår, når man regner med andre lån. Kjempe hyggelig fyr, god oppfølging og vi ble anbefalt å få ny verditakst på bolig før jeg fyller 34, og Evt refinansiere på nytt opp til 90%. Mao, 25% regelen trer ikke i kraft før jeg er 34 pga en ordning for unge boligkjøpere.

Det har ingen lovpålagt 25%-regel. Det som ER lovpålagt er å kreve 15% egenkapital.

Skrevet

Det har ingen lovpålagt 25%-regel. Det som ER lovpålagt er å kreve 15% egenkapital.

Vi fikk lån ifjor september, og da gikk det helt fint opptil 90%, men det ble delt i to lån. En opptil 25%, og resten som eget lån. Kan hende ikke regelen hadde helt trådd i kraft da. Får vel vite når jeg kontakter igjen neste januar ;-)

Skrevet

Vi fikk lån ifjor september, og da gikk det helt fint opptil 90%, men det ble delt i to lån. En opptil 25%, og resten som eget lån. Kan hende ikke regelen hadde helt trådd i kraft da. Får vel vite når jeg kontakter igjen neste januar ;-)

Altså 15% EK regelen ikke hadde trådd i kraft, men jeg har ikke sjekket opp dette noe sted. Det at jeg innbilte meg at det var 25% har nok noe med at det er den prosenten DnB helst vil ha :)

Skrevet

Vi har veldig god erfaring med DNB. Da vi skulle ta opp huslån byttet vi til dem, ble platinumkunder, og har fått KNALLGOD kundebehandling!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi skal bytte TIL dnb nå, etter 40 år med Sparebanken Vest. De ville ikke gi oss refinansiering av låna våre, mens hos Dnb var vi hjertlig velkommen til å bake inn absolutt alt, OG få litt ekstra til å pusse opp resten av kjelleren.

Veldig hyggelig dame, jobber kjapt og effektivt. Svarer hyggelig på mail, sender sms om det er noe...Ja, veldig fornøyd så langt! Har forøvrig hatt et kundeforhold hos DNB siden jeg var 14, og har ikke opplevd noe tull. Hadde huslån der tidligere og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...