Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 2,5 år, som ikke går i barnehage, og vi bor i utlandet nå, derfor har jeg ikke så mye referanse og vet ikke om oppførselen hennes er normal. I lek med andre barn, så har hun veeeeeldig vanskelig for å dele. Hver gang det andre barnet tar en leke, så går hun straks bort og tar den, evt. hyler om hun ikke får den. Når noen spør henne om å få noe (f.eks. litt av maten hun spiser), gir hun det ikke fra seg.

Lurer på om det er normalt for alderen eller hva. Hun kunne jo aldri ha "fungert" lenge i barnehagen hvis hun hadde fortsatt på denne måten.. :/

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143964659-er-dette-normalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er ganske vanlig.

Nabojenta her er sånn - men bare hjemme. I barnehagen aksepterer hun at det ikke er hennes ting og hun ikke kan bestemme all ting. Når hun er hjemme virker det som hun har et enormt eierforhold til alle leker og mennesker. Hun kan bli ganske hysterisk om datteren vår eks snakker med moren hennes.

Men det går bedre og bedre. For seks måneder siden var det værre. Så jeg tror bare det er en av de tingene man må trene på. Og så er det sikkert lurt å forberede henne om man vet at i ettermiddag kommer det barn på besøk. F eks ta en snakk om at når de kommer må de også få lov å leke med lekene og hun må forsøke å hjelpe dem til å ha det skikkelig fint sammen med dere osv.

Det er nok relativt normalt ja, de fleste begynner vel å utvikle bedre forhold til å dele i denne alderen.

Min erfaring er at foreldrenes eksempel og forbilder kan være et godt grunnlag for å skape forståelse for det å dele. Og dette forsterkes jo også av at du er hjemme med henne.

Benytt situasjoner der det er naturlig for deg å dele med henne. Feks besøk på kafe der du deler din kake med henne, hun får smake på din sjokolade/is etc. Ikke la henne ta dine ting helt uoppfordret. Si at det er dine ting, men at du godt kan dele med henne. Osv. Forsøk også motsatt vei; spør om å få smake på hennes mat, låne hennes ting osv.

Gutten min på 2,5 år har en lillesøster som han kan "herse" med, men jeg er veldig bestemt på at han ikke får ta ting hun har. Og så får heller ikke lillesøster ta ting han har, det går begge veier. Viktig å si fra hvordan du vil ha det, og hva du synes er ok, selv om det blir litt hyling.

Det er nok relativt normalt ja, de fleste begynner vel å utvikle bedre forhold til å dele i denne alderen. Min erfaring er at foreldrenes eksempel og forbilder kan være et godt grunnlag for å skape forståelse for det å dele. Og dette forsterkes jo også av at du er hjemme med henne. Benytt situasjoner der det er naturlig for deg å dele med henne. Feks besøk på kafe der du deler din kake med henne, hun får smake på din sjokolade/is etc. Ikke la henne ta dine ting helt uoppfordret. Si at det er dine ting, men at du godt kan dele med henne. Osv. Forsøk også motsatt vei; spør om å få smake på hennes mat, låne hennes ting osv. Gutten min på 2,5 år har en lillesøster som han kan "herse" med, men jeg er veldig bestemt på at han ikke får ta ting hun har. Og så får heller ikke lillesøster ta ting han har, det går begge veier. Viktig å si fra hvordan du vil ha det, og hva du synes er ok, selv om det blir litt hyling.

Takk for svar og tips:) Jenta mi har også ei lillesøster, og jeg synes det er vanskelig å forholde seg til "kranglingen" dem imellom (søsera er bare 8 mnd). Hvor langt skal man la det gå før man bryter inn... Jeg lurer også på om det kan bli for mye tenking på hva som er "din" og "min" også, hvis man hele tiden påpeker dette, istedenfor å la de dele helt naturlig uten å tenke så mye på dette.

Jeg tror det er ganske vanlig. Nabojenta her er sånn - men bare hjemme. I barnehagen aksepterer hun at det ikke er hennes ting og hun ikke kan bestemme all ting. Når hun er hjemme virker det som hun har et enormt eierforhold til alle leker og mennesker. Hun kan bli ganske hysterisk om datteren vår eks snakker med moren hennes. Men det går bedre og bedre. For seks måneder siden var det værre. Så jeg tror bare det er en av de tingene man må trene på. Og så er det sikkert lurt å forberede henne om man vet at i ettermiddag kommer det barn på besøk. F eks ta en snakk om at når de kommer må de også få lov å leke med lekene og hun må forsøke å hjelpe dem til å ha det skikkelig fint sammen med dere osv.

Ja forberedelse har jeg merket er veldig lurt :) Håper det er noe som går seg litt til snart ja...kan bli flaut hvis hun fortsetter slik når hun blir eldre ;P

Annonse

De er senteret av universet nå, og alle andre er egentlig ubetydelige. Jenta mi på snart 3 er ikke så veldig glad i å dele hun heller. Og den nedstøva dukka som hun ikke har enset siden jul, var ENORMT viktig å leke med da nabojenta kom og oppdaget den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...