Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #1 Skrevet 21. august 2012 Jeg er hverken gravid eller har kraftige menstruasjoner etc, likevel har jeg jernmangel....er nå nede i 6, så jeg lurer på hvor lavt det kan være før det blir "farlig"???? hjelp??
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 21. august 2012 #2 Skrevet 21. august 2012 Jeg hadde 8 for et par år siden, og da ringte legen meg opp selv for å be meg om å umiddelbart begynne med dobbel dose jerntilskudd. Forstod det slik at 8 var veldig, veldig lavt, så 6 blir jo enda lavere. Du bør i hvert fall begynne med tilskudd umiddelbart.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #3 Skrevet 21. august 2012 Du må få en utredning på hva det kan være, for det er ikke normalt uansitt med 6. 8 er mer normalt under en graviditet men da er det de sterkeste jerntablettene en må hoppe på med en gang. Normalen ligger på 10-12..........mens jeg hadde 14,2 under min graviditet
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #4 Skrevet 21. august 2012 Jeg var nede i 5 etter fødselen, ble satt på pillekur
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 21. august 2012 #5 Skrevet 21. august 2012 Du må få en utredning på hva det kan være, for det er ikke normalt uansitt med 6. 8 er mer normalt under en graviditet men da er det de sterkeste jerntablettene en må hoppe på med en gang. Normalen ligger på 10-12..........mens jeg hadde 14,2 under min graviditet Hm, lurer på om enten du eller jeg misforstod litt nå? Jeg tenkte på jernlager nå jeg, og det skal helst ligge på over 80. Er du under 40-50 bør man ta jerntilskudd.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #6 Skrevet 21. august 2012 jeg begynte på tilskudd for 3 uker siden, men det er blitt enda lavere nå..(!) jeg skjønner ingenting og er veldig urolig... -HI
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 21. august 2012 #7 Skrevet 21. august 2012 jeg begynte på tilskudd for 3 uker siden, men det er blitt enda lavere nå..(!) jeg skjønner ingenting og er veldig urolig... -HI Da ville jeg kontaktet lege. Men du må jo ha fått beskjed av lege om dette? Hva sa legen da? Synes det er rart at det ikke er blitt tatt tak i.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #8 Skrevet 21. august 2012 jeg begynte på tilskudd for 3 uker siden, men det er blitt enda lavere nå..(!) jeg skjønner ingenting og er veldig urolig... -HI Da ville jeg kontaktet lege. Men du må jo ha fått beskjed av lege om dette? Hva sa legen da? Synes det er rart at det ikke er blitt tatt tak i. Legen sa jeg skulle begynne med jerntilskudd, nå skal jeg doble dosen.... Hvor lang tid tar det før jeg merker bedring? legen min er alt for travel og har dåååårlig tid =/ -HI
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 21. august 2012 #9 Skrevet 21. august 2012 jeg begynte på tilskudd for 3 uker siden, men det er blitt enda lavere nå..(!) jeg skjønner ingenting og er veldig urolig... -HI Da ville jeg kontaktet lege. Men du må jo ha fått beskjed av lege om dette? Hva sa legen da? Synes det er rart at det ikke er blitt tatt tak i. Legen sa jeg skulle begynne med jerntilskudd, nå skal jeg doble dosen.... Hvor lang tid tar det før jeg merker bedring? legen min er alt for travel og har dåååårlig tid =/ -HI Du burde jo merker noe til nå. Har du fått andre retningslinjer? Som at tablettene gjerne kan tas med appelsinjuice eller c-vitamintilskudd, og at du ikke bør ta dem med meieriprodukter eller egg (meieriprodukter og egg hemmer jernopptaket)? Ellers så er det jo greit å vite at animalsk jern blir tatt opp av kroppen uansett (spis mye biff! ), mens vegetabilsk jern altså ikke blir tatt så godt opp om det inntas med meieriprodukter eller egg. Altså hjelper det lite å spise brokkoli om en spiser det med hvit saus til osv. Du burde merke en endring innen to uker, vis ikke ville jeg forlangt en time hos legen for oppfølging.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #10 Skrevet 21. august 2012 Hadde lager på 7, og tar også tilskudd, men føler meg fremdeles like elendig...
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #11 Skrevet 21. august 2012 jeg begynte på tilskudd for 3 uker siden, men det er blitt enda lavere nå..(!) jeg skjønner ingenting og er veldig urolig... -HI Da ville jeg kontaktet lege. Men du må jo ha fått beskjed av lege om dette? Hva sa legen da? Synes det er rart at det ikke er blitt tatt tak i. Legen sa jeg skulle begynne med jerntilskudd, nå skal jeg doble dosen.... Hvor lang tid tar det før jeg merker bedring? legen min er alt for travel og har dåååårlig tid =/ -HI Du burde jo merker noe til nå. Har du fått andre retningslinjer? Som at tablettene gjerne kan tas med appelsinjuice eller c-vitamintilskudd, og at du ikke bør ta dem med meieriprodukter eller egg (meieriprodukter og egg hemmer jernopptaket)? Ellers så er det jo greit å vite at animalsk jern blir tatt opp av kroppen uansett (spis mye biff! ), mens vegetabilsk jern altså ikke blir tatt så godt opp om det inntas med meieriprodukter eller egg. Altså hjelper det lite å spise brokkoli om en spiser det med hvit saus til osv. Du burde merke en endring innen to uker, vis ikke ville jeg forlangt en time hos legen for oppfølging. Brokkoli inneholder i seg selv et stoff som gjør at jernet i brokkolien tas opp dårlig. Jeg spiser mye brokkoli, og skjønte ikke hvorfor jernlageret mitt var lavt..
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #12 Skrevet 21. august 2012 http://nhi.no/foreld...072.html?page=1 http://nhi.no/sympto...059.html?page=1 Jeg har selv vært nede på 7 etter fødsel, og måtte ta dobbel dose jerntabletter. Det tok litt tid å komme seg opp til normale verdier, men det gikk sakte med sikkert riktig vei. Etter ca 3 mnd begynte jeg føle meg som et normalt menneske igjen (ikke så slapp, svimmel osv lenger). Om du går nedover selv om du tar jerntabletter bør det jo sjekkes skikkelig ut hvorfor verdiene synker. Men prøv et flytende middel, det smaker pyton (som å drikke penger), men det er mye mer effektivt enn tabletter.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #13 Skrevet 21. august 2012 Kan en innvendig hemoroide og sårt rumpehull forårsake jernmangel over 4-5 mndr? får ofte noen lyserøde bloddråper på papiret etter toalettbesøk og vet jeg har en innvendig hemoroide.... anyone???
2krøller+1imagen Skrevet 21. august 2012 #14 Skrevet 21. august 2012 Jeg vil gjerne komme med et tips. Jeg hadde også nesten tomt for jern. Prøvde flere typer jerntabl, men det var ikke før jeg prøvde Aminojern at jernlageret faktisk tok seg opp. Aminojern er også snill mot magen, tror det tar opp 5 ganger så mye jern som vanlige jerntabletter. Selges på helsekost og noen apotek. Anbefales!
itb Skrevet 21. august 2012 #15 Skrevet 21. august 2012 jeg har vært nede på 2. Da fikk jeg kjeft (jeg fikk det fordi jeg var blodgiver og så tok jeg ikke jerntabelettene etterpå) Du lurte på hvordan jeg i det heletatt kunne stå på bena, en greia er at jeg ikke har noen symptomer på amni....
MissAntrop Skrevet 21. august 2012 #16 Skrevet 21. august 2012 Jeg var på 6 etter fødselen, og da følte jeg meg dårlig. Fikk to runder med jerntilskudd intravenøst da det iflg legen tok for lang tid å opparbeide jernlageret med tilskudd. Det funka som krutt ihvertfall :-)
Tigerpote Skrevet 21. august 2012 #17 Skrevet 21. august 2012 Er det farlig altså? Jeg har hatt kronisk jernmangel siden jeg var 12, og står da fortsatt oppreist Mine jernlagre har vært nede i 2-3 tror jeg. Det er da bare å ta jerntabletter, men jeg unngår det helst siden de gir opstipasjon...
Ooops I did it AGAIN Skrevet 21. august 2012 #18 Skrevet 21. august 2012 Det er jo svært stor forskjell på å ha en Hb på 6 og Ferritin (jernlager) på 6. Ved Ferritin på 6 vil du få beskjed om å spise jerntilskudd. Du vil stort sett ikke merke noen forskjell på 3 uker, for det tar laaaang tid å få opp lagrene. Beste måten er faktisk via kosten. Ved en Hb på 6 ville du fått blodoverføring og sannsynligvis blitt henvist til utredning for blødninger el. Spes siden du ikke er/nylig har vært gravid...
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #19 Skrevet 22. august 2012 Det er jo svært stor forskjell på å ha en Hb på 6 og Ferritin (jernlager) på 6. Ved Ferritin på 6 vil du få beskjed om å spise jerntilskudd. Du vil stort sett ikke merke noen forskjell på 3 uker, for det tar laaaang tid å få opp lagrene. Beste måten er faktisk via kosten. Ved en Hb på 6 ville du fått blodoverføring og sannsynligvis blitt henvist til utredning for blødninger el. Spes siden du ikke er/nylig har vært gravid... betyr HB blodprosent? Min blodprosent er like oppunder 15.... har b12 og jernmangel =/ -HI
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #20 Skrevet 22. august 2012 Det er jo svært stor forskjell på å ha en Hb på 6 og Ferritin (jernlager) på 6. Ved Ferritin på 6 vil du få beskjed om å spise jerntilskudd. Du vil stort sett ikke merke noen forskjell på 3 uker, for det tar laaaang tid å få opp lagrene. Beste måten er faktisk via kosten. Ved en Hb på 6 ville du fått blodoverføring og sannsynligvis blitt henvist til utredning for blødninger el. Spes siden du ikke er/nylig har vært gravid... betyr HB blodprosent? Min blodprosent er like oppunder 15.... har b12 og jernmangel =/ -HI Da bør du kanskje faktisk få sprøyter med B-12 jevnlig. Er du vegetarianer? Eller har du en tarmsykdom? Så lenge blodprosenten(Hb) er rett under 15, så er du ikke uten jern Men jernlageret kan fortsatt være lavt.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #21 Skrevet 22. august 2012 Det er jo svært stor forskjell på å ha en Hb på 6 og Ferritin (jernlager) på 6. Ved Ferritin på 6 vil du få beskjed om å spise jerntilskudd. Du vil stort sett ikke merke noen forskjell på 3 uker, for det tar laaaang tid å få opp lagrene. Beste måten er faktisk via kosten. Ved en Hb på 6 ville du fått blodoverføring og sannsynligvis blitt henvist til utredning for blødninger el. Spes siden du ikke er/nylig har vært gravid... betyr HB blodprosent? Min blodprosent er like oppunder 15.... har b12 og jernmangel =/ -HI Da bør du kanskje faktisk få sprøyter med B-12 jevnlig. Er du vegetarianer? Eller har du en tarmsykdom? Så lenge blodprosenten(Hb) er rett under 15, så er du ikke uten jern Men jernlageret kan fortsatt være lavt. Jeg har begynt på b12 spøruter en gang per uke Spiser sunt og variert, derfor jeg ikke helt forstår jernmangelen... mye grønnsaker (bla brokkoli), rent kjøtt av storfe,svin og kylling , grove kornprodukter ++ Har såklalt "irritabel tarm", men dette har jeg ikke slitt noe særlig med det siste året ca... Merkelig at jeg "plutselig" skal få så lite jern..aldri hatt det tidligere =/
Musemora Skrevet 22. august 2012 #22 Skrevet 22. august 2012 Jeg hadde jernlager på 2. Merket ikke noe jeg. Fant det ut når jeg skulle gi blod. Også lav b12. Og Hb på 10. Fikk sprøyter i skinka med begge deler. Jern gies ikke intramuskulært lenger dessverre.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #23 Skrevet 22. august 2012 Jeg slet med det samme og jeg fikk B12 sprøyte i skinka en gang i uken og fikk beskjed av legen om å ta Bio Balanse med jern (du får kjøpt det i alle helsekostbutikkene). Legen jeg går til er i tillegg til å være allmennlege også homeopat så han har litt peiling på disse tilskuddene. Han sa Bio Balanse med jern tas veldig godt opp i kroppen uten at magen reagerer negativt (blir hard). Jeg kom meg sakte men sikkert oppover og merket egentlig grei bedring på 4-5 uker. http://www.biolifeno...lanseJern.html# Eneste dumme er at de sprøytene med B12 gir så sinnsykt uren hud, hadde jo mer kviser enn da jeg var tenåring... Men var jo verdt det likevel, følte meg mye piggere etter endt kur.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #25 Skrevet 22. august 2012 Gir jerntilskudd uren hud også? Ikke så vidt jeg vet, men det er den mest vanlige bivirkningen på B12-sprøyter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå