Gå til innhold

Hmmm... Kan jeg ha endo? Noen med lignende symptomer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en lang prøve-historie, men får vel begynne med begynnelsen på alt som gir meg grunn til å lure på om jeg kan ha endo.

Jeg sluttet med p-piller i 2003 (etter 7 års bruk) fordi vi ville ha barn. Etter ca 4 mnd fikk jeg litt vondt i ryggen og etter ca 9 mnd fikk jeg veldig vondt i ryggen. Ble gradvis litt bedre, men langt fra bra. Har vært til behandling hos manuell terapeut og trent pliktoppfyllende uten at det hjalp på ryggsmertene. I 2004 ble vi utredet for barnløshet uten at de fant noen årsak. Har aldri gjort lapraskopi...

Jeg har i mange år slitt med det jeg har tenkt var irritabel tykktarm. Husker ikke når det begynte.

Ble til slutt gravid på 7. forsøk i 2009 og hadde et svangerskap med mange plager, men det resulterte i en fantastisk gutt som nå er 2 år. Ryggen ble aldri bra før jeg ble gravid. Etter graviditeten kranglet den mer enn tidligere. Var til en MR (vår 2011) som ikke kunne gi svar på mine ryggsmerter. Fikk beskjed hos legen om å ta Paracet dersom jeg hadde riktig vondt. Det var ikke aktuelt for meg å putte i meg store mengder smertestillende (kun Paracet har ikke effekt...) for å kunne leve normalt. Jeg startet med behandling hos osteopat høst 2011. Etter at jeg også fortalte ham om mine mageproblemer og han endret litt på behandlingen, ble jeg gradvis bedre. Gikk hos ham ca fram til des 2011.

I år har ryggen min stort sett vært veldig mye bedre enn på maaaange år, MEN... Der jeg tidligere hadde ganske jevnt vondt i ryggen, med noe variasjon, er jeg nå stort sett ganske bra med noen dager innimellom som er jævlige. Har nettopp skjønt at i alle fall de siste 6 mnd har de jævlige dagene vært ved eggløsning og det er derfor jeg har begynt å tenke på endo. Det første av disse "anfallene" kom i forbindelse med det 1. IVF-forsøket vi hadde for å prøve å lage søsken til gutten vår. Har etter det hatt et forsøk til og er nå usikker på om det er noe vits med et tredje.

På de jævlige dagene har jeg problemer med å ta vare på meg selv og har ingen mulighet til å ta meg av gutten vår alene. Klarer ikke å sitte eller ligge, egentlig ikke å gå heller. Klarer ikke å være i en stilling i mer enn ett minutt. Har noe som kjennes ut som spasmer i ryggen og framover i magen.

Har ikke noe særlig smerter ved mens nå. Hadde en del smerter ved mens før jeg startet på p-piller.

Det ble visst litt langt dette... Men takk for at du giddet å lese:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spørre om hvor i magen smertene sitter? Er det slik at ryggsmertene "stråler" freomver i magen? øvre eller nedre del?

Er det "brennenede" smerter?

Skrevet

Det er ryggsmertene som stråler fram. Kjennes ut som spasmer/sterk lemus. Kjenner det på sidene, litt mot midten fra hoftebena. Altså ganske langt ned. Hovedsmertene er riktignok i ryggen...

Hvordan da?

Skrevet

Lurte fordi jeg har slike smerter jeg beskrev og frykter også endo =/ men smertene våre er ikke like.

Tusen takk for svar og lykke til videre! :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har endo grad 3. Hadde smerter så og si hver dag før jeg tok laparoskopi, men aldri i ryggen.. Tror smertene dine er forårsaket av noe annet enn endo, og BRA er det! Siden du har brukt p-piller i 7 år har ikke noen endometriose fått mulighet til å dannes. Endopasienter blir ofte satt på p-piller for å utsette mensen noen mnd for å ''tørke'' ut endoen.

Jeg er ingen lege, men tror altså at plagene dine skyldes noe annet :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar! Jeg håper jo at jeg ikke har endo... Jeg leste på nettsiden til endometrioseforeningen at smertene kan sitte i ryggen. Grunnen til at jeg begynte å tenke på endo er at det var den eneste tilstanden jeg visste om med smerter som kunne følge menssyklus.

Jeg har i siden sist vært hos legen min og er henvist videre til utredning. Legen min hadde en teori om at smertene evt kan skyldes at eggstokkene hovner opp ved eggløsning og presser mot ryggen, men hun ville ikke utelukke endo foreløpig.

Kan man ikke få endo hvis man har brukt p-piller i 7 år? Jeg tenkte at jeg bare evt hadde holdt endoen i sjakk mens jeg gikk på p-piller. Det er jo nå over ni år siden jeg sluttet.

Jeg håper du ikke har så store plager av endoen din nå, LilleFie :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...